3 keer gevallen in een jaar tijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Plutinda

3 keer gevallen in een jaar tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 11:47

Ik rijd van jongs af aan veel op maneges. De laatste 2 jaar ga ik vaak op ruiter weekendjes met een vriendin. Daarnaast heb ik nog 2 uur les in de week. Soms privé les.
Vorig jaar hadden we tijdens een buitenrit opeens een erfhond achter de paarden aan. Het paard dat ik reed draaide om, maar gleed uit met zijn ijzers over de weg. Toen zijn we samen gevallen. Toen had ik 2 gekneusde handen. Verder ben ik nog 1 keer in de manege gevallen, maar toen was er niks aan de hand.

5 weken geleden ben ik met springles eraf gevallen, en heb mijn tiblia plateau gebroken (knie)
Ben geopereerd, 5 schroeven en een metalen plaat.
Eigenlijk zou ik nu in Tsjechië op trektocht zijn, maar dat kon helaas nu dus niet door gaan.

Of ik hierna nog durf te rijden weet ik niet. Heb gewoon nu zo vaak pech gehad.
Ook voor mijn werk kan ik het haast niet maken... Want als ik jaarlijks een keer niet kan werken door val van een paard, dan is mijn baas ook niet blij denk ik.

Zijn mensen die ook onzeker zijn geworden na een vervelende val? Hoe zijn jullie toen weer begonnen?
Ik rij eigenlijk altijd rustige paarden, maar elk paard kan schrikken, omdraaien, wegschieten...
Of heeft iemand ervaring met een breuk in de tiblia plateau? Hoe lang heeft revalidatie geduurd?

friesiszwart

Re: 3 keer gevallen in een jaar tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:30

Heel veel sterkte met de revalidatie en gewoon weer gaan rijden, als je bang geworden bent misschien een paar lessen nemen.

Domenique_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 17:07

Hallo,
Ik ben 19 jaar en ik rijd al jaren paard, voornamelijk lekker buiten in de bossen enz. Ik hou van wat tempo en pit... Ik ben zeker niet snel bang om op een vreemd paard te stappen. Ook ben ik al vaak gevallen doorheen de jaren. Alhoewel ik nog nooit iets heb gebroken heb ik al nare, en harde vallen gehad.

Zo heb ik in november een ongeluk gehad mét paard, het was iemands anders paard en ik had er al eerder op gereden. Het is een 4-5 jarige Tinker, rustig, maar nog jong. Op een moment schrok hij van een fazant die plotseling tevoorschijn kwam, draaide om en schoot in volle galop de weg op. Vervolgens wou hij midden op de weg rechts afslaan, en ik kan je wel zeggen dat dat niet zo goed lukt in galop, hij gleed uit en viel, en zo werd ik gelanceerd over de straat. Godzijdank was er geen verkeer...

Het was al lang geleden dat ik zo hard was gevallen en het deed me eraan herinneren dat er alles kan gebeuren als je met paarden bezig bent! Het is en blijft een dier, of je nu zeer gevorderd bent of niet. Je er altijd rekening mee houden dat er wat kan gebeuren, dat is het risico van de sport.
Het is logisch dat je nu wat voorzichtiger bent en weer wat zelfvertrouwen met opbouwen, helemaal niks mis mee! Als je maar na elke val weer terug opstapt (tenzij dit echt niet gaat), zo overwin je je angst ook van de val. En ik hoop dat je knie goed geneest!

PS: Draag altijd een cap! en ga niet alleen rijden zonder mobieltje /3

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 17:14

Natuurlijk is het niet gek dat je er onzeker van bent geworden. Neem echt rustig de tijd om er weer vertrouwd mee te raken. Op facebook kun je misschien effective horsemanship volgen, zij doet confidence coaching en heeft soms interessante stukken over het (her)vinden van je zelfvertrouwen. Binnenkort is ze ook in Nederland (je mag me pb'en als je meer info wilt).

Belangrijk is dat je niks doet wat over je grenzen gaat. Bedenk bij elke stap 'hoe zeker ben ik nu?' en als je toch een kriebel voelt of bang bent, stop dan en blijf net zolang hangen in die stap (bv 20x op en af stijgen) totdat je je er helemaal OK mee voelt. Hetzelfde geldt voor stappen, draven, galopperen, springen etc.

