Neckrope

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laurajoy15

Neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 12:35

Hallo bokkers,

Ik heb een vraag. Ik ben sinds een aantal weken begonnen met het rijden op neckrope.
Wanneer ik stap, heb ik alle controle over m'n pony, ze reageert ook goed op de manier van sturen. Dat gaat echt super!
Maar wanneer ik aandraaf, ben ik die controle helemaal kwijt.
Ze begint dan steeds harder te draven, reageert niet meer op mijn commando om haar weer terug naar stap te laten gaan
en vliegt er dan ook wel eens van door in een harde rengalop.
Hoe kan ik dit oplossen?

Hierbij een filmpje van het stappen op neckrope:

Ik hoop dat jullie tips hebben!

Ohja, als dit bericht niet op de goede plek staat, weet dan dat ik totaal geen verstand van bokt heb _/-\o_

Anoniem

Re: Neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:42

Misschien niet de oplossing van de meeste, maar ik heb een simpele 'noodrem' 'geïnstalleerd'. Ik heb aan mijn paard duidelijk gemaakt dat zodra ik voorover ga en mijn armen om zijn hals doe, hij hoe dan ook stil moet staan. Dit heeft mij meerdere malen het zandhappen bespaard... Wellicht kan je iets vergelijkbaars proberen? :)

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 12:48

Irene96 schreef:
Misschien niet de oplossing van de meeste, maar ik heb een simpele 'noodrem' 'geïnstalleerd'. Ik heb aan mijn paard duidelijk gemaakt dat zodra ik voorover ga en mijn armen om zijn hals doe, hij hoe dan ook stil moet staan. Dit heeft mij meerdere malen het zandhappen bespaard... Wellicht kan je iets vergelijkbaars proberen? :)

Ja precies, een noodrem installeren lijkt mij idd ook een goed plan!
Het lastige is, dat ze eigenlijk dat dondersgoed weet...
Als ik naast haar loop met neckrope en haar dan laat draven etc. reageert ze wel keurig op de commando's...

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:06

Ziet er erg leuk uit! Leuk filmpje ook!
Wat je zou kunnen doen is eerst nog het touwhalster omhouden en daar teugels aan doen. Je rijd dan gewoon met de neckrope maar zodra ze in draf begint te 'rennen' neem je de teugels op en laat je haar weer rustig draven. Misschien dat ze dan gaat begrijpen dat ze rustig moet blijven draven. En probeer zelf natuurlijk ook ontspannen te blijven zitten ;)

Hier wat foto's ;)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 13:16

Estherbrink1 schreef:
Ziet er erg leuk uit! Leuk filmpje ook!
Wat je zou kunnen doen is eerst nog het touwhalster omhouden en daar teugels aan doen. Je rijd dan gewoon met de neckrope maar zodra ze in draf begint te 'rennen' neem je de teugels op en laat je haar weer rustig draven. Misschien dat ze dan gaat begrijpen dat ze rustig moet blijven draven. En probeer zelf natuurlijk ook ontspannen te blijven zitten ;)

Hier wat foto's ;)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Super tip, dankjewel! En gave foto's heb je!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:21

Leuk filmpje!
Hoe zit het met de overgangen aan de hand? Heb je die er 100% inzitten? Op stem en halthouden door de teugel of leadrope op te nemen of er aan te wiebelen. Als je dat vaak oefent wordt het een automatisme.
Eerst het een dan het ander zou ik zeggen, de neckrope wordt vaak pas gebruikt als de andere levels helemaal goed gaan.
Anders zou je eerst daar aan kunnen werken, bespaard ws. problemen als je erop zit.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:29

op de grond heb je controle, duidelijk te zien.
Als je erop zit, heb je heel veel druk met die neckrope, maar zie ik te weinig lichaamstaal bij jou.
Je draait een wending maar je lijf vertelt het paard dat hij rechtdoor moet.
Dit geeft waarschijnlijk ruis.

Kun je volledig ontspannen als je draaft, dus meegaan in de beweging zonder het paard te storen?

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 13:44

Freya6 schreef:
Leuk filmpje!
Hoe zit het met de overgangen aan de hand? Heb je die er 100% inzitten? Op stem en halthouden door de teugel of leadrope op te nemen of er aan te wiebelen. Als je dat vaak oefent wordt het een automatisme.
Eerst het een dan het ander zou ik zeggen, de neckrope wordt vaak pas gebruikt als de andere levels helemaal goed gaan.
Anders zou je eerst daar aan kunnen werken, bespaard ws. problemen als je erop zit.

ja dat zit er 100 % in, dat gaat super! Dat kan ze allemaal op stemcommando..

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 13:45

susanne_m schreef:
op de grond heb je controle, duidelijk te zien.
Als je erop zit, heb je heel veel druk met die neckrope, maar zie ik te weinig lichaamstaal bij jou.
Je draait een wending maar je lijf vertelt het paard dat hij rechtdoor moet.
Dit geeft waarschijnlijk ruis.

