Paard kopen, eerst sparen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Paard kopen, eerst sparen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 09:58

Het staat hier vast niet goed. Heb allerlei onderwerpen geopend, van diensten tot harnachement vragen, en ik heb geen flauw idee waar dit bij moet.
Wie het wel weet. Alsjeblieft temmen.

Dankjewel.

Na 10 jaar afscheid te hebben genomen van onze (mijn) pony, wegens ik te lang was. En vriendlief ook wil mennen en rijden. Hebben we tevens besloten om een naar een groter paard te gaan kijken.
Onze ogen vielen op tinkers en op friezen.

Maar onze voorkeur gaat uit op fries.

Nu zagen we meteen, dat friezen niet de goedkoopste zijn. Je mag blij zijn als je een fries hebt van 7, volledig beleerd voor de wagen en onder het zadel, deze zonder toebehoren 3000 mag kosten.

-- slik--

Het bedrag, is niet erg. Want ik wil me er voor krom sparen. Dan maar een half jaar paardloos, dat ik dan genoeg heb, om een paard te kopen, tuigage te kopen + andere toebehoren (Zadel+ hoofdstel, dekens, en andere spullen)

Maar dan komt het.
Ga je voor een jong paard?
Onbeleerd paard?
Beleerd paard?

Beleerd en bevestigd is altijd duurder, en dat is logisch.
Onbeleerd is goedkoper omdat je daar zelf tijd in moet steken.

Mijn rekensom is ook, dat je ongeveer net zoveel kwijt bent aan het weg brengen, als een beleerd paard kopen.

Zelf doen?

Voor de wagen is het ons wel gelukt met de vorige pony. Maar mijn angst zit er in, dat als we weer 10 maar op weg zijn, dat er weer zo iets gaat voordoen als een klapband. Wat we met de pony ook hebben mee gemaakt. Deze was niet meer voor de kar te zetten. We hebben er hulp van anderen en maanden ingestoken.

Onder het zadel klaar maken?
Hmmmm. Sinds ik een serieuze relatie heb, ben ik wel zuinig geworden op mijn leven. Maar als je beleerd met veel hulp. KAN het wel wat worden.

Wat hebben jullie gedaan?

Zelf beleerd voor de wagen?
Zelf beleerd onder het zadel?
Was je er lang mee bezig?
Had je er hulp voor?

Ben je voor een ouder en volledig beleerd dier gegaan?
Zoja, waarom? Zo nee waarom niet?

Ik wil ff alle globale informatie inzamelen.
Komende halfjaar, komt er nog geen paard.
Waarom niet?: Ik heb nu ruim 2000 liggen. Maar ik wil minimaal 3500 hebben liggen voor ik een paard koop.
Maar....Enter, twenter, driejarige, volledig beleerde, weten wij nog niet.

Mijn vriend zegt "Als hij maar beleerd is voor de wagen, en ik het heb gezien. Rijden komt wel goed, zolang het dier een stuur kent. Het gewicht komt wel. Zodra het paard dat geaccepteerd heeft, rij je er ook zo op weg."

Gelukkig hebben we er nog een ruim halfjaar de tijd voor, om de keuze te maken. En langer mits het nodig is!

Alle info, en alle gebeurtenissen zijn handig.

Het mag duidelijk zijn. Dat wij niet weten, wat we precies willen.
Daarom zijn meningen altijd handig.

Alvast bedankt.