Verder helpt het als je een paar zitlessen zou kunnen nemen van bijv. een centered riding instructrice (en anders weet ik nog wel een paar andere namen, maar dat hangt van je locatie af), zodat je een stabielere en stevige zit krijgt, dan val je ook minder snel. Ikzelf heb een beetje dezelfde angst (maar dan wel wat minder inmiddels denk ik) en denk erover om een cursus 'vallen' te volgen, zodat ik een reflex kan ontwikkelen waarmee ik zachter val.

Succes en sterkte met je knie!

Demitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 17:20

Wat vervelend! Maar 3 keer in een jaar valt best mee toch? Ik rij jonge paarden in en in val min. 3 keer per maand :=

Sterkte met je knie!

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 17:22

Heb het gelijkaardige meegemaakt. Ik reed paarden voor een staleigenaar en had net een nieuwe job.
Was nog maar enkele weken in dienst maar had alles gedaan voor deze job te krijgen! Kwam er een nieuw paard binnen, echt een topper (heb nog steeds spijt van) maarde huidige eigenaar had niet zo'n ervaring met paarden die wat heter waren van bloed en gaf deze dezelfde voeding als een oude friese merrie. begon deze jongen van 1m77 wat enorm heet te worden en lag ik op 1 week tijd 2x op spoed. Ik durfde er niet meer op terwijl ik enorm verliefd was op dit paard! Door deze val durf ik nu enkel nog op mijn huidige paard, belachelijk want er vragen veel mensen op hun paard op training bij mij te zetten maar ik durf gewoon niet meer :(

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:47

Dat is zeker niet gek! Na mijn zware hersenschudding en wiplash door een val waardoor ik 3 maanden op bed lag was ik ook heel angstig, ik merk dat ik nu pas na een jaar of 3 meer vertrouwen heb in "vreemde" paarden en sneller ergens op ga zitten. Vorig jaar een ziekenhuis opname gehad na een val in de springles, bleek gelukkig alleen een hersenschudding te zijn. Doordat ik daar eigenlijk ook niks meer vanaf weet ben ik van deze val niet angstig geworden :p

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:24

Nee dat is helemaal niet gek! Als ik val, (wel vaker dan 3x per jaar hoor :) ) dan ben ik daarna ook weer wat gespannen om erop te stappen. Doe het gewoon rustig aan! Ga voor een rustig paardje die je al wat langer kent, geen verveleende herinneringen aan hebt, en ga is lekker hobbelen. Zet de radio aan, dat help ook om te ontspannen. Succes! :(:)

dinniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:28

ik had mijn ribben ernstig gekneusd en heb 2 maanden niet kunnen zitten na een half jaar de grote stap genomen en weer erop. blijf altijd vertrouwen in jezelf en raak nooit vertrouwen in jezelf kwijt. ik hop dat je de stap durft te nemen maar je moet doen waar je je het fijnst bij voelt..... :(:) sterkte met je keuzen en je knie

_Kelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:40

Allereerst veel sterkte! Heb er zelf niet veel ervaring mee.. Misschien kan je na het revalideren iets met grondwerk doen om het vertrouwen met paarden een beetje terug te krijgen?

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:04

Sterkte! Als ik elke x als ik val zo gewond zou zijn zou ik niet meer helemaal in elkaar zitten... := _O-

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:11

Hoe gaat het nou met je TS? Zijn de schroeven er alweer uit?

Ik denk dat de meeste paardenmensen wel een nare ervaring meegemaakt hebben.
Zelf ben ik toen ik 16 weken zwanger was verschrikkelijk hard in de omheining gelanceerd. Ik had niets, er waren wel twee omheiningspalen gebroken en omdat ik zwanger was ben ik daarna een tijd gestopt met rijden. Als ik net even meer opzij was gevallen was het slechter met ons afgelopen.

Maar ik ben na mijn zwangerschappen toch weer begonnen en ik heb er geen seconde spijt van gehad. Angst is een slechte leermeester, van uitdagingen wordt je juist sterker!

