Ik ben bezig met het inrijden van mijn 6 jarige Fjorden merrie.
Het gaat op dit moment wel goed, maar bij mijn pony op de stal staan nog 3 andere paarden.
Die worden ook ingereden door de eigenaressen, maar op een hele andere manier dan dat ik heb gedaaan of doe.
Mijn manier: Ik ben begonnen met een band opbouwen en ben er toen een keer op geweest om te kijken hoe ze reageerde. Ze was heel angstig en heeft met mij het hele weiland in 1 minuut door gecrost. Toen besloot ik haar eerst het longeren te leren. Dat lukte binnen een dag, ze vatte het goed op. Toen ik een beter zadel heb gekocht heb ik geoefent met zadel en hoofdstel longeren en bij stal heb ik het opstappen geleerd. Nu is ze al zover dat stappen en draven aan de longeerlijn met iemand er op heel goed gaat.
De manier van de andere op de stal: Doen alsof ze al ingereden zijn en er gewoon op gaan. 1 van de paarden vat dit goed op en kan al prima rijden. 1 bokt en steigert alleen maar, en ze houd er ook niet mee op tenzij ze aan de longeerlijn zit. En 1 crost er de hele tijd vandoor en stopt daar niet mee tot ze moe is.
Ik vind mijn manier toch de beste, maar ik wil toch wel eens weten welke manieren er nog meer zijn.
Dus vandaar mijn vraag hoe hebben jullie je paard of pony ingereden?