Niet meelopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Halflingers0

Niet meelopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 17:57

Wij hebben dus 2 verzorgpony's. Shetlanders.
Alleen 1 van die 2 loopt nooit mee ..hij blijft gewoon staan ! we hebben heel veel geprobeert.
snoepje klein maken.. niks.. HELP

hannah41

Re: Niet meelopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:01

Je bent duidelijk niet de leider van je paard, ga grondwerken onder begeleiding van een volwassene en wees consequent. Meelopen is meelopen en niet blijven staan, geen brokjes gaan geven, dan beloon je ze alleen maar. Gewoon resoluut voorwaarts lopen en eventueel even een klein rukje aan het touw. Als hij dan wel meeloopt gelijk belonen.
Dit is trouwens al het zoveelste topic van jullie, misschien volgende keer alles in 1 topic zetten?

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 18:05

hannah41 schreef:
Je bent duidelijk niet de leider van je paard, ga grondwerken onder begeleiding van een volwassene en wees consequent. Meelopen is meelopen en niet blijven staan, geen brokjes gaan geven, dan beloon je ze alleen maar. Gewoon resoluut voorwaarts lopen en eventueel even een klein rukje aan het touw. Als hij dan wel meeloopt gelijk belonen.
Dit is trouwens al het zoveelste topic van jullie, misschien volgende keer alles in 1 topic zetten?

haha ja verstandiger ja. maar meestal loopt hij mee maar als hij geen zin heeft, dan blijft hij staan ! we gaan dan verderop zitten met een snoepje. soort lokaas. dat was een tip van de bazin. we hebben ook al hulp van volwassenen!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:08

Verderop gaan zitten lijkt me niet het slimste. Probeer ervoor te zorgen dat je bij je paard blijft, een beetje voor de schouder en laat hem op die manier meelopen. En inderdaad, meteen belonen als hij meekomt. Hoeft niet meteen met snoepjes te zijn, een aai kan ook wel :)

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 19:04

Iolanthe schreef:
Verderop gaan zitten lijkt me niet het slimste. Probeer ervoor te zorgen dat je bij je paard blijft, een beetje voor de schouder en laat hem op die manier meelopen. En inderdaad, meteen belonen als hij meekomt. Hoeft niet meteen met snoepjes te zijn, een aai kan ook wel :)

Dankjewel ! ja inderdaad. onze bazin zei dat dat werkte. als wij ons klein maken dan komt hij. nu hebben we iets anders. we zetten een beetje druk op het touw, en kijken hem zonder emotie aan. op een gegeven moment geeft hij zich over (hij is erg dominant) en loopt hij gewoon mee. maar we doen het zo vaak want hij wilt echt vaak gewoon niet mee lopen. We lopen 1 meter en dan is het weer stoppen, lopen en stoppen, en zo de hele tijd door !

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:06

Wat ik zelf doe is druk houden op het touw en zodra mijn paard/pony naar mij toe komt neem ik de druk weg. Dus niet trekken maar druk houden zie je zelf als een paal waar het touw aan vast zit. Pony doet een stap beloning druk is weg. Veel geduld hebben is belangrijk dat snap je pony het vanzelf.

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 19:08

Happie schreef:
Wat ik zelf doe is druk houden op het touw en zodra mijn paard/pony naar mij toe komt neem ik de druk weg. Dus niet trekken maar druk houden zie je zelf als een paal waar het touw aan vast zit. Pony doet een stap beloning druk is weg. Veel geduld hebben is belangrijk dat snap je pony het vanzelf.

ja we houden hem ook niet hele tijd strak hoor !! nee precies hoe jij het nu uitlegt, druk en als hij komt belonen en verder !

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:08

hoe beloon je?

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 19:13

de plek waar hij het lekker vind meestal op zijn/haar voorhoofd en dan vriendelijk en enthousiast zeggen goed zo ! braaf ! en soms als hij/zij iets heeft gedaan dat moeilijk is, een snoepje. !

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:16

goed zo en aaien kan prima maar niet belonen als je pony meeloopt. Dan leer je je pony als ik stil sta en dan loop krijg ik....

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 19:17

lopen konden ze al. dus dat is niet moeilijk dan krijgen ze ook echt geen snoepje ~! :P

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:19

Je hoeft een pony niet te belonen voor meelopen.
Een pony loopt vanzelf mee met zijn leider, dat zit in zijn genen.

Je moet dus de rangorde bevestigen.
Binnen jouw eenvoudige kader doe je dat om te beginnen door hem verschillende keren opzij te duwen als je erlangs wilt.
Je wilt er langs . !
Duw hem opzij met autoriteit en zekerheid. Schroom niet om hem om te duwen. Geen scrupules.
Neem een emmer mee met wat brokken en geef hem iets daarvan op het moment dat jij dat wilt, verder afblijven.
Geen twijfel, laat zien wie het hoogste in rangorde is.

