Hoe een vachtje laten maken van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Hoe een vachtje laten maken van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 13:43

Liever denk ik er niet aan, maar mocht mijn pony overlijden dan zou ik graag haar vacht/huid willen houden als aandenken. Ik ben alleen benieuwd of zoiets wel mogelijk is en of je dit bij de slager kunt regelen of dat je echt bij een bij een preparateur moet zijn.

Probleem is dat de slager de huiden neem ik aan niet bewerkt/schoonmaakt zodat ze goed blijven, en de preparateur slacht je paard weer niet! :P Dus dat zou betekenen dat je bij de slager kunt vragen om de huid maar dat je dan met een onbewerkte bloederige en vlezige huid zit. := Het meest logische lijkt me om dat toch zo te doen en het vel zsm naar een preparateur te laten brengen maar dat lijkt me redelijk naar om te doen en wellicht is dat niet eens toegestaan.

Met Google kwam ik niet zo ver, en misschien zijn er mensen hier op Bokt die er wat meer over weten te vertellen en/of tips voor me hebben voordat ik rond ga bellen naar slagers en preparateurs voor meer info.

Dit topic is niet als discussietopic bedoelt over of je dit wel of niet aanvaardbaar vindt, maak daar dan maar een nieuw eigen topic voor. :Y)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:44

Marloez

Re: Hoe een vachtje laten maken van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 13:54

Bedankt, ik ken de foto's inderdaad. :) Maar het blijft toch een vlezige 'rauwe' huid en dat lijkt me dan wel weer erg confronterend van m'n eigen paard. Misschien dat ik een preparateur zou kunnen vinden die de huid op wil halen bij de slager. Ik denk dat het toch wel handig is om zelf contact te gaan opnemen omdat het vast overal verschilt.

Maar heel misschien dat iemand er ervaring mee heeft hier op Bokt, je weet maar nooit!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:00

Laatst bijgewerkt door geerke op 17-03-13 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 14:04

Bedankt voor je reactie, ik ben echter niet van plan dit zelf uit te gaan voeren haha. :P Wil het wel echt goed laten doen door een preparateur, tenzij er slagers bestaan die dit zelf ook gewoon doen maar dat denk ik niet.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:09

Jep, wij doen het met de huiden van de vleeskoeien.
Deze laten we slachten met de vermelding dat we de huid zelf willen hebben.
De huid komt dan inderdaad nog met stukken vet eraan etc. terug.
Deze huid gooien we dan in de pekel.
Hierna brengen we de huid naar Bolsward (Friesland), hier zit een leerlooier!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:10

ik zie in ene een beeld van jou met een mes de huid schoonkrabben midden in de woonkamer :')

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 14:12

EliseBrouwer schreef:
Jep, wij doen het met de huiden van de vleeskoeien.
Deze laten we slachten met de vermelding dat we de huid zelf willen hebben.
De huid komt dan inderdaad nog met stukken vet eraan etc. terug.
Deze huid gooien we dan in de pekel.
Hierna brengen we de huid naar Bolsward (Friesland), hier zit een leerlooier!

Gaat dit dan niet ten koste vd vacht? Want waarschijnlijk worden deze huiden echt voor het leer gebruikt en is de vacht niet van belang neem ik aan?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:15

Nee hoor! Het gaat om wollige belgisch blauwe koeien met een mooie witte pluizige vacht ;-)
Juist omdat die vachtjes zo mooi zijn willen we de huiden zelf houden!
Maar de vacht (althans bij runderen) moet in de pekel omdat de huid zelf
ook bewerkt moet worden en het in pekel mooi geconserveerd blijft (dat wil zeggen, de vacht rot niet
weg (ook vanwege de stukken vlees en vet die er nog aanhangen))

Edit: of het ten koste gaat van de vacht weet ik niet precies..
wel weet ik dat een leerlooier hem ook met pekel bewerkt, en dit was het advies aan ons ;-)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 14:18

Ah okay! :) Tja ik heb zelf natuurlijk niet de optie om dat te doen maar wel prettig om te weten dat de huid dus blijkbaar zonder problemen vd slager weer terug naar de eigenaar kan. Dan zou ik een leerlooier kunnen raadplegen, die heeft zelf vast ook pekelbaden tot zijn beschikking neem ik aan?

[edit] Ja dus. :D

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:23

-O- Oeh, die springbokhuiden die dan weer roze, groen of blauw zijn geverfd.
Ik geloof niet dat ik het zou willen, maar het is inderdaad een manier om iets blijvends te houden van je paard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:23

Bij de paarden slager in Nijkerk worden ook altijd de huiden en staarten op gehaald wellicht ze je daar meer info kunnen geven.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 15:11

TAO --> PP

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:06

Aah, wat een apart iets zeg. Ik hou wel van wat bont/huidjes/hoorns etc. Maar van mijn eigen paard zou ik dan toch wel een paar keer over moeten denken.

@Geerke, die site. paardenhuid FJORD. Haha, daar moest ik wel even om lachen :') Ze slachten echt vanalles, ik zag ooit een amercian minihorse opgezet. was ook wel gaaf.
Oke en nu weer on-topic :')

Misschien zijn er prepateurs die wel slachten etc. of slachters die de huid wel eventjes voor misschien iets meer willen bewerken. of mooier afwerken.Want hoe wil je die vacht opsturen naar de prepateur?
Wat voor ene model wil je eigenlijk? of zijn er niet meer modellen.
Oke, ik vind dit echt interresant.Ik volg even :)

edit; al vind ik die zebra's wel raar, en opzich wel vies. met die hoofden en die oren etc er nog aan. EN bij die paardenhuidjes, die manen :')

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:34

JasmijnJoy schreef:
Aah, wat een apart iets zeg. Ik hou wel van wat bont/huidjes/hoorns etc. Maar van mijn eigen paard zou ik dan toch wel een paar keer over moeten denken.

@Geerke, die site. paardenhuid FJORD. Haha, daar moest ik wel even om lachen :') Ze slachten echt vanalles, ik zag ooit een amercian minihorse opgezet. was ook wel gaaf.

Misschien zijn er prepateurs die wel slachten etc. of slachters die de huid wel eventjes voor misschien iets meer willen bewerken. of mooier afwerken.Want hoe wil je die vacht opsturen naar de prepateur?

edit; al vind ik die zebra's wel raar, en opzich wel vies. met die hoofden en die oren etc er nog aan. EN bij die paardenhuidjes, die manen :')

Oh gewoon pakketpost via postNL _O-

Maar TS ik heb eerlijk gezegd geen idee, vind het wel ergens een mooi idee... :j
Maar nou ben ik zelf ook helemaal weg van dierenhuiden :)

Misschien kun je hem gekoeld van slachter naar leerlooier brengen? Geen idee of dat moet, maar dan lijkt het mij wat minder "ruiken"

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:37

Bij ons word hij altijd in een grote emmer met deksel gestopt (Emmers van de kaascoating ongeveer 30 Liter)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:38

Wel een beetje luguber idee, maar wel een mooie herinnering aan je paard.
Is weer eens wat anders voor je openhaard... :D

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:39

Een vriend van mij wilde graag de staart van zijn paard bewaren, niet zoals zovelen van ons, maar in zijn geheel, met staartwortel en al. Hij kreeg het inderdaad onbewerkt mee, het was zelfs nog warm. Er was geen andere optie, dat heeft hij toen uitgezocht. Hij heeft de staart zelf geprepareerd.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:41

wat een macaber idee :brr:

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:46

geerke schreef:
dit vond ik ook....bijna onderaan staan de paardenvachten.
(al scrollend naar beneden draait mijn maag lichtelijk om van al die dode beesten :7 )

http://www.hetmillushandelshuis.nl/item ... anguage=nl

Ik werd niet helemaal goed bij het zien van de paardenvachten en konijnenvachten, maar toen bedacht ik me wat een hypocriet ik ben. Ik heb namelijk 2 konijnenvachten (wildkleur) en ik wil graag een rendiervacht :+

Die buffel is gaaf, beetje prijzig alleen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:47

Vers ruikt het toch niet dacht ik? Vooral als je het door de slachter laat verpakken.

Ik zou een looier benaderen en vragen of die tips en tricks heeft. Deze mensen hebben waarschijnlijk deze vraag wel vaker gehad en kunnen je vast op weg helpen met hoe het werkt en wat je wel of niet moet doen.

Transport lijkt me nog het minste probleem. Afsluitbare bak of emmer van kunststof voldoet volgens mij prima. Alleen moet je wel iemand hebben die het van slachter naar looier wil brengen.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:50

IndianLady schreef:
geerke schreef:
dit vond ik ook....bijna onderaan staan de paardenvachten.
(al scrollend naar beneden draait mijn maag lichtelijk om van al die dode beesten :7 )

http://www.hetmillushandelshuis.nl/item ... anguage=nl

Ik werd niet helemaal goed bij het zien van de paardenvachten en konijnenvachten, maar toen bedacht ik me wat een hypocriet ik ben. Ik heb namelijk 2 konijnenvachten (wildkleur) en ik wil graag een rendiervacht :+

Die buffel is gaaf, beetje prijzig alleen.

Die Bizon vind ik ook super gaaf!! En volgensmij is hij ook heerlijk zacht!
Maar de zebra of fjord zou ik ook wel graag willen hebben!
Alleen een beetje heel erg prijzig!

Edit: Bizon i.p.v. Buffel :')
Laatst bijgewerkt door Animal op 17-03-13 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:50

EliseBrouwer schreef:
Bij ons word hij altijd in een grote emmer met deksel gestopt (Emmers van de kaascoating ongeveer 30 Liter)

Oftewel even langs een cafetaria dus en vragen of zo'n grote mayonaise emmer, die hebben ook vaak een inhoud van een liter of 25/30.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:54

Anoli schreef:
JasmijnJoy schreef:

Oh gewoon pakketpost via postNL _O-

Maar TS ik heb eerlijk gezegd geen idee, vind het wel ergens een mooi idee... :j
Maar nou ben ik zelf ook helemaal weg van dierenhuiden :)

Misschien kun je hem gekoeld van slachter naar leerlooier brengen? Geen idee of dat moet, maar dan lijkt het mij wat minder "ruiken"

WHhahahah, ik zie ze het al door de brievenbus proppen :') _O-

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:56

Ik zou inderdaad eens overleggen / navragen wat de mogelijkheden zijn. Mijn man heeft eens (leuk klusje van de baas :+ ) een vrachtwagen met huiden naar de leerlooier (in Friesland) gebracht.
Hij heeft de terugweg wel met open achterdeuren gereden en wist niet hoe snel er een hogedrukreiniger door de wagen moest toen hij klaar was :j (in een afgesloten emmer is de geur misschien wat dragelijker - maar dit lag opgestapeld op pallets...)
Succes!