bitloos 'slechter' als met bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

bitloos 'slechter' als met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 10:35

Ik rijdt bitloos, al jaaaaren.
En ik krijg altijd vragen uit mijn omgeving (en op Bokt), waarom bitloos? waarom niet gewoon met bit? maar bitloos is toch net zo streng als zonder?
Ik zie ook regelmatig topic's voorbij komen met bijvoorbeeld filmpjes met effecten van het bit, waar meer dan de helft reageerd alsof die filmpjes nergens op slaan.
Of ik reed een keer met hackamore, dat is dierenmishandeling volgens sommige mensen, maar wanneer er iemand met scherp bit rijdt wordt er niks van gezegd.
Er wordt naar mijn idee vaak gedaan alsof die filmpjes met gevolgen van het bit nergens op slaan. Want jaa er wordt al altijd met een bit gereden. Dus wat is er dan verkeerd aan?
Ik wil wel even zeggen, ik ben echt geen tegenstander van bitten. (Ik rijdt zelf ook met bit op sommige paarden, omdat ze er fijner op lopen dan bitloos) Maar wat ik wel vervelend vindt is dat er vaak wordt gedaan alsof bitloos onzin is, en hoefijzerloos nergens op slaat. (want paarden lopen altijd al op ijzers, dus waarom er onder uit halen?)
Nog een veel voorkomende reactie: "Als je zonodig natuurlijk wilt doen, kun je je paard beter in het wild loslaten". Dat vindt ik altijd zo een nutteloze opmerking, je kunt toch zo 'natuurlijk' mogenlijk doen?

Wat vinden jullie?

lailapri

Re: bitloos 'slechter' als met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:39

Ik denk dat het per situatie en per paard scheelt. Uiteraard ook de optoming. Is een bit echt slecht, hmm ik weet het niet. Is bitloos beter of slechter, hmmm ook geen idee. Vast staat voor mij wel wat de een het beter doet met bit en de andere beter bitloos. En sommige hebben ook veel aan een extra neckrope. Kijk dus naar het dier (karakter, anatomie, etc), de ruiter en probeer gewoon het een en ander uit.

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:41

Helemaal mee eens !
Ik vind een bit wel slecht, je kunt wel zeggen 'Als het goed gebruikt wordt is het beter', maar zonder bit zijn de meeste mensen toch wat voorzichtiger dan met bit.
Maar ook ik moet wel regelmatig met bit rijden .. En ik snap best, dat als je niet bitloos kán rijden, dat het dan vervelend is als mensen de héééle tijd zeggen: waarom rijd je niet bitloos ? een bit doet een paard pijn ! Want dat is maar net hoe je er mee omgaat. En tja, als je dat heel vaak te horen krijgt, krijg je een hekel aan de mensen die dus wel bitloos rijden, en dan ga je denken dat bitloos voor zeurkousen is .. :+
Deze meid is voorstander van beide. Maar extra scherpe bitten en sporen en twee zwepen, om ze vervolgens de hele tijd te gebruiken, dat is echt niet normaal. Als je niet zonder kan, kan je nog niet goed genoeg rijden (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd ;) )

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 10:42

Dat denk ik ook Lailapri, weet ik wel zeker!
Daarom rijdt ik ook sommige paarden met en sommige paarden zonder bit.
Ik vindt namenlijk echt niet dat alle mensen die met bit rijden 'slecht' zijn.
Laatst bijgewerkt door minajtje op 02-07-13 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:43

