"Als hij het niet fijn vind laat hij het wel merken"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

"Als hij het niet fijn vind laat hij het wel merken"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 16:46

Zucht...

Ik denk dat dit echt een van de grootste misverstanden is die een paarden eigenaar kan maken.
De laatste tijd lees ik dit zoveel op bokt, ik hoor dit zoveel in mijn omgeving en het is zo'n vreselijk slap excuus!
Misschien lees ik het meer, omdat ik me er steeds meer aan ga irriteren en er steeds meer op let.

Afijn, een paar voorbeeldjes:

- Ik ben 1,65 en ik weeg 50 kg. Ik rijd op een shet van 1m, ik kom bijna met mijn voeten aan de grond, maar shetlanders zijn sterk en als hij het niet fijn vond, liet hij wel wat merken.
- Dit zadel ligt er al járen op, ik kan me niet voorstellen dat er wat aan moet gebeuren want als het niet goed lag, dan liet hij het wel merken.
- Mijn paard is echt niet ongelukkig in zijn eentje, een andere pony er bij vind ik onnodig. Als hij zich verveelde in zijn eentje, dan liet hij het wel merken.

Ik kan niet begrijpen hoe mensen steeds op deze nutteloze conclusie komen.
Is dit de makkelijkste oplossing om je zelf continu te verantwoorden?
Een makkelijke oplossing voor een probleem dat er volgens jouzelf niet is, maar volgens een ander wel waardoor deze zin steeds maar weer naar boven word gehaald?

Vooral bij het onderwerp shetlanders berijden en een alleenstaand paard, hoor ik dit steeds vaker.
Maar ook op medisch gebied.. "Hij heeft echt geen last van zijn ogen, als dat wel zo was dan liet hij het wel merken."

Paarden zijn vluchtdieren en zullen nooit snel toegeven aan pijn of ongemakken.
Daarnaast kunnen ze niet praten, en zullen wij dat voor ze moeten doen.
Maar als steeds meer mensen deze smoes gaan gebruiken, hoe kun je je paard dan op welke manier dan ook helpen?

Wie ervaart dit net als mij steeds vaker?

Kirsha

Re: "Als hij het niet fijn vind laat hij het wel merken"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:47

Breek me de bek niet open :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:47

K vraag me ook altijd af hoe ze het laten merken dan... Gaan ze dan in staking, of zouden ze een aangetekende brief versturen met een officiele waarschuwing?

Paard kan nog steeds niet praten, naar mijn weten is het dus nog altijd de zaak van de eigenaar om in de gaten te houden of alles nog naar behoren gaat. Dus snap je irritatiepunt heel goed :)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:49

Sommige paarden laten het wel merken, maar de eigenaars die met zo'n excuses afkomen zijn meestal nog eens te blind om het te zien...

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:50

Helemaal mee eens! Net als de omgekeerde versie dat (jonge) paarden het laten merken dat ze aan het werk willen.. Maar dat is weer een ander verhaal :D.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:50

Dat paarden veel kunnen incasseren is me wel weer duidelijk geworden met die filmpjes waar nu al die ophef over is. Ponytje zie je echt zijn best doen om mee te werken tot hij echt niet meer kan. Opzich kun je wel veel aflezen uit het gedrag, maar dan moet je wel weten waar je op moet letten. En dat valt niet mee zie ik vaak in mijn omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:51

Barroco schreef:
Helemaal mee eens! Net als de omgekeerde versie dat (jonge) paarden het laten merken dat ze aan het werk willen.. Maar dat is weer een ander verhaal :D.

Ook altijd een mooie :Y) Alvast wat dingen gedaan want het paard wilde zo graag.. Vraag me ook af hoe het paard dit duidelijk kan maken dan.. Door middel van een sollicitatieformulier of iets? :')

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:51

Ik vind het moeilijk.
Soms lees ik topics en denk ik juist: jeetje, stel je toch niet zo aan. Mensen die hun paard niet met andere paarden op de wei willen zetten, juist omdat ze denken dat er dan blessures komen.
Of mensen die voor ieder wissewasje de grootste paniek zaaien.
Maar ik kan ook wel met jou meegaan in dat er ook veel mensen zijn die niet de kleine signalen van paarden met ongemakken of pijn opvangen.
Ik schrijf vaak bij tijdens dressuurwedstrijden en niet zelden denk ik als ik een combinatie voorbij zie komen: 'ik zou je paard toch eens laten nakijken'.
Paarden zijn inderdaad vluchtdieren en zullen niet snel ongemak of pijn tonen.
Daarnaast ligt het een beetje aan het soort paard is mijn ervaring.
Mijn merrie toont redelijk snel ongemak of pijn. Natuurlijk moet je ook dan heel goed letten op de kleine signalen en zelfs op als er geen signalen zijn. De ruin van mijn bijrijdster is zeer flegmatiek en toont bijna nooit ongemak of pijn. Bij zo'n paard is het dus erg moeilijk te zien.
De voorbeelden die je hierboven geeft, ben ik het helemaal mee eens.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 16:52

