Aan de teugel lopen is hip!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hannah41

Aan de teugel lopen is hip!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 12:24

Hoi!
Het valt me de laatste tijd steeds vaker op dat aan de teugel laten lopen hip schijnt te zijn. Op bijvoorbeeld hyves onder de jongeren, foto's waarop iemand zijn paard met een vals knikje en kin op de borst hebben lopen en dan allemaal reacties als: Wow! Mooi! Hoe doe je dat? En als je dan een reactie geeft dat hij iets te diep loopt, of dat het er niet erg vriendelijk uit ziet, krijg je gelijk een hordes hyvers over je heen. Ook zie ik vaak de vraag hoe je een paard aan de teugel kan laten lopen met dan als antwoord: Kneepjes, druk op de teugels, enz. Ook staan er veel filmpjes met een kind die een ander kind les geven in in de krul. Behalve op social media zie ik het ook steeds vaker op de manege (en op vreemde manege van klasgenoten): kinderen die alleen maar aan aan de teugel denken, hun paard helemaal naar beneden zagen en vervolgens complimentjes krijgen van omstanders. Ik zie zelfs vaak instructrice's en instructeurs die hun leerlingen het in de krul lopen gewoon leren := Ik vraag me dan ook af waar het heen gaat met het rijden. Zelfs op wedstrijden worden er hoge punten geven op het naar beneden zagen van je paard. Ik zou graag 'goed' leren rijden, maar er zijn maar weinig maneges waar dit kan. Graag hoor ik hierover jullie mening!

Groetjes.

Het is niet mijn bedoeling om hier mee mensen af te kraken en ik doel ook niet op een bepaalde manege

Als dit niet goed staat, alvast bedankt voor het verplaatsen

C_estmoi

Re: Aan de teugel lopen is hip!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:42

Sja, ik denk dat dat wel heel erg verschilt per manege (en zelfs dan nog per instructeur!)
Natuurlijk houd je altijd de schattige meisjes die het gewoon 'mooi' vinden en geen idee hebben van het feit dat het eigenlijk niet zo hoort..
Maar ik merk bij ons op de manege dat er inderdaad 1 instructrice is die het op prijs stelt als je je paard in de krul trekt - daar rijd ik dus niet meer bij - terwijl andere instructeurs duidelijk aangeven dat je je paard ontspannen moet rijden

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:49

:j Ik kan me goed vinden in je verhaal, want ik zie het zelf ook regelmatig.
Ik volg dit topic even, ben wel benieuwd naar wat sommigen hierover te zeggen hebben.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:57

Wat mij opvalt in de topics 'eerste keer rijden met paard x' dat paard in kwestie zo goed als altijd gelijk een krul heeft. Ooit ben ik begonnen met paardrijles en rijden. Er werd mij geleerd dat het paard eerst goed en netjes voorwaarts moest lopen in een regelmatig tempo. Als dat goed was, en dan bedoel ik echt goed regelmatig tempo, je hand was goed stil, je benen lagen goed netjes, je houding was netjes, je kon goed sturen, dan pas mocht je heel misschien eens gaan denken aan nageeflijk rijden.

Er werd op gehamerd dat je het paard niet mocht hinderen, dat de aanleuning op twee teugels goed en stabiel moest zijn. Dat je daarna pas verder kon. Je moest zelf goed in balans zijn en het paard in evenwicht.

Ik vind mezelf niet een getalenteerde ruiter, maar soms heb ik het idee dat er flink aangerommeld word uitsluitend vanwege het plaatje.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:04

Dat is idd zo! Mensen die hun paard in de krul trekken, en je kunt gewoon zien dat het paard pijn heeft. Ze denken niet aan het ontspannen nageeflijk rijden, wat net een heerlijk gevoel geeft :)

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:06

ik ben het erg met je eens.
bij mij op de manege doen die jonge kinderen dat ook.
en vooral erg veel zagen dat het zo erg opvalt dat ik gelijk medelijde krijg met de pony.
zelf maakt het mij niet uit of het paard waar ik op rijd op de manege nageeflijk loopt. ik doe het nu voor mijnplezier. als hij aan de teugel wil lopen dan doet ie het maar en anders maarniet. ben ik erg makkelijk in..
als ik een eigen paard zou hebben zou het wel iets meer intensiever zijn, maar kzal nooit gaan zagen!

