Zitten op een jaarling of tweejarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Zitten op een jaarling of tweejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 19:25

Ik krijg toch zo gigantisch de kriebels van mensen die niet het fatsoen hebben om te wachten tot een dier fatsoenlijk is uitgegroeid
alvorens er op gezeten word. Dát kan al niet door de beugel, laat staan dat je een KIND op zo'n jong paard zet. Vandaag heb ik twee
advertenties voorbij zien komen waar dit van toepassing was en helaas zie ik ze regelmatig voorbij komen.

Gezien het feit dat er openlijk mee geadverteerd word, inclusief foto's van het kind op de jaarlinger cq tweejarige ben ik erg benieuwd
hoe jullie hier tegen aan kijken? Zijn er nu echt mensen die denken dat een 4 jarig kind geen kwaad kan op de rug van een 1 jarig paard?

Het is niet de bedoeling dat er specifieke advertenties besproken worden, ik ben puur benieuwd naar jullie mening en inzicht.
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 29-08-13 19:43, in het totaal 3 keer bewerkt

_Gummybear

Re: Zitten op een jaarling of tweejarige!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:27

Ik ben het erg met je tekst eens.. ! Ik vindt het ook vreselijk om te zien altijd, en de mensen zeggen dat het maar kan... !

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:27

vorig jaar iemand die ik ken zette haar stiefdochter van3 op een veulen. had toen gereageerd maar ze zei kon wel voor 2 min.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:28

Toevallig heb ik een vierjarig kind en een éénjarig paard. Nee.. geen haar op mn hoofd die er over nadenkt om mn kind op het paard te zetten, ook al is het paard nog zo braaf. het zijn beide peuters en dat moeten ze ook kunnen zijn, dus geen gedoe!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:29

Ik denk dat dit topic niet zo heel veel zin heeft want niemand gaat hier zeggen; ja hoor zet met gemak je kind op een jaarling! Ik denk ook niet dat het gaat veranderen, je hebt altijd van die mensen...

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:29

Dat vind ik echt belachelijk! Dat doe je toch niet?! Ten eerste is het hartstikke slecht voor je paardje, laat hem lekker uitgroeien, en volwassen worden, zónder dat er iemand op zijn rug heeft gezeten. En ten tweede is het levensgevaarlijk om een kind op een jong paard te zetten.. Jonge paarden zijn zo onvoorspelbaar..
Waar heb je die advertenties gezien? Ik zou ze graag ook eens bekijken..

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:30

Ik begrijp waar je op doelt. Zag het zojuist en ik moest mezelf ook even beheersen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 19:30

saskiakefie schreef:
Ik denk dat dit topic niet zo heel veel zin heeft want niemand gaat hier zeggen; ja hoor zet met gemak je kind op een jaarling! Ik denk ook niet dat het gaat veranderen, je hebt altijd van die mensen...

Er word openlijk mee geadverteerd inclusief foto's, dus er zijn zeker mensen die er open en eerlijk over zijn.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:31

Ik ben benieuwd of die zich hier ook gaan melden! :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:33

Mijn sz heeft een foto hangen van haarzelf als baby/dreumes op een veulen. Tja, zolang ze niet vraagt of haar kinders op 1 van mijn veulens mogen maakt het mij niet uit. Niet mijn veulen/paard en dus niet mijn verantwoordelijkheid. En zolang verkopers de foto's bij de advertentie zetten kunnen de kopers zelf bedenken of ze het een probleem vinden of niet

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:34

Ik denk het niet als het gaat over de advertentie die ik denk. Die persoon zit namelijk niet veel op bokt volgens de advertentie (en ook aan haar berichten te zien).

Ik vind het belachelijk. Laat een jaarling gewoon lekker jong zijn en niks hoeven, daar hebben ze nog tijd zat voor.

Lieess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:48

Ik ben het helemaal met je eens

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 19:49

Ik kreeg op Facebook ook een reactie: "Mooi toch als je zo kunt laten zien hoe braaf hij is."

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:52

Lottie84 schreef:
Ik kreeg op Facebook ook een reactie: "Mooi toch als je zo kunt laten zien hoe braaf hij is."

O MY GOD!
|o

SORRY DIT WAS ECHT HET EERSTE WAT IK DACHT!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:52

saskiakefie schreef:

Ik denk dit ook..
Iedereen doet zich voortreffelijk voor op internet/Bokt.

Er zijn maar weinig mensen die werkelijk hun mening kunnen/willen/durven geven.
Mede omdat het geen discussie word maar afzeiken.

Men kijkt niet naar beide standpunten en praat daar over maar het is meer, dat mag niet dus FOEI...

Ben benieuwd :j

Ik zou zelf als ik een veulen had of elk ander paard die nog niet bereden kan worden gewoon wat dekentjes en dekjes op zn rug leggen.
Ik ben zelf van mening dat dat kan, maar begin dus niet aan een zadel.
Hoofdstel is helemaal uit den boze.