Francii schreef:
Helemaal mee eens !
Ik vind een bit wel slecht, je kunt wel zeggen 'Als het goed gebruikt wordt is het beter', maar zonder bit zijn de meeste mensen toch wat voorzichtiger dan met bit.
Maar ook ik moet wel regelmatig met bit rijden .. En ik snap best, dat als je niet bitloos kán rijden, dat het dan vervelend is als mensen de héééle tijd zeggen: waarom rijd je niet bitloos ? een bit doet een paard pijn ! Want dat is maar net hoe je er mee omgaat. En tja, als je dat heel vaak te horen krijgt, krijg je een hekel aan de mensen die dus wel bitloos rijden, en dan ga je denken dat bitloos voor zeurkousen is .. :+ (vandaar dus sommige reacties van dat bitloos slecht is)
Deze meid is voorstander van beide. Maar extra scherpe bitten en sporen en twee zwepen, om ze vervolgens de hele tijd te gebruiken, dat is echt niet normaal. Als je niet zonder kan, kan je nog niet goed genoeg rijden (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd ;) )

edit: oeps daar ging iets fout, wilde alleen mn oude tekst héél iets aanpassen. Sorry.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:44

Weet je wat ik soms vervelend vind, dat ik het gevoel soms krijg dat je niet serieus wordt genomen als ruiter :o. Alsof ik geen wedstrijdmateriaal ben omdat ik bitloos rijd ;).

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:45

Wat een onzin dat mensen dat zeggen. Ik wil als ik later een paard heb (dat klinkt best penny) ook bitloos rijden, maar ik weet er zelf nog niet zo veel vanaf. Gewoon omdat je dan (voor zover ik het heb begrepen) meer afhankelijk bent van de andere hulpen. Maarja, ik kan dus niet een geweldige mening geven, maar ik ben het wel met je eens, op sommige paarden moet je ook gewoon met bit rijden, maar als mensen gaan doen alsof bitloos onzin is heb ik echt zoiets van: Bemoei je met je eigen zaken, dat is de keuze van dat persoon, niet van jou.
Bij ons op de manege rijdt er iemand zonder hoofdstel, en dat vinden ze dan wel weer knap. Met bit is normaal en bitloos? Bitloos is nog steeds(en dat zal het volgens mij ook wel blijven, net als zoveel andere dingen) een controversieel onderwerp waarbij iedereen een eigen mening heeft. Dat is ook niet verkeerd, maar als je andere mensen ermee gaat lastigvallen omdat je het niet eens bent met hun keuze, is dat toch wel je eigen probleem.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:47

Ik heb mijn pony bitloos gekocht, maar omdat ik met bit toch snellere reactie heb ben ik weer over gestapt op bit. Ook in combinatie met de overstap op western.
Mijn pony is heel licht in de mond en ik hoef bijna niks te doen. Maar in het bos kan ze af en toe een beetje heet worden. Bij mijn bitloze kaakgekruiste hoofdstel, zaten de banden dan strak om haar kaken en nog ging ze er doorheen. Nu met een ophouding krijg je haar al snel terug.
Het ligt dus echt aan je paardje zelf en de hand van de ruiter. Althans dit is dus mijn gedachte hierover.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 10:48

Sees schreef:
Weet je wat ik soms vervelend vind, dat ik het gevoel soms krijg dat je niet serieus wordt genomen als ruiter :o. Alsof ik geen wedstrijdmateriaal ben omdat ik bitloos rijd ;).

Precies dit!
Toen ik zonder bit op wedstrijd verscheen (heb ik ooit vroeger eens gedaan), keek iedereen me aan alsof ik gestoord was :P

Ik denk ook van, laat die mensen maar praten.
Maar wordt toch irritand na een tijdje.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:53

Lous schreef:
Ik heb mijn pony bitloos gekocht, maar omdat ik met bit toch snellere reactie heb ben ik weer over gestapt op bit. Ook in combinatie met de overstap op western.
Mijn pony is heel licht in de mond en ik hoef bijna niks te doen. Maar in het bos kan ze af en toe een beetje heet worden. Bij mijn bitloze kaakgekruiste hoofdstel, zaten de banden dan strak om haar kaken en nog ging ze er doorheen. Nu met een ophouding krijg je haar al snel terug.
Het ligt dus echt aan je paardje zelf en de hand van de ruiter. Althans dit is dus mijn gedachte hierover.

