Talent kopen die luchtzuigt???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spekenham

Talent kopen die luchtzuigt???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 12:55

Dilemma,

weet een beauty van een pony zich ook al bewezen in de dressuur, prijs is redelijk maar pony zuigt lucht.

twijfel bij mij, wil pony heel graag maar wat als er med. problemen komen, pony is 10 jaar en loopt fei proeven.
Heb overigens altijd gezegd da tik geen pony wil met problemen maar toch deze pony is echt knap en ook heeel braaf.
wat is realistisch te doen met deze situatie.
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 14-08-13 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Anoniem

Re: TALENT KOPEN DIE LUCHTZUIGT???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:57

Ik laat een écht goed paard niet staan om luchtzuigen.
Moet 'ie wel écht goed zijn, en 100% passen. Anders gaat 'geen handvol maar een land vol' op.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:58

Wat is de reden dat het dier luchtzuigt, hoe wordt hij nu gehouden?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:59

En hoe staat hij nu gestald? Als hij 23uur per dag binnen staat lekker kopen en veel naar buiten. Vaak is dan je probleem weg.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:59

Tsja, bij een beestje wat al 10 jaar is en lucht zuigt.. Is wel jammer, maar een echt goed paard met goede prijs zou ik dan niet laten staan. Als hij 10 jaar is en tot op heden nooit wat ervan heeft gehad...waarom niet?

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 13:01

weet ik niet de pony doet het vooral na de training, dus na inspanning. heb stal niet gezien alleen pony op les, is echt een eyecatcher maar ja.... ik moet er ook op stal mee leven dus weet niet wat nu wijsheid is.

Helaas kan ik de pony geen hele dag buiten bieden, zijn absoluut geen mogelljkheden voor, moeten bak delen met andere pony of paard dus ieder een dagdeel in bak ( dus zand) wei is niet aan huis.
Laatst bijgewerkt door spekenham op 14-08-13 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

lisaaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:02

ik zou als die voor de rest goedgekeurd is en geen andere (stal)gebrekken het beestje er niet voor laten staan

Mioux

Ook even langsgaan bij de stallen dan... als het een goed beestje is zou ik die niet hier alleen om laten staan maar kijken of ik aanpassingen kan maken in de stal etc thuis

sevke

Een luchtzuiger zou ik niet hoeven, er zijn teveel mogelijke bijwerkingen. Zomereczeem zou ik dan weer wel overwegen. Ik zou zeggen : volg je instinct ;)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:03

Zou toch verder kijken naar een leuke pony zonder stalgebreken als ik jou was. Zeker in deze tijd staan er veel leuke pony's te koop zonder gebreken.

Er zijn trouwens pensionstallen die geen wevers of luchtzuigers op stal willen hebben, dus hou hier ook rekening mee als je hem toch koopt. Of anders een hoop opmerkingen over paarden die het over nemen als ze er tegenover staan op stal e.d. Lijkt me ook niet altijd leuk!

Succes met je beslissing!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:04

smurffie schreef:
En hoe staat hij nu gestald? Als hij 23uur per dag binnen staat lekker kopen en veel naar buiten. Vaak is dan je probleem weg.

de kans is inderdaad groot dat het weg is....of het is zo een die-hard luchtzuiger dat hij vrolijk op het land verder zuigt.
Ik zou het er op wagen.Als de prijs ernaar is.Als hij al 10 jaar gezond luchtzuigt dan lijkt het mij sterk dat hij in ene ziek word.
Wel voerbeleid onder de loep nemen,vaak hebben luchtzuigers maagzweren.Maar dat is met goed vezels voeren op te lossen.(of medicatie indien ernstig)

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 13:07

O ja nog even dit prijs is goed maar nog wel een heel bedrag gezien de al gelopen carriere vd pony ( rond 15.000 euro) , pony's van dit kaliber zijn vaak erg duur ( 25.000 euro is heel normaal) dus prijs is niet dat je depony "zomaar"erbij koopt.

En ja ik heb dus niet het geld om dan maar 25.000 neer te leggen dus ben nu in overweging omdat ik voor een "betere"prijs toch een hele goede pony kan kopen maar ja met een gebrek dus.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:10

Toen ik met mijn paardje nog op een pensionstal stond waar ze alleen van april tot en met oktober naar buiten konden, zoog hij ook lucht in de wintermaanden dat ze op stal stonden ondanks dat hij er alsnog veel uitkwam.
Nu staat hij aan huis, altijd buiten met een grote inloopstal en zie ik hem nooit meer luchtzuigen, het is echt helemaal weg.
Overigens heeft hij er nooit last van gehad het is alleen erg irritant als ze dat doen :+
Ik zou een paardje er ook niet om laten staan maar gezien het feit dat hij bij jou wel relatief veel op stal staat en anders in een bak en dus geen gras, zal de kans groter zijn dat hij zich gaat vervelen en dus gaat luchtzuigen!! Als je de mogelijkheid hebt om hem ergens te stallen waar hij veel buiten loopt dan zou ik de pony kopen, anders raad ik je aan om verder te zoeken naar een pony zonder stalgebreken, je word er beide niet gelukkig van hoor!!
Succes met het nemen van je beslissing.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:13

Als het dier zich bewezen heeft en een goede mogelijkheden voor de topsport bied. Ik neem aan dat je dat wil dan zie ik het probleem niet. Ken genoeg topsportpaarden met mankementen waar de "gewone" mens ze voor zou laten staan. En ook degene die voor miljoenen bedragen over de wereld gaan. Realiseer je alleen dat je wel een goed management erop moet zetten. Misschien met extra kosten komt te zitten die een ander dier niet zou hebben. Maar als het een goede match is met het dier en prestaties en vooral plezier geleverd kunnen worden is er geen haan die er naar kraait.

