Topruiters worden afgekraakt op Bokt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wie vinden jullie van de bekende topruiters echt geweldig en waarom?

Anky
91 (17%)
Adelinde
79 (14%)
Hans Peter
21 (3%)
Edward
236 (44%)
Charlotte
85 (15%)
Helen
22 (4%)

Totaal aantal stemmen: 534

Caatje87

Topruiters worden afgekraakt op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 10:17

Hallo,

Het valt mij steeds vaker op en het stoort mij ook dat de topruiters hier op Bokt er afgekraakt kunnen worden.
Ze kunnen niet rijden, zijn grof, weten niet wat ze doen en ga zo maar door.

Ik vind dit echt een hele rare gewaarwording. Als ik naar zo een EK zit te kijken, dan kan ik daar echt van genieten.
Ook ik kan verbeterpunten zien, maar over het algemeen kijk ik toch naar een heerlijk stukje paardrijden.

Daarom heb ik even een poll gemaakt :)
Hou het wel netjes en probeer je mening te onderbouwen met contstructief commentaar.

p.s. Als dit niet goed staat hier, dan sorry!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:20

dat is normaal....de meeste bokkers zijn namelijk veel beter dat de topruiters....ze zijn alleen nog niet ontdekt :+

Axel_Clauw

Re: Topruiters worden afgekraakt op Bokt

De beste stuurlui staan altijd aan wal :) .

Bhodi

Ja, je vergist je compleet, hier zitten namelijk erg veel topruiters hoor :')

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:21

Dat vind ik nou ook Caatje! Als ze niet zouden kunnen rijden, deden ze niet mee aan het EK toch?
typisch 'de beste stuurlui staan aan wal' gebeuren.

Ik kan erg genieten van Edward Gal en Charlotte DuJardin.
:D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:22

Ik heb diep respect voor alle genoemde namen, ik zal zelf nooit de GP bereiken dus afkraken zou ik never nooit doen!

Alleen maar diep respect voor wat ze bereikt hebben _/-\o_

Maar mijn favorieten zijn toch Anky en Edward, hoeveel paarden zij zelf opgeleid hebben tot het hoogste nivo, iedere x weer..... _/-\o_
zijn er maar weinig die dat flikken om iedere keer terug te komen!

En Anky is natuurlijk ongeëvenaard.... tig Olympische plakken met verschillende paarden 8-) *D zij is voor mij de koningin van de dressuur!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 10:24

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben :)

Ik ben ook erg Edward fan. Ik vind hem echt een kunstenaar te paard.
Maar moet zeggen dat ik vind dat alle bovenstaande ruiters/amazones kwaliteiten hebben die ik erg kan waarderen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:28

Ik respecteer iedere ruiter die op een goede en verantwoorde manier met zijn of haar paarden omgaat :)
Of het nou een topruiter betreft of een amateur.

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:28

ik vind ze allemaal ontzettend goed! mensen beweren dat sommige slecht zijn maar zij zelf hebben vaak nog nooit een goede les gehad ofzo. mensen als anky worden echt niet een paar keer wereldkampioen als ze niet goed genoeg zijn. De excuses die sommige mensen hebben waarom ze dan wel slecht zouden zijn zijn vaak echt lachwekkend!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:30

Ik heb op Edward en Charlotte gestemd, maar ik mis eigenlijk Carl Hester in dit lijst voor mij :) Ondanks dat hij niet standaard bovenin mee rijdt is zijn rijstijl en manier van paardensport bedrijven zo verfijnd dat ik daar heel graag heel veel van zou willen leren.

Ed idem dito, zijn manier van communiceren te paard met subtiele hulpen is gewoon subliem :)

Maar goed, anderzijds zijn de andere namen in het lijstje ook allemaal absolute toppers!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:31

Ik vind Anky persoonlijk minder fijn om naar te kijken dan de rest. Heb vooral erg veel respect voor Adelinde.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 10:32

Cayenne schreef:
Ik respecteer iedere ruiter die op een goede en verantwoorde manier met zijn of haar paarden omgaat :)
Of het nou een topruiter betreft of een amateur.

Ben ik met je eens, maar dat wordt hier op Bokt vaak in twijfel getrokken, of zelfs keihard tegen gesproken.
Dat is hetgene wat mij stoort :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:32

NM --> PP

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 10:33

Amaryllis schreef:
Ik heb op Edward en Charlotte gestemd, maar ik mis eigenlijk Carl Hester in dit lijst voor mij :) Ondanks dat hij niet standaard bovenin mee rijdt is zijn rijstijl en manier van paardensport bedrijven zo verfijnd dat ik daar heel graag heel veel van zou willen leren.

Ed idem dito, zijn manier van communiceren te paard met subtiele hulpen is gewoon subliem :)

Maar goed, anderzijds zijn de andere namen in het lijstje ook allemaal absolute toppers!

Carl Hester had er inderdaad ook bij gemoeten.
Hans Peter rijdt ook niet altijd bovenin mee, maar is wel een ruiter waar ik ontzettende respect voor heb.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:38

Caatje, je hebt helemaal gelijk. Alle genoemde ruiters zijn toppers en ik ben ervan overtuigd dat allen hun paard met het grootste respect behandelen. Het is juist in de basissport dat ik soms ruiters ongelofelijk grof met hun paard of pony om zie gaan. Maar als ik Edward zie rijden krijg ik kippenvel. Dat mis ik soms bij de anderen. Zo heb ik dat gewoon niet als ik Charlotte zie. Doet zij het daarom minder goed? Waarschijnlijk niet. De jury zal het wel goed zien. Maar het spreekt mij gewoon minder aan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:42

Ach ik ben gewoon geen ruiter die houdt van de topsport met paarden..
Hier wordt wel gezegd dat het altijd met rust en respect gaat maar als ik om mij heen kijk zie ik toch meer dan eens dingen gedaan worden waar ik niet achter sta bij de ''hogere'' ruiters.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 11:08

moonfish13 schreef:
Ach ik ben gewoon geen ruiter die houdt van de topsport met paarden..
Hier wordt wel gezegd dat het altijd met rust en respect gaat maar als ik om mij heen kijk zie ik toch meer dan eens dingen gedaan worden waar ik niet achter sta bij de ''hogere'' ruiters.

Maar heeft dat met de topsport te maken?
Is dat in de basissport niet precies hetzelfde?
En als je naar zo een EK kijkt, kun jij daar niet van genieten?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:12

voor de topsport moet je offers maken, zowel ruiter als paard
alleen kan het paard helaas niet kiezen :(
ik ben niet tegen de topsport, maar ik kan me best indenken dat mensen daar commetaar over hebben.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:38

Aprils_joke schreef:
voor de topsport moet je offers maken, zowel ruiter als paard
alleen kan het paard helaas niet kiezen :(
ik ben niet tegen de topsport, maar ik kan me best indenken dat mensen daar commetaar over hebben.

Helemaal mee eens. Ik houd dus ook niet van geld moeten verdienen met dieren (en daar valt topsport onder). Ik zie veel te weinig dat dit echt met respect gebeurt. Daardoor trouwens wel dubbel respect voor hen die dat dus wel doen (ze zijn er natuurlijk wel ook al heb je soms een vergrootglas nodig) en verlies van geld accepteren als dit in het belang is van het dier.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:41

Er zullen altijd goede topruiters tussen zitten :j
Alleen een bepaalde groep verpest het voor de gehele groep, denk vooral aan de roll kur. Vooral de wat onbekende mensen van de sport zullen de sport dus direct als slecht bestempelen omdat enkel de roll kur in het nieuws komt. (als voorbeeld)
Ik vind de hobby leuk, maar de sport spreekt mij niet aan. Heb respect voor ze, maar ik vind het verder niks (: Maar dat is persoonlijk, en niet persoonlijk op een topruiter gemunt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:44

troi schreef:
Helemaal mee eens. Ik houd dus ook niet van geld moeten verdienen met dieren (en daar valt topsport onder). Ik zie veel te weinig dat dit echt met respect gebeurt. Daardoor trouwens wel dubbel respect voor hen die dat dus wel doen (ze zijn er natuurlijk wel ook al heb je soms een vergrootglas nodig) en verlies van geld accepteren als dit in het belang is van het dier.