Hoe reageert dit paardje op zit?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:55

Minajtje, ik krijg ook leuke reacties hoor maar dat is dan wel vaker op de laagdrempelige evenmenten zoals de Eper 4 daagse bijvoorbeeld dan op de crosscursus ;). En ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ook ik wel eens een (wellicht ongefundeerde) mening heb over paarden die in vol ornaat aan de start verschijnen hoor :o.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:56

Inmiddels al een stuk beter. Halthouden gaat bij western op zit en ter ondersteuning heb je je teugels. Bij de mijne is dat laatste nu bijna niet meer nodig. Benen wegdrukken en ze staat (bijna ) stil. Dat ligt eraan wat ik van haar vraag. Of halt of stap (of van galop naar draf)

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:58

ik heb altijd zo iets.. wil je bitloos rijden? Tuurlijk waarom niet :j als het paardje er fijner op te rijden is waarom niet! Rijd je liever met bit, ok moet je zelf weten. Ieder zijn eigen toch? Ook met hoefijzers, kan je paard zonder. Dan laat ze eronder uit, sommige paarden vinden dat fijner maar andere paarden hebben ze nodig omdat de hoeven scheuren of dergelijke.
Iedereen moet het zijne weten toch? Ik vind die commentaren altijd wat er gegeven worden op elke ruiter wie hoe en wat doet zo idioot :+ behalve als de ruiter een scherp bit in heeft en ook nog gaat "houtzagen" :')

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:58

Milty schreef:
Wat een onzin dat mensen dat zeggen. Ik wil als ik later een paard heb (dat klinkt best penny) ook bitloos rijden, maar ik weet er zelf nog niet zo veel vanaf. Gewoon omdat je dan (voor zover ik het heb begrepen) meer afhankelijk bent van de andere hulpen. Maarja, ik kan dus niet een geweldige mening geven, maar ik ben het wel met je eens, op sommige paarden moet je ook gewoon met bit rijden, maar als mensen gaan doen alsof bitloos onzin is heb ik echt zoiets van: Bemoei je met je eigen zaken, dat is de keuze van dat persoon, niet van jou.
Bij ons op de manege rijdt er iemand zonder hoofdstel, en dat vinden ze dan wel weer knap. Met bit is normaal en bitloos? Bitloos is nog steeds(en dat zal het volgens mij ook wel blijven, net als zoveel andere dingen) een controversieel onderwerp waarbij iedereen een eigen mening heeft. Dat is ook niet verkeerd, maar als je andere mensen ermee gaat lastigvallen omdat je het niet eens bent met hun keuze, is dat toch wel je eigen probleem.

Je bent niet meer afhankelijk van je andere hulpen in principe, want je hoort niet afhankelijk te zijn van wat er wel of niet in je paards mond hangt.

Ik heb geen respect voor de mensen die klakkeloos roepen dat een bit zielig is, naar aanname van 1 ontzettend achterhaald filmpje dat hiet al tig keer is gepost. Die mensen zeg ik inderdaad, zet je paardje dan maar weer terug in het bos. Ik vind het vooral storend als het mensen van de manege zijn met het argument 'op de manege rijden ze niet bitloos, dus kan ik het ook niet', m.a.w. hun pleziertje gaat voor het welzijn van hun paard.

Ik vind het heel wat anders wanneer je zegt 'ik kijk waar mijn paard het beste op reageert'. Daar heb ik respect voor. Dan kijk je ook echt naar het welzijn van je paard. Wel moet ik toegeven dat het overgrote penny-deel het voor deze groep mensen verpest heeft, want ook ik maak me er schuldig aan om direct aan te nemen dat iemand die bitloos is zo'n overdreven zeurkous is.

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:08

RusselNuwell schreef:
Milty schreef:

[b]Je bent niet meer afhankelijk van je andere hulpen in principe, want je hoort niet afhankelijk te zijn van wat er wel of niet in je paards mond hangt.[/b]

Ik heb geen respect voor de mensen die klakkeloos roepen dat een bit zielig is, naar aanname van 1 ontzettend achterhaald filmpje dat hiet al tig keer is gepost. Die mensen zeg ik inderdaad, zet je paardje dan maar weer terug in het bos. Ik vind het vooral storend als het mensen van de manege zijn met het argument 'op de manege rijden ze niet bitloos, dus kan ik het ook niet', m.a.w. hun pleziertje gaat voor het welzijn van hun paard.

