mijn eerste eigen pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vieftara

mijn eerste eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 17:02

hallo
ik krijg waarschijnlijk binnenkort een eigen pony samen met een vriendin van me *\o/*

mijn vraag was
wat kan ik nu allemaal al voor die pony zelf maken?
en
wat heb ik sowiso nodig als ik hem ga kopen

Ketly

Re: mijn eerste eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:03

Mijn eerste advies is om niet samen met een vriendin een paard te kopen.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:04

TAO -> YRT

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:04

ik zou eerst eens heel goed gaan nadenken, ik wil geen spelbreker zijn maar wat nu als jij en je vriendin ruzie krijgen? en ik zou eerst maar eens artikelen gaan lezen over paarden voordat je er een aanschaft, het is niet niks een paard, denk maar eens aan alle onverwachte kosten die er kunnen komen, ik zou zeggen ga even googlen en kijk dan nog maar eens verder

AnnieLover44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:05

Ketly schreef:
Mijn eerste advies is om niet samen met een vriendin een paard te kopen.

daar ben ik het eenmaal helemaal mee eens want ruzie is nooit leuk

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:07

En verder maar eens de zoekfunctie gebruiken want hier zijn echt al duizenden topics over...

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:09

Ik zou het niet doen, samen met een vriendin.. Want idd, wat als je ruzie krijgt?

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:11

Rijspullen paard
-peesbeschermers
-zadel
-meerdere dekjes
-hoofdstel+bit
-evt. springschoenen

spullen ruiter:
-rijbroeken
-cap
-handschoenen
-zweep
dekens:
-zweetdeken
-0gram regendeken
-200,300 gram
je kan ook kiezen voor geen deken maar lijkt me wel handig om er altijd een te hebben hoeveel gram je wil kan je zelf bepalen:

poetskoffer:
harde borstel
zachte borstel
roskam
manenkam
antiklit
elastiekjes
wondspray
Betadine

evt. liksteen,naambordje
longeerlijn+longeerzweep
halster+halstertouw
vliegennet
speeltjes voor in stal evt.
snoepjes

wil je hem/haar voor de kar
tuig
menzweep
kar
en dingentjes wat je graag wil hebben: frontriem,neusbontje,touwhalster

Nog wat tips:
*elke maand geld apart zetten voor da kosten
*denk aan ontwormen, mestonderzoek evt.?
*hoefsmid bloot,ijzers?
*tandarts
*jaarlijkse enting tetanus-influeza

Maar hoe gaan jullie het doen jij komt aan op stal en het paard heeft een ernstige wond ofzoiets pony moet naar kliniek,overnachten,geopeerd worden heel veel geld maar jou vriendin zegt maar ik was er niet het was mijn dag niet het is jou schuld?
En als jullie op allebei de zelfde dag willen rijden?
Denk er goed over na

Veel plezier met je toekomstige pony

jetpieterse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:15

Ik ben niet de eerste die het zegt, maar ik zou er samen met een vriendin nietaan beginnen, als jullie ruzie hebben is je paardje daar de dupe van..

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:21

ik zeg niet doen.

je vraagt om ruzie

vieftara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 17:25

bedankt onze ouders hebben daar al over nagedacht en ze zetten een soort verenniging op en als ik bijv. een ander wil en zij niet dan verkoop ik mijn aan deel aan haar en andersom ook

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:27

Ik zou ook adviseren; geeen paard samen kopen.
Dat werkt vaak niet :n

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:30

vieftara schreef:
bedankt onze ouders hebben daar al over nagedacht en ze zetten een soort verenniging op en als ik bijv. een ander wil en zij niet dan verkoop ik mijn aan deel aan haar en andersom ook

Hoe bedoel je?

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:33

Zoals al word gezegd; denk er nogmaals goed over na, en besef wat het allemaal inhoud.
Een eigen paard (ookal doe je het met z'n tweeën) is een hele investering. Niet om lastig te doen, maar om je er maar gewoon aan te laten herinneren. Een eigen paard hebben houd vaak veel meer in als mensen verwachten.

Even ontopic;je kan evt. zelf halsters, sjabrakjes etc. maken of versieren. Verder kan je even de zoekfunctie gebruiken of idd. even Google-en, sinds er hier op Bokt en op andere sites al heel veel informatie over te vinden is.

Danieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:34

koop geen paard met je vriendin !
ik zou als ik jou was dan maar wat info op gaan zoeken voor paarden en verzorging..
wat voor paardje krijg je ?
gr

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:34

Laura_Stella schreef:
vieftara schreef:

Hoe bedoel je?