Kun je volledig ontspannen als je draaft, dus meegaan in de beweging zonder het paard te storen?

Daar heb je een punt! Ik zal straks eens even wat met deze tips doen.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:17

Probeer niet constant druk op de neckrope te houden, alleen als je langzamer wilt rijden. Dan snapt je paard het beter :) nu heb je constante druk, logisch dat je paard niet langzamer wilt als jij druk aangeeft en verder weinig lichaamstaal gebruikt. Probeer dus met lossere neckrope te gaan rijden, en alleen druk geven als ie zachter moet of als je wilt sturen. Gebruik je lichaam ook goed! Maak jezelf zwaar en gebruik je stem :) dit kan je al oefenen in stap, gewoon zachter en harder stappen, halthouden en weer weg stappen enzo.
Als ie dat goed snapt kun je ook gaan draven en veel overgangen maken. En zo kun je uitbouwen naar de galop. Als het in het begin nog niet goed gaat geeft dat niet! Bij mij ging ze er ook soms vandoor, je kamer een halster bij pakken maar ik was in een afgesloten bak dus gewoon rustig met je stem de hulpen blijven geven en met veel geduld snapt ze het nu goed! Dus gewoon laten rennen, als ze terug begint te vallen nog een keer been geven en haar dan op jou commando proberen terug te nemen.

Het klinkt een beetje ingewikkeld maar bij mij ging het eerst ook best slecht, nu rijden we zo rond. Ik pak alleen de neckrope erbij als ik wil sturen(en soms hoeft dat niet eens) of als ik haar terug wil rijden. Ze ontspant lekker en gaat een beetje sjouwen :D

Afbeelding

femmelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:21

misschien kan je ook gewoon een klein stukje in draf en dan na twee passen goede draf weer gaan stappen. dit totdat de stop en draf er goed in zit en dat steeds weer uitbreiden.

verder de stop totaal op je zit baseren en niet met de neckrope... en misschien een noodstop zoals je hierboven ook al leest.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:54

Irene96 schreef:

Kun je uitleggen hoe je die noodrem hebt geinstalleerd? Hoe leer je zoiets aan?

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 20:00

Bedankt voor de tips!!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:35

VD ITP >> RIJ ITP

VD ITP is voor foto's of filmpjes van VD. Omdat je hier vooral een 'rijvraag' stelt, verplaats is je topic naar RIJ ITP.
Mocht je twijfelen waar een topic hoort, dan kun je altijd een van de moderators een berichtje sturen. :)

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 00:49

TurdusMerula schreef:
VD ITP >> RIJ ITP

VD ITP is voor foto's of filmpjes van VD. Omdat je hier vooral een 'rijvraag' stelt, verplaats is je topic naar RIJ ITP.
Mocht je twijfelen waar een topic hoort, dan kun je altijd een van de moderators een berichtje sturen. :)

Aah oke! Weer wat geleerd :)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:40

Hoi, wat een leuk filmpje!

Gaat het terugnemen met een hoofdstel of een halster wel helemaal goed? Dan zou ik die er voorlopig even bij om laten en de teugels erbij pakken als hij niet op de halsriem reageert. Dus eerst de zithulp om af te remmen (hak laag, bekken naar achteren kantelen en niet meer meeveren) bij geen reactie de halsriem erbij pakken en als daar geen of te weinig reactie op komt de teugels erbij pakken. Zodra er wel een reactie komt (al is het maar iets langzamer gaan) meteen de hulp ontspannen en belonen. Als je dit steeds herhaalt leert het paard dat er na de zithulp een overgang terug volgt en zal er steeds beter op reageren.

Kun je wel sturen met de halsriem in draf en speelt het probleem alleen bij het terugnemen? Dan kun je een volte inzetten en die steeds kleiner maken waardoor je paard wel terug moet komen in tempo. (of liever nog, dit voor zijn door hem steeds bezig te houden met figuren rijden)

Daarnaast is het heel belangrijk dat je de halsriem ook loslaat. Dit geld eigenlijk hetzelfde voor mensen die dit probleem hebben terwijl ze met bit rijden. Als er constant druk op staat voelt het paard geen verschil en zal de hulp negeren. Dus laat de halsriem slap hangen op momenten dat hij in een redelijk tempo loop (evt. doordat hij net is teruggenomen met de teugel), en geef alleen een hulp met de halsriem als je iets van je paard wilt. Als daar een reactie op komt, hoe klein ook, ontspan dan de halsriem en begin daarna opnieuw als hij nog meer terug moet komen. Als een hulp er constant aanzit merkt een paard hem eigenlijk niet meer op, het gaat erom dat je op de juiste momenten druk aanbrengt en op de juiste momenten weer loslaat.