Ik vind het heel wat anders wanneer je zegt 'ik kijk waar mijn paard het beste op reageert'. Daar heb ik respect voor. Dan kijk je ook echt naar het welzijn van je paard. Wel moet ik toegeven dat het overgrote penny-deel het voor deze groep mensen verpest heeft, want ook ik maak me er schuldig aan om direct aan te nemen dat iemand die bitloos is zo'n overdreven zeurkous is.

Ik zou op dit moment niet bitloos durven te rijden, omdat wij op de manege aangeleerd krijgen om te sturen met alleen de teugels. Benen zijn om sneller te gaan, verder niets. Een van de redenen dat ik op zoek ben naar een nieuwe manege. Toen ik op ruiterkamp ging kon ik niet goed op- en afstijgen, omdat ze me dat niet hebben geleerd. Maar de pony's op de manege die zouden nooit zonder bit gereden kunnen worden, op been reageren ze al amper, mocht je van stap naar draf willen is het trappen en anders zweep (zo wordt dat ons aangeleerd). Het lijkt me echt heel gaaf om goed genoeg te kunnen rijden om zonder bit te kunnen rijden, maar voorlopig zit dat er voor mij niet in.
(Als ik eerlijk moet zijn was ik best wel bang toen ik zag dat jij me had gequote, omdat je nogal recht voor zijn raap bent (voor zover ik heb gelezen tot nu toe) maar ik ben wel blij dat je uit hebt gelegd dat je niet meer afhankelijk bent van andere hulpen. Ik zou die hulpen niet op kunnen noemen omdat ik ze niet ken, voor mij is het teugels, benen en zweep. Precies zoals het mij is aangeleerd(jammer genoeg))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:47

Ach, je zal altijd en overal voor- en tegenstanders tegenkomen. Er zijn zo veel verschillende manieren om het goed en fout te doen. Niet een paard is hetzelfde, dus als dit voor jouw paard goed werkt dan moet je gewoon in jezelf blijven geloven en fijn op je eigen manier doortrainen.
Ik rijd mijn paard af en toe helemaal hoofdstelloos in de bak.. en meestal met (western) scharenbit op buitenrit, dus ik ken allebei de kanten :+
Ik heb wel eens een bericht van iemand via youtube gekregen, dat ik maar niet meer zonder hoofdstel moet rijden, want dan gaat mijn paard door de omheining heen _O- Ik heb er smakelijk om gelachen, en train lekker verder op mijn manier.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:52

minajtje schreef:
Dat denk ik ook Lailapri, weet ik wel zeker!
Daarom rijdt ik ook sommige paarden met en sommige paarden zonder bit.
Ik vindt namenlijk echt niet dat alle mensen die met bit rijden 'slecht' zijn.

_/-\o_ helemaal mee eens, denk dat mensen met bit een betje gek worden van de fanaten onder de naturals, die iedereen als 'slecht' neerzetten, zo zwart wit is het gewoon niet, je moet het per paard aankijken en ook kijken wat je doel is met je paard, want ook dit maakt veel uit.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:11

Miepie77, als ik je opmerking mbt het doel wat je met je paard voor ogen hebt goed opvat, ben ik het niet (helemaal) eens met deze opmerking ;). Er zijn IMO maar weinig dingen die je mèt bit wel kan die je zonder bit niet kan. Het is alleen jammer dat de KNHS bitloze wedstrijden amper faciliteert maar ik heb goede hoop dat dat toch ooit nog zal veranderen. Ik geloof wèl dat de weg er naartoe wellicht langer duurt en dat de obstakels soms groter zijn maar ik geloof dat je in alle disciplines ook prima zonder bit kunt presteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:14