Ik denk dat ze bedoelt dat als er 1 van de twee geen paard meer wil dat de ander hem dan overkoopt ofzo? Maar als jullie dan ruzie krijgen, wie koopt hem dan?

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:41

@mingming, dat dacht ik ook. Maar als je een x (flinke) ruzie krijgt, gaat de een toch niet meteen stoppen met het paard? Daarom, je zult zien dat jij en je vriendin dingen anders doen, en daarover kunnen ruzies ontstaan.

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:45

Ik heb mijn paard ook samen gekocht. Er is een ruzie uit gekomen... dus hebben we besloten om de dagen te verdelen.

Voordeel van paard delen: je hebt meer tijd. Kost minder want je deelt het denk ik zo maar. Je hebt in de vakantie sowieso iemand die voor het paard kan zorgen. En je hebt meer tijd voor school en andere dingen.

Nadelen ervan: als je ruzie hebt moet je een oplossing ervoor vinden. Als 1 iemand het paard niet meer wilt zit de ander met de problemen en het geld. Als jullie ruzie hebben kunnen jullie gaan opscheppen met ik heb lekker zonder zadel gereden en jij niet...

Kortom denk er goed over na...

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:46

Een pony samen kopen is geen goed idee, dit gaat een keer fout ook al zijn jullie nu nog goede vrienden. Ik heb dit gehad met een leasepony en dat was niet eens onze eigen. Heeft me wel een vriendschap gekost.

Bijvoorbeeld het uitzoeken van een zadel kan al een hele moeilijke klus worden samen. Ik weet natuurlijk niet wat jullie van plan zijn met de pony, maar als de een dressuur wil en de ander het goedkoopst mogelijke zadel dan gaat dit niet werken.

Denk goed na over wat je nodig hebt, het is altijd veel meer dan je denkt!

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:48

Ik ken twee vriendinnen die samen een paard delen en dat gaat gewoon goed,

En dit Topic gaat over wat er nodig is voor een pony.

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:50

ik zou geen paard kopen samen met een vriendin :) komt zowizo ruzie van.
ik ben ook van het gedacht dat een paard maar 1 ruiter moet hebben. je rijd beide anders en dat zou wel voor verwarring bij het paard kunnen zorgen.
ook gewoon qua materiaal.. de ene wil een ander zadel/hoofdstel dan de andere, de ene onderhoud altijd netjes en de andere laat het als een rommel achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:51

En denk erom, het moet het paard ook niet te veel worden. Wat doe je als je vriendin op haar dag 4 uur met het paard rijd, de volgende dag kom jij en is het paard doodop of stijf? Zeggen dat het niet mag kan niet, het is immers ook haar paard. En je moet dan wel op zoek gaan naar een paard waar jullie allebei een klik mee hebben. Het is heel ingewikkeld. Niet onmogelijk, maar als ik dat hoor gaat dat met jullie niet werken. 2 meiden bij mij op stal delen hun paard ook, maar een van de 2 wilt niet zo graag rijden, dus is het makkelijker voor de ander. Zij zijn ook ouder en wijzer.

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:52

Je kan ook gewoon de dagen verdelen want dan zitten jullie mekaar niet in de weg. Jaloezie speelt een hele grote rol bij het delen van een paard.

Maar even ontopic. Het is handig dat we eerst weten of hij op stal komt of alleen op de weide. Want als je dan een shetlander of haflinger neemt hoef je niet persee zoveel dekens te hebben als je de vacht maar niet weg borstelt.

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:54

MarZarascha schreef:
En denk erom, het moet het paard ook niet te veel worden. Wat doe je als je vriendin op haar dag 4 uur met het paard rijd, de volgende dag kom jij en is het paard doodop of stijf? Zeggen dat het niet mag kan niet, het is immers ook haar paard. En je moet dan wel op zoek gaan naar een paard waar jullie allebei een klik mee hebben. Het is heel ingewikkeld. Niet onmogelijk, maar als ik dat hoor gaat dat met jullie niet werken. 2 meiden bij mij op stal delen hun paard ook, maar een van de 2 wilt niet zo graag rijden, dus is het makkelijker voor de ander. Zij zijn ook ouder en wijzer.

Als haar vriendin iets fout doet mag ze er heus wel wat van zeggen. Ookal is het ook haar paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:58

Starzu schreef:
MarZarascha schreef:

Als haar vriendin iets fout doet mag ze er heus wel wat van zeggen. Ookal is het ook haar paard.

Zeggen en er ook iets aan doen is iets anders he. Als die vriendin zegt dat ze 4 uur wilt rijden heeft ts er niet erg veel tegenin te brengen.