Geisha eerste stappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kellaxy

Geisha eerste stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 23:10

Al weer een week geleden dat ik mijn 3,5 jarige AV merrie op heb mogen halen. Ik heb haar eerst een paar dagen laten wennen en toen zijn we langzaam aan het werk gegaan. Ik doe nu elke dag longeren, laten wennen aan het bit. Meestal om de dag met zadel en om de dag met hoofdstel. Als dit goed gaat, allebei tegelijk. De foto's zijn van verschillende dagen. Geisha heeft moeite met rechtsom. Telkens als ik de stijgbeugels los hing en ik liet haar aan de longe rechtsom draven, ging ze heel hard! Ze schrok van de klapperende beugels. Dit zadel was ook iets te groot dus heb er nu een ander zadel op liggen en dit gaat wel goed. Ze is zo mak als een lammetje verder! Ik doe veel grondwerk, wandelen en longeren. Vandaag was ze zo braaf dat ik er even op ben geklommen! dit was de 2e keer dat ik er op zat!

Ze moet nog een hoop spieren kweken en is nog goed aan het groeien.
Hier de foto's!

Naam: Geisha Khan
Leeftijd: 3,5
Schofthoogte: 1,49

Afbeelding
Met het andere zadel.

Afbeelding
Spiegeltje..

Afbeelding
Wat zit daar nou??

Afbeelding

Afbeelding
Stappen

Afbeelding
En vandaag!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met haar mooie hoofdstel!

Sorry voor de telefoon kwaliteit! :Y)

Littera

Re: Geisha eerste stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 23:19

Echt heel veel commentaar kan ik niet geven, want er zijn maar een paar foto's waarop ze loopt.

Wat ik wel wil zeggen: leuk dekje! :D Ook een leuk paard, ze ziet er braaf uit en intelligent uit. Het is uiteraard je eigen keuze, maar ik vind het niet zo heel slim om zonder cap op een paard dat alles nog moet leren te klimmen. :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 23:34

Oei oei oei...
Allereerst neem veel meer tijd, een 3 jarige hoeft maar 3 dagen te bewegen.. is ook echt zat..

Verder er zo op gaan zitten zonder goede beugels, zonder touwtje om de nek zonder enig houvast zonder cap?

Ik snap erg goed dat je graag wilt maar hou jezelf meer in bedwang daarin. Blijf erom denken dat je een jonkie hebt en overvraag haar niet dat geeft enkel problemen.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 23:46

Ik voel een reltopic aankomen...

Elke dag longeren? Oei.. Vind je dat niet een beetje veel?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 06:39

Hmm het is altijd wat hier. Het is niet elke dag intensief longeren. Vaak doe ik gewoon wat spelletjes in de bak zoals volgen en stil staan etc. Kwa afgesloten ruimte is de longeercirkel het enige wat ik kan gebruiken. De binnen en buitenbak loop ik wel eens in om haar hier aan te laten wennen en verder wandelen we lange rechte stukken buiten. Het belangrijkste is dat ze aan mij went en het zadel/hoofdstel leert aan te nemen. De bespiering er op krijgen moet ook langzaam gaan gebeuren. Ik voel aan of ik er op kon gaan zitten. Ik ben gaan hangen en heb langzaam mijn been er over heen gegooid en ik zat rechtop. Verder is cap eigen keuze..

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 06:42

Leuk beest hoor, maar waar is je cap? := je snapt toch wel àls er wat gebeurd het flink mis kan zijn.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:09

RT-HAW --> RIJ-ITP

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:13

Ik vind je pony best dof uit de ogen kijken (en lijkt ze viezigheid eraan te hebben), is ze wel gezond?
Wel fijn dat ze zo braaf is en pas wel op je veiligheid, want een rare beweging en je ligt er zo af zonder enige houvast :)

RachelMeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:15

Wat een leuk paard, en wat een commentaar zeg!!
Ik vind het juist super goed dat je elke dag longeert en zoveel aandacht aan hem besteed!!!!
En met je cap,, okee dat is je eigen keuze!
nog veel plezier met zn tweetjes!!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:12

Leuke pony!
Voor de zekerheid zou ik een halstertouw ofzo om de hals knopen zodat je je iig ergens aan vast kunt houden mocht er iets gebeuren.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:20

Oh ik hou van Arabieren die er uitzien zoals jouw meisje, die lichte manen en staart.........braaaaaaaf hoor !!!!!!!!! *\o/*

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:20

Waarom laat je je paard tijdens het belerenmniet 4 dagen tussen de andere paarden staan om het allemaal goed te verwerken?
Zeker na een dag erop zitten de dag erna vrij en lekker laten spelen, niet eens borstelen..

