Paard 'doneren', hoe, wat en waar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard 'doneren', hoe, wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:23

Hee allen.

Helaas moet ik mijn paardje verkopen, omdat ik niet langer in Nederland blijf wonen.
Ik baal er echt van als een stekker, omdat het zo'n heerlijk dier is. En juist omdat het zo'n heerlijk dier is, wil ik pertinent dat hij goed terecht komt. Het liefst heb ik ook dat zijn nieuwe thuis blijvend is. Ik kocht hem met de gedachte hem voor altijd te houden, en heb hem dan ook al 7 jaar, maar helaas gooien mijn wilde plannen wat dat betreft roet in het eten.
Het is een gezond paard, met een prettige leeftijd waarop hij zijn wilde haren kwijt is.
Bij particulieren heb ik een vraagprijs, gewoon omdat ik zeker wil weten dat er niet op hem verdiend wordt. Daarbij wil ik ook absoluut niet hebben dat hij in de handel terecht komt.

Nu bedacht ik me echter dat ik hem wellicht ook kan doneren aan een bepaalde stichting.
Maar omdat ik helemaal niet thuis ben in dat soort dingen, wil ik jullie graag om ervaringsverhalen vragen en of jullie een idee hebben welke stichting 'verlegen zit' om een paard. Het is een vereiste dat ze er goed voor hem zijn, dat hij lief wordt behandeld en dat hij voor altijd kan blijven.

Alvast erg bedankt!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Paard 'doneren', hoe, wat en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:26

Een mooi idee, maar kijk aub uit. Je zult de eerste niet zijn waarvan het paard door een zogenaamd goede stichting is doorverkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:37

Juist daarom vraag hier ik naar ervaringen en ideeën. In het contract worden natuurlijk clausules opgenomen dat het paard niet doorverkocht mag worden en dat bij gebleken ongeschiktheid bijvoorbeeld voor die stichting het paard voor het symbolische aankoopbedrag terug aan mij wordt verkocht.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:43

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:44

Ik heb op een manege voor gehandicapten stage gelopen en de paarden hebben het daar super.
Wat dat betreft heb ik daar alleen maar goede ervaringen mee.
Op de site komt er ook te staan wie hem gedoneerd heeft en als je het wilt mag je de naam aanpassen dat er iets van jou in staat. Ook kan je je paard nog regelmatig bezoeken als je dat wilt. Ze zoeken volgens mij wel weer paarden.
Voor meer info (welke manege e.d.) liever via pb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:45

Rowdine schreef:
Juist daarom vraag hier ik naar ervaringen en ideeën. In het contract worden natuurlijk clausules opgenomen dat het paard niet doorverkocht mag worden en dat bij gebleken ongeschiktheid bijvoorbeeld voor die stichting het paard voor het symbolische aankoopbedrag terug aan mij wordt verkocht.

Nou hoe vaak jij dat er ook in zet, in zo groot mogelijke hoofdletters, eenmaal verkocht heb je er niets meer over te piepen en mogen ze hem gerust doorverkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:48

Dat ligt er maar aan. Als ik hen geen eigenaar maak zijn zij beschikkingsonbevoegd ;) Daar vind ik wel wat op, don't worry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:49

Verder natuurlijk bedankt voor de reacties!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:51

Maar dan is er volgens mij weer een regeling dat als iemand een x aantal maanden alles betaald voor je paard, diegene eigenaar wordt. Maar ik kan fout zitten, ben niet zo thuis in de regeltjes hieromtrent.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:53

Jaa... Pas zelfs daarmee op....
Ik ben door de jaren heen erg veel situaties op bokt tegengekomen van paarden die naar een 'goed blijvend' tehuis MET contract zijn gegaan, en gewoon doorverkocht werden. Je hebt geen poot om op te staan, want weg is weg...
Ik zou voor een bekende manege of stichting kiezen, eentje die zich al bewezen heeft. Weet je al een stuk beter dat het waarschijnlijk gewoon goed gaat :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:55

Nee hoor, dat is zeker niet zo. Dan zou iedere leaser vanzelf eigenaar worden. Die discussie is hier ook niet op z'n plaats. Bedankt voor de tips omtrent dit euvel, maar ben echt opzoek naar ervaringen en ideeën!

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:00

Helaas ligt er een groot verschil tussen wet en realiteit.. En zelfs al krijg je na jaren procederen juridisch je gelijk, het paard krijg je er niet mee terug.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:01

Waarom is dit niet op zijn plaats? Is het niet handig als je te horen krijgt over de gevaren van het concept doneren/uitlenen? Dat je graag positieve ervaringen leest begrijp ik, maar het lijkt me ook niet onhandig om bewust te zijn van de haken en ogen. Beetje vreemde reactie.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:02

Ligt er een beetje aan wat jij verstaat onder een super huisje...
Ik pb even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:02

Rowdine schreef:
Nee hoor, dat is zeker niet zo. Dan zou iedere leaser vanzelf eigenaar worden. Die discussie is hier ook niet op z'n plaats. Bedankt voor de tips omtrent dit euvel, maar ben echt opzoek naar ervaringen en ideeën!