Veel succes en als je nog wat wilt vragen mag dat altijd. +:)+

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 18:22

Motje11 schreef:
Hoi, wat een leuk filmpje!

Gaat het terugnemen met een hoofdstel of een halster wel helemaal goed? Dan zou ik die er voorlopig even bij om laten en de teugels erbij pakken als hij niet op de halsriem reageert. Dus eerst de zithulp om af te remmen (hak laag, bekken naar achteren kantelen en niet meer meeveren) bij geen reactie de halsriem erbij pakken en als daar geen of te weinig reactie op komt de teugels erbij pakken. Zodra er wel een reactie komt (al is het maar iets langzamer gaan) meteen de hulp ontspannen en belonen. Als je dit steeds herhaalt leert het paard dat er na de zithulp een overgang terug volgt en zal er steeds beter op reageren.

Kun je wel sturen met de halsriem in draf en speelt het probleem alleen bij het terugnemen? Dan kun je een volte inzetten en die steeds kleiner maken waardoor je paard wel terug moet komen in tempo. (of liever nog, dit voor zijn door hem steeds bezig te houden met figuren rijden)

Daarnaast is het heel belangrijk dat je de halsriem ook loslaat. Dit geld eigenlijk hetzelfde voor mensen die dit probleem hebben terwijl ze met bit rijden. Als er constant druk op staat voelt het paard geen verschil en zal de hulp negeren. Dus laat de halsriem slap hangen op momenten dat hij in een redelijk tempo loop (evt. doordat hij net is teruggenomen met de teugel), en geef alleen een hulp met de halsriem als je iets van je paard wilt. Als daar een reactie op komt, hoe klein ook, ontspan dan de halsriem en begin daarna opnieuw als hij nog meer terug moet komen. Als een hulp er constant aanzit merkt een paard hem eigenlijk niet meer op, het gaat erom dat je op de juiste momenten druk aanbrengt en op de juiste momenten weer loslaat.

Veel succes en als je nog wat wilt vragen mag dat altijd. +:)+

Bedankt voor alle tips, kan ik zeker wat mee!
Ja, terugnemen gaat super met bit in, en zodra ik met een touwhalster rij hoef ik alleen maar "hooo" te zeggen of ze gaat al langzamer...
Sturen in draf gaat ook prima met een neckrope.. En als ik er naast sta en aan de hand met haar stap en de neckrope vast hou, reageert ze ook prima op alle commando's.
Daar zit het probleem iig niet!
Je hebt idd gelijk, ik hou constant druk op de neckrope, dan is het idd logisch dat ze het verschil niet goed weet als ik er mee rij.
Ik zal, nu het vakantie is en ik toch heeeel veel tijd heb, even fanatiek oefenen! :D

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:03

ten eerste : ben echt jalloers dat jij kan rijden met neckrope!
cool halster/ hoofdstel waar heb je die vandaan?
over het draven : meschien eerst spappen dan draven weer stappen en zo even door?
veel plezier en succes verder

laurajoy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 12:40

hackny schreef:
over het draven : meschien eerst spappen dan draven weer stappen en zo even door?

Dankje! De hele set (neckrope met clip, teugels, touwhalster met neusband en clip) komen allemaal bij horsecharmse.eu weg! Zij verkopen de hele set voor 37.50 volgensmij, en het is super kwaliteit :)

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:14

Ik zou, als je nog maar net rijd met neckrope sowieso neit teveel verwachten, stappen is al moeilijk genoeg. en misschien kan je een hoofdstel omdoen en de teugels vastknopen en neit gebruiken, dan rijd je gewoon met de neckrope. Als je dan aan wilt draven en ze gaat steeds harder, trek je aan de neckrope en ook zachtjes aan de teugels. Zo krijgt je paard door dat wat hij moet doen als je aan de neckrope rijd.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:10

hackny schreef:

Als je niks weet over NH, dus ook niet over dat dat werkt met druk, heeft jouw antwoord ook geen zin;)

In het filmpje zie ik de controle, zeker tijdens het grondwerk. Maar tijdens het stappen is dat ook minder dan op de grond. Je geeft als je op je pony zit, minder duidelijk aan waar je heen wilt. Je lichaamshouding werkt tegen de richtingen waar jij naartoe wilt. Heb jij ook 'les' of iemand in de buurt die er al langer mee werkt? Vraag die!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:42

@MyHu sorry? ik weet er heel veel van hoor!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:43

@topicstarter : cool dat je de site doorgeeftt bedankt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:46

ziet er leuk uit.
Maar ik zie dat je het touw eigenlijk tegen de hals drukt als het ware. Misschien kun je idd door middel van lichaamshouding eraan werken zodat je eigenlijk maar een richtingsgevoel hoeft te geven.

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:52

.
Laatst bijgewerkt door xBueno op 10-06-22 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt