Met 2 op een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LieseC

Met 2 op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 21:06

Hallo ,

Een paar dagen geleden zijn we met 2 op mijn paard gekropen zonder zadel.
We wegen beide rond de 55 kilo kilo.
Mijn paard zelf weegt 570 kilo en is 1m68 groot.
We zijn gewoon buiten in de velden gaan STAPPEN.
Mijn paard liep zonder problemen en stapte goed door.

Wat ik gedaan heb kan dit kwaad ? Was het te zwaar voor hem of ... ?

Oenka

Re: Met 2 op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 21:14

Ik ben van mening dat je wel kan merken of je paard het aankan of niet. Pas wel op dat je niet op de lendenen gaat zitten.
Bij voltige zitten ze er gerust met nog weel meer op en is het paard nog in de hulpteugels gebonden ook en moet ie lopen op een kleine cirkel.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 21:19

Denk dat dat wel meevalt hoor. Maar ben er wel heeeeelll voorzichtig mee. Ik heb mijn paard moeten laten inslapen vanwege rugproblemen (oa in de lendenen) en dit is mogelijk doordat er een enkele keer met 2 opgereden is.

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:41

Als ik dit bij de mijne zal doen merk ik wel of ze het wel/niet trekt. Vergeet niet dat het gewicht veel meer verspreid is over de rug en dat het paard elke beweging voelt! Denk niet dat er een kant en klaar ja/nee antwoord voor is, maar kijk goed naar je paard en blijf logisch na denken ;)

emelyzumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:08

Als je paard sterk genoeg is niet maar je moet het denk ik niet te vaak doen en opletten hoe het paard erop reageerd

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:12

Hij gaat er niet dood aan nee maar goed voor zijn rug is wat anders.
Ik zou het bij die ene keer laten.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:58

ik heb dit vroeger ook gedaan op mn haf. Ik voorop vriendinnetje achterop. Zei woog denk ik 40-45 kilo. En alleen zij werd geaccepteerd door mn merrie. af en toe deden we zo'n ritje.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:18

Ja dat kan kwaad. Zonder zadel rijden is sowieso slecht, als je er dan nog een met 2 op gaat zitten... :\

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:22

Ach, af en toe een stap ritje met twee niet al te zware personen en een gezond en stevig paard moet kunnen. Als het nu een oud en klein beestje zou zijn, zou ik het zeker niet doen. En uren intensief rijden ook niet. Maar zo af en toe een klein rustig ritje kan hij echt wel aan.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:24

Jessica007 schreef:
Ach, af en toe een stap ritje met twee niet al te zware personen en een gezond en stevig paard moet kunnen. Als het nu een oud en klein beestje zou zijn, zou ik het zeker niet doen. En uren intensief rijden ook niet. Maar zo af en toe een klein rustig ritje kan hij echt wel aan.

Hij zal het wel aankunnen ja.:roll: Maar wil dat zeggen dat het gezond is? Denk ook eens aan de rug van je paard alsjeblief.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:28

Nou sorry hoor maar ik vind dat hier heeeeeeeel erg overdreven word!
Met voltige zitten ze toch ook met meerdere op een paard?! Kijk nu is dit helemaal zonder zadel enz. Maar super veel kwaad zou het ook niet voor 1 keer kunnen.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:32

Voltige is iets heel anders. En waarom zou het voor 1 keer wel kunnen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:35

DezeNaam schreef:

Wat is voltige dan?

:+

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:40

sannedeedee1 schreef:
Met voltige zitten ze toch ook met meerdere op een paard?! Kijk nu is dit helemaal zonder zadel enz. Maar super veel kwaad zou het ook niet voor 1 keer kunnen.

Dat anderen het doen betekend het niet dat het goed is.
Als iemand tegen jou zegt dat jij je paard in de krul moet trekken omdat de halve wereld het doet, dan is dat toch ook niet ineens goed voor je paard?