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:14

Mij is het ook altijd zo geleerd op de manege waar ik reed. Toendertijd wist ik niet dat dat fout was, want de instructrice en iedereen om mij heen zei immers dat het zo moest dmv kneden. Achteraf word ik er woedend om want ik had het zo graag meteen goed willen leren en van een gediplomeerd instructrice verwacht je dat ze les kan geven op de juiste manier. ik probeer het nu alsnog zelf op de juiste manier te doen en ik vind het MOEILIJK! iemand tips misschien? Ik rijd veel overgangen en figuren, lekker voorwaarts en probeer het achterbeen er zo goed mogelijk onder te krijgen. ik ontspan mijn handen en zit mijn paard zo min mogelijk in de weg. af en toe gaat hij ineens een beetje nageeflijk lopen en na 3 seconden loopt hij weer als een kameel... -O-
snap het best als mensen voor de makkelijke weg kiezen en gaan zagen. want echt paardrijden is een kunst waar je je best voor moet doen en waar heel veel tijd in gaat zitten. en tegenwoordig hebben veel mensen geen tijd en ook geen zin :=

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:28

Die mensen van hyves moet je niet op letten, wss allemaal penny's die er geen verstand van hebben maar doen alsof ze dat wel hebben ;)
Het klopt indd dat je eerst je pony goed hebt moeten lopen, én zelf goed moet zitten voordat je ook maar aan nageeflijkheid mag denken.
Als je hier moeite mee hebt is het enige wat helpt oefenen, maar dan wel onder begeleiding van een GOEDE instructeur/instructrice. Er zijn zat goede (misschien even zoeken, maar dan heb je ook wat) die je hier graag bij willen en kunnen helpen.
Per paard/pony is het natuurlijk ook nog verschillend of hij makkelijk aan de teugel te krijgen is of niet.

Le_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:58

Bij mij op de manege krijg ik idd wel vaak te horen dat we de paarden nageeflijk moeten rijden, maar zegmaar wel dat ze lekker voorwaarts moeten lopen en dat het ze moet hélpen ontspannen. Ik rij heel vaak op een paard wat ZZ-zwaar dressuur heeft gereden, maar door iets in zijn spieren - artrose? - stijf is geworden en dat niet meer aan kan. hij is echt een schat en lijkt echt veel lekkerder te lopen als ik hem een beetje nageeflijk laat lopen. Niet dat ik ga zagen, natuurlijk. We leren het door lekker rechtop te gaan zitten, zelf te ontspannen en je handen ietsjes verder uit elkaar dan normaal. Als ze dan een beetje aanleuning geven meteen handen ontspannen, belonen en weer lekker doorrijden.
Er staat ook een paard wat vaak struikelt, en als je die dan een beetje aan de teugel hebt lopen gaat het veel beter. Het is niet altijd verkeerd, maar het moet wel goed gebeuren.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 18:30

Mooi dat ik niet de enige ben!
Het ligt inderdaad aan de manege en de instructeur.
Le_duc: Ik zeg ook zeker niet dat aan de teugel verkeerd is hoor, het gaat meer om de manier.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:32

hyves, bestaat dat nog?

Dit is trouwens al best lang zo dat als het paard maar in de krul loopt het al goed is, helaas.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:32

RT-D -> YRT

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:34

Ik snap ook echt niet waarom daar (hoge) punten voor worden gegeven :n Als jury zou ik dat als minpunt rekenen!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 18:35

saskiakefie schreef:
hyves, bestaat dat nog?

Dit is trouwens al best lang zo dat als het paard maar in de krul loopt het al goed is, helaas.

Yep bestaat nog.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:36

Ik quote even een van mijn posts in het topic: Aan de teugel echt zo belangrijk?, aangezien de TS het verschil tussen aan de teugel en in de krul nog niet heeft begrepen afgaande op haar posts.

Lara_Silver schreef:
kuscarmen schreef:
Ik rij niet altijd aan de teugel. Ik vindt het niet altijd nodig.

Je rijdt een paard niet aan de teugel, je rijdt simpelweg, en als alle elementen kloppen gaat je paard vanzelf aan de teugel lopen.
Citaat:
Ik heb liever een ontspannen paard.

Een correct gereden paard dat nageeflijk is en in een fijne aanleuning loopt, is ontspannen. Is hij dit niet klopt er automatisch verderop in het rijtje iets niet. Of het nou de nageeflijkheid van het paard is of het rijden van de ruiter. Er is dan ook geen kwestie van 'aan de teugel' maar gewoon 'in de krul'.

Citaat:
Toch zie ik mensen altijd aan de teugel rijden. Soms ziet het er echt niet uit.

Niets mooiers dan een goed nageeflijk paard in een eerlijke aanleuning met de neus netjes op of voor de loodlijn. Niets lelijker dan een paard dat in de krul gereden word met het hoofd achter de loodlijn.

Citaat:
Paard is helemaal gestresst, neus ligt in ze borst enz. het is dus echt gedwongen.

Als het gedwongen is, is het per definitie niet 'aan de teugel' maar 'in de krul'. Dwz, het paard geeft niet na, het achterbeen treedt niet onder de massa, de buikspieren spannen niet aan en de rug ontspant niet, kortom het paard loopt in een voor hemzelf erg ongemakkelijke houding. Dat zie je inderdaad aan de stress, het achter de teugel kruipen en alle andere rijtechnische oncorrectheden. Komt allemaal vanuit de ruiter uiteraard.

Citaat:
Maar toch doen heel veel mensen het. Waarom altijd aan de teugel? Is het echt zo belangrijk? Wat vinden jullie?

Ik denk dat je je nog eens flink moet gaan inlezen in het hele gebeuren rond 'aan de teugel'. Verschrikkelijke term vind ik het, zo vaak fout gebruikt (waaronder jijzelf) Ik vind dat een paard ten aller tijde zo gereden moet worden dat hij de ruiter optimaal kan dragen. Daarvoor moet hij ten aller tijde een passend zadel dragen en vrij zijn van lichamelijke kwalen. Ook hoort te ruiter te investeren door te werken aan een goede onafhankelijke zit en een zachte handhaving van het paard. Ook word ieder paard onder de ruiter gehinderd door zijn eigen natuurlijke scheefheid. Daarom eerst rechtrichten. En als al die elementen kloppen, gaat het paard opeens veel makkelijker bewegen, hij heeft immers evenveel kracht op beide kanten. Als de ruiter het toestaat en dit ook begeleidt zal hij zijn achterbenen laten ondertreden, zijn buikspieren gaan aanspannen waardoor hij de rug kan ontspannen en dus beter kan gaan gebruiken. Hij zal gaan ontspannen in nek en kaakgewricht en er komt een welving in zijn hals, de neus komt op de loodlijn en niet erachter zoals velen denken, ook wordt het punt achter de oren het hoogste punt; niet midden in de nek zoals je bij velen ziet. Kortom het heeft niets te maken met het vulgaire 'in de krul' rijden wat jij in je post beschrijft.

