Advertentie-afknappers.... do's en don'ts.... tips!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Advertentie-afknappers.... do's en don'ts.... tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 13:00

Heel regelmatig kijk ik op Bokt markt, of op Marktplaats bij de advertenties waarin men zijn/haar paard/ pony te koop aanbiedt.
Een goede advertentie is het halve werk, en juist daar lijkt het vaak aan te ontbreken... die goede advertentie.

Wat vind jij ergerlijk? Wat roept wantrouwen op? Wat maakt een advertentie volstrekt onaantrekkelijk, en waar wordt je als het ware naartoe gezogen?

Misschien bruikbaar voor verkopers om eens te kijken wat 'de consument' graag ziet... paarden verkopen is toch al lastig op dit moment, dan is een goede advertentie wellicht wel belangrijker dan ooit.

Er zijn denk ik 2 soort kopers: de koper van het sportpaard (soms een iets zakelijker benadering), de koper van het 'huisdier' paard (al dan niet met sportieve ambities, maar emotioneel een iets andere insteek).

Ik ben de koper van het 'huisdier' paard (met sportieve ambities), en wat vind ik ergerlijk/ onaantrekkelijk?

* foto's waarop een paard te zien is met een ruiter die het dier als een zeepaardje (kin op de hals getrokken) door een rijbak joept (dan denk ik als koper: ai... daar zal mogelijk al iets versleten zijn? Of het dier beleefd weinig plezier aan het rijden, en heeft weerzin als basis meegekregen? Niet kopen...).

* verhalen waarin staat dat de 3-jarige in kwestie al kan dressuren, springen, buitenritten maken en op wedstrijd.... (dan denk ik als koper: ai... zo jong, en al zoveel moeten doen...? Nog niet uitgegroeid en al zoveel op de agenda gehad? Daar begin maar niet aan... ik wil een paard dat langer meegaat).

* geen foto's of hele slechte foto's die scheef of op afstand met mobiel gemaakt zijn (er is toch vast wel een kennis of buurman met foto-toestel die te hulp wil schieten?)

* te summiere informatie: te koop, merrie, 10 jaar, braaf.

* vals sentiment, vaak gekopieerd uit andere advertenties: "met pijn in 'me' (wat 'mijn' moet zijn) hart'... Dat is niet nodig, tenzij je het meent. Je kunt ook gewoon zeggen dat het paard te koop is zonder deze teksten. Veelal moet het paard immers plaatsmaken voor een jonger, beter, groter, braver, ander exemplaar. En dat is legitiem... maar als het zoveel pijn in je hart doet moet je het dier niet verkopen. Tenzij gezondheid of geldzorgen de basis zijn van de verkoop, of geen goede klik... dat is jammer... maar omschrijf het dan in je eigen woorden. 'Met pijn in 'me' ('mijn') hart staat met stip nummer 1 van meest gebruikte openingszinnen denk ik....

Wat ik erg bezwaarlijk vind:
* hoogdrachtige dieren verkopen
* zieke, kreupele, onbruikbare en oude dieren aanbieden

Wat vind ik wel leuk om te lezen/ zien:

* goede standfoto's zodat het exterieur zichtbaar is. Foto's van de voor-, zij-, achterkant. Foto's van het paard in beweging, liefst in alle gangen. In je advertentie worden dat er wel veel. Dus 1 van opzij, 1 van het hoofd, en 1 van het paard in beweging is dan genoeg... de rest kun je nasturen.

* graag een eerlijk verhaal over de verkoop (jaja... eerlijk = natuurlijk wat lastig in de verkoop soms). Dat kan zakelijk zijn: "mijn ambitie reikt verder dan ik en mijn huidige paard samen kunnen bereiken" of "na 20 jaar paarden is het tijd voor andere dingen in mijn leven" of "ik ben betrekkelijk onervaren en moet bekennen dat dit paard iets 'te groot' is voor mijn kunnen"...

* concrete info:
- hoeven
- eczeem
- gezondheid
- stokmaat
- leeftijd
- wat kan het paard
- wat heeft het paard zoal gedaan
- eigenaardigheden
- karakter

* personal touch: dit is meer voor de mensen die een paard als 'huisdier' zoeken (met evt sportieve ambities)...
Vertel over wat je zoal met het paard doet, of wat jullie hebben bereikt, of wat voor 'tiep' je het vind.... "ze is nogal een prinses", "hij is een echte clown en tovert altijd een lach op mijn gezicht", "ze is gek op uren borstelen", "hij is een echte avonturier en gek op lange buitenritten".... Nou ja, what ever jouw paard maar is/ doet wat hem/ haar tot dat ene specifieke paard maakt. Het geeft mij vertrouwen wanneer iemand liefdevol over het paard praat dat ze verkopen. Dit soort verhalen of anekdotes zeggen zoveel meer dan 'alleen voor een goed thuis'....
Je hebt dan een bepaalde zekerheid dat het paard het goed gehad heeft, dat iemand er bewust mee bezig geweest is.....