Goed laten adviseren door de DA, goede aankoopkeuring laten doen met deze bemerking en de eventuele toekomst voor het dier (mogelijkheden sport etc.) Hierbij ook een goed koopcontract opstellen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:16

Zo'n dier vraagt echt een goed stalbeleid, eigenlijk inloopstal met altijd de mogelijkheid naar buiten te kunnen. Als jij dat niet kan bieden dan zou ik het niet doen. Als jij je stal kan ombouwen naar inloopstal met genoeg buitenruimte, dus niet een uitloop van 5 meter, dan zou ik het zeker overwegen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:16

Wat wil je met de pony gaan doen?
Zuigt hij lucht, omdat hij maagzweren heeft? Kan zijn prestaties beïnvloeden. Ik zou hem uitgebreid laten keuren op zijn maag.

Een hoop geld voor een pony als jij er alleen maar basis er mee wilt gaan rijden tot Z2 bij de paarden
Of is het voor een kind met talent om internationaal te gaan rijden en de pony bij de pony's kan uitbrengen?

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:21

Bedenk je wel dat luchtzuigen kan duiden op maagzweren. Niet dramatisch, maar wel iets waar ik rekening mee zou houden.

En een luchtzuigband is alleen symptoombestrijding! (ik zie ze nog erg vaak voorbijkomen, daarom just in case)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:40

-> PP

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:41

sevke schreef:
Een luchtzuiger zou ik niet hoeven, er zijn teveel mogelijke bijwerkingen. Zomereczeem zou ik dan weer wel overwegen. Ik zou zeggen : volg je instinct ;)

Daar denk ik precies andersom over. Heb een pony gehad met zomereczeem maar om die een prettig leven te laten leiden zonder jeuk moest ik soms alle zeilen bijzetten. Dekens, smeren, nog eens smeren. Ze heeft het gekregen toen ze al bij ons was maar ik koop er nooit meer één met eczeem.

Een goed paard wat luchtzuigt zou ik echt niet laten staan. Er zijn toppaarden die zuigen en er geen cent minder om waard zijn. Een hoop zaken w.b. luchtzuigen is ook al achterhaald. Paarden nemen het niet van elkaar over en ze krijgen er ook geen koliek van.
Tanden kunnen wel ernstig slijten en het is inderdaad zo dat maagzweren een rol kunnen spelen. Huisvesting kan veel doen voor een paard wat luchtzuigt.

Snap eigenlijk ook niet dat ze in dit geval de prijs zoveel lager hebben gemaakt. Zou zeggen: "doe je er voordeel mee" :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:42

spekenham schreef:
weet ik niet de pony doet het vooral na de training, dus na inspanning. heb stal niet gezien alleen pony op les, is echt een eyecatcher maar ja.... ik moet er ook op stal mee leven dus weet niet wat nu wijsheid is.

Helaas kan ik de pony geen hele dag buiten bieden, zijn absoluut geen mogelljkheden voor, moeten bak delen met andere pony of paard dus ieder een dagdeel in bak ( dus zand) wei is niet aan huis.

Na dit zou mijn keuze heel simpel zijn, niet doen. Een paard wat luchtzuigt moet naar buiten, veel buiten, samen met vriendjes,... Het liefst 24/7 buiten met een inloopstal of schuilstal. Als je een paard wat luchtzuigt binnen op stal zet zal hij het altijd blijven doen -> verveling (het wordt uiteindelijk een soort tik die ze alleen afleren als ze wat leukers te doen hebben, in het geval van maagzweren is dat anders).
Als je het toch doet, zeker laten keuren, met nadruk op het luchtzuigen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:48

wij hebben ook een luchtzuiger, had bij de vorige eigenaar zelfs een band om. Inmiddels staat hij al een 5 jaar hier en hij heeft nog geen enkele keer problemen ondervonden hiermee. (ook geen andere trouwens :) ).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:53

MayDayParade schreef:
Bedenk je wel dat luchtzuigen kan duiden op maagzweren. Niet dramatisch, maar wel iets waar ik rekening mee zou houden.

Hier zat ik ook al aan te denken.
Vooral ook in combi met arbeid.

Als je bereid bent om zo'n fiks bedrag te betalen voor een goede pony, dan zou ik m ook binnenstebuiten willen hebben door de DA met de keuring om te voorkomen dat je dadelijk met je handen in het haar zit.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:53

Hebben hier ook een super dier staan met een goede afkomst. Die is juist gekocht omdat hij betaalbaar was vanwege het luchtzuigen.
Het zit er helaas al van jongs af aan in dus er was niks meer aan te doen. Maar ze zouden gek zijn geweest als ze haar niet hadden gekocht.
Ik zeg doen!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:00

Mijn paard is ook een luchtzuiger, al dik 10 jaar, nog nooit problemen door gehad. Hij kan wel heel veel buiten en doet het meestal enkel nog tijdens het eten. Paard is ook helemaal nagekeken maar eens een verslaving, geraken ze er moeilijk vanaf. Ik zeg ook, doen! De pony is al 10 jaar en zuigt waarschijnlijk al lang lucht. De kans dat hij daar nu ineens wel problemen mee gaat hebben, lijken mij beperkt.

miszblueeyes

Re: Talent kopen die luchtzuigt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:08

ik zou het niet doen op de manegepaard hebben wij ook een luchtzuiger gehad kwam er elke dag gewoon uit, uiteindelijk heeft die daar ware koliek aan gehad laten opereren maar als nog in kunnen laten slapen