La_Rouge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:41

Ik kan volkomen begrijpen wat jij bedoeld. Toen ik begon met paardrijden zag je bijna niemand met een paard wat in de krul liep. Enkele jaren later trok iedereen ze paard in de krul, meestal met een hele stenge/harde hand. Alsof er een wedstrijdje was wie ze paard/pony het meest in de krul kon trekken. In plaats van dat ze een ontspannen paard hadden die ze op de juiste manier nageefelijk lieten lopen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:08

Trouwens, als iemand mij vraagt hoe je een paard aan de teugel "krijgt", zeg ik dat dat vanzelf gaat als je goed en netjes rijdt :P
Ik heb ooit, als kleine penny beginner, toen ik achter een ander meisje en haar manegepony op mijn manegepony zat en wachtte tot we een rondje in galop gingen, het advies gekregen om zachtjes eerst aan de linkerteugel en dan aan de rechterteugel te trekken, en dat telkens te herhalen, zodat ie mooi rond met zijn hals ging staan :+
Oh oh wat fout.. :n
Laatst bijgewerkt door Arc_En_Ciel op 03-03-13 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:11

Arc_En_Ciel schreef:
Trouwens, als iemand mij vraagt hoe je een paard aan de teugel "krijgt", zeg ik dat dat vanzelf gaat als je goed en netjes rijdt :P
Ik heb ooit, als kleine penny beginner, toen ik achter een ander meisje en haar manegepony op mijn manegepony zat en wachtte tot we een rondje in galop gingen, het advies gekregen om zachtjes eerst aan de linkerteugel en dan aan de rechterteugel te trekken, en dat telkens te herhalen, zodat ie mooi rond met zijn hals ging staan :+

Dat doe je nu toch niet meer hoop ik? :P

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:13

TrIjNiE__ schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Dat doe je nu toch niet meer hoop ik? :P

Neeee haha, absoluut niet. Toen ook niet hoor. Kon me wel voorstellen dat dat niet erg fijn was voor het lieve manegepaardje :) Heb even mijn post aangepast voor er straks misverstanden onstaan :+

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:16

ik zie het inderdaad ook steeds vaker, paarden worden tegenwoordig veel in een 'krul' getrokken, ben er zelf geen voorstander van, dan ziet het er maar wat minder mooi uit, als mn pony uitzichzelf niet zo gaat lopen dan niet, maar ga hem niet in een positie dwingen.

xNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:17

Op mijn manege zijn ook pony's die dat vanzelf doen. En bijna alle (pension) paarden lopen in de krul. Ik zelf heb het nooit geleerd en van mij hoeft het ook niet echt :n . Maar ik denk wel dat het afhangt van het paard dat je hebt. Sommige paarden is het vanaf het begin al aangeleerd, en als je het dan echt niet fijn vind kan je het hem altijd nog afleren.

Pitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:23

Inderdaad. :/ Op de manege kreeg ik ook altijd te horen dat dat alleen lukte bij mensen die heel goed konden rijden, en dan moest je veel voltes rijden en om de beurt ''aan de teugels trekken''. Gelukkig was ik zo penny om dat ''sielugh'' te vinden, maar nu een tijdje geleden was ik met mijn verzorgpony aan het rijden, en op eens liep hij met zijn hoofd naar beneden. (zonder zadel of hoofdstel :Y) ) Dus toen heeft de eigenaresse me even uitgelegd hoe dat wél moest, hahah.

xISVx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:35

bijna alle eigen paarden lopen tegenwoordig in een krul. Zelf vind ik het niet mooi, vaak gaat het ook in combinatie met zagen en daar ben ik erg op tegen. Als je je paard aan de teugel krijgt met kneepjes zonder te zagen heb ik er niks op tegen, als het maar geen rollkur wordt

Renske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:40

mijn instructeur zegt altijd:'Een beetje kneden met je teugels en het bit een klein beetje optillen' en iets naar voren drijven ofzo :). Maar ik rij altijd op een ijslander, die heeft z'n dikke kaak en korte nek hihi. Best moeilijk om hem goed aan de teugel te blijven houden.

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:54

Inderdaad, helemaal gelijk, je hoort het zo vaak: 'Dat paard loopt niet aan de teugel, da's echt niet mooi'. Mijn Haffie loopt steeds met een mooie ontspannen houding en lange nek, de rest komt vanzelf wel!