Wie is sterker? Fjord of Haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jaimy10

Wie is sterker? Fjord of Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 11:52

Heehee,
ik ben nieuw hier op bokt dus geen idee of dit hier goed staat... (?)

Maar ik ben opzoek naar een leuke pony waar ik recreatief mee kan gaan rijden, maar mijn vraag is
is de fjord of de haflinger sterker? Ik ben zelf 1.80 dus vrij lang.

Ik heb een kwpner gehad en dit was een super beestje, maar nu wil ik de over stap maken naar een leuke pony
voor de gezelligheid en het recreatief rijden.
Dus wat zouden jullie mij aanraden? Een fjord of een haflinger? :o

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:54

ik denk dat dat niet heel veel uit maakt!

ik zou zelf kiezen voor een haf

MarliesV

Re: Wie is sterker? Fjord of Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:57

Afhankelijk van de bouw van het paard.

Je hebt 'kleine' ponies in deze rassen van bv 1.35 hoog, dat is voor jou niet handig.

Je hebt sportmodel ponies die ook waarschijnlijk niet handig zijn omdat ze te iel zijn voor jou.

Maar een breed (ouderwets) model van bv 1.45 of hoger zou prima kunnen. Die van mij is 1.43 maar mega breed, daar zou je wel op passen.

Je zult dus moeten kijken naar de bouw (zonder overgewicht van het dier) en naar hoe sterk het dier is qua rug enz.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:58

Ik zou met 1m80 niet op een pony gaan zitten...

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:59

Doubtless schreef:

Op een stevige haf of fjord van 1.45 ofzo kan ze wel

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 12:01

Ja precies, ik wil gewoon lekker voor de fun gaan rijden dus sportmodel viel sowieso af, helemaal gezien me lengte. Ik dacht daarom ook dat een fjord of haf van 1.45 groot genoeg zouden zijn, alleen ik twijfel dan over welk ras in het algemeen de sterkste rug heeft??

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:02

Ik denk dat het niet persé aan het ras ligt maar meer aan de bouw van je pony.
Sommige fjorden hebben korte dikke nekjes, haflingers ook, en die kunnen dan erg sterk zijn.
Dus ik denk niet dat je persé op zoek moet naar een bepaald ras, maar meer gewoon naar het paard zelf moet kijken

Als ik zou moeten kiezen zou ik trouwens een fjord kiezen, gewoon omdat ik die veel leuker vind :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:02

Ik ben 1.78 en heb een kwpner 1.68 m, fjord 1.44m en haflinger 1.46m.
De haflinger helaas moeten verkopen maar kon op beide prima rijden.
Qua sterkte.. bij ons is dat de fjord. Maar ik had wel het gevoel meer te kunnen met de haf, die was wat heter. Maar evengoed een lief dier.

Ik zou gewoon naar beide rassen gaan kijken en proefrijden en vanuit daar je keuze maken.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:05

Ik zou voor een groot model (1,50 sowieso of groter) gaan kijken. Haflinger of fjord maakt niet veel uit en sport model ook niet. De echte sterke haflingers van vroeger zie je toch nergens meer en als kje ze al ziet zijn ze dik in de 20 of gewoon 100 kilo te zwaar en zwaar gewicht paarden moet je JUIST niet met een lang of zwaar mensen lichaam gaan belasten. Dan kun je beter een sterke sporttype onder je kont hebben die dat ook aan kan. Vind het altijd zo raar dat mensen denken dat een stevige pony ook stevige mensen makkelijker kan dragern terwijl die zelf al moeite hebben met hun eigen 'te veel' aan gewicht en dan ook nog eens een ruiter dragen die zwaarder dan gemiddeld is... heel krom dat..

Nee kies gewoon een wat hoger paardje zodat ie minder last heeft van jouw 'lengte' en of het nou een sport model is of niet, haflingers en fjorden zijn sterke paarden en kunnen jou waarschijnlijk makkelijk aan. :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:07

Mijn fjord is 152, lijkt een reus als hij zich opricht. Ik ben zelf 174, en past met groot gemak!

Uiteraard raad ik aan om naar een fjord te kijken :D
Tip: wat je ook kiest, kijk goed of ze opgevoed zijn! Kan in je voordeel zijn

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 12:09

Bedankt allemaal voor de reactie's ik ga het internet afzoeken opzoek naar een leuk vriendje.
Zal jullie op de hoogte houden xx

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:12

Beide rassen zijn niet perse de 1 sterker dan de ander. Dat is zeer verschillend per dier en of het lichamelijk gezond is enz. enz. en de hoeveelheid beweging en training die ze hebben genoten en dus spieren gekweekt hebben.

