Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) Francii schreef:Helemaal mee eens !
Ik vind een bit wel slecht, je kunt wel zeggen 'Als het goed gebruikt wordt is het beter', maar zonder bit zijn de meeste mensen toch wat voorzichtiger dan met bit.
Maar ook ik moet wel regelmatig met bit rijden .. En ik snap best, dat als je niet bitloos kán rijden, dat het dan vervelend is als mensen de héééle tijd zeggen: waarom rijd je niet bitloos ? een bit doet een paard pijn ! Want dat is maar net hoe je er mee omgaat. En tja, als je dat heel vaak te horen krijgt, krijg je een hekel aan de mensen die dus wel bitloos rijden, en dan ga je denken dat bitloos voor zeurkousen is ..(vandaar dus sommige reacties van dat bitloos slecht is)
Deze meid is voorstander van beide. Maar extra scherpe bitten en sporen en twee zwepen, om ze vervolgens de hele tijd te gebruiken, dat is echt niet normaal. Als je niet zonder kan, kan je nog niet goed genoeg rijden (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd)
Sees schreef:Weet je wat ik soms vervelend vind, dat ik het gevoel soms krijg dat je niet serieus wordt genomen als ruiter. Alsof ik geen wedstrijdmateriaal ben omdat ik bitloos rijd
.

Lous schreef:Ik heb mijn pony bitloos gekocht, maar omdat ik met bit toch snellere reactie heb ben ik weer over gestapt op bit. Ook in combinatie met de overstap op western.
Mijn pony is heel licht in de mond en ik hoef bijna niks te doen. Maar in het bos kan ze af en toe een beetje heet worden. Bij mijn bitloze kaakgekruiste hoofdstel, zaten de banden dan strak om haar kaken en nog ging ze er doorheen. Nu met een ophouding krijg je haar al snel terug.
Het ligt dus echt aan je paardje zelf en de hand van de ruiter. Althans dit is dus mijn gedachte hierover.
. En ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ook ik wel eens een (wellicht ongefundeerde) mening heb over paarden die in vol ornaat aan de start verschijnen hoor
.
als het paardje er fijner op te rijden is waarom niet! Rijd je liever met bit, ok moet je zelf weten. Ieder zijn eigen toch? Ook met hoefijzers, kan je paard zonder. Dan laat ze eronder uit, sommige paarden vinden dat fijner maar andere paarden hebben ze nodig omdat de hoeven scheuren of dergelijke.
behalve als de ruiter een scherp bit in heeft en ook nog gaat "houtzagen"
Milty schreef:Wat een onzin dat mensen dat zeggen. Ik wil als ik later een paard heb (dat klinkt best penny) ook bitloos rijden, maar ik weet er zelf nog niet zo veel vanaf. Gewoon omdat je dan (voor zover ik het heb begrepen) meer afhankelijk bent van de andere hulpen. Maarja, ik kan dus niet een geweldige mening geven, maar ik ben het wel met je eens, op sommige paarden moet je ook gewoon met bit rijden, maar als mensen gaan doen alsof bitloos onzin is heb ik echt zoiets van: Bemoei je met je eigen zaken, dat is de keuze van dat persoon, niet van jou.
Bij ons op de manege rijdt er iemand zonder hoofdstel, en dat vinden ze dan wel weer knap. Met bit is normaal en bitloos? Bitloos is nog steeds(en dat zal het volgens mij ook wel blijven, net als zoveel andere dingen) een controversieel onderwerp waarbij iedereen een eigen mening heeft. Dat is ook niet verkeerd, maar als je andere mensen ermee gaat lastigvallen omdat je het niet eens bent met hun keuze, is dat toch wel je eigen probleem.
RusselNuwell schreef:Milty schreef:Wat een onzin dat mensen dat zeggen. Ik wil als ik later een paard heb (dat klinkt best penny) ook bitloos rijden, maar ik weet er zelf nog niet zo veel vanaf. Gewoon omdat je dan (voor zover ik het heb begrepen) meer afhankelijk bent van de andere hulpen. Maarja, ik kan dus niet een geweldige mening geven, maar ik ben het wel met je eens, op sommige paarden moet je ook gewoon met bit rijden, maar als mensen gaan doen alsof bitloos onzin is heb ik echt zoiets van: Bemoei je met je eigen zaken, dat is de keuze van dat persoon, niet van jou.
Bij ons op de manege rijdt er iemand zonder hoofdstel, en dat vinden ze dan wel weer knap. Met bit is normaal en bitloos? Bitloos is nog steeds(en dat zal het volgens mij ook wel blijven, net als zoveel andere dingen) een controversieel onderwerp waarbij iedereen een eigen mening heeft. Dat is ook niet verkeerd, maar als je andere mensen ermee gaat lastigvallen omdat je het niet eens bent met hun keuze, is dat toch wel je eigen probleem.
[b]Je bent niet meer afhankelijk van je andere hulpen in principe, want je hoort niet afhankelijk te zijn van wat er wel of niet in je paards mond hangt.[/b]
Ik heb geen respect voor de mensen die klakkeloos roepen dat een bit zielig is, naar aanname van 1 ontzettend achterhaald filmpje dat hiet al tig keer is gepost. Die mensen zeg ik inderdaad, zet je paardje dan maar weer terug in het bos. Ik vind het vooral storend als het mensen van de manege zijn met het argument 'op de manege rijden ze niet bitloos, dus kan ik het ook niet', m.a.w. hun pleziertje gaat voor het welzijn van hun paard.
Ik vind het heel wat anders wanneer je zegt 'ik kijk waar mijn paard het beste op reageert'. Daar heb ik respect voor. Dan kijk je ook echt naar het welzijn van je paard. Wel moet ik toegeven dat het overgrote penny-deel het voor deze groep mensen verpest heeft, want ook ik maak me er schuldig aan om direct aan te nemen dat iemand die bitloos is zo'n overdreven zeurkous is.
Ik heb er smakelijk om gelachen, en train lekker verder op mijn manier. minajtje schreef:Dat denk ik ook Lailapri, weet ik wel zeker!
Daarom rijdt ik ook sommige paarden met en sommige paarden zonder bit.
Ik vindt namenlijk echt niet dat alle mensen die met bit rijden 'slecht' zijn.
helemaal mee eens, denk dat mensen met bit een betje gek worden van de fanaten onder de naturals, die iedereen als 'slecht' neerzetten, zo zwart wit is het gewoon niet, je moet het per paard aankijken en ook kijken wat je doel is met je paard, want ook dit maakt veel uit.
. Er zijn IMO maar weinig dingen die je mèt bit wel kan die je zonder bit niet kan. Het is alleen jammer dat de KNHS bitloze wedstrijden amper faciliteert maar ik heb goede hoop dat dat toch ooit nog zal veranderen. Ik geloof wèl dat de weg er naartoe wellicht langer duurt en dat de obstakels soms groter zijn maar ik geloof dat je in alle disciplines ook prima zonder bit kunt presteren.
. Mijn vorige haflinger kon geen bit in dus die reed ik bitloos ging prima. Met mijn huidige haflinger rijd ik wedstrijden en aangezien ik wel regelmatig op concours wil en bitloos vrijwel nooit kan rijd ik haar met bit en dat gaat ook prima