Slachten vs inslapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

slangentje

Slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 20:57

okee dit is misschien een beetje een onnodig forum, maar wilde t toch ff kwijt
ik heb zelf op dit moment geen paard, maar wil als ik een vaste baan heb en genoeg geld wel 1 gaan zoeken, maar heb al een tijdje een vraag in mn hoofd, ik zie dat veel mensen op het forum best positief zijn over slachten als het paard toch moet gaan, dus inslapen of slachten, kiezen veel de slacht.

ik zelf vind het moeilijk een keuze te maken wat ik zou willen, ik zou zelf inslapen kiezen, omdat ik het een beetje ondankbaar vind klinken( ik weet dat het niet is hoor) omdat het paard gewoon opgegeten word of in voer gaat, ik vind het zelf echt een vreselijk idee. ( vind het beetje zelfde als je familie laten slachten, want je kan er nog wat mee verdienen... ik vind het gewoon niks)

aan de andere kant, het is zo over, ze hebben geen pijn meer, het is klaas voor ze, en dat wil je dan het liefst zo snel mogelijk...

als je het paard laat slachten, dan een foto te bekijken en dan te bedenken dat het is geslacht... vreselijk!

dus ik vroeg me af of iemand van jullie me zou kunnen helpen, gewoon om een mening te krijgen, voor als ik ooit een eigen paard heb bv.

xxx
lotte
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 25-10-13 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt

Anoniem

Re: slachten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:59

Tegen die tijd ben je ook wat ouder, en kijk je waarschijnlijk heel anders naar alles. Ik zou het lekker afwachten. Misschien kom je wel nooit in die positie.

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:59

Het ligt eraan vind ik als je paard bang is voor naalden etc. kan je kiezen voor slachten ik vind dat het ligt aan de situatie.

JackyBono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:00

Ik heb op moment 2 pony's.
en ik heb altijd gezegt mijne word gewoon ingeslapen het idee dat slachten vind ik persoonlijk niks!
en ik wil mijn pony ook laten cremeren om hem altijd bij me te kunnen houden!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:00

De andere optie is met de Rendac en dat is nog veel minder leuk.

Of je moet flink wat geld over hebben om hem te laten cremeren.. Schieten gaat voor het paard wel het snelst ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:01

Ik zelf zou eigenlijk altijd kiezen voor inslapen. Maar heb verder niets tegen de slacht alleen niet voor mijn eigen paard. Heb ook nog nooit mee gemaakt dat ze gaan vechten sommige halen dat argument aan. Maar mijn inziens zolang je een kundig dierenarts hebt die niet te zuinig is dan heb je dat niet. Althans het zou misschien een keer kunnen gebeuren bij hoge uitzondering. Maar ben van mening dat het vaker een (inschattings) fout is van de betreffende DA.

slangentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 21:02

maar wat vinden jullie als je nu een keuze moet maken, en ook omdat ik het wel eens lees, en dan begin ik er echt over te twijfelen. ik wil er ook niet bang van worden, angst... als je het een beetje snapt

JackyBono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:03

dan nog kies ik voor inslapen.

Anoniem

Je hebt nog geen paard en je maakt je nu al druk over of je hem laat slachtenof inslapen?

vuurneon

Zo te lezen ben je nog jong :)

Weet je? Een paard is leuk, maar geen familie; of je moeder heeft een helse bevalling doorstaan en je vader hinnikt :+ Dus dat is geen vergelijk.

Slacht is snel; paar seconden en dier is hersendood. Inslapen duurt langer. En je paard zien vechten tegen de verdoving is echt niet tof; dier moet zich overgeven aan die verdoving en dat gaat in tegen elk instinct want dan is het dier kwetsbaar. Ze proberen vaak nog echt op te krabbelen. Ja, als ze eenmaal in slaap zijn, dan kan de dodelijke dosis snel gegeven worden. Maar het is de periode van bewust naar bewusteloos dat moeilijk is. Bij de slacht is het een paar seconden en paard merkt niets meer.
Ik weet nog niet wat ik doe als het zover is.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-10-13 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:04

Slachten staat niet gelijk aan opeten hoor. Je kan er perfect voor kiezen je paard te laten schieten en dan te laten vernietigen of zelfs cremeren. Sommige dierenartsen hebben ook een schietmasker.

Trouwens, wat denk je dat de rendac er mee doet? Juist ja, lijm van maken (onder andere)...

Vuurneon :')

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:04

Je kan ook een paard naar de slacht brengen, een snelle stressvrije dood imo, en dat het vlees niet word gebruikt.

