Waarmee opletten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mustilove

Waarmee opletten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 19:42

Hey, Ik ga een paard kopen en ik heb een paard van de stal waar ik rij die te koop staat.
Hij is een ruin van 3 jaar een spaans paard
maar weten jullie waar ik op moet letten als ik een driejarig paard koop wat mag ik niet wel doen?
En waar moet ik op letten bij de tanden van het paard en de groei (bv. het zadel enzo?)

Nicole288

Re: Waarmee opletten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:35

Aangezien jouw vraag niet gaat over fokkerij en afstamming, verplaats ik je topic naar een ander subforum:

F-AM -> PP

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:01

Ik zou iemand mee nemen die verstand heeft van het kopen van paarden, die kijkt er toch met een ander oog naar dan dat jij doet. Jij vind het paardje waarschijnlijk toch wel leuk en kijkt dan niet naar de punten waar je op moet letten, of misschien wel maar dan toch met een andere gedachte. Succes!

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 11:12

Ja maar dat is het probleem de mensen met ervaring zijn de baasjes dus wat moet ik dan doen?
En waar moetik dan op letten bij de tanden en rug dat groeit enzovoort?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:28

Je moet zelf een deskundig persoon meenemen die de verkopers niet kent.
Dan is het aan jou alleen om te bekijken of je het paard leuk vindt, is het braaf genoeg, vind je het een mooi paard.
Er moet een paspoort (evt. met stamboekpapieren) bij zitten, het dier moet gechipt zijn en liefst ook correct ingeënt. De deskundige zal bekijken of het paard goed gebouwd is, of het paard niet kreupel of onregelmatig loopt en of het paard geen afwijkende beenstanden heeft. De verkoper zal het paard daarvoor opstellen en op de cirkel en de rechte lijn laten stappen en draven. Evt. ook los in de bak laten zien. Sommige Spaanse paarden maaien met de voorbenen, kijk hier extra naar bij het presenteren! Voel de benen ook af of er botwoekeringen, zwellingen of littekens op de benen zitten en bekijk de kwaliteit van de hoeven. Vraag ook zoveel mogelijk na, heeft het paard ongelukken gehad, is het ziek geweest, hoe is het beleren gegaan, heeft het paard stalondeugden of problemen als zomereczeem, zijn er dingen met voeren die je in acht gaat moeten nemen, hoe is het paard bij andere paarden, is hij braaf bij de smid, kan het paard geladen worden, etc. etc.
Als het paard zadelmak is, vind ik het fijn om zelf te borstelen en zadelen. Vers van stal of uit de wei, voor hetzelfde geld is het dier al drie uur moe gemaakt om braaf te tonen. Ik vind het zeker een aanrader de verkoper eerst voor te laten rijden, voor het geval het paard niet zo braaf is als er gezegd wordt ;)
Daarna kun je zelf rijden, test je paard in alle gangen uit en op beide kanten. Een driejarige zal nog niet veel kunnen, met een paard op niveau test je ook uit of hij echt het niveau kan waarop hij getraind zou zijn. Als je ermee wilt gaan buitenrijden en het dier zou mak zijn, vraag dan of je een stukje de weg op mag, laat iemand het paard wel even aan de lijn houden in het begin, je wilt niet verongelukken met een onbekend paard. Ga je ermee springen en is het paard daarvoor al wat beleerd, neem dan wat hindernisjes.

Als jij het paard leuk vindt en je deskundige is van mening dat het een gezond paard is wat goed bij je past, dan kun je besluiten ervoor te gaan of een afspraak maken om nog een keer te komen proberen en rijden. Als je het paard wilt, onderhandel je over de prijs en voorwaarden (spullen mee, entingen nog in orde brengen, keuringskosten,..) en maak je bij een akkoord de afspraak om het paard te kopen onder voorbehoud van goedkeuring door de dierenarts. Jij zult vooraf moeten beslissen of je alleen klinisch keurt of het paard ook op de foto laat zetten. De verdeling van de kosten spreek je dus af met de verkoper. Dan kan het paard gekeurd worden door je eigen dierenarts (niet die van de verkoper!) en bij goedkeuring stel je een contract op, betaalt het paard en neemt het mee.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:45

Aangezien je 15 jaar bent en dit je eerste eigen paard wordt zou ik niet voor een drie jarig spaans paard gaan.

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 20:38

Ik weet het ben ook aan het twijfelen of ik wel een driejarige zou nemen maar hij is zoooo braaf en zo leuk enzo ofwel ga ik oor een fries van drie jaar die ik nog niet ken dus weet het ni echt

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:40

waarom niet een iets ouder paard ?

