Hoe vaak komt die ene klik voor?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tamarrr96

Hoe vaak komt die ene klik voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 10:18

Hallo,
Ik ben bezig met het zoeken en kopen van een paard, mijn vraag is hoe vaak komt de echt heel speciale klik voor tussen ruiter en dier?
Zelf heb ik een aantal jaar geleden een keer in Frankrijk gereden, met het paard waar ik op reed was meteen echt een geweldige klik. Het voelde ontzettend bijzonder en het was echt liefde op het eerste gezicht. Helaas is dit paard overleden aan een koliek aanval en kan ik haar dus niet over laten komen. :'( Ik heb dit daarvoor en daarna nooit meegemaakt, nu ik bezig ben met het zoeken ben ik toch wel erg benieuwd of iemand weet dat de kans dat ik dit nog een keer vind groot is.

Ik heb ook een super leuk paard op het oog alleen zo een super speciale band als met dat Franse paard is er (nog?) niet. Daarom wil ik graag weten of het slimmer is om dit paard aan te nemen of juist verder te zoeken naar die super speciale klik.

Ik hoop echt dat iemand me wat antwoorden kan geven!
Alvast super erg bedankt voor de moeite!
Ik weet trouwens niet of mijn bericht hier goed staat of dat t onder een ander topic moet.
Groetjes, Tamar

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Hoe vaak komt die ene klik voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:22

Soms moet dat groeien. Toen ik mijn ruin kocht (gister in laten slapen) was die klik er helemaal niet. Pas na een half jaar, toen we samen op de renbaan in den haag hadden gestaan, was die klik er per direct. We waren onafscheidelijk en ik mis hem vreselijk.
Met mijn andere merrie heb ik ook wel een klik, maar zo bijzonder als mijn lieve Olivier, die vind ik nooit meer denk ik.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:23

Hmmm, ik heb in de 20 jaar dat ik rij ook nog maar 1x de klik gehad en die pony is helaas al overleden (al zou ik er ook gewoon te groot voor zijn hoor :D De klik ontstond toen ik klein was).
Ik heb 2 eigen paarden gehad en hoewel het leuke dieren waren heb ik nooit 'dat gevoel' bij ze gehad en dat heb ik ook nooit meer gevonden bij een paard :)

Dus tja, wat is wijsheid? Persoonlijk zoek ik naar een dier dat ik echt leuk vind, een klik hoeft niet per sé, die verwacht ik persoonlijk ook niet.
Als je die klik wel verwacht zou het zo maar kunnen dat je 'm weer vind! Al kan dat natuurlijk wel een tijd duren :)

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:24

bij mijn paard duurde het ook even...denk wel een paar maanden.
Ze was niet vervelend of wat dan ook maar de klik kwam echt pas later.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:27

Bij mijn merrie was de klik er vanaf de eerste seconde. Ik liep langs haar stal en was meteen verliefd. Toen wist ik nog nieteens dat ze te koop stond! Helaas is ze na een paar weken verongelukt en daar ben ik veertien jaar later nog steeds niet helemaal overheen.

Met mijn ruin duurde het langer. De klik was er wel en het was ook een 'once in a lifetime' paard, maar op een andere manier als met Cayenne :) Na een paar maanden hadden we wel echt een klik. We hebben samen dan ook heel wat meegemaakt en dan bouw je ook een band op.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:33

Ik heb met 3 paarden zo'n klik gehad (heb het nog met 1 :D ), de eerste was mijn verzorgpony (fjord). Het heeft even geduurd, maar op gegeven moment was de klik er ineens. Ik heb haar uiteindelijk gekocht en helaas op 25-jarige leeftijd moeten laten inslapen.
De 2e keer was met een kwpn'er, toen 3 jaar oud, liefde op het eerste gezicht en ook met inrijden was en voelde het gelijk vertrouwd. Deze merrie is inmiddels 17 en nog steeds van mij.
De derde was met een toentertijd 1 jarige NAS hengst, deze heb ik in totaal bijna 7 jaar gehad voordat ik hem (wegens gezondheidsproblemen mijnerzijds) heb verkocht.

Ik ben nu helemaal verliefd op een zelfgefokt veulen, het klikt goed, maar of het DE klik is moet de tijd uitwijzen...

Ik heb veel meer paarden dan de bovengenoemde 3 gehad, maar die waren leuk, maar had ik niet de klik mee als met hen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:33

Ik heb het 1x gehad. In al die +- 15 jaar dat ik paard heb gereden. Ik stapte erop en ik dacht dit is mijn paard. ik was toen een jaar of 12 en het paard was toen nog veel te groot voor mij. Jaren later vond ik dat nog steeds. Ik heb er zon spijt van gehad dat ik die aan mijn neus voorbij heb laten gaan (ik was te jong en kon het eigenlijk niet betalen. Het was het verstandigst). Ik heb elke dag nog spijt van die keuze.