Ja, dat is ook typisch iets. "Mijn paard wilde aan het werk. :j "

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:53

Klopt ja. Heb het shetlander Topic zelf ook gelezen. Ben het helemaal met je eens! Die mensen weten niet waar ze het over hebben. Dat paarden pas pijn hebben als ze zich helemaal in elkaar lieten zakken? Pas pijn hebben als ze zichzelf op de tong bijten? Pas pijn hebben met allerlei bloed ophun lichaam? Dacht het niet.

Ik heb ook wel eens pijn, laat ik het merken? NEE! Ik heb dus ook pas pijn als ik onderbloed.. Of als mijn als mijn arm helemaal lam langs mijn lichaam hangt...

Zou ik jou wel eens pijn laten lijden...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 16:54

Def schreef:
Ik vind het moeilijk.
Soms lees ik topics en denk ik juist: jeetje, stel je toch niet zo aan. Mensen die hun paard niet met andere paarden op de wei willen zetten, juist omdat ze denken dat er dan blessures komen.
Of mensen die voor ieder wissewasje de grootste paniek zaaien.
Maar ik kan ook wel met jou meegaan in dat er ook veel mensen zijn die niet de kleine signalen van paarden met ongemakken of pijn opvangen.
Ik schrijf vaak bij tijdens dressuurwedstrijden en niet zelden denk ik als ik een combinatie voorbij zie komen: 'ik zou je paard toch eens laten nakijken'.
Paarden zijn inderdaad vluchtdieren en zullen niet snel ongemak of pijn tonen.
Daarnaast ligt het een beetje aan het soort paard is mijn ervaring.
Mijn merrie toont redelijk snel ongemak of pijn. Natuurlijk moet je ook dan heel goed letten op de kleine signalen en zelfs op als er geen signalen zijn. De ruin van mijn bijrijdster is zeer flegmatiek en toont bijna nooit ongemak of pijn. Bij zo'n paard is het dus erg moeilijk te zien.
De voorbeelden die je hierboven geeft, ben ik het helemaal mee eens.

Het is niet alleen opletten en de signalen herkennen, het is ook kennis van je eigen paard. Ik begrijp dat als je hem nog geen jaar hebt je hem niet door en door kent, maar mijn ruin heb ik nu al 5 jaar. Ik kan lezen en schrijven met hem en ik weet dat ik de juiste beslissing heb gemaakt.

Een paard hoeft niet altijd te laten zien dat het pijn heeft.
Enkel al gedragsverandering kan duiden op een situatie waar je bij moet ingrijpen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:54

Nou moet ik zeggen dat ik het niet helemaal met je eens bent. Sommige paarden laten het wel merken in sommige situaties. Het is per paard verschillend en ook per situatie.

Maar vaak is het wel een slap excuus, maar daarom zijn niet alle eigenaren blind die dat gezegde gebruiken. :)
Sommige zien juist zo goed, zodat ze zien dat ze het wél laten merken

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:55

En t ergste is nog, vaak laten ze t wel merken, maar dat zien ze niet.
Te groot/ zwaar iemand op pony: pony is snel en niet goed te houden, maar dat komt niet daardoor hoor. Is gwn een snelle pony :j
Zadel licht verkeerd: paard drukt rug weg, ruiter ziet/ merkt t niet/ negeert t. Paard staakt, hij is vervelend--> straffen en klaar.

Vaak laten ze t dus wel.merken, maar zien we t gewoon niet. Ook al is het met minimale signalen, bijvoorbeeld oorspel.

Maar idd, t zijn vluchtdieren dus ze zullen pijn niet heel snel.laten merken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:29

Mag ik volgende uitspraak in dezelfde categorie plaatsen:
"een paard is niet van suiker".
Mijn haren rijzen ten berge van die uitspraak. Omdat ze ook vaak te pas en te onpas gebruikt wordt en een discussie ineens kunnen afbekken, want tja, wat zeg je daarop.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:30

Ik ga met bovenstaande posts mee. :)

Als iemand zoveel met een paard bezig is moet je toch op een gegeven moment merken dat er wat is? Mijn merrie had pas geleden een lichte gas koliek die gelukkig met wat stappen over was maar ik zag al duidelijk haar hangende hoofd en heb dus flink een half uur gestapt. Daarna was het zo goed als over. Ik bedoel, zoiets zie of merk je meestal toch van je eigen paard? Paarden laten heel vaak zien hoe ze zich voelen (oren, ogen, lichaamstaal etc).