Mijn mening _/-\o_
Laatst bijgewerkt door branka16 op 29-08-13 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottie84

Re: Zitten op een jaarling of tweejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 19:54

Ik sta altijd open voor een gesprek :)

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:56

branka16 schreef:
saskiakefie schreef:

Ik denk dit ook..
Iedereen doet zich voortreffelijk voor op internet/Bokt.

Er zijn maar weinig mensen die werkelijk hun mening kunnen/willen/durven geven.
Mede omdat het geen discussie word maar afzeiken.

Men kijkt niet naar beide standpunten en praat daar over maar het is meer, dat mag niet dus FOEI...

Ben benieuwd :j

Ik zou zelf als ik een veulen had of elk ander paard die nog niet bereden kan worden gewoon wat dekentjes en dekjes op zn rug leggen.

Mijn mening _/-\o_

Zo ben ik inderdaad ook begonnen (met dekjes en een dekensingeltje) met mijn 4 jarige merrie ! :)

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:59

Gevaarlijk voor het kind en snap ook niet waarom je als koper dat als een positief punt zou zien. Het begint bij er even opzitten en vervolgens kan er wel even een rondje gestapt worden :( Gewoon niet aan beginnen dus bij een jaarling of twenter.
Laatst bijgewerkt door Ginam op 29-08-13 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 20:00

branka16 schreef:

Mijn mening _/-\o_

Daar vind ik ook weinig mis mee, het is leerzaam voor jonge dieren om in aanraking te komen met nieuwe dingen.

Het is puur het stukje belasting waar een beetje problemen mee heb.

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:03

Bij western worden de meeste 2 jarige ook al ingereden.. vind ik ook best raar aangezien bij alle paarden van 2 jaar de rug nog niet helemaal goed ontwikkeld is (volgensmij!) ..

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:11

_Gummybear schreef:
Bij western worden de meeste 2 jarige ook al ingereden.. vind ik ook best raar aangezien bij alle paarden van 2 jaar de rug nog niet helemaal goed ontwikkeld is (volgensmij!) ..

Volgensmij zijn paarden pas vanaf hun 7e volledig uitgegroeit.. :o

Ik ben het volledig met de OP eens. Alhoewel ik in het begin ook een grote fout heb gemaakt. Mijn paard bleek de verkeerde leeftijd te hebben en ik heb mijn verzorgster er op 2,5 dus al laten inrijden, (niet speciafiek rijden hoor, het is een shetlander dus eerder klooien) terwijl de oude eigenaar beweerde dat de merrie 3,5 was. Helaas kwam ik er net iets te laat achter. Verzorgster had er zo´n 4x op gereden verdeeld over 2 maanden. Ik heb me zo verschrikkelijk gevoeld. Pony heeft daarna 2 jaar niks op de rug meer gehad. Nu is ze dit jaar ingereden. Gelukkig heeft ze er niks aan over gehouden. Ik heb namelijk de DA de rug laten checken! :(:)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:26

Op een 2 en half jarige leg ik vast wel een zadel.
Gewoon een paar keer niet elke week maar om te wennen.

Liever zo dan opeens opzadelen en er op ploffen :)

Ook longeer ik een 2 en half jarige rustig 2 keer per maand of zelfs (schokkend) elke week een minuut of 10 aan de longe :)
Edit: Wel zonder zadel en hoofdstel maar toch.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 20:28

branka16 schreef:
Op een 2 en half jarige leg ik vast wel een zadel.
Gewoon een paar keer niet elke week maar om te wennen.

Liever zo dan opeens opzadelen en er op ploffen :)

Ik begrijp je denkwijze :j Maar het is wel een beetje uit zijn verband, met een 3 of 4 jarige kun je natuurlijk evengoed rustig opbouwen, voordat je erop gaat.
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 29-08-13 20:31, in het totaal 2 keer bewerkt

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:29

Afgrijselijk, ik zag er vandaag weer een staan met een klein kind op een jaarling := abnormaal jo!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:31

Nou nee, dat is net wanneer je zelf vind dat je er mee kunt beginnen.
Ik vind dat een paardje van 2 en half best wat kan doen.

Ik ga geen van in het wild voorbeelden gebruiken maar zolang je niks te veel vraagt vind ik het kunnen.

De 1 rijd een paard standaard bij 3 jaar in de ander wacht op de tekens van het paard tot die er klaar voor is en weer een ander wacht sowieso zo lang tot alles volgens het boekje volgroeid is.

Wat is slim wat is wijsheid.

Word het paard er slechter of beter op?
Ik weet het niet.
Als iemand me dit kan uitleggen en ook echt aantoonbaar kan maken wat het beste is dan zal ik uiteraard die richtlijn gaan gebruiken.

Hoever kun en wil je er in gaan he :)

Ik zou trouwens best gewoon een gesprek met je willen voeren ipv hier steeds te wachten en te reageren.
Ik vind het bijzonder boeiend hoe een ander dingen bekijkt en ik pas mijn mening en acties er ook op aan als ik denk dat het beter kan :j
Laatst bijgewerkt door branka16 op 29-08-13 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt