Ik reed naar de boerderij om de pony's eten te geven. Het was een beetje mistig en ik rijd een 200 meter voor de dijk en ik zie ineens op de dijk een hele rij dieren lopen. Dacht eerst even dat de Kerstman wat vroeg was met zijn Rudolfjes maar aangezien er geen geweien te zien waren, kon dat het niet zijn

Vervolgens dacht ik dat het dan wel de schapen zouden zijn, maar die verschillen meestal onderling niet zo veel in maat.
Toen ik dus de dijk op reed, bleek het een kudde shetlanders te zijn

Ik wist gelijk waar ze vandaan kwamen. In de uiterwaarden bij de jachthaven lopen een stuk of 50/60 shetten die van een plaatselijke boer zijn, beter bekend als Boer Janus

Ik gauw de auto aan de kant gezet en met de bewoners van het huis die shetten naar een van hun weiden geleid, dat was echt dikke pret

Ooit wel eens veertig shetten geprobeerd in een richting te krijgen die ze niet op willen Op een gegeven moment probeerden er zelfs een paar het huis binnen te komen

Maar goed, uiteindelijk stonden ze dan toch allemaal in het weitje, dus hup, hek dicht en boer Janus bellen. Die was niet thuis, maar de buurman zou het doorgeven.
Ben nu wel heel benieuwd hoe boer Janus ze weer terugkrijgt, ze zijn toch zo'n 1500 meter van huis weg

Toch ben ik bang dat het verhaal een staartje gaat krijgen want verleden week waren ook mijn shetten ineens een kilometer van hun eigen weiland in een ander landje terecht gekomen.
Zoals het er naar uitziet heeft iemand 2 heiningpalen bij ons er uit gehaald. De shetten hebben dat namelijk nooit zelf kunnen doen zoals het erbij lag.
Ook bij onze pensionstal (300 meter verder) waren palen uit de grond getrokken die nacht en zelfs een complete boom
Ik ben dus bang dat iemand ook deze pony's heeft laten ontsnappen.
Ik ga zo dan ook maar even de politie bellen om melding te doen van deze 3 voorvallen. Het zit me helemaal niet lekker, ik rijd ook extra vaak langs mijn eigen pony's om te kijken of ze er nog zijn.