Ik vind het niet veel uitmaken of je met of zonder bit rijd :) . Mijn vorige haflinger kon geen bit in dus die reed ik bitloos ging prima. Met mijn huidige haflinger rijd ik wedstrijden en aangezien ik wel regelmatig op concours wil en bitloos vrijwel nooit kan rijd ik haar met bit en dat gaat ook prima :j

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:35

OPG --> RT-P

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:40

Ik vind het ook altijd zo vreemd dat je echt fanatieke voorstanders en tegenstanders hebt van bitloos rijden. In principe hoef je dat onderscheid met en zonder bit helemaal niet te maken. Er zijn gewoon veel verschillende optomingen, punt. Sommigen zijn met, anderen zonder bit. Ik kijk veel liever naar waar het paard het goed op doet. Een tinker die ik ken kan bijvoorbeeld heerlijk ontspannen lopen op een sidepull of touwhalster en reageert hier veel beter op dan op een bit. Mijn eigen bijrijdpaard daarentegen loopt helemaal niet fijn op een bitloze optoming en dat laat ze ook duidelijk merken. Ik heb zowel touwhalster, sidepull als gekruisde systemen geprobeerd, maar ze vind het gewoon niks. Ze kan goed wijken voor druk maar met deze optomingen geeft ze stug tegendruk wanneer ik stelling vraag. Ze wil dan ook gewoon niet ontspannen hierop. Op haar myler bitje loop ze dan weer heerlijk. Mensen moeten niet zo zwart-wit kijken naar bit en bitloos, kijk gewoon naar welke optoming jij en je paard het beste mee uit de voeten kunnen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:55

Ik vind een bit als controlemiddel slecht, maar als verfijningsmiddel juist weer super.
Het hangt wat mij betreft dus geheel en al af van het gebruik. Ook vind ik het minder dat absolute beginners die nog geen stille handen kunnen hebben en nog geen onafhankelijke zit hebben met bit rijden en dan ook nog met contact, dat is vragen om narigheid voor het paard, zonder dat de ruiter er wat aan kan doen, want die is nog lerende.

Ik zou daarin wel graag een grote verandering zien, dat rijscholen het anders gaan aanpakken voor de beginners, dat zou het leven van veel paarden aardig verbeteren, want dat geruk in de mond omdat een beginnende ruiter zijn balans verliest is niet eerlijk. Het is ook niet leuk voor die beginnende ruiter, want die kan het alleen maar fout doen zo.

Sommige paarden lopen beter op een bit, sommige op bitloos, vele maakt het niet zoveel uit. Maar dan moet wel aan bepaalde basisvoorwaarden voldaan worden, een eerlijke hand en een onafhankelijker zit.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:14

Mijn paard kan helaas niet tegen een bit. Hij kan niet tegen het kwijl wat dan uit zijn mond loopt, daar wordt ie heel onrustig van. Sinds een jaar rijden we dan ook bitloos enhij loopt super. In principe zijn we klaar om de ring inte gaan, maar er zijn bijna geen bitloze wedstrijden. Vind het ook nog steeds belachelijk dat we niet aan de reguliere wedstrijden deel mogen nemen. Dat ik bitloos ging rijden, werd ik gelijk in een hokje gestopt van bitloos, dus ook boomloos en zonder ijzers. Maar ik rijd gewoon met een dressuurzadel en heb mijn paard zomers op ijzers staan. Ik moet dan lok iedere ker uitleggen waarom ik bitloos rij en dat vaak best wel vermoeiend en irritant. Vooral dat hokje vind ik erg vervelend.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:22

bitloos, boomloos, ijzerloos... maakt t wat uit? imo is geen van alle vriendelijker of onvriendelijker. het gaat om de argument achter de keuze... waar is het paard het beste mee?

die van mij hoef ik neit zonder ijzers te zetten, dan krijgt ie een plat voetje en scheurt zijn hoef. zonder bit? nog niet geprobeert, maar aangezien hij met longeren aan eht halster al de andere kant op gaat als t m te moeilijk wordt heb ik ook neit de neiging om t te proberen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:27

RT-P -> PP