Ruitertje van 6-7j op paard van 1.76?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Ruitertje van 6-7j op paard van 1.76?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 16:53

Sorry als het hier verkeerd staat... Mag gerust verplaatst worden.

Ik heb een rustig, braaf paard van 1.76m. Ik rij een beetje dressuur en ook springen en ga veel met hem buitenrijden.
Hij is geen heethoofd en heeft een rustig karakter.

Vrienden van mijn moeder hebben een dochtertje van 6 of 7 jaar en ze zou graag leren paardrijden.
Omdat de ouders eigenlijk liever niet hebben dat het kindje paardrijd willen ze niet 200 euro betalen voor 10 lesjes van een half uur om het meisje op een pony te laten rondstappen in een manege.

Daarom vroegen ze of het dochtertje 2 of 3 keer per week op mijn paard mag 'rijden' omdat ze eerst willen zien of ze het leuk vindt voordat ze naar een manege gaan.
(en ze hopen eigenlijk dat het meisje bang is voor mijn grote paard en niet wil rijden).

Ik vind het prima, maar wat vinden jullie? zouden jullie dit doen?

De bedoeling is dat ik mijn paard dus aan de hand houd of aan de longe en dat ze er eerst gewoon mee stapt en na enkele keren misschien een beetje draf, maar steeds aan de hand of de longe. Als het goed weer is zou ik misschien met haar buiten aan de hand gaan stappen.

Wat vinden jullie? Kan dit? Of is dit niet zo een goed idee en zeg ik beter dat ze dan toch op een manege leert rijden?
Indien jullie dit een goed idee vinden, wat kan ik dan allemaal doen met het kindje? (oefeningetjes ofzo)
Want ik heb geen ervaring met lesgeven ofzo

Sky_As

Re: Ruitertje van 6-7j op paard van 1.76?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:56

Het zal best gaan, maar fysiek zal het voor het meisje niet heel goed zijn.
Een groot paard is waarschijnlijk ook vrij breed (in ieder geval een stuk breder dan de gemiddelde manege pony waar kinderen op leren rijden).
als het om een keer of 5 gaat, zal er niet veel gebeuren. Maar om meerdere weken 3 keer per week op een groot paard te zetten, zou ik zelf niet doen.

Om het nog maar niet te hebben over het eind wat ze vallen als er toch iets mis gaat (paard struikelt of whatever)

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:57

Wij laten ons buurmeisje van 7 ook wel eens ons paard van 1.77m. uitstappen maar ik vind het geen goed idee om haar meer te laten doen dan uitstappen.
Het is echt wel een hoogte als ze eraf valt. Verder denk ik dat je haar ook niet echt goede hulpen kunt leren omdat haar benen niet eens onder het zadel uitkomen....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:57

Pas er maar mee op ... als het kindje iets overkomt, ben jij als eigenaar van het paard verantwoordelijk !

Ik zou het niet doen :n

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:01

Levensgevaarlijk. Dan kan jouw paard nog zo braaf zijn, als ze er vanaf valt breekt ze alle botten in haar lijfje en ben jij verantwoordelijk. Is het meisje 1.70, dan kan het prima, maar bij een meisje van 6-7 jaar oud zie ik iemand voor me van max 1.40 en dat is al groot.
Niet doen, je loopt ontzettend veel risico, en niet alleen jij, maar het ruitertje ook. Ze kan blijvende schade aan gewrichten en botten houden, ook zonder dat ze eraf valt.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 17:01

Het is niet de bedoeling om haar echt te leren rijden op mijn paard.
Maar ze zegt altijd 'ik wil paardrijden' :p
ze zou er in het weekend 1 of 2 keer opzitten.
In het begin zou ik gewoon naast haar blijven staan hoor, en wat rondwandelen in de binnenpiste.
En haar wat figuren laten stappen en wat 'op en neer' leren.
Mijn paard is smal qua schouders, dus ik denk dat dat niet een groot probleem zal zijn.

