Niet meer te handhaven..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiSara

Niet meer te handhaven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:45

Hallo bokkers,
Ik kon geen goed kolommetje vinden voor dit onderwerp, dus heb ik dit maar aangeklikt.

Ik heb een hele lieve, lompe maar soms gevaarlijk paard.
Ik heb een 8 jarige tinker merrie die echt aan de hand een lief knuffel paard is, maar met rijden een draak!
Ze is niet meer te houden met rijden en gaat dus alle richtingen op, hoofd omhoog en gaan.. Ze rent op de bakranden af en gaat dreigen om er over heen te gaan, als ik wil aandraven sprint ze weg en als ik opstap wilt ze al gaan galloperen.
Ze is echt heel erg sterk, en ik ben best stevig en heb aardig wat kracht. Ik heb heel veel plezier van haar, maar het gedonder moet afgelopen zijn.
Zou er eventueel een goed hulpmiddel zijn om haar langzamer, en geconcentreerder te laten lopen?
Ik heb voorheen wel eens een martingaal gehad, maar dan zet ze zoveel kracht dat het leer kapot getrokken werd!

Kunnen jullie mij misschien helpen?
groetjes Steffi

Caira

Re: Niet meer te handhaven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:48

Ik zou een goede instructie nemen want dit klinkt als een balansprobleem waardoor ze door gaat denderen.

SteffiSara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:59

Dat zal wel eens kunnen..
Helpt een Martingaal of Thiedeman niet om haar langzamer te laten lopen?

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:24

Je kan er tig hulpmiddelen eraan hangen maar daarmee los je het probleem niet op.

Hoe lang heb je haar al?
Hoe ver is ze door gereden,wat kan ze al?

Zoiezo les nemen want dit gaat van kwaad naar erger....

Hoe reageert ze op jou als je met haar wandeld (door de bak) en je oefent de commando's ho,stap,draf etc?
Terug naar de basis en iemand erbij halen die ervaring heeft.

SteffiSara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:36

Ik heb haar nu bijna 2 jaar
En door de bak lopen met commando's etc gaat heel erg goed hoor
Echt zo mak als een lammetje
En ik bedoel met een hulpmiddel dat ik dit NIET permanent ga gebruiken maar ga op/afbouwen natuurlijk!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:38

een balansprobleem kun je enkel oplossen door het paard te leren om het gewicht te verplaatsen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:39

Geen pijntjes? Kun je er niet eens een ervaren iemand op zetten?

Breumelhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:40

Is er een tandarts bij geweest, zadel gecontroleerd? Problemen kunnen daar ook vandaan komen.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:47

Martingaal trekt ze kapot, al eens een slofteugel geprobeerd?
Moet je er wel zeker van zijn dat het niet vanuit pijn of niet goed passend tuig komt, maar het heet niet voor niets hulpteugel. Iedereen is er vast op tegen maar ik heb een keer een paard met slof laten rijden die ook niet te houden was, was 1 keer nodig en mw liep daarna heerlijk ontspannen. Als je maar weet hoe je het moet gebruiken kan het echt geen kwaad, het drukt ze wel even met de neus op de feiten dat ontsnappen niet altijd werkt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:48

Ja lijkt me verstandig, een paard zonder balans vastzetten aan de voorkant, dat komt het dier echt ten goede...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:50

Met kracht oplossen win je het nooit, paard is altijd sterker.
Heb je haar zo gekocht, zo moeilijk te rijden of was het in het begin makkelijker?

SteffiSara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:55

Ze is vroeger mishandeld geweest en ik heb haar gekocht van een bokker
Ze is altijd al drammerig geweest maar de laatste tijd word het wel erger.
Daar tegen' buiten is ze echt heel braaf!
Ze kan licht dressuurmatige oefeningen, loopt altijd heel netjes naar beneden, maar ze wil altijd hard hard hard..
Ik denk dat ik morgen een thiedeman ga halen.
Heb een beetje gegoogeld, en een martingaal heeft denk ik minder nut kwa 'verzamelen' in gangen..
Wat denken jullie?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:58

Hou op met die hulpmiddelen opperen alsjeblieft. Dat gaat je echt niet helpen. Ja je kan een scherp bit erin hangen zodat je hard kan gaan trekken. Je paard trekt heus wel terug hoor, daar gaat ze niet fijner en meer ontspannen van lopen.

Eerst zorgen dat ze geen pijn heeft, zadel, rug, gebit, benen?
Dan instructie. Misschien hou je veeeel te veel vast? Misschien zit jij uit balans en maakt dat het nog erger.
Of vind ze de bak vreselijk omdat je altijd hetzelfde doet?
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 03-02-13 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:59

meis zoek alsjeblieft goede hulp in de vorm van een instructeur en niet met hulpteugels, dan ga je alleen van kwaad tot erger. Je moet leren samenwerken, dansen, en niet vechten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:01

Over dat ze mishandeld is geweest daar geloof ik niet zoveel van, dat word zo vaak gezegd. Probeer daar ook niet naar te handelen.
Zoals gezegd word, zoek hulp, geen hulpteugel. Een tiedermann kan maar als je paard een martingaal kapot trekt zou ik niet eens beginnen aan tiedermann.

SteffiSara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 22:09

Nou dan geloof je het toch niet?
Dat doet me niks hoor, als je zegt dat het niet zo is.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:14

Hoe heb je het dier gekocht, is het met de tijd alleen maar bergafwaarts gegaan met rijden? Of al die tijd 0,0 beter geworden en alleen maar slechter? Vergeet niet dat paarden die beter in hun vel gaan zitten dat laten zien in karakter,
Klinkt vervelend, maar als dat zo is zit er géén vooruitgang in en zit je echt totaal op de verkeerde weg. Een extra stukje leer (of het idee dat jij aanspreekt dat je steviger bent dus best sterk bent geeft ook geen indruk dat je op de goede weg zit). Qua kracht win je het nooit van die 500/ 600 kilo. Ze moeten dus op één of andere manier willen luisteren als je er naast staat, maar ook als je erop zit. Dat behaal je met duidelijkheid en is zeker niet makkelijk. Daar zul je zeker hulp bij moeten zoeken (en vooral in het begin gericht begeleiding bij kunnen gebruiken) om op de goede weg te geraken.

SteffiSara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 22:21

Toen ik haar kocht heeft ze daarvoor 3 maanden stilgestaan omdat haar veulen net was afgespeend.
Toen hebben we het weer rustig opgepakt, met heel veel succes!
We hebben samen een ongeluk gehad, en sinds dien is het stuk voor stuk slechter gegaan.
Toen ben ik naar een andere stalling gegaan, en heb ik echt goed met haar kunnen werken.
Echt niks aan de hand, ontspannen, gehoorzaam, lief.. Echt een tinker!
Een paar maanden later zou ik naar een andere stal gaan (was gepland!!) En daar sta ik nu zo'n 5 maanden.. Sinds die tijd gaat het alleen maar slechter!!
Ik heb haar laten keuren, heb meerdere zadels (dit zadel past goed)
Staat goed op ijzers, rij met een enkel gebroken bit,
Ze is ook bij de vorige eigenaar western gereden..
Ik kreeg dus ook een westernbit mee, maar ben daar allang vanaf!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:32

Er zijn zoveel factoren waardoor een paard dit gedrag kan vertonen. Zoals slecht zadel, haken aan de tanden, teveel energierijk voer, weinig beweging en ga zo maar door.

Nu mijn vragen:
Hoe wordt ze gehuisvest? Komt ze buiten? HOeveel uur op stal per dag?
Wat krijgt ze te eten? Hoeveel krijgt ze te eten?
Wanneer is de zadelmaker geweest?
Wanneer is de tandarts geweest?
Wat doe je met haar iedere dag?
Wat voor bit gebruik je?
Hoe zwaar ben je zelf en hoe is je balans?

Ik heb zelf een Tinker ruin van 9 jaar en ik weet dat als hij te weinig beweging krijgt dagelijks, dat hij ook hard hard hard gaat. Het liefst plat door de bocht met flink wat gebok.
Ditzelfde gedrag vertoont hij als hij teveel brokken krijgt of té veel suikerrijke brokken.

Ik heb 'm 5 jaar geleden gekocht incl. zadel met boommaat 31. Inmiddels heeft hij boommaat 35. Kan zijn dat het zadel te krap is.

En ik heb er een tijd over gedaan om lekker mee te gaan in galop, verlichte zit was geen probleem, maar zitten in het zadel ging niet echt goed. Wat paard weer niet leuk vond en het op een lopen zette.

Dus ga bij jezelf bovenstaand rijtje na, kijk of je eea kunt oplossen, eventueel met hulp.

Edit: ik zie dat je een aantal keer van stal bent veranderd, ook dat heeft een behoorlijke impact op een paard. Daarnaast zijn Tinkers ook niet erg snel van vertrouwen, dat moet je echt verdienen. Voordat mijn Tink helemaal op z'n gemak was op z'n nieuwe stal, was er zomaar een half jaar voorbij. Geef het tijd.
En heb je haar na laten kijken door een osteopaat? Misschien dat er wat scheef zit, waardoor ze last heeft van haar rug als je op haar zit. Kan zijn dat het komt door het ongeluk.
Vergeet niet dat ze weer helemaal een vertrouwensband moet opbouwen na het ongeluk. Dat heeft tijd nodig.

SteffiSara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 22:45

Ze krijgt sochtends 1/2 basisbrok en savonds ook 1/2 basisbrok.
Ik rijd haar met een enkel gebroken bit
Ik weeg 85 kg en ze komt zo'n 4/5 uur per dag buiten.
Ik rijd haar niet elke dag, ene dag rust, wandel dag.. Andere keer rijden, buitenritjes, ze krijgt elke dag genoeg aandacht!!
Ze heeft er lichamelijk niks aan over gehouden na dat ongeluk, maar ik wel. Heb nu scoliose dus mijn evenwicht is niet goed.
Op zondag wil de staleigenaar liever geem bezoek, maar ze worden dan wel buiten gezet. Somers worden ze sochtends in de weide gegooit en savonds weer binnen gezet

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:55

Ieder paard is natuurlijk anders, dus er bestaan geen "standaard" voer- of bezigheidsrichtlijnen. Om je een beeld te geven hoe het bij mijn Tink gaat:
's ochtends en 's avonds een handje basisbrok aangevuld met een schepje vit/min korrel.
'winters 8 uur per dag naar buiten onbeperkt ruwvoer
's zomers 10-12 uur per dag op de wei en 's avonds ruwvoer op stal

5x per week beweging:
20 min longeren
2x per week 45 min dressuur (1x per maand les)
1 uur springen (om de week les)
2 uur buitenrit

En daarnaast nog uitstappen of wandelen langs de weg of op het erf.
Als ik bovenstaande niet doe, heb ik ook een race monster.

Verder oefenen ik met dressuur ook echt tempowisselingen, wil hij hard dan ga ik stappen. Wil hij rustig draven, dan wil ik juist een galopje. Ik bepaal nl het tempo. En ik bepaal ook wanneer er wordt gestopt met galopperen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:55

Heb je nu momenteel les?
Met kracht ga je dit niet oplossen maak je de boel alleen maar erger mee want je paard gaat er alleen maar harder tegen in. Je moet niet met alle kracht er aan gaan hangen dat is wat er fout gaat. Je zult het toch over een andere boeg moeten gooien en je kracht niet tegen je paard gaan gebruiken.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:02

misschien vlucht ze wel gewoon voor de ruiter :)*
aangezien je zelf al aangeeft dat je 85 kilo weegt en dat is natuurlijk niet heel licht
til daar minstens 5 kilo zadel en kleding bij op en een slechte balans

zet er eens een goede ruiter met balans op die wat lichter is

misschien vlucht ze gewoon voor jou als ruiter doordat je hem in de weg zit :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:04

even een qoute uit een reactie van jou uit een ander topic

SteffiSara schreef:
Aangezien mijn Tinker heel erg drammerig is, kan je er geen normaal bit onder hangen.
Ze pakt het gewoon vast en gaat dan aan de kletter.
Ik heb er een western-bit onder hangen, genaamd Billy Allen Shank.
Het is wel een scherp bit moet ik zeggen, alleen ze loopt er wel heel rustig en ontspannen op.
Ik trek echt niet aan de teugels hoor, ik gebruik ze zeg maar alleen als noodrem.
Veel mensen hebben er commentaar op, maar het gaat gewoon niet anders.

Groetjes.

en hier gaat het al fout

alsjeblieft zoek een goede ruiter neem goed les en ga niet zo door dit gaat niet werken -O-

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:08

Je ontwijkt de medische vragen valt mij op zoals wanneer is de tandarts geweest en wanneer de zadelmaker. Dit zijn belangrijke vragen in deze situatie!