Mvg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:54

Goed dat je er uitgebreid over nadenkt. Ik zou gewoon meerdere opties open houden en gaan zoeken naar een fries waar jullie een klik mee hebben. Verdiep je ook wat meer in het ras, misschien kun je ook nog wat verder kijken dan alleen het friese ras. Er staat genoeg te koop :)

Edit: Denk bijv aan Andalusiers als ander ras :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-10-13 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Poess91

Re: Paard kopen, eerst sparen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:59

Nog geen jaar lang heb ik ook een Fries, mijn eerste eigen paard.
Eigenlijk zocht ik er ook 1 van een jaar of 7, volledig beleerd etc.
Maar toen, toen kwam ik haar tegen!
Super lief karakter, niet te geloven. Wel was ze pas 3,5 en nog niet zo heel lang zadelmak.
Maar geen moment spijt gehad.
Veel ervaring met jonge paarden heb ik niet, maar ben haar wel zelf verder gaan rijden.
Met goede begeleiding kan je zelf namelijk ook best ver komen.

Ik denk dat het belangrijk is dat je een echte klik heb met het dier.

Moet eerlijk zeggen dat ik toen ook best een angstige ruiter was,
maar sinds kort geen angst meer te bekennen allemaal dankzij haar :).

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:08

Als jou voorkeur uitgaat naar een Fries dan moet je dat zeker doen.
Wij hebben de kans gekregen om een fantastisch leuk fries hengst veulen te kopen.
Heeft ons heel veel geld gekost maar echt geen spijt van.
Heel veel succes met je zoektocht naar een geschikt paard.
En hoop voor jullie dat je een leuke fries gaat vinden die bij jullie past.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 14:49

Joolien schreef:
Goed dat je er uitgebreid over nadenkt. Ik zou gewoon meerdere opties open houden en gaan zoeken naar een fries waar jullie een klik mee hebben. Verdiep je ook wat meer in het ras, misschien kun je ook nog wat verder kijken dan alleen het friese ras. Er staat genoeg te koop :)

We hebben ook al aan spaanse rassen zitten denken, maar dezen zijn vaak alleen geleerd onder het zadel.
Deze paarden hebben een hogere prijsklasse dan een gemiddelde fries. Ondanks dat ze bijna hetzelfde karater vertonen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 14:53

Poess91 schreef:
Nog geen jaar lang heb ik ook een Fries, mijn eerste eigen paard.
Eigenlijk zocht ik er ook 1 van een jaar of 7, volledig beleerd etc.
Maar toen, toen kwam ik haar tegen!
Super lief karakter, niet te geloven. Wel was ze pas 3,5 en nog niet zo heel lang zadelmak.
Maar geen moment spijt gehad.
Veel ervaring met jonge paarden heb ik niet, maar ben haar wel zelf verder gaan rijden.
Met goede begeleiding kan je zelf namelijk ook best ver komen.

Ik denk dat het belangrijk is dat je een echte klik heb met het dier.

Moet eerlijk zeggen dat ik toen ook best een angstige ruiter was,
maar sinds kort geen angst meer te bekennen allemaal dankzij haar :).

Klinkt niet heel erg gek inderdaad.
Als ik voor een jong dier zou gaan, heb ik in de buurt hulp genoeg voor het rijden.
Het mennen (voor mn vriend) echter wat minder, omdat het hier in de buurt niet zoveel gebeurt.
Maar ook daar kunnen we wel hulp voor krijgen.
Heb ook al een stal gevonden waar ze paarden voor de wagen klaar maken.

Het tuigage er op leggen, daar aan laten wennen, dubbele lijnen werk (geleerd op stage) en er iets achter hangen vind ikzelf nog niet zo erg.
Maar zodra het 2 of meer banden heeft waar je op moet zitten, met een onbeleerd dier er voor, dan begint het mij en nadeel te kriebelen.
Mn vriend maakt zich er niet zoveel zorgen over.

Onder het zadel brengen hebben we opzich ook wel een adres voor.

Hoe is jou fries met verkeersmak zijne?
En hoe heb jij dat gedaan?

Want ik wil natuurlijk wel veilig onder het zadel lekker op pad gaan en wij samen op pad met de menwagen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:56

wat je ook kan doen is je ervaring vergroten om naar een handelsstal en trainingsstal te gaan helpen in het weekend. Door veel te kijken leer je heel veel. Dan kun je ook beter inschatten welk niveau je aan kan.
Een te moeilijk paard kost heel veel tijd en vooral juist geen plezier, terwijl het een droom zou moeten zijn en bijzonder veel kost.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 15:18

superwoman schreef:
wat je ook kan doen is je ervaring vergroten om naar een handelsstal en trainingsstal te gaan helpen in het weekend. Door veel te kijken leer je heel veel. Dan kun je ook beter inschatten welk niveau je aan kan.
Een te moeilijk paard kost heel veel tijd en vooral juist geen plezier, terwijl het een droom zou moeten zijn en bijzonder veel kost.

En het laatste, daar ben ik juist bang voor.

Nu klinkt het heel leerzaam en zal het vast ook zijn, een handelsstal. Maarrrrrr. Ik werk in het weekend en ga door de week naar school. Enigste dag dat ik zou kunnen helpen, zou op een dinsdag zijn. Want de school waarop ik zit, wil 1 vrije dag voor de jeugd, zodat ze dan kunnen werken, of zoals ik, ff kunnen ademen en leren, omdat je in het weekend werkt.

Dat ZOU een optie kunnen zijn. Krijg ik wel meer lef en wat meer technieken in mijn broekzak.

Heb afgelopen zondag op een friese merrie gereden van 4.5 echt een super eerlijk dier.
We konden haar kopen op afbetaling. Maar daar wil ik niet aan beginnen. Ik wil alle flappen in 1 keer kunnen neer leggen.
Het dier was ideaal geweest voor beide partijen. Mijn vriend heeft er heerlijk mee gement. En ik heb er (mag het eigenlijk niet zeggen...Doe ik toch maar) goddelijk op gezeten.

De man die haar te koop heeft, kende ik al van vroeger, dus een bloed eerlijke man. We blijven als klant daar welkom, ook al hebben we nu nee gezegd. Wel zei hij letterlijk "Als je over een tijdje alles voor elkaar hebt? En ik heb nog wat staan, GEWOON BELLEN" Het laatste inderdaad in caps, want hij legde daar echt de positieve toon op.

Vriendlief gaat eerst, samen met mij hoor, op paardrijles, zodat wij de kneepjes op verschillende paarden onder de knie krijgen.
Ook dat is niet zo gek, als je al 10 jaar, hetzelfde pony onder je kont hebt gehad. Mn vriend rijd nog niet zo lang, dus ook dat is niet gek om te doen.

Wat dat betreft is mijn ervaring, met verschillende paarden, dus zeer schaars.

Nijna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:24

mijn ervaring...
sorry als t een levensverhaal wordt ;)

Ik denk dat het heel erg per type paard ook verschillend is. De een is makkelijker bewerkbaar dan de ander.

Ik heb 3 jaar geleden mijn droom fries gekocht, prachtige 3.5 jarige hengst die ik had laten ruinen, wel wat pittig maar toen ik ging kijken alle keren al druk maar braaf, en hij was MOOI!!
Dus die ging mee naar huis, was ook beleerd voor de wagen overigens. Nu had ik niet veel ervaring met jonge paarden en eenmaal thuis aangekomen ging het de eerste paar keer goed, maar al snel kreeg meneer praatjes en vloog er elke keer om een poep en een scheet vandoor. Dit was onder het zadel en met longeren, ik wil niet weten wat er gebeurt was als we er een kar achter hadden gehangen :p In de omgang was het een ontzettende goed sul, en onwijs lief.
Maar na een paar keer er naast gelegen te hebben en een keer bij de eerste hulp, na 2 jaar proberen de moeilijke beslissing gemaakt om hem toch weer te verkopen, de klik en mijn kunde waren er gewoon niet genoeg. Mijn vertrouwen heeft een flinke deuk opgelopen.

