Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Percy schreef:Ik vind het nogal wat om je spaarcentjes uit te geven aan les van iemand om met een, misschien wel onopgevoede, pony aan de slag te gaan. Straks steekt zij haar centjes er in en zegt de eigenaar bedankt en tot nooit meer ziens.
Ik had geschreven dat ik je verhaal niet gelezen had maar dat klopt niet helemaal want ik had wel een poging gewaagd.
Het is het in elk geval nooit waard dat je zelf gevaar loopt, dan kan je beter verder zoeken naar een andere verzorgpony. Ik weet niet hoe gemakkelijk dat is bij jullie in de omgeving natuurlijk. Het is lief dat jij zo om deze pony denkt maar de eigenaar zou dat moeten doen en jou niet aan je lot over moeten laten.
liljebo schreef:Een keer in de week beweging gaat niets uithalen tegen overgewicht en longeren op de wijze zoals omschreven, met uitbrekend paard, gaat meer kwaad dat goed doen. Denk aan het aanleren van een verkeerde gewoonte, maar ook aan het verkeerd belasten van de gewrichten.
Mbt Bles... lekker verzorgen en lekker mee gaan wandelen, misschien agility of schrikparcoursje doen e.d. Liever niet gaan springen, want dat is geen goed idee met een te zware pony die niet in conditie is. Om dat te verbeteren zul je minimaal 3 keer in de week daaraan gericht en met verstand van zaken aan moeten werken, en dat is voor jullie geen optie
Dus niet druk maken om het gewicht (is niet jullie verantwoordelijkheid en niet te veranderen in de beperkte tijd die jullie hebben) maar wel lekker genieten, tutten,wandelen, spelletjes doen zoals agility. Zonder iets te moeten.
Mbt de pony die gevaarlijk gedrag vertoont. Bij weg blijven; handen vanaf houden. Iedere keer als de pony wegkomt met dit gedrag /jullie wegjaagt, wordt het gedrag versterkt.
Gedrag wat wordt beloond, wordt namelijk altijd sterker.
Stel dat je iets moet doen waar je geen zin in hebt en je komt eronderuit door een grote mond op te zetten (en kunt bv lekker ijs gaan eten of zo) zul je dat de volgende keer eerder en sneller doen.
Zo is het met de pony ook.
Dit gedrag corrigeren is werk voor iemand met zeer veel verstand van zaken. Als je dat niet hebt, is het beter om gewoon niets te doen, opdat je het gedrag niet erger maakt.
(of inderdaad alleen dat doen wat wel goed gaat)
Vergis je niet... een shetlander kan ook iemand behoorlijk verwonden.
En ook hier... het is niet jullie verantwoordelijkheid.
Ik zou zeggen .... doe de dingen die de pony's leuk vinden en ga lekker tutten, wandelen en spelen en geniet. Voor iedereen leuker!