Hi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rooskoedam

Hi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 18:17

Hi,
Ik en een vriendin van mij hebben sinds kort allebei een eigen (verzorg)shettie! Maar nu was onze vraag wat kunnen we er allemaal mee doen? En weten jullie misschien nog leuke dingen om voor ze te maken? We zoeken gewoon van die dingen zoals:

~Rijden
~Longeren
~Paardensnoepjes
~enz.

We zoeken voor dingen om te maken wel een recept of een uitleg er bij. En ze kunnen o.a. niet voor een karretje en we hebben maar 1 zadeltje.

En wat rijd voor een paardje fijner? Met neus riem of zonder? En we willen ze gaan beleren zonder bit. Maar eerst maar eens zorgen dat we ze goed onder controle krijgen.

Ze kunnen af en toe nog wel eens een bokkesprong maken...

En we rijden of langs een rustige weg. Of op het erf van een boerderij. En in de zomer kunnen we ook het weiland op.

Groetjes, Roos en Fleur!

P.s. Weet iemand hoe je je shettie van 6 a 7 in galop kan krijgen. Want ze willen niet meer goed aanspringen in galop. En wij zouden het leuk vinden om ze het te leren!

-xxx-!

Annenas

Re: Hi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:21

Op het erf van de boerderij?
Ik hoop dat je niet op de stenen bedoelt..

Probeer eerst eens met longeren en dan er een commando bij aan te leren met galop en daarna pas onder het zadel gebruiken.

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:26

Ik denk dat jullie een beetje teveel willen ineens. Begin rustig aan, jullie hebben net een verzorgshet.
Hoe groot zijn jullie? Want normaalgezien is het niet de bedoeling om een shet te rijden maargoed.
Jullie moeten erook aan denken dat de eigenaren het goed vinden, vraag het dus.
Als jullie het paardje nog niet in galop krijgen, begin eerst dan eens met stap, en dan pas draf. Zo dat ze die gangen al goed onder de knie hebben, en DAN pas beginnen met galop. Haal de eigenar er desnoods bij, want het is natuurlijk niet jullie paard. Uhmmmm, jullie kunnen heeeeeeeeeel veel doen met een shetlander.
Je kan bijvoorbeeld wandelingen maken aan de hand, vrijheidsdressuur, vrijspringen, schriktraining, natural horsemanship, lekker lange poetsbeurten,lekker tutten in de weide, longeren, gymkana, voltige ( niet als jullie te groot zijn !!!) enzovoort, hopelijk heb je hier iets aan ;)

rooskoedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 18:34

We rijden wel op stenen. De eigenaren vinden eigenlijk alles goed. En we kunnen er gewoon op rijden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:35

Citaat:
We rijden wel op stenen. De eigenaren vinden eigenlijk alles goed. En we kunnen er gewoon op rijden

Rijden op stenen ? Hebben ze geen bak of zandvlakte ?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:36

MyGinger schreef:
We rijden wel op stenen. De eigenaren vinden eigenlijk alles goed. En we kunnen er gewoon op rijden ;)

Daar moet je gelijk mee stoppen.
Is heel slecht voor de pony's!
Dan kun je beter eens gaan poetsen, knuffelen en misschien wat vrijheidsdressuur in de wei doen ofzo.

rooskoedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 18:37

Ze hebben geen bak. En het zijn shetties he! Poetsen en Knuffelen ze al meer dan de helft van de tijd!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:38

op stenen rijden? Nou dan moet je niet verbaasd zijn als over een paar weken die hoeven compleet afgebrokkeld/gescheurd oid zijn... := Daarnaast niet echt lekker voor de gewrichten.
Je kunt wandelen, lange lijnen, vrijheidsdressuur maar bij deze laatste 2 dingen moet je wel weten wat je doet...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:39

En shetlanders zouden wel op de stenen gereden mogen worden?
Shetlanders zijn hetzelfde als andere paarden, alleen kleiner. Daar kun je ook te groot en te zwaar voor zijn, daar is het ook slecht voor de benen als je ze vol op de stenen rijdt, moeten ook naar de smid/tandarts, verzin het maar.

tokedri

12 en op een shet?

saskiakefie

MyGinger schreef:
Ze hebben geen bak. En het zijn shetties he! Poetsen en Knuffelen ze al meer dan de helft van de tijd!