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 21:17

Ik wil dat wel maar ik heb dat paard leren kennen (toen ging ik het echtniet kopen) maar heb het leren kennen enben er verliefd op geworden en nu verkopen ze het
maar is het erg als je veel rijdt op een driejarige?
en waar moet je op etten bij de ruggroei en tanden

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:18

Koop alsjeblieft een ouder paard. Hoe leuk hij ook is, geen goed idee als ik je vragen zo lees.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:24

voor de tanden heb je een tandarts die ik minstens 1 x per jaar laat kijken , springen zou ik voor de rug(en benen) nog ff mee wachten ,en ik zou aankijken wat het paard zelf aan kan.

verliefd worden is nog geen garantie op het sucsesvol verlopen van het nemen en houden van een paard.
ik zeg niet dat het niet kan , maar ik hoop dat je genoeg ervaring hebt om hem te behouden.
het gaat echt heel vaak fout, dat hij nu braaf is wil niet zeggen dat hij de pubertijd overslaat.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:27

Je kan in jou geval beter een paard nemen wat ouder is en meer ervaring heeft. Jij moet nog veel leren maar het paard van 3 jaar ook. Dat is meestal niet zoon goede combi. In het begin is het leuk maar vaak lees je dat t uiteindelijk niet gaat ivb met gebrek aan ervaring. (Ervaring vrienden)

Als je een paard neemt wat al veel kent kan jij daar super veel van leren en samen verder gaan met goede begeleiding. Daar zal je meer plezier mee hebben.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:30

Koop inderdaad een ouder paard, met 3 heel braaf zijn hoor je wel vaker, wacht maar tot ie een jaar of 5/6 is.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:31

sowieso moet je erop letten dat hij zn puberteit nog niet heeft gehad, en ik ken een paardje dat heel lief was totdat ze haar puberteit kreeg, erg puberig en eigenwijs en bokken en alles. daarna is ze ook niet helemaal meer de oude geworden, wel beter maar niet zoals ze helemaal in het begin was. dus daar sowieso op letten dat je paardje dan ineens heel anders kan zijn. ik zou er nog even goed over nadenken als ik jou was, maar ik vind het een leuk idee. het is een leuke uitdaging

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:36

maar ik raad het niet af een jong paardje te kopen. als je zelf denkt dat dat allemaal gaat lukken en dat je hem zadelmak en verkeersmak kan maken moet je het lekker doen! want dan kan het natuurlijk ook echt leuk zijn, want dan kan je er samen een beetje mee oud worden :)

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 21:43

maar ik vraag me af toch iemand moet een 3 jarig paard kopen

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:52

mustilove schreef:
maar ik vraag me af toch iemand moet een 3 jarig paard kopen

huh ik snap je niet.
bedoel je dat iemand hem moet kopen ?

graag iemand met ervaring, het paard is nog maar 3 , dus heeft hij ook nog niet echt de tijd gehad om het achterste van zijn kiezen te laten zien.
paarden komen zo vaak bij de slager terecht omdat er verkeerde keuzes gemaakt worden uit verliefdheid.

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 22:01

Ja ik bedoel als je zegt een 3 jarig paard niet kopen maar iemand moet toch ooit is een 3 jarig paard kopen?
en ik zou mijn paard nooit naar de slager doen

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:05

Ik ken er meerdere die echt heel bang van hun (jonge) paard zijn geworden en dat is echt niet leuk. Ook verpeste paarden lopen er veel te veel rond. Als je graag een jong dier wil, koop er dan een van een jaar of 8, die kan ook nog 20 jaar mee!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:06

mustilove schreef:
Ja ik bedoel als je zegt een 3 jarig paard niet kopen maar iemand moet toch ooit is een 3 jarig paard kopen?
en ik zou mijn paard nooit naar de slager doen

Heeft met ervaring te maken. Iemand met veel ervaring kan met gemak een 3 jarig paard kopen maar iemand met weinig ervaring is het minder handig.

Waarom denk je meteen aan de slager?!

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 22:07

Oké ik zal het is bespreken maar tis zo moeilijk om het andere paard dan te laten staan want ik ben ook de enige die er mee rijdt op de stal

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:08

Als je er nu al op rijdt en dat gaat goed kun je het overwegen, maar neem dan wel regelmatig goed les. Dan hoeft het niet perse een probleem op te leveren hoor, denk er alleen heel goed over na.

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 22:12

Ja ik rij nu woe springles met hem en zaterdag dressuurles en als ik hem zou kopen zou ik nog steeds les nemen

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:13

Aan je berichten te zien, kan ik je maar een tip geven: Koop dit paard niet.
Je hebt duidelijk té weinig ervaring en ook de basiskennis van paarden heb je nog niet.

Heel erg leuk natuurlijk een eigen paard, maar je bent er over duidelijk nog niet aan toe.
Als je toch van plan bent een paard aan te schaffen, zorg dat je ouders op de hoogte zijn die dingen met je kunnen uitzoeken. Zoek iemand die veel kennis heeft van paarden en jou kan helpen met het zoeken naar een geschikt paard voor jou. Ik zou ook voor een ouder paard gaan. Een 3 jarige is erg leuk, maar je moet weten waar je mee bezig bent. het is niet opstappen en wegrijden en je moet er veel tijd en energie in steken om het paard op te leiden!!

Ik zou eerst informeren en kennis opdoen en dan gaan kijken naar een paard.
Er staan er genoeg te koop die je ook heel leuk gaat vinden!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:14

ik zeg ook niet dat het niet kan , alleen zou ik wel een heel goed plan maken , met een backup.
heb je de mogelijkheden om je paard een half jaar door een ander door te laten rijden , mochten er dingen fout gaan?

maar ik zou zelf liever eerst een eigen ouder paard willen behouden om de klappen van de zweep te leren kennen , en ervaring op doen omdat het minder risico vol is.

@wortelsussie omdat ik had gezegt dat er best veel paarden bij de slager terecht kwamen omdat ze gekocht waren uit verliefdheid en dat uiteindelijk op niets is uitgelopen.