Gun je beestje de tijd die ze nodig heeft.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:23

Ik snap dat je enthousiast bent, maar doe het rustiger aan. Zo blijft het leuk voor je pony. Oei oei, zonder cap, ik snap dat het je eigen keuze is, maar doe je hem de volgende keer wel op? Verder leuk paard.

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:23

Uhmm, zou ook niet iedere dag longeren. Paard is nog lang niet vol groeit en longeren is een vrij zware belasting.
Als ze gewoon naar buiten gaat is 2 of 3x per week meer dan genoeg. Je moet het zelf weten hoor, maar volgens mij doe je langer met je paard als je nu de tijd neemt dan haar nu te veel te belasten. Zie het als investering in de toekomst zodat als ze straks 7, 15 of 19 is nog steeds van haar kan genieten zonder al te veel mankementen, dierenarts kosten en bezoekjes aan de kliniek.
Vaak gaat het ook sneller als je niet te veel doet want je moet ook niet vergeten dat ze in het koppie ook nog maar 3 is. Kleuters gaan ook minder lang en vaak naar school dan iemand uit groep 5.
Als ze de "stof" die je haar leert goed aan kan en niet te veel is, zal ze sneller leren en niet in een dip moment komen.

En die cap is je eigen keus, maar ik vind het echt oer stom. Waarom geen cap? Staat het stom? Weet je wat ik altijd zeg, een hersenbeschadiging, door eigen toe doen, staat ook niet zo leuk toch?

Veder vind ik het een leuk beestje! Succes en veel geluk met haar.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 10:55

Ze staat elke dag op het land tussen de andere paarden en zoals ik al zei, ik longeer niet intensief en "speel" ook gewoon met haar en ik ga lekker buiten wandelen. Waarom is elke dag poetsen een ramp? Dat vind ze heerlijk en zo kunnen we elkaar leren kennen. Ze gaat s ochtends om 8 uur naar buiten en als ik s middags naar haar toe ga staat ze al bij het hek. Ik snap zelf ook heel goed dat ik rustig aan moet doen en haar de tijd moet geven om het te kunnen verwerken maar ik merk ook aan haar dat ze het wel leuk vind om te doen. En waarom lees ik overal van mensen dat ze ook al flink bezig zijn met hun jonge paard en hier is het een klaagmuur van jewelste. En of ze wel gezond is?? Dalijk word er nog gezegd dat ze geen eten krijgt. Ze heeft wat geirriteerde ogen van het rollen in het zand en de vliegen. Daarom staat ze nu met vliegenkap op. Ze is kerngezond en glanst mooi. Ik had inderdaad beter een cap op kunnen doen maar goed dat was nu eenmaal niet zo. Verder bedankt voor de reacties..

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:49

Je hebt een leuke merrie en zo te zien ga je er nog veel plezier aan beleven.

Arabieren zijn laat bloeiers, ik denk dat men het niet zozeer aanvallend bedoelt maar als advies.
Ik zelf houd de leeftijd aan,aan de aantal dagen dat ik met ze werk.
Al mijn AV's zijn pas rond de 3,/4e zadelmak gemaakt en mijn 5.5 jarige wordt nu pas doorgereden.
En ik zat er niet iedere week op en deed dan korte sessie's.

Je kan bijvoorbeeld de dag voor dat je er op gaat even longeren zodat ze in een routine komt.
Arabieren zijn vaak slim en nuchter zat, en hoef je niet moe te longeren.
Vaak is dit toch niet mogelijk want ze hebben de conditie toch wel :+

Ze moeten de kans krijgen om het even allemaal te kunnen verwerken.

Succes met je AV!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:57

Oooh nu weet ik wie je bent haha! Duurde even maar nu weet ik het haha.