Nou... mijn ideeën zijn op! Iemand?!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:01

Let op spelling, grammatica en stijl. Want dat vind ik de grootste afknapper; slordig omgaan met de Nederlandse taal. Ik neem een advertentie als niet serieus als er staat; pony kan goet lopen, ma moed nog worden doorgereden.

kohtje

Re: Advertentie-afknappers.... do's en don'ts.... tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:04

Kosten keuren voor koper, dan ben ik al geweest.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 13:04

Jep! Vind ik ook....
Toont wel aan in welke mate je jezelf en de potentiële koper serieus neemt: jaag je advertentie even door de spelcheck heen, of laat de tekst even checken door iemand...
Het hoeft allemaal geen hogere dichtkunst te zijn, maar een beetje je best doen is wel fijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 13:05

kohtje schreef:
Kosten keuren voor koper, dan ben ik al geweest.

Oh ja? Is dat tegenwoordig niet heel gebruikelijk?
Vroeger (oud wijf ben ik), was het zo dat wanneer het paard goedgekeurd werd de koper de kosten droeg voor de keuring. Wanneer het paard werd afgekeurd, betaalde de verkoper dit.
Feitelijk omdat de verkoper stelt 'deugdelijke waar' te verkopen, die moet daar dan ook 'achter staan'...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:07

idd keuren voor koper vind ik een nono
een dier op niveau met alleen foto's in de wei vind ik stom, wil dat ook goede rijfotoos zien
en van die hele veraf foto's of alleen hoofdfoto's zeggen mij niets

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 13:08

fokfanaat schreef:
idd keuren voor koper vind ik een nono
een dier op niveau met alleen foto's in de wei vind ik stom, wil dat ook goede rijfotoos zien
en van die hele veraf foto's of alleen hoofdfoto's zeggen mij niets

In het geval van een sportpaard, moet men het paard ook als zodanig presenteren.
Dus geen emotioneel verhaal, en geen foto's van het ponykamp op de zandverstuiving...

Gewoon heldere info:
afstamming
exterieur
behaalde resultaten
deugdelijke foto's

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:39

Slechte foto's! Een beroerde tekst vind ik veel minder bezwaarlijk eigenlijk. Een ad met goede fotos en een filmpje trekken veel meer mijn aandacht. En er zijn erg weinig advertenties met goede foto's gek genoeg, zelfs voor paarden in een hogere prijsklasse (waarbij je verwacht dat er meer aandacht voor de verkoop zal zijn).

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:41

Ik heb mijn paard nu ook te koop staan wegens mijn rugklachten, en ik mag nog wel rijden, maar niet meer op elke paard.
Ben nu aan het zoeken wat wel past bij mij.
Ik vind mijn advertentie vrij duidelijk, maar toch lezen mensen blijkbaar wat ze willen lezen of juist niet.
Ik heb fotos en filmpjes van alle kanten. Alles over hem staat erin.
Maar mensen hebben toch ook vaak eigen opvattingen over wat ze in een advertentie willen zien.
De 1 wil wel graag een korte beschrijving, zoals merrie, 10 jaar, braaf, b Niveau.
Terwijl de anders heel het beest zijn/haar levensverhaal willen weten.

Ik denk dat dat toch ook wel persoonlijk is, welke schrijfmanier jou aanspreekt, kort en bondig of langdradig en informatief.
Ik zelf heb een hekel aan bijvoorbeeld alleen hoofdfoto's en dat je dan maar moet mailen voor meer foto's.
Daar heb ik geen zin, zet die foto's er gewoon meteen bij :+

Of dat je een filmpje wil zien, maar dat mensen dat niet kunnen maken. En dat ik dan maar gewoon moet komen kijken.
Maar als ik een paard in Friesland zie, en ik woon in het zuiden, dan ga ik daar niet heen voordat ik een filmpje heb gezien.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:43

ik weet het niet maar mischien kan het leuk zijn om mischien een advertentie als voorbeeld te nemen en dan de voor en na delen te benoemen..?
of hoe heb ik dat?
sorry als dit een domme vraag is..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:44

@Zsazsa toch heb jij eigenlijk heb jij maar 1 goede foto.. Dat is de eerste longeerfoto in draf. Ik zou daar zeker een foto van de zijkant in stand (maar dan echt recht want op jouw stand foto staat paard scheef en kun je zijn hoeven niet zijn daardoor kun je niks beoordelen) aantoevoegen. En een rechte foto van voren (paard er volledig op) en daarnaast bewegingsfilmpjes. De gezellige fotos met de baby en het andere paard voegen niet zoveel toe. En een rijd foto net ingereden ook niet, je wilt juist weten wat het paard nu kan.

edit: de eerste hoofdfoto is ook echt goed, geeft zijn uitstraling goed weer. Dus twee nuttige foto's naar mijn bescheiden mening :P

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:50

@_zsazsa_ ik vind het een goede advertentie en het zijn duidelijke foto`s...
als je op marktplaats gaat kijken heb je niet zo snel een advertentie met zo`n duidelijke mooie foto`s..

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:55

Ik erger me er heel erg aan als iemand zegt 'zijn afstammeling is...', en het vervolgens niet over het nageslacht van het paard heeft maar over zijn afstamming.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:00

Ik vind de zin: met pijn in mijn hart... altijd inderdaad heel storend in een advertentie.
En slechte foto's, hoe moeilijk is het om goede standfoto's te maken op zijn minst.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:01

Ik baal er altijd van als er geen prijs genoemd wordt. Is toch wel 1 van de belangrijkste criteria.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:16

Geen of slechte foto's. Naar een advertentie zonder foto's kijk ik niet eens. Eén foto vind ik over het algemeen ook te weinig. Voor een paard dat onder het zadel is wil ik toch op z'n minst een of twee foto's onder het zadel zien, van goede kwaliteit. Eigenlijk het liefst zoveel mogelijk verschillende goede foto's (het hoofd, het hele lichaam). En hoe duurder het paard, hoe beter de foto's moeten zijn. Ik snap mensen die €10.000 voor een paard vragen en er dan één foto bij zetten waarop het paard los in de wei staat nooit zo goed.

En inderdaad een advertentie met veel spelfouten komt ook niet professioneel over. En hele advertenties in caps lock zijn ook nogal vervelend.

LalaVita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:20

Ik ben ook wel advertenties tegen gekomen met foto's van vieze, duidelijk onverzorgde paarden erop. Dan vraag ik me echt af, denken mensen nou echt dat dat verkoopt?

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:29

als je een recreatie paardje zoekt vind ik het leuk om te zien wat ze er allemaal mee doen..zwemmen,vlechten, zonder zadel erop. Dat laat een braaf paard zien.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:35

Ik zou wel eens wat mee advertenties willen zien zonder de woorden "superbraaf en met pijn in mijn hard". Tevens kom ik alleen kijken wanneer de kosten van afkeuring door verkopers wordt vergoed.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:37

Inderdaad, geen sentimenteel verhaaltje maar gewoon duidelijk zeggen waar het op staat; dit paard staat te koop, dit heeft het paard te bieden en eventueel; dit wil ik dat de eigenaar het paard te bieden heeft.
Ik vind het ook een afknapper als de eigenaar bezoekrecht wil blijven behouden...
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-03-13 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 14:39

vuurneon schreef:
Inderdaad, geen sentimenteel verhaaltje maar gewoon duidelijk zeggen waar het op staat.
Ik vind het ook een afknapper als de eigenaar bezoekrecht wil blijven behouden...

Iedere week op de koffie komen bedoel je?

Ik vind namelijk dat er ook terechte interesse/ zorg uit spreekt wanneer men de nieuwe plek een keer gezien wil hebben....

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:40

@NienkeV1994
Goed voorbeel van 'n slechte foto: staat sinds enkele uren een D-schimmeltje op BM te koop, met een heel slechte foto -O- !

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:41

Zien waar het paard terecht komt is prima, maar niet al gelijk in de advertentie zetten dat je als eigenaar altijd recht wil hebben op bezoek en wilt volgen wat er gebeurt. Of dat je als nieuwe eigenaar het paard niet meer mag verkopen bv.
Dat zijn zaken die niet in een advertentie thuishoren, maar gewoon even onderling besproken worden met de nieuwe eigenaar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 14:43

vuurneon schreef:
Zien waar het paard terecht komt is prima, maar niet al gelijk in de advertentie zetten dat je als eigenaar altijd recht wil hebben op bezoek en wilt volgen wat er gebeurt. Of dat je als nieuwe eigenaar het paard niet meer mag verkopen bv.
Dat zijn zaken die niet in een advertentie thuishoren.

Ja... dat KUN je niet eisen... je verkoopt het paard immers.
Je zou wel, wanneer je eenmaal een oprecht geïnteresseerde koper hebt, overeen kunnen komen dat jij eerste recht van koop hebt bij verkoop...

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:44

Goede duidelijke fotos, liefst rij fotos en een filmpje ohz en los.