Ik dacht ook misschien als ze het echt leuk vindt en wat verder wil gaan, dat ik er dan ga opzitten en dat ze voor mij zit in het zadel en zo een paar pasjes draven, om te voorkomen dat ik haar aan de longe op een afstand van mij moet laten draven (paard wil niet graag aan de hand draven :p)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:03

aangezien jij verantwoordelijk bent voor de schade aan het kind zou ik het niet doen.

voor voor de leuk even erop zitten, kan nog wel, maar 'lessen' zou ik niet doen

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:04

Ik weet nog dat ik erg onstabiel zat toen ik mijn eerste lessen had..

Ook al doet je paard niks, het kind kan 'op en neer' niet meer bij kunnen houden, haar balans verliezen en er af vallen.
En dan is 1.76 m erg hoog.....

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 17:05

ja voorlopig is het gewoon even erop laten zitten om te kijken of ze het leuk vind.
Het kan ook zijn dat als ze mijn paard ziet ze niet meer durft ofzo :p
en aangezien de ouders liever hebben dat ze niet rijdt,
is het niet de bedoeling om haar aan te moedigen :p

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 17:06

een andere optie is mijn zus haar paard van 1.58m maar die is minder te vertrouwen en is 6 of 7 jaar...
Er staat ook een shetlander op stal, maar die staat stil vanaf er iemand op gaat zitten en er zijn geen spullen voor de shetlander

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:08

De ouders willen het niet eens :?
Laat ze gewoon NEE zeggen tegen het kind ... probleem opgelost en jij loopt geen risico ;)

zigranta

Even heel cru: waarom zou jij je tijd moeten besteden aan een kind waarvan de ouders geen lessen willen betalen?

Urielle

Het is echt wel enorm hoog hoor! In mijn onderschrift kun je foto's kijken van mijn dochter op haar D-pony, mijn dochter wordt woensdag 7 maar is zo lang als een kind van 8 a 9 jaar, en dan nog is het een grote pony. Mijn dochter van 3 zit er ook wel eens op maar die kan ik in het zadel niet begeleiden, ik moet veel te hoog reiken, binnen 5 minuten zijn mijn schouders verzuurd. En dat is dus nog 35 cm verschil met jouw paard!

capopjekop

Een rondje stappen kan weinig kwaad lijkt me. Wel zorgen dat ze een goede cap op heeft. Maar echt 'les' aan de longeerlijn zou ik niet doen, je hebt toch de verantwoording voor zo'n jong kind.

Een kind voor je in het zadel vind ik altijd een beetje eng. Je hebt als ruiter dan toch minder controle omdat je en je paard moet sturen en goed op moet letten dat het kind recht blijft zitten. Zolang het paard braaf is zal het wel gaan, maar mocht hij een keer schrikken dan wordt het lastig. Zelf zou ik het risico niet nemen.

Daarnaast denk ik dat het voor die kinderen alles eromheen juist leuk is. Zelf een halster om doen (met hulp), voeren, paard poetsen. Dat is toch makkelijker met een pony op hun eigen hoogte dan met zo'n reus van een paard.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 17:10

zigranta schreef:
Even heel cru: waarom zou jij je tijd moeten besteden aan een kind waarvan de ouders geen lessen willen betalen?

De ouders willen wel lessen betalen, maar pas als ze zeker zijn dat het kind het wel leuk vind en het wil blijven doen.
De vader heeft enkele jaren geleden ook iets voor ons gedaan (gratis, en best wel veel tijd in gestoken) dus ik zou het wel heel erg vinden als ik nee zou zeggen.
Moest mijn paard niet te vertrouwen zijn zou ik zeker nee zeggen, maar er hebben al meerdere kinderen (wel iets ouders) en beginnelingen opgezeten.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:11

Paard is te hoog om het kind goed te kunnen vasthouden als ze uit evenwicht dreigt te raken. Voor dit soort dingen vind ik altijd max. D-pony hoogte. Daarnaast ben jij verantwoordelijk voor als het kind valt of eraf glijd en letsel heeft. Leg dit ook uit aan de mensen dat er te veel risico is en ik zou nooit voor zo iets een "vriendschap" op het spel willen zetten.

Zelf raad ik het dus erg af.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:12

Zoals al eerder gezegd jij bent ten alle tijden aansprakelijk voor het kind want het is jou paard.

Ik zou die ouders (die eigenlijk niet willen dat hun dochter rijd) zelf maar aan hun dochter laten vertellen dat het geld of een andere reden het niet toelaat dat ze paard gaat rijden.

Dan het meisje misschien onnodig bang maken zodat ze niet meer wil rijden.
Vind het een beetje egoistisch van de ouders laat ze eerlijk naar het kind zijn.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:16

Mijn kinderen van 7 en 9 zitten al jaren op mijn 1.60 KWPN :? Een 7 jarige kan zich al best vasthouden en in het midden zitten. In het begin hield ik het paard vast en mochten zij "sturen" met zo nu en dan een paar passen draf met de handen aan een bokriempje. Je moet dan wel zeker weten dat je paard niet iebelig wordt van een wiebelende ruiter, maar verder zie ik niet zo heel veel kwaad in een paar keer testen. Als ze 1.70m aandurft vind ik dat wel een aardige graadmeter hoe graag ze wil rijden :D

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:17

Dan krijg je zo iets:
Afbeelding

Heb ook nog foto's waar onze dochter een paar jaar jonger (en dus nóg kleiner := is, paard is 1.78 en kind op deze foto 1.28 := ).
Ideaal is het niet om te leren rijden, dochter rijdt ook alleen op mijn paard als er bv een vriendinnetje komt rijden.

Dochter op haar b-pony:

Afbeelding

Kanttekening is wel dat onze dochter is opgegroeid met paarden, andermans kinderen zet ik er niet zo snel op, op die leeftijd tenminste, ze heeft een vriendinnetje van 9 die mag wel eens droog stappen (rijdt zelf ook op de manege).
Natuurlijk kun je het doen om even te laten proeven, echt leren rijden is naar mijn mening niet ideaal, omdat de hulpen gewoon niet echt door kunnen komen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:22

Maar er zit nog wel een verschil tussen een eigen kind op je eigen paard zetten dan het kind van een ander. Zeker op juridisch niveau.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:23

RUI -> PP

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:26

Zo'n kindje kan verder niets met jouw paard alleen maar heel hoog zitten, niet er naast staan , niet borstelen , niet vasthouden alleen een rondje stappen .
Ze kan er wel een keer een rondje op als jij het paard vast houdt en haar vader er zelf naast gaat lopen om zijn eigen kind vast te houden.
Meer risico zou ik niet nemen ,
Op een manege kan ze dan misschien een keer een los lesje nemen om te kijken of ze het echt iets vindt en dan beter op een pony die bij haar past.
Loslaten kun je absoluut niet doen ,
Als er echt wat gebeurd waardoor een kindje blijvend letsel heeft dan veranderen ineens de verhoudingen en volgens de wet blijf jij aansprakelijk .
Als je zo'n klein kindje op zo'n groot paard zet dan zal je dat zeker aangerekend worden .

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:23

ikkebenhier schreef:
zigranta schreef:

De ouders willen wel lessen betalen, maar pas als ze zeker zijn dat het kind het wel leuk vind en het wil blijven doen.
De vader heeft enkele jaren geleden ook iets voor ons gedaan (gratis, en best wel veel tijd in gestoken) dus ik zou het wel heel erg vinden als ik nee zou zeggen.
Moest mijn paard niet te vertrouwen zijn zou ik zeker nee zeggen, maar er hebben al meerdere kinderen (wel iets ouders) en beginnelingen opgezeten.

Oké, duidelijk, maar dan nog kunnen ze een kaart kopen want 10 keer is ook te overzien.
Je zit er geen jaar aan vast zoals vaak bij een sportschool wel het geval is.
En inderdaad de aansprakelijkheid zou ik ook niet te licht over denken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:25

Vaak kun je toch wel een paar privelesjes/testles boeken bij een manege als je nog geen ervaring hebt toch? Mss is dat dan een idee.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:30

Grappig dat dit eigenlijk gewoon wel goed wordt gevonden en het normaal is dat een kind haar 'zin' krijgt. Wat als ze het nu leuk gaat vinden om auto te rijden, lenen we haar dan ook gewoon onze auto uit?
Vast wel want dat is maar een ding en geen levend wezen van honderden kilo's.