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:41

DezeNaam schreef:

Nou wat is het dan? Leg maar uit ;)
Omdat het niet heel veel kwaad kan, een paard rond de 1,60 kan er echt wel tegen als je er een keer met ze 2en op zit.
Als je er nou met 2 van die dikke mensen op gaat zitten oke dat kan zeker wat kwaad!
Maar met 2 van die lichte veertjes moet ie echt wel een keer kunnen, als ie het vervelend vond, of echt last van had, had ie hun er vast wel afgebokt ;)

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:42

Poiuytrewq schreef:
sannedeedee1 schreef:

Dat anderen het doen betekend het niet dat het goed is.
Als iemand tegen jou zegt dat jij je paard in de krul moet trekken omdat de halve wereld het doet, dan is dat toch ook niet ineens goed voor je paard?

Nu worden er appels met peren vergeleken ;)
Bijna heel bokt overdrijft in dingen, ik zeg niet dat het goed is! Maar wel dat het voor 1 keertje niet super veel kwaad kan, volgens mij heeft iedereen deze lol met je knol wel eens gehad!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:42

sommige mensen doen echt of een paard van suiker is, je paard kan het best hebben maar houd het gewoon bij af en toe een keer :)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:43

DezeNaam schreef:
Ja dat kan kwaad. Zonder zadel rijden is sowieso slecht, als je er dan nog een met 2 op gaat zitten... :\

En waarom is volgens jou zonder zadel rijden slecht? , het zou fijn zijn als je je mening ook onderbouwen kunt met feiten....

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:44

jiperdepip schreef:
DezeNaam schreef:

En waarom is volgens jou zonder zadel rijden slecht? , het zou fijn zijn als je je mening ook onderbouwen kunt met feiten....

Volgens mij is het een feit. Je drukt 2 scherpe voorwerpen (je zitbeenknobbels) in de rug van je paard. Een zadel is niet voor niets uitgevonden geloof ik? Ik zal zo wel wat voorbeelden geven, even geduld.

Dobel schreef:
sommige mensen doen echt of een paard van suiker is, je paard kan het best hebben maar houd het gewoon bij af en toe een keer :)

De rug van een paard is inderdaad van suiker ja.:D

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:45

Dobel schreef:

+1 :)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:46

sannedeedee1 schreef:
Dobel schreef:

+1 :)

Je eigen plezier voor het welzijn van je dier.:D

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:46

Vind het idd ook een beetje overdreven om er een drama over te maken als dit een keertje gebeurd
Natuurlijk is het niet goed om dit vaker te doen, maar 1 keertje kan niet veel kwaad lijkt me
Je zult het idd zelf wel aan je paard merken of het wel of niet kan

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:47

Denk dat zadels eerder uit ruitercomfort zijn uitgevonden.
Kan voor een eker heus geen kwaad TS.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:48

@dezenaam.

Paarden kunnen echt wel iets hebben! Een paarden rug is gevoelig, maar als er een vetzak op een paard zit ( die ik vaak o wedstrijden tegen kom! ) word er niks van gezegt, het lijkt me dan juist fijner voor zo'n beest zonder zadel, dan drukt het zadel, zonder voelt ie niet de botten, alleen de vetjes :+

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:48

sannedeedee1 schreef:
DezeNaam schreef:

Nou wat is het dan? Leg maar uit ;)
Omdat het niet heel veel kwaad kan, een paard rond de 1,60 kan er echt wel tegen als je er een keer met ze 2en op zit.
Als je er nou met 2 van die dikke mensen op gaat zitten oke dat kan zeker wat kwaad!
Maar met 2 van die lichte veertjes moet ie echt wel een keer kunnen, als ie het vervelend vond, of echt last van had, had ie hun er vast wel afgebokt ;)

voltige is een tijdelijke belasting, op gevarieerde plaatsen op de rug van een paard, gaan wandelen is een constante druk op een 'constante' plaats...
maar idd, denk als het eenmalig - sporadisch is dat het niet veel erg kan zolang het gewicht maar niet overdreven is