Nou ik denk dat er maar weinig verdiend wordt met de topsressuursport :D
de meeste paarden op dat nivo wisselen meestal niet van eigenaar en lopen nog op hoge leeftijd op dat nivo (met de ruiter die hem zelf heeft opgeleid).

De winsommen beschieten er ook niet aan, de reis/stalling/management/personeel/veterinaire kosten ed, kosten veel en veel meer als de opbrengsten!

Dus die vlieger geld verdienen aan top dressuursport in het kader dat het ten koste gaat van het paard vind ik echt niet opgaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:48

geerke schreef:
dat is normaal....de meeste bokkers zijn namelijk veel beter dat de topruiters....ze zijn alleen nog niet ontdekt :+

Dat je kritiek hebt op een ander hoeft toch niet persé te betekenen dat je jezelf beter vind?

Persoonlijk vond ik Adelinde een tijdje geleden echt niet fijn rijden. Ze hing achterover en haar stanggebruik vond ik bepaald niet vriendelijk. Daar kon ik me echt aan ergeren als ik haar zag rijden. Juist op dat niveau verwacht je dat gestreefd word naar het ideaal van onzichtbare hulpen, en dat waren haar teugelhulpen nou niet bepaald := Dat ze daarmee zulke hoge scores reed verbaasde me dan ook.
(overigens, laatste EK vond ik haar duidelijk verbeterd, veel rustiger)

Kan ik het zelf dan beter, nee, helemaal niet. Ik rijd leuk recreatief rond en vind dat prima, de Grand-Prix zal ik nooit halen. Ik vind het knap van Adelinde dat zij dat wel kan en dat ze zoveel bereikt heeft met Parcival. Maar dat betekend niet dat alles wat ze doet perfect is, en dat mag ook gezegd worden, vind ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:56

Afkraken is niet nodig. Maar ik vind wel dat het helemaal niet erg is om met een kritische blik te kijken naar wat de topruiters en amazones doen :). Dat je aan de top staat, betekent niet dat je perfect bent (wat ook niet hoeft) en per definitie goed bezig bent.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:56

Allemaal topruiters van het hoogste niveau, maar voor mij staat Edward Gal met stip op nummer 1. Om in zó'n korte tijd op deze manier terug te komen met een paard die de gemiddelde ruiter alle hoeken van de bak zou laten zien, ja... dan ben je in mijn ogen een kunstenaar :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:57

listiglistje schreef:
troi schreef:

Nou ik denk dat er maar weinig verdiend wordt met de topsressuursport :D
de meeste paarden op dat nivo wisselen meestal niet van eigenaar en lopen nog op hoge leeftijd op dat nivo (met de ruiter die hem zelf heeft opgeleid).

De winsommen beschieten er ook niet aan, de reis/stalling/management/personeel/veterinaire kosten ed, kosten veel en veel meer als de opbrengsten!

Dus die vlieger geld verdienen aan top dressuursport in het kader dat het ten koste gaat van het paard vind ik echt niet opgaan!

Vergis je niet in de bankrekening van de gemiddelde topruiter. Die zal aan die 4/5 paarden die worden uitgebracht op topniveau niet zo bijster veel verdienen, idd vanwege alle onkosten. Maar de spinoff is knap lucratief hoor. De trainingspaarden/clinics/t-shirts etc die vanwege de naamsbekendheid als warme broodjes over de toonbank gaan. Laat we zeggen dat de hypotheek van de prachtige complexen er royaal van betaald wordt...

Ieder zijn eigen ding, als ik er niet van houd om een dier over zijn grenzen te drukken omdat de hypotheek (en zijn voer) nu eenmaal betaald moet worden door bijzondere prestaties wil nog niet zeggen dat een ander dat niet zou moeten doen. En laten we eerlijk zijn er is nog niemand met worteltjes aan een stokje wereldkampioen geworden..