Zo doen paarden dat onderling. Het is voor hen duidelijke taal. Eerlijk.

Doe je pony een halster om en neem hem mee, hup meegaan!
Geen getwijfel, geen beloning.
Jij bent de baas.

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:23

Simpelman schreef:
Je hoeft een pony niet te belonen voor meelopen.
Een pony loopt vanzelf mee met zijn leider, dat zit in zijn genen.

Je moet dus de rangorde bevestigen.
Binnen jouw eenvoudige kader doe je dat om te beginnen door hem verschillende keren opzij te duwen als je erlangs wilt.
Je wilt er langs . !
Duw hem opzij met autoriteit en zekerheid. Schroom niet om hem om te duwen. Geen scrupules.
Neem een emmer mee met wat brokken en geef hem iets daarvan op het moment dat jij dat wilt, verder afblijven.
Geen twijfel, laat zien wie het hoogste in rangorde is.

Zo doen paarden dat onderling. Het is voor hen duidelijke taal. Eerlijk.

Doe je pony een halster om en neem hem mee, hup meegaan!
Geen getwijfel, geen beloning.
Jij bent de baas.

Dankje ! we zullen het meenemen !

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:55

Ik verplaats het even naar OPG :-)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:50

OPG --> YRT

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:31

Als ze niet willen lopen trek ik mijn pony's gewoon 1x goed mee.
Wat nou niet willen lopen! Niks daarvan. Hij/zij moet gewoon luisteren. Niks geen snoepjes of andere beloningen. Praten is genoeg als beloning hoor.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:38

trekken? Heheh win je dat van je pony?

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:51

Ja. Maar iedere pony is natuurlijk verschillend. Mijn pony's weten al 1 keer trekken is genoeg.
Mijn pony's lopen zoiezo nu wel mee hoor. Maar ik ga ze echt pas nadat ze meelopen belonen niet eerder.
Tik op de kont werkt ook goed. Maar let op! Niet zo hard. Ik houd helemaal niet van dat getrek en geslaan. Dus ik geef altijd 1 goeie ruk aan het touw. En 1 zachte tik met mijn hand.

Maar zoals ik al zei dat werkt niet bij iedere pony haha.
Een groter paard zou kijken of ik gek was. Maar shetlanders winnen het niet.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:07

Shetlanders winnen het van je neem dat van mij aan.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:12

Happie schreef:
Shetlanders winnen het van je neem dat van mij aan.

Ik kan die van mij gewoon mee sleuren hoor.
En wil je niet voorruit dan ga je achteruit of zijwaarts. Lopen is lopen.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:15

Maar dan is de vraag waarom zou je je pony mee willen sleuren. Ik heb daar geen zin in in elk geval. Druk geven is voldoende om voorwaarts te gaan. Pony doet een stap beloning druk weg.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:17

Happie schreef:
Maar dan is de vraag waarom zou je je pony mee willen sleuren. Ik heb daar geen zin in in elk geval. Druk geven is voldoende om voorwaarts te gaan. Pony doet een stap beloning druk weg.

Ik zeg niet dat ik ze continu mee sleur, maar ik reageerde meer op het 'je kan het niet winnen van een shet'. Oh echt wel.
Die van mij lopen hardstikke braaf mee. Ook zonder touw/halster desnoods. Kan ik mee nemen aan de voorpleuk of een touwtje om de nek. :)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:20

Ah keej denk dat de shets die ik tegen kom dan meer spinazie eten want een wedstrijdje touwtrekken win ik echt niet

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:24

Naast dat ik ook vind dat je het leiderschap moet herstellen heb ik nog wel een tip.
Ik ken ook een shetlander die echt een diva is. Soms besluit ze opeens te stoppen met lopen. Wanneer dit gebeurt maken wij een bocht naar rechts of naar links. Hierdoor raakt ze uit balans en moet ze wel lopen. Als ze eenmaal weer loopt, loopt ze keurig weer mee. (Gebeurt dit niet, ga dan aan de slag met grondwerk)
Trekken/hangen heeft geen zin. Ondanks dat het een shetlander is weegt het veel meer dan jij weegt.

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 18:28

loisbr96 schreef:
Naast dat ik ook vind dat je het leiderschap moet herstellen heb ik nog wel een tip.
Ik ken ook een shetlander die echt een diva is. Soms besluit ze opeens te stoppen met lopen. Wanneer dit gebeurt maken wij een bocht naar rechts of naar links. Hierdoor raakt ze uit balans en moet ze wel lopen. Als ze eenmaal weer loopt, loopt ze keurig weer mee. (Gebeurt dit niet, ga dan aan de slag met grondwerk)
Trekken/hangen heeft geen zin. Ondanks dat het een shetlander is weegt het veel meer dan jij weegt.

ja inderdaad! we lopen nu ook al en rondje dan loopt hij mee maar na 5 a 6 seconde staat hij weer stil....