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:18

Wat erg...
Ik ben zelf ook een x hard gevallen en brak toen mijn schouderkop, hier zijn d.m.v een operatie ook pinnen in gezet van schouder tot elleboog.
Na een half jaar zijn de pinnen eruit gehaald, ik moest ook naar de fysiotherapeut. Heeft denk ik wel een jaar geduurd voor mijn arm weer helemaal goed was. Zit nu nog steeds een klein scheurtje in maar dit komt niet meer goed, heb er haast geen last van gelukkig! alleen bij het dragen van een schoudertas.
Maar ondanks alles heb ik geen moment getwijfeld om weer te gaan paardrijden. Ben wel gestopt met mijn bijrijdpaard (paard waar ik vanaf viel), de klik was er gewoon niet.
Ik ben zelf niet zo angstig, je kan met alles pech hebben. Ik zou de paarden voor geen goud willen missen, maar ik kan me voorstellen dat je nu wel bang bent geworden.
Veel beterschap

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:49

BRT -> MW

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:54

Vervelend! Succes met de revalidatie.

Ik heb vorig jaar een flinke smak gemaakt daarna ook wel wat angst opgebouwd, op een wildvreemde pony gestapt en nu wel weer genezen van mijn "angst". Springen is nog steeds niet m'n ding, maar de dressuur en het buitenrijden kan ik weer echt van genieten.

Je moet jezelf afvragen wat je wil, wil je nog rijden? Als je dit nog wilt moet je er, zodra je klaar bent met revalideren, gewoon voor gaan en eventueel hulp inschakelen.

pjmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:16

ik heb een paar jar gelede okk een val gemaakt mijn paard gleed uit over een brug en toen lagen we samen op de grond ik ben daarna gewoon weer op gestapt en door gereden. het enige wt ik had was een blauw en open knie n edn hoop blawe plekken. heb na die val wel een tijd op andere paarden gereden maar toen ik er weer op zat ook gelijk zonder zadel gereden dus geen angst aan overgehouden

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:24

In de 40 jaar paarden heb ik ook wel een en ander meegemaakt. Ribben gebroken, voeten gekneusd, hersenschudding,schouder 2 keer uit de kom, bekken op 2 plaatsen gebroken en zo kan ik wel even door gaan, maar zelfs ik stap nog af en toe op een paard!! Die verslaving gaat nooit over vrees ik!!!
En wat een genot als je dan weer eens op zo'n geweldig dier hebt gereden! Want het blijven toch de mooiste dieren van de wereld!!!!!

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:32

Ik ben vorig jaar augustus onder een pony gekomen, heb daarbij mijn scheenbeen gebroken en van m'n tenen tot lies in het gips gezeten. Ik wilde eigenlijk ook niet meer rijden, maar mijn instructrice heeft mij toen met m'n loopgips op een pony gezet. Eigenlijk had ik nee willen zeggen, maar m'n moeder had al ja gezegd :+ Voor de eerste keer echt rijden heb ik op een heel braaf paard gezeten, ben blij dat ik het uiteindelijk toch gedaan heb :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:15

hoe oud ben je?

Ik herken mezelf heel goed in wat je zegt!
Omdat het nogal een lang verhaal ging worden hier even puntgewijs de samenvatting

* 3 jaar geleden gevallen van een paard van een vriendin met 3 gebroken wervels
* Zat er toen 4 weken later weer op mn eigen paard wat vertrouwd was, nooit bang geweest.
* 2 jaar geleden gevallen met frozen shoulder, AC luxatie en gescheurde kniebanden en meniscus
* Bij de laatste keer zou herstel 3 jaar duren, was tijdens het bokken helemaal verstijfd van angst waardoor ik nu eraf viel. Het was mn eigen paard, dus moest er weer op! dit heeft 2 maanden geduurd, kon toen nog niet lopen, zelf opstappen of zadelen.
* Vriendinnen hebben me gigantisch geholpen! Eerst zij erop en dan pas ik, er naast blijven lopen, mij ervan overtuigen dat het goed ging ed.
* Nu 2 jaar verder ben ik niet meer bang, al stap ik echt niet op als ik het niet vertrouw. Ben verstandiger geworden; kan niet riskeren mn baan kwijt te raken oid!