Dus ik ging kijken voor een nieuw paardje wat beter bij mij zou passen, geen jong dier meer....
Toen kwam ik mn tinker tegen, nog jonger dan mijn fries... hij was toen net 3.5 terwijl mijn fries ondertussen 5 was. Hij was zadelmak maar dat was dan ook inprincipe alles. Nog nooit de weg op geweest, terwijl ik een verkeersmak paard wilde om lekker mee naar buiten te gaan. Neem m maar mee de weg op, hadden de mensen bij die stal gezegd, dus zo doende ik naar de drukke 80 weg aan het eind van hun erf gelopen, vrachtwagens, trekkers en zundap club :p meneer keek, maar bleef bij me.
De klik was er, en met goede begeleiding doet hij het echt heel leuk.
Ik heb m nu een jaar en bijna nog nooit onzeker op hem gevoeld. Ik zou er, zeker in de bak, zo met banden en karretjes aan de slag kunnen gaan. Goed hij kan wel eens 'gek' doen maar hij blijft er niet in :)
Dit past veel beter bij mij, ik heb nooit spijt gehad van deze keuze.

Dus mijn lang verhaal kort :p ga voor de klik en niet voor de looks...
(Al is mijn tinkie natuurlijk de knapste pown ooit ;) )

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:27

Ik zou er persoonlijk een nemen die al wel iets ervaring heeft met de kar, hoeft niet volledig beleerd te zijn. Zou wel een jong beest doen, krijg je nog het meeste een band mee :)

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:28

Ik heb ook voor mijn paardje gespaard, ik was een jaar paardloos maar het leverde wel een maatje voor het leven op!
Ik koos voor een jong dier, mijn vorige was ook jong en had er al iets ervaring mee. Ook heb ik gewoon regelmatig lessen. Ik had echter wel een iets groter spaarpotje, ik weet uiteraard jullie financiele situatie niet, maar uitgaand van wat hier boven staat vind ik €500,- wel een beetje weinig voor als er iets met het beest gebeurd(hopen natuurlijk dat hij/zij lang gezond blijft :D maar je weet t nooit, kan ook een zadel zijn dat je vervangen moet o.i.d.)

Ikzelf ben niet veel langs gegaan naar verschillende paarden, dit paard voldeed aan al mijn eisen en we hadden duidelijk een klik en dan is de keuze voor mij vrij snel gemaakt. Als je nog niet helemaal zeker bent van het nivo van je eigen rijden zou ik er niet voor kiezen om het dier zelf te beleren onder het zadel, maar dat is mijn mening.

succes zou ik zeggen!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 15:34

gemma92 schreef:
Ik heb ook voor mijn paardje gespaard, ik was een jaar paardloos maar het leverde wel een maatje voor het leven op!
Ik koos voor een jong dier, mijn vorige was ook jong en had er al iets ervaring mee. Ook heb ik gewoon regelmatig lessen. Ik had echter wel een iets groter spaarpotje, ik weet uiteraard jullie financiele situatie niet, maar uitgaand van wat hier boven staat vind ik €500,- wel een beetje weinig voor als er iets met het beest gebeurd(hopen natuurlijk dat hij/zij lang gezond blijft :D maar je weet t nooit, kan ook een zadel zijn dat je vervangen moet o.i.d.)

Ikzelf ben niet veel langs gegaan naar verschillende paarden, dit paard voldeed aan al mijn eisen en we hadden duidelijk een klik en dan is de keuze voor mij vrij snel gemaakt. Als je nog niet helemaal zeker bent van het nivo van je eigen rijden zou ik er niet voor kiezen om het dier zelf te beleren onder het zadel, maar dat is mijn mening.

succes zou ik zeggen!

Laatste is ook mijn mening, ben ik ook heel eerlijk in.
Kan hulp genoeg krijgen, en ervaring krijg je natuurlijk wel door te doen. Maar je moet altijd eerlijk blijven.
Mijn spaarsysteem ligt op een 400 euro in de maand. En dat is exc. wat ik voor mijn pony gekregen heb, en spaargeld wat ik nu al heb staan.
Dus dat is los van dat van mijn vriend.