Dan alleen een rondje stappen op het verharde maar meer echt niet, zeker niet longeren dan glijden ze zo onderuit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:40

Citaat:

Dat het shetlanders zijn hoeft niet te betekenen dat het dan opeens goed is om op stenen te rijden. Ik snap wel dat hij niet wil galopperen, de pezen van de pony krijgen dan harde klappen te verwerken en het is slecht voor de hoeven, dus het is echt niet goed voor de pony's ! Is er geen bak in de buurt waar jullie in kunnen rijden, van andere mensen ?

rooskoedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 18:42

Ze zijn al vanaf hun 3de bij die eigenaren. En ze rijden altijd al op stenen... en hun hoeven zien er prima uit ;)

rooskoedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 18:42

Ik zal eens in de buurt vragen. En we proberen alleen maar op het gras te galopperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:44

Citaat:
Ik zal eens in de buurt vragen. En we proberen alleen maar op het gras te galopperen.

Een bak is voor jullie ook veel fijner . Ik zou als ik jullie was echt niet meer op de stenen rijden maar gewoon op een grasveld/weide, maar echt niet meer op stenen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:45

Klinkt niet zo lekker, op het harde rijden. Ga zelf eens hardlopen over het harde bestrating, ik kan je zeggen dat is geen pretje (ik moest 6 minuten lang hardlopen voor school). Ik heb dan wel zwakke enkels maar ik weet dat ik dit niet meer vrijwillig doe :n

rooskoedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 18:46

Ja, dat hoor ik al de hele tijd ;) Ik en mijn vriendin gaan zo snel mogelijk wat proberen te regelen ;)

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:46

MyGinger schreef:
Ze zijn al vanaf hun 3de bij die eigenaren. En ze rijden altijd al op stenen... en hun hoeven zien er prima uit ;)

En de pezen dan? Dat weet je niet, maar neem het nou maar van ons aan.
Het is echt niet goed voor ze. -O-
Als het goed zou zijn, waarom hebben mensen dan een bak? Een bak kan namelijk te nat zijn, dan is een stenen vloer toch veel makkelijker en goedkoper?
En hoeveel mensen rijden er op een stenen ondergrond? Inderdaad, niemand (op een enkele uitzondering na).

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:02

VSW -> yRT

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:27

Hoe groot zijn jullie? Meestal zijn kinderen te groot namelijk om shetjes te rijden, dan kun je ze natuurlijk nog wel borstelen en ze kunstjes leren (denk erom steigeren is link dat Nooit aanleren zonder vd juf) of ermee wandelen.

rooskoedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 19:46

We mogen er nog op rijden van de eigenaren. Anders hadden ze dat er wel bij gezegd. Wandelen doen we ook. Maar nu met de harden wind schrikken ze snel. En steigeren en bokken ze. (hoe kan je dat proberen af te leren?)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:54

Maar hoe groot zijn jullie dan? Eigenaren hebben ook niet altijd alle kennis in huis..

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:59

Dat de eigenaren zeggen dat het allemaal goed is en mag betekent niet dat het voor de pony's goed is! Ik zou als ik jullie was jezelf goed inlezen en alles onder begeleiding doen van een instructrice.

rooskoedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 20:01

Sorry, maar hoe moet je zon forum ding afsluiten?

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:04

Kan alleen een modje doen ;)
Was al een aantal keer de vraag hoe groot je bent/hoe groot de pony's zijn.
En op stenen rijden zal ik al helemaal laten, echt waar meiske niet doen :n
Ga lekker wandelen, kunstjes leren (vast wel een vd instructrice in de buurt die jullie kan helpen) of lekker poetsen.
Denk nu even om de pony en niet om je eigen plezier!

Succes