Nora20 schreef:Ik heb laatst een ongeluk gehad met opstappen zonder zadel.
Ik had er ook een krukje bijgezet en er hield zelfs iemand mijn paard vast.
Maar mevrouw kan niet stil staan als ik opstap, dus trapte ze tegen het krukje aan en viel ik met me rug op een punt van de kruk en ze ging nog fijn op me been staan.
Behoorlijk last van gehad, niet alleen lichamelijk durf er niet meer zonder zadel op te stappen terwijl ik het heerlijk vindt rijden zonder zadel.
Dus ik heb ook tips nodig........
Ik zou beginnen met een flink stabiel opstapblok, die is qua veiligheid een stuk beter. Dan beginnen met rustig stilstaan naast het blok(terwijl jij paard gewoon bij het hoofd vast hebt) even laten wachten, belonen en weer weg wandelen. Dat herhalen net zo lang tot ze daar rustig en zonder spanning kan blijven staan.
Vandaaruit ga je weer op het blok staan(eventueel met in eht begin nog iemand anders bij het hoofd), eerst alleen het blok oplopen en weer aflopen terwijl paard rustig blijft staan. Daarna je paard wat aaien/klopjes geven vanaf het blok en als dat goed gaat, het daadwerkelijk opstappen.
Eigenlijk ga je een beetje terug naar een onderdeel van het beleren van de jonge paarden. Maar wat mij betreft wel essentieel in je basis.