Vind het een knap paardje hoor en ze luistert heel braaf naar je :)
Prut in de ogen hebben ze nu zo goed als allemaal.. Weideseizoen en dus oogprutseizoen is op z'n eind aan het lopen en je hebt het goed onder controle hoor :)
Fijn dat ze zo braaf is hoor!
En tja je hebt longeren en je hebt beweging geven. Als je nou had gezegd dat je d'r in de paddock liet rennen dan was het ineens anders geweest..
Gewoon lekker rustig aan doen maar daar vertrouw ik wel op :)

Edit: grappig ook dat er genoeg mensen wat zeggen over rijden zonder cap en zelf ook genoeg te zien zijn geweest zonder cap.. :=
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-09-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:08

waar doet iedereen zo moeilijk over? je voelt toch zelf aan of je paard eraan toe is of niet? via foto's kan je dat niet beoordelen.
Zo ken ik een arabier dat op zn 3 is ingereden, en binnen 2 jaar +- M2 is...
ieder paard is anders en je kent je eigen beestje t beste lijkt me..

succes met je paardje! echt een plaatje.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:15

Oei.. zonder cap.. Krijg je wel iets vergoed door de verzekering als er dan iets gebeurt.. ?

Mooi paardje :D

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:29

Leuke pony heb je en dat dekje staat prachtig, heb een paar weken geleden ook nog overwogen om zo'n dekje te kopen!
Toen ik je foto's zag dacht ik ook gelijk oef waar is je cap en toen zag ik dat er al meer waren die het hebben gezegd. Dat doen wij met z'n allen echt niet om jouw pret te verderven maar om je te laten inzien dat het gewoon zo gevaarlijk is, het zou zo verschrikkelijk zonde zijn als je er wel een keer afvalt en lelijk terecht komt. En vervolgens achteraf had gehoopt dat je die cap wel op had gezet omdat je dan met (onherstelbare) beschadigingen rondloopt. Natuurlijk is het je eigen keuze maar denk er alsjeblieft goed over na de volgende keer!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:43

Cap is verplicht hè, op 't einde.. dus weinig eigen keus aan ;)
Leuke merrie trouwens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:44

Heb d'r wel meer zonder cap zien rijden afgelopen dagen.. :+
Helemaal wijs is het niet, heb 'm zelf ook liever wel dan niet op. Maar als ik zo eens in de profielen kijk her en der dan zijn er genoeg die trots op de foto staan zonder cap.. beetje 'pot verwijt de ketel'..

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:52

Ik verwijt haar niks, meld alleen even dat op haar stal een cap gewoon verplicht is ;) Aangezien ik weer ergens 'cap is eigen keuze' las, terwijl je niet zo veel te kiezen hebt als het gewoon een regel is dat je hem op moet zetten zodra je ook maar 1 minuut op je paard zit :D

Weet niet of je op mij doelde, omdat ik op mijn profiel ook foto's heb staan zonder cap.. Echter zijn die bij mij thuis in de achtertuin gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:53

Nee doelde niet op iemand persoonlijk :) maar zie dan in profielen ook hele foto's van kinderen op shetlanders in het bos zonder cap.. In dát soort gevallen denk ik toch echt; misschien eerst even bij jezelf te raden gaan alvorens naar 'n ander te wijzen :=

Hoe dat verder zit met die caps weet ik niet. Ik zet 'm altijd op anders kom ik er niet op :+ Vind k ook niet erg, hij zit me niet in de weg :)

Edit: maakt verder ook weinig uit.. Tis gewoon een béétje jammer dat iemand vol trots d'r ponypaard laat zien en bokt weer over een cap moet vallen of over de manier waarop de pony kijkt. Leuk doen naar een ander zit er niet meer in, beetje flauw.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 13:56

Vanaf 16 jaar is het eigen risico. Maar dan nog, ik heb hem ook altijd op alleen gister ff niet toevallig! Ik weet heus wel dat het goede bedoelingen zijn maar om het nou met 10 man even te herhalen vind ik overdreven..

bedankt voor jullie reacties! Ja chelle_dora ze is heel braaf! Leuk paardje heb je ook! Wat is het er voor 1?