Zelf vind ik de fjorden veel leuker als de haflinger. Met je lengte kan het best maar dan wel bij de wat grotere en stevigere, ik ben 1.68 en pas met gemak op een fjord van 1,34 m en dan nog is ie te groot, dat heeft met de bouw van het dier te maken, dat is wel een voordeel. Dus gewoon rondkijken en ze uitproberen en kijk of het past en dan kom je tegen je ideale paardje aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:15

Doubtless schreef:

Op mijn fjord zou je niet eens onder de buik uitkomen :D
1.50 en rondgeribt. En ook nog eens met een enorm front. Heb je niet het idee dat je op een ponietje zit hoor :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:18

jillhorses schreef:
Doubtless schreef:

Op een stevige haf of fjord van 1.45 ofzo kan ze wel

Qua gewicht wel, maar qua lengte is het voor de ruiter niet zo comfortabel als een passend paard. Daar zal niet iedereen het mee eens zijn, maar dat is mijn ervaring. Ik ben 1m78 en onder de 1m60 vind ik het niet lekker rijden.

Verder kan je met een 'sportmodel' ook prima recreatief rijden...

@Sonja: Het gaat niet alleen om de benen, maar ook om het bovenlijf van de ruiter.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:23

tegenwoordig heb je bij fjorden bijna alleen maar van die sportmodellen, ik rijd op een fjord die echt uit de oude fjordenstam komt die is dus heel erg breed, die kan echt makkelijk een volwassene dragen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:54

Hannapony schreef:
tegenwoordig heb je bij fjorden bijna alleen maar van die sportmodellen, ik rijd op een fjord die echt uit de oude fjordenstam komt die is dus heel erg breed, die kan echt makkelijk een volwassene dragen

Ben het hier niet echt mee eens. :=

Wil je een echt sportmodel fjord hebben moet je in duitsland kijken die fokken pas echt sportmodellen, maar ook met behoud van type. :j _/-\o_

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:56

Mijn intuitie zegt dat fjorden ietsjes sterker zijn (en haflingers iets creatiever in het eigenwijs zijn.) Maar: het ligt dicht bij elkaar en de verschillen tussen pony's onderling zijn veeeeel groter dan die van de rassen in het algemeen, dus ga gewoon op zoek naar de wat klassieker gebouwde versies (die zijn wat steviger) en zoek er een waar je goed mee overweg kunt en die voldoet aan je wensen qua temperament.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:58

Is wel jammer ja dat je die"ouderwets" gebouwde fjorden en hafjes steeds minder ziet. Waarom moet alles nou zo slank en sportgericht?

Ik vind zo'n lekkere brede front op zo'n Fjord zo geweldig.

Ik denk dat als je goed zoekt er vast nog wel van dat type te vinden zijn. maar zal wel goed zoeken worden..

Succes..

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:02

http://www.finn.no
-Torget
-Til salgs
-Dyr og utstyr
-Hester

Staan immens veel fjorden te koop. Ook de oudere types, die worden hier wel in stand gehouden!
Daar kun je als volwassene nog echt prima op. Dit zie je hier heel vaak en is heel gewoon.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:22

RT-P >> PP

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:21

Doubtless schreef:

Wat een onzin zeg. Omdat jij er niet lekker op kan zitten wilt niet zeggen dat iemand anders hetzelfde ervaart. Altijd jammer zulke opmerkingen.

Kwa sterkte denk ik dat ze wel te vergelijken zijn. Echter vind ik haflingers veel leuker ;) Ik ben zelf ook 1.80 lang en rijd ook gewoon op een haf van 1.45 wat prima gaat.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:24

Qua sterkte denk ik dat het niet veel uitmaakt. :)
Allebei lekker stevige koudbloedrassen!
Ik zou wel kiezen voor een stevig type, want je hebt natuurlijk ook de iele typjes...

Ik zou kiezen voor een Hafje. :))
Haha nee, dat is puur omdat ik er zelf een rijd.
Leuk dat je voor een van deze rassen gaat! :D

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:26

Dat kun je niet zo zeggen.
Een smalle kleine Fjord is minder sterk dan een grote brede Haf. En andersom ook.
Ik zou gewoon zoeken op allebei de rassen en dan gewoon stevige! Succes :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:47

JastieHorse schreef:
Doubtless schreef:

Wat een onzin zeg. Omdat jij er niet lekker op kan zitten wilt niet zeggen dat iemand anders hetzelfde ervaart. Altijd jammer zulke opmerkingen.

Kwa sterkte denk ik dat ze wel te vergelijken zijn. Echter vind ik haflingers veel leuker ;) Ik ben zelf ook 1.80 lang en rijd ook gewoon op een haf van 1.45 wat prima gaat.

Waarom? Er staat alleen maar dat IK niet op een pony zou gaan zitten. Persoonlijke ervaring en mening, waarom is zo'n opmerking jammer?

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:33

Omdat het heel anders over komt ;)