Eerste keer rijden na een half jaar jaar plat liggen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnaR

Eerste keer rijden na een half jaar jaar plat liggen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 16:02

Ik heb voor het eerst weer op een paard gezeten na een jaar plat op bed te hebben gelegen.
Ik zet het expres op HAW voor rijtechnisch commentaar maar er zijn een paar puntjes waar ik moeilijk wat aan kan doen.
Ik ben verlamd vanaf mijn middel waardoor de houding van mijn benen niet optimaal is, ook is mijn rug vastgezet waardoor ik een erg holle rug heb.

Als de mods vinden dat dit beter naar ITP kan is dat natuurlijk prima, maar ondanks alles sta ik natuurlijk open voor rijtechnisch commentaar.
Verbeterpunten die ik zelf al had gezien zijn actiever door proberen te rijden en teugels korter.

Eerst maar even een foto van paard en ruiter.
Afbeelding

Even knuffelen.
Afbeelding

En d'r op.
Afbeelding

In de tussentijd heb ik nog even met iemand ernaast gelopen, maar toen konden er natuurlijk geen foto's gemaakt worden.

Het is een beetje een vage foto maar hier zie je de tussenstap tussen iemand mee laten lopen en het losrijden, heb hier stiekem nog het zadel vast.
Afbeelding

Afbeelding

Teugels meer op maat.
Hier kan je ook goed m'n belabberde houding zien.
Afbeelding

Ook hier de teugels een stuk beter en ik heb eindelijk m'n handen helemaal van het zadel.
Afbeelding

Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden.

SandravdB

Re: Eerste keer rijden na een half jaar jaar plat liggen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:04

Ik vind je houding helemaal nog niet zo verkeerd, knap dat je ondanks je lichaam toch weer op het paard stapt, ga zo door zolang je kunt en er plezier in hebt. Vind mijn eigen houding slechter als die van jou.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:05

Pfoeh, lastig hoor. Om hier rijtechnisch commentaar op te geven... Já, je houding is belabberd, voor een normale ruiter zonder beperkingen ja.
Voor iemand die met een verlamming moet leven zit je er keurig op.
Maar wat doet dat er toe? geweldig dat je weer kunt rijden en wat zul jij een plezier hebben gehad. :j

Edit: Kun je laarzen of jodphurs niet aan? Anders zou dit namelijk veel prettiger rijden zijn. Dit kan namelijk ook voor een boel steun zorgen.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 30-07-13 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:06

Wat ontzettend fijn voor je dat je weer op het paard hebt gezeten!
Rijtechnisch kan ik er vrij weinig op aanmerken. Ik vind het logisch dat je je vasthoudt. Is het misschien handig om er een spereriempje aan het zadel te maken? Kun je je daar aan vasthouden.
Verder zou ik de volgende keer even goeie schoenen of laarzen aandoen. Al zul je nog zo'n braaf paard hebben, mocht hij plotseling ergens van schrikken...

Maar nogmaals: Leuk overzicht!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:08

Ik vind je houding eigenlijk heel netjes, zeker gezien je beperkingen. Wat knap en stoer dat je weer gaat rijden! Met je holle rug en benen op deze manier lijk je het paard niet echt te storen. Gewoon verder oefenen :) Ik neem aan dat je je spieren nog wel zult moeten trainen na zo lang plat liggen... Mijn tip zou zijn om daarmee aan de slag te gaan. Dan ga je vanzelf fijner zitten. Misschien is er wel een sportfysio die je daar wat handige tips kan geven.

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:09

Ik ga met SandravdB mee. Je houding is nog helemaal niet zo verkeerd! En ook ik vind het knap dat ondaks wat je hebt toch terug het zadel instapt. Blijven volhouden! En natuur veel plezier in het rijden!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:09

wauw, geweldig dat je dit kunt en durft!!!
Rijtechnisch commentaar kan ik niet geven, daarin ben ik namelijk niet zo goed ;p

Respect hoor :D super!
Qua laarzen/jodhpurs ga ik mee met bovenstaande reacties :)

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 16:10

Ik heb zeker enorm veel plezier gehad, ben nog steeds aan het glunderen.
Over de schoenen, ik heb paardrijlaarzen maar had deze niet aan omdat dit alles onverwacht was, ik ging mee met een vriendin om te kijken toen de eigenaar opeens zei dat hij mij er ook wel even op kon gooien.
Vandaar dus ook geen riempje aan het zadel.
De volgende keer heb ik gewoon netjes een rijbroek en rijlaarzen aan.

@ Safiera, ik ben volledig verlamd vanaf mijn navel, dus therapie gaat daar niet bij helpen, beter dan dit gaat het qua spier niet worden.
Toch bedankt voor de tips.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:12

Stiekem ben ik ook benieuwd jaar je verhaal... Ik kan het begrijpen als dit te persoonlijk voor je is.

Ik vind je in elk geval superstoer!

Gonda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:15

Super gedaan! Enne jou houding is niet beroerd, ziet er heel netjes uit. Ik zit soms veel slechter.
Maarre.. veel plezier met je paard en met rijden, ziet er goed uit, lekker zo door gaan. Lol staat voorop. :)

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 16:16

xMyrth schreef:
Stiekem ben ik ook benieuwd jaar je verhaal... Ik kan het begrijpen als dit te persoonlijk voor je is.