Wel, dit zijn ervaringen :) Dan mag je ook geen symbolisch bedrag vragen want vanzodra ze voor jou paard betalen is het van hun. Lease is anders, dat is een huur en heel vaak betaald de eigenaar er nog in mee, heeft die nog nauwer contact met het paard etc. Jij spreekt echt van naar het buitenland te gaan, en dat ligt anders.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:04

Je kunt wel van alles op papier zetten, maar dat wil niet zeggen dat het automatisch rechtsgeldig is.
Daarom zijn dit soort waarschuwingen juist wel van toepassing :)

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:06

Bij de manege voor gehandicapten waar ik werk, hebben ze ook paarden in bruikleen, je wordt dan op de hoogte gehouden bij bijzondere dingen zoals dierenarts bezoek ed. De kosten zijn voor de manege.

LoveBodin

Rowdine schreef:

Zolang iemand meer dan x dagen voorr een paard zorgt, in de trant van stalling betalen, hoefsmid en DA etcetera, kan deze persoon het paard echt in bezit krijgen. Bij leasen betaalt de eigenaar toch vaak nog DA/Hoefsmid of stalling :)

Ik vind t wel een heel mooi idee, TS!

Solleke_Noah

Ik heb jaren in het bestuur gezeten van een stichting die oude manegepaarden opvangt en herplaatst. Wij deden dit ook met een contract, een bruikleenovereenkomst. Zo bleven wij een zeg houden in belangrijke beslissingen omtrent de paarden (operaties, inslapen, etc) en indien we vinden dat de adoptanten zich niet aan de overeenkomst in het contract houden, kunnen we de paarden terughalen. Op vier jaar tijd en ongeveer 40 geadopteerde paarden, toch 2x een paard moeten terughalen helaas.

Je zou dus kunnen werken met een bruikleenovereenkomst. Ik moest ook meteen denken aan die manege uit dat topic van de vrouw die de nijmeegse vierdaagse loopt voor een nieuw paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:07

Goed, ik vind deze discussie niet op z'n plaats omdat ik opzoek ben naar ervaringen en ideeën van goede plekken om m'n paardje naar de doneren!
Ik ben zelf jurist dus naar allerlei haken en ogen in de juridische constructies ben ik niet opzoek.
Bedankt voor al jullie goed bedoelde adviezen hieromtrent, maar ik ben dus echt opzoek naar POSITIEVE ervaringsverhalen :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:09

Wat je trouwens ook kan doen (wat wij ooit gedaan hebben), ons paarrd 'werkt' voor zijn geld. Dit geld gebruiken wij om hem te betalen. Ook betalen wij DA kosten. In princiepe kost t niks, paard loopt mee in de lessen, jij krijgt daar geld voor en betaalt de stalling voor je paarrd. Als je t zo regelt, kan je prima eigenaar blijven :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:09

Mooi hoe alle juridische fabels rond eigenaarschap van een paard meteen weer rondgestrooid worden :D.

Wat wil je dat er met je paard gebeurt, is het een paard voor op een landje of wil je dat er nog een beetje mee rondgereden wordt, mag er iemand mee de sport in of is een zorgboerderij ook een optie?
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 17-05-13 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:10

Ik zag laatst een topic van een meid die eventueel een 'rusthuis' wilden opzetten op een zorgboerderij. Misschien dat die belang hebben bij je paard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:15

Anoeska schreef:
Mooi hoe alle juridische fabels rond eigenaarschap van een paard meteen weer rondgestrooid worden :D.

Wat wil je dat er met je paard gebeurt, is het een paard voor op een landje of wil je dat er nog een beetje mee rondgereden wordt, mag er iemand mee de sport in of is een zorgboerderij ook een optie?

Als ik hem doneer dan zou het niet zijn voor de wedstrijdsport.
Verder is het weiland prima, rondjes rijden ook. Zorgboerderij lijkt me ook oke!
Als ze maar goed voor m'n paard zijn :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:18

Wat Cayenne al opmerkte heeft een vriendin van me meegemaakt: paard voor een habbekrats naar een "goed tehuis waar gehandicapten rijden, geen zwaar werk" allemaal mooie praatjes hoe goed het met haar paard ging, en toen mijn vriendin wilde komen kijken kwamen er smoesjes, en kwam ze erachter dat het paard vrijwel meteen was doorverkocht.