Zodra het paard er is, dan is het spaarpotje op 250 euro in de maand.
En dat geld gaat ook daadwerkelijk op de spaarrekening. Zodat het wel zo is, als het paard ouder is, of wat mankeert, kan ik er gewoon mee heen.
Ook dat hebben we al zeker uitgedacht (gelukkig) aangezien ik hiervoor al een pony had.
Laatst bijgewerkt door maralyn op 01-10-13 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 15:35

livelovelife schreef:
Ik zou er persoonlijk een nemen die al wel iets ervaring heeft met de kar, hoeft niet volledig beleerd te zijn. Zou wel een jong beest doen, krijg je nog het meeste een band mee :)

Dat het dier voor de kar heeft gestaan, daar zijn wij ook het meeste content mee.
Voor het zadelmak maken en inrijden, zie ik het probleem niet van wegbrengen.
Dan ben ik het paard misschien een maand "kwijt" maar dan heb je wel een ingereden paard er voor terug.

Het liefste een paard dat alles al kent.

Maar heb je ook nog eigen ervaringen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:54

Denk niet dat je op een goede stal gelijk mag rijden, maar met het kijken kun je al zò veel leren.
Je ziet daar echte paarden, want manege paarden vind ik geen eerlijke blik van verschillende paarden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:55

Livelovelife, dat van een jong paard en een betere band is echt de grootste onzin!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:02

Ervaring heeft mij geleerd dat als je voor een bepaald dier valt het niet meer zoveel uitmaakt. Je moet toch aan elkaar wennen. En misschien vind je in je zoektocht wel een die alles al kan. Zelf zoek ik in mijn zoektocht vaak naar een paard op m nivo maar kom steevast thuis met een groene of een waar nog wat werk in zit. :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 16:08

superwoman schreef:
Denk niet dat je op een goede stal gelijk mag rijden, maar met het kijken kun je al zò veel leren.
Je ziet daar echte paarden, want manege paarden vind ik geen eerlijke blik van verschillende paarden.

Met kijken kun je ook zeker veel leren...!
Mocht een half jaar stage lopen bij een dressuurstal, en ook daar heb ik al veel gezien.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 16:09

JJane schreef:
Ervaring heeft mij geleerd dat als je voor een bepaald dier valt het niet meer zoveel uitmaakt. Je moet toch aan elkaar wennen. En misschien vind je in je zoektocht wel een die alles al kan. Zelf zoek ik in mijn zoektocht vaak naar een paard op m nivo maar kom steevast thuis met een groene of een waar nog wat werk in zit. :D

We gaan het zien.
We staan er ook voor open, dat we ook binnen dit halfjaar zomaar een paard op ons pad kunnen vinden, wat geheel bij ons past.
Wie weet staat er over 2 maanden wel een leuke volleerde voor onze neus.
Wie weet ook wel niet!

Geduld word beloond :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:29

maralyn schreef:
Joolien schreef:

We hebben ook al aan spaanse rassen zitten denken, maar dezen zijn vaak alleen geleerd onder het zadel.
Deze paarden hebben een hogere prijsklasse dan een gemiddelde fries. Ondanks dat ze bijna hetzelfde karater vertonen.

Tada :D :P
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 16:42

Hey joolien, die had ik dan nog niet gevonden!!

Maar ook voor deze paarden, zou ik zelf nog ff doorsparen ivm het tuigage, de wagen en het zadel. Zodat we save zitten zegmaar.
Maar opzicht zijn dit hele mooie en goeie paarden.
Maar Aalten is voor ons toch nog wel te ver weg.