Ik heb helaas wel een hengst een half uur vechtend tegen de dood in de hand gehad, dat kwam omdat zijn hart niet goed meer pompte.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:07

Moeilijk. Voor beide valt wat te zeggen denk ik.
In laten slapen gaat soms niet zo vredig als de naam doet suggereren. Paard stort soms neer, gaat strijden, heeft mogelijk nog een spuit nodig, enz. Voordeel is dat het op bekend terrein kan gebeuren, mits bereikbaar voor de vrachtwagen van de Rendac. En dat hij daar in opgeschept gaat worden kan mij niet zoveel doen persoonlijk, hij is immers al dood, maar het is wel een rot gezicht.
De kogel is idd snel gebeurt. Maar het paard moet reizen en dat is vaak stressen. Dan op vreemd terrein bij de slacht en ik denk wel dat paarden dan nattigheid voelen. En vervolgens is het lopende band werk. Je hebt niet de tijd om nog even afscheid te nemen, aan de beurt en wegwezen.

slangentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 21:09

ik ben inderdaad nog jong, maar als ik ben al heel veel met paarden bezig, maar wil geen angst krijgen om paarden te houden, voor als ik ooit die keuze moet maken, ik weet dat voor het paard slachten wss beter is, maar... ik heb er geen vrede mee, als ik het nu lees, van anderen... nee heb ik geen vrede mee, dus laat staan met mijn eigen paard, maar ik heb ook vanalles gehoord over inslapen, maar een pin in zn hoofd.... nee echt niet

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:12

Ik zou denk ik wel voor slachten gaan. Het paard is dan snel dood dus hoeft niet meer te leiden. Persoonlijk zou ik dan wel willen zien dat ze dood is, gewoon ook om afscheid te kunnen nemen en om zeker te weten dat de slager haar niet doorverkoopt ofzo.

Ik weet niet, inslapen is zo nutteloos. Als ze geslacht is dan kun je haar nog opeten. Ben daar meer voor dan een zielige koe eten die altijd in een stal heeft gestaan en eigenlijk geen goed leven heeft gehad.

Aan de andere kant kan ik ook wel snappen dat je dit niet erg eervol vind naar je paard toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:13

Tip: ga eens bij het paardenslachthuis kijken! Hierdoor is mijn mening fors veranderd :)

slangentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 21:15

pimaude, hoezo dan? kan daar denk ik niet tegen, echt niet, ben vegatarier en kan echt niet tegen dierenleed, dus zal ook wel helemaal gek worden als ik weet dat daar paarden worden geslacht...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:15

Zonder ook maar een keer met mijn ogen te knipperen zeg ik slachten, ik heb er al drie laten slachten en zou die drie wat ik nu heb ook weer laten slachten. ;) Heb ze zelf gebracht, en was er ook een keer bij, die andere twee keer zou ik te lang moeten wachten omdat de koeien eerst waren. Maar dat het goed gebeurt weet ik zeker, mijn schoonvader schiet ze. Één was voor consumptie en die andere twee voor de leeuwen in de GaiaZoo.

slangentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 21:16

kimD, was je er zelf bij?! lijkt me echt een nachtmerrie!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:17

slangentje schreef:
ik ben inderdaad nog jong, maar als ik ben al heel veel met paarden bezig, maar wil geen angst krijgen om paarden te houden, voor als ik ooit die keuze moet maken, ik weet dat voor het paard slachten wss beter is, maar... ik heb er geen vrede mee, als ik het nu lees, van anderen... nee heb ik geen vrede mee, dus laat staan met mijn eigen paard, maar ik heb ook vanalles gehoord over inslapen, maar een pin in zn hoofd.... nee echt niet

Als eigenaar mag je dat zelf beslissen :)

Soms kan je een paard ook niet laten slachten, omdat het bv niet vervoerd kan worden. Dus dan heb je geen keuze.
Maar soms moet je ook kiezen in belang van het paard ipv wat jij zelf wil. Je mening kan in de loop der jaren nog veranderen.
Nadat ik heb gezien hoe mijn paard heeft gevochten tegen de verdoving (hard omvallen, half opstaan, weer omvallen en de complete angst) weet ik niet wat ik ga doen... Dat hangt echt van het moment af.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:17

Mijn paard is ingeslapen en die vocht écht niet tegen de verdoving. Ze krijgen een overdosis slaapmiddel, niet zoals vroeger dat ze na een verdoving een soort gif ingespoten kregen, daar gingen ze inderdaad wel tegen vechten.
Mijn paard is ook gecremeerd.

Het idee dat mijn paard geslacht zou zijn... :n

slangentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 21:18

tessa dat heb ik dus ook...

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:19

Denk dat het ook aan de situatie ligt. Mijn voorkeur gaat uit naar de slager (zeg ik nu, heb geen paard)
maar als mijn paard zo slecht is dat ze niet naar de slager kan laat ik het inslapen en dat is dan meer
om de trailerrit te vermijden. :)

slangentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 21:20

dat heb ik ook, als het te stressvol is om te vervoeren, of niet kan zou ik laten inslapen natuurlijk, maar mocht dat niet zijn.... ik zou het echt niet weten...

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:22

Ik ben zelf ook vegetariër, maar heb geen moeite met slachten. Ik zou het denk ik niet van dichtbij hoeven zien, maar heb wel de bokt-excursies gevolgd in de topics. Als het zo ver is voor mijn pony, kies ik denk ik ook voor de slager. Omdat het voor mijn idee (voor mijn heftige pony) het "vriendelijkst" is en het het snelst gaat. Maar dat ligt natuurlijk ook aan de situatie, als er iets ernstigs is, is inslapen natuurlijk de enige optie ;)