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:45

Wij hebben hier een paard op stal wat echt bij elke pruts komt jammeren, volgens mij denkt ze dus ook niet echt meer als vluchtdier. Een vluchtdier laat zijn zwakke punt niet zien want dan wordt het de eerste prooi. Een gewond paard is makkelijker te vangen voor roofdieren dan een fit paard.
Het paard wat ik rij, die zou nog met een gebroken been staan zonder maar iets te laten merken. Pas als hij echt niet meer kan dan merk je wat aan hem. Al is het dan vaak bijna te laat.

Maar dan nog, bv die dat altijd komt jammeren heeft jaren met een (serieus) niet-passend zadel gereden (aangemeten toen ze 6 was en toen, 8 jaar later, ging de eigenaar ervanuit dat het zadel paste want het was op maat gemaakt...). Ze zeiden als het haar pijn deed liet ze het wel merken. Uiteraard passend zadel gekregen en ze liep stukken beter, als je niet weet hoe het moet zijn weet je ook niet als het mis is/gaat. Ze liet het wel duidelijk merken, maar het ging al zolang dat niemand er op lette. Ze was er gewoon ingegroeid en dus 'niemand' merkte het, het was niet ineens een verandering in haar gedrag maar stilletjes aan dat ze minder plooide en minder ruim bewoog,...

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:50

Tja ben het ergens wel met je eens. Maar ik heb wel een zadelpasser laten komen, en die had er meerdere zadels op gelegd die volgens hem gewoon zouden moesten passen. Nou paardlief vond van niet en liet bij een paar zadels duidelijk merken het er niet mee eens te zijn. Dus hij vond het niet fijn en hij liet dat ook merken. Zo heb ik wel meerdere voorbeelden.

Maar met jouw voorbeelden kan ik me wel inbeelden hoe je je voelt, is bij de meeste mensen een gebrek aan kennis of gewoon ze zijn gewoon blind.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:55

Misschien dat er te 'menselijk' over paarden gedacht wordt :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:56

anne3000 schreef:
Misschien dat er te 'menselijk' over paarden gedacht wordt :)

Nou dat weet ik wel zeker!

En dat vind ik heel erg. Werken met paarden, maar niet eens kennis hebben over manier van denken, gedragen en hun leergedrag.. :n

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:25

Maar het omgekeerde kom ik ook vaak tegen en dat vind ik veel erger, want dat wordt als veel minder erg beschouwd. En dat is dat alle paarden gezien worden als de sterke oerpaarden die ze ooit waren. Vandaar komt waarschijnlijk ook de uitspraak "ze zijn niet van suiker". Maar eigenlijk zijn onze huispaarden dat toch wel?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:07

Ze zijn niet van suiker slaat natuurlijk op 'Ik zet hem niet in de wei want dan krijgt hij een blessure.' 'Het regent, dus hij MOET een deken op en anders komt hij niet buiten. Stel dat hij kou vat.' 'Ik durf mijn paard niet met andere paarden te zetten, want ze trappen elkaar!' 'Mijn paard krijgt nooit een tik, want dan doe ik hem pijn.'

En ook onze huispaarden zijn niet van suiker. Ze zullen vast niet zo gehard zijn als de oerpaarden, maar dat komt denk ik ook deels doordat we ze teveel betuttelen. Mijn verzorgpaard staat 24/7 buiten, geen deken, geen peesbescherming. Is ook niet nodig, want ze is niet van suiker :') En dat is 'gewoon' een NRPS'er.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:12

Ik ben er ook schuldig aan :') Maar het is écht zo. Als ik tijdens het rijden iets doe wat paardlief niet leuk vind, laat ze dat zonder pardon merken. Terecht of niet..! Als zij bv. hard wil (dit is voornamelijk buiten dan) en ze mag niet, kan ik een bok verwachten! Als ik mijn been iets te ver naar achter leg, zwiept d'r staart, als ik scheef zit schudt of kantelt ze haar hoofd en als ik aan het klooien ben stopt ze. Zo simpel is dat!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:16

Het verschilt inderdaad ook wel qua paard. Mijn pony is heel werkwillig en echt een goedzak. Die geeft het niet aan als hij iets niet fijn vindt :n
Mijn merrie (vorig paard) daarentegen.. Poeh die ging al ongeveer in de staak als ze ergens niet mee eens was. Dus wat dat betreft kon ik daar wel van uit gaan. Doe ik echter niet, zal ik ook nooit doen. Altijd verder kijken dan je neus lang is!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 07:36

Paarden communiceren met hun lijf en gelaat maar vooral met hun ogen.
Als je die leert lezen zie je alles aankomen, ze vertellen je alles.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:26

Dit is geen rijtechnische discussie, ik verplaats het even.