Waarom dan alsnog wel een fries? Omdat mijn vriend van 1.90 er ook op zou moeten kunnen rijden.
En friezen zijn iets robuuster gebouwd.
Wel hebben we al de maat van het zadel gevonden wat wij nodig zullen zijn. 17.5 inch.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:52

Onze fries wat 4,5 jaar, zadelmak en had een keer gesleept. Binnen 2 maanden stond ze voor de kar (verder weinig werk in gestoken, keertje tuig op, keertje laten trekken en voor de wagen gezet) en was had ze een nette basis onder het zadel.

Dus ja, het kan. Paard komt bij een zeer bekwame en eerlijke handelaar vandaan, hij weet voor ieder een geschikt paard te vinden. Bij een ander of bij een particulier had ik dit paard waarschijnlijk laten staan.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:54

maralyn schreef:
Klinkt niet heel erg gek inderdaad.
Als ik voor een jong dier zou gaan, heb ik in de buurt hulp genoeg voor het rijden.
Het mennen (voor mn vriend) echter wat minder, omdat het hier in de buurt niet zoveel gebeurt.
Maar ook daar kunnen we wel hulp voor krijgen.
Heb ook al een stal gevonden waar ze paarden voor de wagen klaar maken.

Het tuigage er op leggen, daar aan laten wennen, dubbele lijnen werk (geleerd op stage) en er iets achter hangen vind ikzelf nog niet zo erg.
Maar zodra het 2 of meer banden heeft waar je op moet zitten, met een onbeleerd dier er voor, dan begint het mij en nadeel te kriebelen.
Mn vriend maakt zich er niet zoveel zorgen over.

Onder het zadel brengen hebben we opzich ook wel een adres voor.

Hoe is jou fries met verkeersmak zijne?
En hoe heb jij dat gedaan?

Want ik wil natuurlijk wel veilig onder het zadel lekker op pad gaan en wij samen op pad met de menwagen.

Ze was zelf al veel trekkers gewend enzo en dat merk ik nu wel heel goed. Daar kijkt ze sowieso niet van op. Maar eigenlijk hebben we verder niet echt hoeven te oefenen. Ze is van zichzelf heel erg rustig op de weg en vertrouwde mij daar ook best snel. We rijden ook eigenlijk altijd alleen buiten, ja m'n moeder die ernaast loopt maar geen ander paard. En als ze iets spannend vind dan gaat ze stil staan, kijkt ze ernaar en begint ze wat te snuiven. That's it. Komen er alsnog zonder problemen langs.
Alleen in de buitenbak doet ze wel eens alsof ze schrikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:56

maralyn schreef:
Hey joolien, die had ik dan nog niet gevonden!!

Maar ook voor deze paarden, zou ik zelf nog ff doorsparen ivm het tuigage, de wagen en het zadel. Zodat we save zitten zegmaar.
Maar opzicht zijn dit hele mooie en goeie paarden.
Maar Aalten is voor ons toch nog wel te ver weg.

Waarom dan alsnog wel een fries? Omdat mijn vriend van 1.90 er ook op zou moeten kunnen rijden.
En friezen zijn iets robuuster gebouwd.
Wel hebben we al de maat van het zadel gevonden wat wij nodig zullen zijn. 17.5 inch.

Was idd een voorbeeldje hoor, maar ze zijn er dus wel :D Die eerste is best stevig, daar zou een langere ruiter bijv ook niet op misstaan. Maar dat is hetzelfde met een fries, die moet dan wel wat body hebben, niet zo'n schrale krielkip :P

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 17:05

Inderdaad...
Moet een lekker barock dier zijn. Anders vind ik het er niet uit zien.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 17:58

:j We hebben toch maar besloten om onze vizie te verruimen met niet alleen friezen maar ook KWPN

Ook hebben we besloten.
IK spaar voor het paard en het zadel.
Hij spaart voor de (nieuwe) marathon wagen en (nieuwe) tuig.

Dan maar langer sparen....
Willen we het doen?
Doen we het GOED.

Punt uit :D +:)+