het belangrijkste is dat je voor jezelf op een rijtje zet welke angsten realistisch zijn en welke je belemmeren in dat wat je echt wilt. Ga stap voor stap de confrontatie aan met die angsten op een veilige en gecontroleerde manier. PAarden blijven beesten, zelfs anky breekt wat als ze er af valt! Hoe ouder je wordt, hoe groter de kans op een langdurige blessure.. De eerste stap is weer naar stal te gaan, de volgende stap is een rondje uitstappen. Als je echt wilt, komt het wel goed :) Maar soms is het even een gevecht met jezelf!

Iig heel veel sterkte met je herstel en succes hiermee! Ik hoop voor je dat je snel weer lekker rijdt :)

Plutinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 12:27

Heel erg bedankt voor al jullie reacties.
Inmiddels ben ik redelijk hersteld. Vandaag ga ik voor het eerst weer echt aan het werk. (werk als verpleegkundige)
@Romyv ik ben 32

Ik ben in de tussentijd wel met iemand mee naar stal geweest toen ik op krukken liep. Ik ben verder niet bang voor paarden nu. Maar rijden op paarden die ik niet ken...
Mijn vriend die vind paardrijden al helemaal niks. En nu heeft hij er echt niks meer mee. Liefst zou hij willen dat ik er helemaal nooit meer op stap.

Het meeste aan paardrijden mis ik de leuke buitenritten met mooi weer. Ik denk dat ik in het voorjaar gewoon weer een keer lekker naar Manege van Loon ga en een bomproof paard vraag. En dan in een rustig groepje lekker naar buiten.

Later dit jaar zal ik nog een keer geopereerd moeten worden om die plaat en die schroeven te verwijderen. Ik vind het knap van sommige dat ze er toch weer op zijn gestapt. Met een eigen paard dan moet je haast ook wel.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:40

dat is het he, je moet eigenlijk wel. 1. omdat je hem niet maanden stil kan laten staan en heel stal mobiliseren om voor jouw beestje te zorgen geeft ook geen prettig gevoel (voelt toch alsof je andere mensen belast met jouw problemen ofzo). en 2. hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt om weer op te stappen. De kans dat je nooit meer op je eigen beest gaat zitten wordt per week groter, dan moet je hem eigenlijk weg doen... Dus zie het maar als een uitgelezen kans dat jij hier geen last van hebt!

Plutinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 13:49

Ja, da's het voordeel van geen eigen paard hebben. Nadeel is wel dat ik vaak op andere paarden rij die ik niet ken. En daar heb ik dus niet meer zo'n zin in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:56

Ik ben ook bang om van mijn pony af te vallen terwijl ik vroeger op de manegepony's er bijna wekelijks af lag, nu heb ik haar in April 3 jaar en ben k er nog nooit afgevallen maar toch, inderdaad je zou maar verkeerd terecht komen ofzo..
Maar weet je, dat hoort nou eenmaal bij de paardensport, al helemaal als je gaat springen kan je nog lelijker vallen.
Als je dat niet meer wil of je bang word/bent en je hebt er geen zin meer in daardoor, ja dan zou ik stoppen.
Anders niet, het hoort er bij.. Dus of je accepteert het en laat je er niet door op je kop zitten of je stopt..

edit; een vroegere vriendin van mij is vandaag een jaar geleden ook van haar paard gevallen na een rodeo, met een lichte hersenbloeding, gebroken slaap en weet ik t allemaal wat nog meer. Nu is ze ook net bevallen maar we zijn een jaar verder en ze heeft er dus nog niet weer opgezeten (mede door dr zwangerschap) maar die pakt t ook wel weer op dit jaar..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:47

Mw -> pp

annaberberxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:45

Wat vervelend, ik ben in een jaar tijd vaker gevallen, misschien moet je het eerst houden bij vrijheidsdressuur en het vertrouwen weer krijgen en dsn daarna langzaam weer op de pony klimmen. Heb dit zelf ook gedaan en het holp bij mij wel