Dat kan ik in het kort wel even hier vertellen, als je meer wil weten pb maar, dat geldt voor iedereen.

Ik ben drie jaar geleden van mijn paard gevallen en heb hierbij een complete dwarslaesie opgelopen ter hoogte van T10/T11.
Na een tijdje revalideren was ik weer volledig zelfstandig en ben naar huis gegaan.
Toen heb ik een schaafwond opgelopen waardoor ik niet mocht zitten en ben weer terug gegaan naar het revalidatiecentrum en ik ben nu weer drie weken thuis.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:31

AnnaR schreef:
xMyrth schreef:

Dat kan ik in het kort wel even hier vertellen, als je meer wil weten pb maar, dat geldt voor iedereen.

Ik ben drie jaar geleden van mijn paard gevallen en heb hierbij een complete dwarslaesie opgelopen ter hoogte van T10/T11.
Na een tijdje revalideren was ik weer volledig zelfstandig en ben naar huis gegaan.
Toen heb ik een schaafwond opgelopen waardoor ik niet mocht zitten en ben weer terug gegaan naar het revalidatiecentrum en ik ben nu weer drie weken thuis.

Heftig zeg!!! Is vast een moeilijke tijd voor je geweest...
Je ziet er goed uit nu! :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:35

En nu, door met rijden? Heel banketstaaf dat je door een rijongeluk zoveel moet inleveren maar we krijgen alsmaar meer goede Paralympische sporters dus zo netjes als je nu zit en blijkbaar geen angst hebt overgehouden zou ik daar toch eens serieus naar kijken.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:40

Wauw.. Respect, echt.. Ik vind je een kanjer!

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:44

Ik heb echt enorm respect voor je. Wat ben jij een doorzetter!
Fijn dat je weer hebt kunnen genieten van een ritje op een paard :)
Ben er stil van... Helemaal dat je je nog druk maakt om hoe je houding is...

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 16:45

@ bigone, eerst maar eens fatsoenlijk een proefje rond proberen te sturen, maar wel leuk om over na de te denken.
Door met rijden hoop ik wel, de eigenaar zei toen ik weg ging dat we maar even moesten gaan kijken hoe ik er makkelijk op en af kom, dus ik denk dat ik terug mag komen.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:47

Dat zou heel leuk voor je zijn!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:50

AnnaR schreef:
@ bigone, eerst maar eens fatsoenlijk een proefje rond proberen te sturen, maar wel leuk om over na de te denken.
Door met rijden hoop ik wel, de eigenaar zei toen ik weg ging dat we maar even moesten gaan kijken hoe ik er makkelijk op en af kom, dus ik denk dat ik terug mag komen.

Geweldig!

Wat reed je voorheen? :)

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 16:53

xMyrth schreef:
AnnaR schreef:

Geweldig!

Wat reed je voorheen? :)

Voor m'n ongeluk bij manege Morgenstond in Woerden en na m'n ongeluk bij manege Lis Hartel in Doorn.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:55

AnnaR schreef:
Voor m'n ongeluk bij manege Morgenstond in Woerden en na m'n ongeluk bij manege Lis Hartel in Doorn.

Maar geen wedstrijden dus?

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:55

AnnaR schreef:
xMyrth schreef:

Ik vind het ook heel knap van je!
Als ik er zo naar zou afvallen zou ik er nooit meer opdurven.

Ik vind je houding ook helemaal niet belabberd.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:59

Die handen die nog wat omhoog moeten en de hoek van je ellebogen komt allemaal nog wel, super!

Denk dat het nog een hele bijzondere en leuke tocht word om een paard te re-instrueren hoe hij moet reageren op enkel tikjes en duwtjes vd zweep als aansporing, druk van het been etc, of kun je wel benen geven op een of andere manier?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:00

Knap dat je er weer op zit! Enige is dat je handen iets meer van het zadel af mogen maar ik vind het al heel knap dat je er op zit.

Maar wat kun jij nog? kun je wel met je benen hulpen geven of moet je alles met stem en bovenlichaam doen?

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 17:04

xMyrth schreef:
AnnaR schreef:

Maar geen wedstrijden dus?

Heb ooit in een ver duister verleden FNRS proefjes gereden en ben toen geloof ik bij de F11 gestopt.
Nooit officiële wedstrijden nee, dus daar geen ervaring mee.

Talindos, het was gelukkig niet het paard zijn schuld dus bang ben ik er niet voor geworden

Nachtlampje, Hoe ik het in het verleden heb gedaan is met twee zweepjes aansporen, en die dus gebruiken als benen, maar dat was zonder zadel en dat gaat nu niet.
Dit paard reageerde gelukkig redelijk aardig op stemhulpen dus dat was geluk hebben, wat we nu gaan proberen is dat dat vriendinnetje van mij bepaalde specifiekere stemhulpen aan gaat proberen te leren.

Beenhulpen lukt helemaal niet meer.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:23

Ik vind je helemaal niet slecht zitten, zelfs als je geen beperkingen had vond ik je houding nog goed!
Wel vraag ik me af hoe het mogelijk is dat jij je voeten in de beugel kan houden en zelfs je hakken uit kan drukken, terwijl die spieren verlamd zijn? Kan je er toch nog enige controle over uitoefenen?