Ik heb nu een prachtig en geweldig lief en betrouwbaar paard gekocht waar ik heel gek mee ben. Maar de klik als met die merrie heb ik er (nog) niet mee. Ik denk niet dat ik dat ooit nog ga meemaken eerlijk gezegd...

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:53

Ik heb nu 3x een paard gehad waar ik een klik mee had, 2 pony's en 1 paard. Mijn merrie heb ik ongezien gekocht via mp ik had veelvuldig telefonisch contact met de verkoopster op basis wat zij mij vertelde heb ik mijn paard gekocht.
Vanaf het moment dat ik haar thuis had staan had ik zoiets van dat is ze... en toen had ik nog niet op haar gereden.
Het is niet te omschrijven wat dat paard los maakte bij me, en nog steeds doet. Ze is gewoon mijn alles.. Ik heb haar nu bijna 10 jaar.

Een paar maanden voordat ik mijn merrie kocht hadden we een jaarling hengst gekocht deze was/ is van mijn man. Paard is gecastreerd toen hij 6,5 was sindsdien is hij wel wat "toegangelijker" geworden maar ondanks dat ik hem nu 10 jaar heb heb daar ik nu absoluut helemaal niets mee. Met dat paard heb ik geen klik en ik verwacht ook niet dat dat nog ooit zou komen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:55

Ik denk maar 1x....
Er zijn bij mij inmiddels heel wat paarden de revue gepasseerd en hoewel ik met sommigen echt heel gek was en een bijzondere band had/heb, is het nooit zo speciaal geweest als mijn met 'grote liefde'.
Ik zeg dan ook altijd gekscherend dat we inmiddels 17 jaar getrouwd zijn :+

Tamarrr96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 11:19

Echt super erg bedankt voor jullie al jullie reacties! Ik ga er nog goed overna denken

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:43

TAO -> PP

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:49

Een eigen paard heb ik nog niet, maar denk dat ik toch best een klik heb met het paard waar ik nu op de manege op rijdt. Is natuurlijk toch wel anders dan je eigen paard waar je als een van de weinigen op rijdt, maar vanaf de eerste keer dat ik op Well Done reed was ik verkocht, en ze is eigenlijk ook het enige paard tot nu toe, in de ruim 11 jaar dat ik nu rijd, waarvan ik zoiets heb van, mocht ze ooit te koop komen en ik kan het betalen zou ik haar kopen. En dat terwijl ik een recreatiepaard wil en er nog best wat werk in zal zitten om relaxed met haar naar buiten te kunnen. Daarnaast is ze ook verre van aanhankelijk, maar toch is er een soort van klik. Maar ik denk wel dat, mocht ik toch echt op zoek gaan naar een eigen paard, dat ik deze klik toch ook wel met een ander paard kan hebben.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:51

Ik heb nu bij 4 paarden die ''klik'' gehad! Mede misschien door moeilijke toestanden en overlijden van 1 van die paarden.
Paardje wat ik nu doe heb ik niet zn klik mee als wat ik met de andere had!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:55

De klik die ik met mijn paard heb, ik denk niet dat ik die ooit nog gaat voelen. Maar dat is gewoon een speciale klik die voor een speciale band heeft gezorgd.

Meestal heb ik zoiets van 'een klik moet er meteen zijn'. En meestal heb ik die ook meteen, of juist niet. Maar bij het paard dat ik overnam van mijn zus, kwam de klik er pas toen ik met hem bezig ging.

Een band, die heb je niet meteen. Maar als je een klik hebt met het paard, dan gaat die band er vast komen TS :j

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:58

In 33 jaar tijd 2x gehad, ik zou goed zoeken. De klik kan groeien maar wordt nooit zo als de klik op het eerste gezicht.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:01

Ik had m sowieso bij alledrie de paarden die ik kocht..

Met mn pony had ik echt een klik. De band is er helaas nooit echt gekomen, daar is ie veel te zelfstandig voor denk ik. Momenteel is hij dolgelukkig bij zijn nieuwe baasjes, gaat daar de mensport in. We vonden elkaar best leuk, hebben heel veel van elkaar geleerd, maar verder dan de klik is het gewoon nooit gekomen geloof ik....

Ik verkocht hem voor mijn hengst, die ik op basis van foto's/film heb gekocht. Hij was het gewoon. Toen ik hem daarna voor het eerst irl zag was het ook echt love at first sight. Hij houdt me altijd aan het werk, alert en scherp maar ik heb met hem, ondanks de trubbels soms, echt een waanzinnig sterke band, kan lezen en schrijven met hem. We begrijpen elkaar, helpen elkaar. Hoef hem dingen vaak alleen maar (letterlijk) uit te leggen en dan komt het helemaal goed. Wereldpaard.

Mijn merrie.....mn lieve meisje......die stond helemaal niet op de planning. Maar ik zag haar advertentie op internet en na weken van wegklikken schoot het door mn hoofd dat ze vast heel goed terecht zou komen bij iemand. En die gedachte, daar kreeg ik buikpijn van. Niks niet ''bij iemand'', ze hoorde bij mij!
Dus gemaild en volgende dag wezen kijken. Stond haar voorpluk goed te doen terwijl fokker vertelde dat je daar nooit aan mocht komen van haar :=
Ze is het lijnrecht tegenovergestelde van mijn hengst, zo'n lief en zacht paard ben ik nog nooit eerder tegen gekomen. Heerlijk grote teddybeer is ze eigenlijk. Nu na bijna een jaar geloof ik dat we wel echt een band hebben gekregen, ben echt dol op haar en zij op mij denk ik wel.. Maar die klik, die was er echt vanaf het eerste moment al.

Dus ja....als je het mij vraagt kun je die klik beslist vaker hebben, maar ik denk dat je er tegenaan moet lopen. Mn pony heb ik gewoon heel veel lol mee gehad en veel mee geleerd. Daarna was ik beide keren eigenlijk helemaal niet op zoek, ik zag ze gewoon en kon er niet omheen. :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:36

Bij alledrie mijn paarden wel gelijk een klik, ik denk niet dat ik een paard zou kopen zonder dat ik die klik voel.

Bij Bowen was het echt onmiddelijke liefde, hij stak zijn hoofd uit zijn stal en het was gedaan, zowel mijn man als ik ging toen gelijk voor de bijl. Niks meer aan te doen, gemaakt voor elkaar noemen we dat ;) Heb dan ook nog nooit een seconde spijt van hem gehad, we matchen geweldig.

Bij Athena was ik opzoek naar een uitdaging, ik had gelijk wat met haar, mijn man wat minder. Na een week of 3 heb ik tegen hem gezegd dat hij zijn hart moest openen voor haar en vanaf dat moment waren ze dikke mik met elkaar(hij is dan ook wat meer met haar gaan doen), een latere klik dus.

Bij Sultan waren we al wat rustig aan aan het scannen voor een 3de paardje, mijn man was op vakantie met mijn zoon toen ik zijn advertentie zag. Dat was voor mij een naar adem moeten happen, wat een droompaard. Heb dan ook gelijk de advertentie laten zien toen mijn man zo ongeveer 10 seconde thuis was ;) Bij het kijken bleek hij precies te zijn wat in de advertentie e.d. al naar voren kwam, dus dat was snel beslist.

In de zoektocht naar paard 1 en 2 wel bij andere paarden wezen kijken, aantal daarvan waren echt wel leuk, maar niet dat "ja!" gevoel, niet dat ik zie wat in je gevoel, niet dat na dit paard zijn alle andere paarden maar grijs gevoel.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:50

Ik heb inmiddels 3 paarden waarvan ik er met 1 maar echt "de" klik heb. Mijn eerste paardje die helaas nu met pensioen is. Met haar kan ik lezen en schrijven. Mijn soulmate <3 Ik heb ook nog een jaarling van haar staan waar ik absoluut een klik mee heb maar niet zoals met zijn moeder. Mijn rijpaard vind ik uiteraard ook leuk..maar met haar heb ik wel de minste klik. Niet dat ik niet blij met haar ben, maar het is anders dan met mijn eerste paard.

Dusja voor mij is die klik er maar 1 keer geweest..verschilt ook per persoon en situatie natuurlijk.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:55

Je koopt een paard toch voor een bepaald doel? Toch niet voor de klik.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:57

Tsja.....dat ligt aan jezelf natuurlijk. Persoonlijk vind ik t wel geinig als ik mijn paarden ook leuk vind. Heb ze toch nog altijd voor de hobby(-sport/-fokkerij)

Los daarvan; hoe vaak zie je niet in de topsport dat een toppaard alleen presteert onder een bepaalde ruiter? Ook ''voor een bepaald doel' is een bepaalde klik kennelijk belangrijk.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:06

ik heb nu 2 paarden gehad, en ik heb nu de 3e, en ik heb echt met allemaal een klik (gehad).

de eerste was een pony, die heb ik deels zelf ingereden, was een onwijs moeilijk beestje, maar juist daardoor had ik wel een hele klik met haar. ze was heel ondeugend, af en toe echt vervelend maar ook heel grappig en lief. ik heb haar verkocht omdat zij er geen plezier in had om in een bak te rijden, en ik later wel wedstrijden wilde doen.

mn tweede paard had ik een nog veel sterkere klik mee, dat is altijd lastig voor te stellen als je dat al gehad hebt, maar dat was wel zo. dat was trouwens niet gelijk, maar kwam met de tijd. later waren we echt onafscheidelijk, paardje deed alles voor me. zij kreeg vorig jaar september acute koliek en overleed daaraan.

toen heb ik een tijd een verzorgpaard gehad, daar had ik wel de minste klik mee dan, maar daar had ik ook zeker een band mee. heel lastig paardje met een verleden, maar ze ging super. helaas moest ik daar mee stoppen.

en toen.... ik had al een tijdje een paard op stal gezien, dat was echt een droompaard voor mijn gevoel. heel gevoelig, schuw paard. komt niet op mensen af. maar echt, vanaf het begin dat mensen haar aan me hadden laten zien was ik verliefd! dat is wel de meest duidelijke klik die ik ooit heb gevoeld. Nu hebben we al echt een band, ze is minder schuw, veel meer open naar mij en ook al naar anderen <3

tja, lang verhaal haha. maar ik denk dus dat de klik vaak vanzelf komt, en anders ontstaat er vaak alsnog wel een band. en soms, heel soms, maak je mee dat je in 1 klap verliefd bent op een paard.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:09

Zo'n echte klik waarbij het rijden meteen goed was heb ik 1x met een manegepony gehad. Rij nu niet meer op die manege.
Bij m'n verzorgshet is de klik gegroeid en nu hebben we een hele goede band, maar op haar rijdt ik niet :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:12

Ik heb nu 2 paarden gekocht en met allebei ook dé klik gehad. Voelde bij beiden wel allebei anders, maar bij allebei het 'dit paard moet ik hebben' gevoel gehad.

Eerste paard leek ontzettend veel op het paard van m'n moeder dus daar was ik helemaal verliefd op. Groot, zwart, hartstikke gelders, en een buik waar je U tegen zegt. Ik vond d'r ontzettend gaaf en vond het ook een uitdaging om die weer in model te krijgen zegmaar. Helaas uiteindelijk m'n rug op gebroken dus ze is verkocht, maar echt een goud paard, kon er met 3 weken mee op buitenrit en al dat soort dingen, daar was ik echt helemaal mee vergroeid in korte tijd.

M'n huidige pony heb ik 2 jaar geleden gekocht. Helemaal voor naar groningen gereden. Ik was niet op zoek naar een pony maar naar een paard, maar toch had ze wel wat en wilde ik graag kijken en was eigenlijk als de dood dat er al mensen voor haar kwamen. Heel stom, maar soms heb je zo'n gevoel.
Wezen kijken en was helemaal verkocht. Zo'n lieve pony, en weer een merrie (ik neem me telkens voor een ruin te kopen en kom thuis met een merrie..).
In plaats van dat ik dan een bruine vuilnisbak pony in de buurt zoek, moet ik perse eentje hebben uit groningen dus het is een flinke rit geweest met en zonder pony, maar nu 2 jaar later en heel veel ups en downs verder ben ik nog steeds zó ontzettend blij. Iedere dag weet ik weer waarom ik deze pony heb, die hoort gewoon écht bij mij. Durf ook hardop te zeggen dat die pony niet naar een ander moet, ik weet d'r hele gebruiksaanwijzing en ik kan zo veel aan d'r aflezen, ik wil het haar niet aandoen om bij een ander te belanden.

Denk ook niet dat ik nog zo'n band ga krijgen met een ander paard, als ik met haar heb, maar dat komt echt voornamelijk omdat ik gewoon zo'n.. gevoel had van 'ze moet mee naar huis'.

deminiekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:17

Ik denk dat het wel belangrijk is dat je gelijk op het eerste moment een klik hebt met een paard.

Toen ik mijn pony voor het eerst zag was ik helemaal verliefd, ik heb haar nu 5 jaar en ik kan echt niet zonder haar.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:21

Ik had die klik meteen toen ik mijn Arabier op marktplaats zag, 7 jaar geleden. Dus alleen nog maar via de foto, en het had niet beter kunnen zijn <3 en pas dit jaar, dus 7 jaar later, heb ik die klik weer gevoeld met een andere Arabische merrie van dezelfde fokster. Helaas heb ik niet de middelen om die aan te schaffen anders had ik dat meteen gedaan.