Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Barroco schreef:Helemaal mee eens! Net als de omgekeerde versie dat (jonge) paarden het laten merken dat ze aan het werk willen.. Maar dat is weer een ander verhaal.
Alvast wat dingen gedaan want het paard wilde zo graag.. Vraag me ook af hoe het paard dit duidelijk kan maken dan.. Door middel van een sollicitatieformulier of iets?
Def schreef:Ik vind het moeilijk.
Soms lees ik topics en denk ik juist: jeetje, stel je toch niet zo aan. Mensen die hun paard niet met andere paarden op de wei willen zetten, juist omdat ze denken dat er dan blessures komen.
Of mensen die voor ieder wissewasje de grootste paniek zaaien.
Maar ik kan ook wel met jou meegaan in dat er ook veel mensen zijn die niet de kleine signalen van paarden met ongemakken of pijn opvangen.
Ik schrijf vaak bij tijdens dressuurwedstrijden en niet zelden denk ik als ik een combinatie voorbij zie komen: 'ik zou je paard toch eens laten nakijken'.
Paarden zijn inderdaad vluchtdieren en zullen niet snel ongemak of pijn tonen.
Daarnaast ligt het een beetje aan het soort paard is mijn ervaring.
Mijn merrie toont redelijk snel ongemak of pijn. Natuurlijk moet je ook dan heel goed letten op de kleine signalen en zelfs op als er geen signalen zijn. De ruin van mijn bijrijdster is zeer flegmatiek en toont bijna nooit ongemak of pijn. Bij zo'n paard is het dus erg moeilijk te zien.
De voorbeelden die je hierboven geeft, ben ik het helemaal mee eens.

En dat is 'gewoon' een NRPS'er.
Maar het is écht zo. Als ik tijdens het rijden iets doe wat paardlief niet leuk vind, laat ze dat zonder pardon merken. Terecht of niet..! Als zij bv. hard wil (dit is voornamelijk buiten dan) en ze mag niet, kan ik een bok verwachten! Als ik mijn been iets te ver naar achter leg, zwiept d'r staart, als ik scheef zit schudt of kantelt ze haar hoofd en als ik aan het klooien ben stopt ze. Zo simpel is dat!