moeilijke beslising...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafke

moeilijke beslising...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 18:36

hoi
ik heb een beste wel moeilijke beslissing te nemen en ik heb jullie
hulp daar bij nodig...
Ik heb een haflinger , zelf ben ik 14.
ik heb een paar dagen geleden de paarden gereden
van de eigenaar van de stalling waar mijn haf staat ,
en ze vinden mij een erg goede ruiter maar vinden dat ik mijn
haflinger moet weg doen voor een sportpony of paard.
ik wil wel een goede ruiter worden natuurlijk omdat dat mijn grote
wens is maar ik weet niet of ik mijn haf wel kan missen ik hou
zo veel van dat beestje. maar aan de andere kant is het ook wel
mooi als ik iets kan bereiken met het paardrijden want sinds ik mijn
haf heb , heb ik veel meer moeite met het rijden omdat ze erg eigenwijs
is , en ik ben best klein voor mijn leeftijd en mijn haf is mega mega sterk
en meestal heb ik er echt moeite mee om haar te tegen te houden .
maar ze is niet vals maar gewoon heel erg eigenwijs ...
wat is de beste oplossing?

Ginootje

Re: moeilijke beslising...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:38

Gaan trainen met je haflinger dat je met je haflinger een goede ruiter kan worden? Ook haflingers kunnen sportpony's worden! Gewoon goede begeleiding en les dan kom je er wel.

Succes!

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:39

Houden, zo een paardje krijg je nooit meer!!!!
lease gewoon een pony van die stalling en dan rijd je daar mee in de sport en houd je je lieve haf gewoon,
en der is vast wel een oplossing om der minder sterk te maken!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:39

Haflingers kunnen ook sportpony's worden inderdaad.. :j

En als je zoveel van je haffie houdt als je zegt dat je doet, zou ik m nie weg doen hoor ;)
Eigenwijs zijn is nou eenmaal aard van t beestje.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:41

Ik mijn ogen is een goede ruiter iemand die op ieder paard kan rijden. Dus ook op een leuke eigenwijze Haflinger :j
Juist omdat ze eigenwijs is, leer je meer van haar.

hafke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 18:42

Ginootje schreef:
Gaan trainen met je haflinger dat je met je haflinger een goede ruiter kan worden? Ook haflingers kunnen sportpony's worden! Gewoon goede begeleiding en les dan kom je er wel.

Succes!

dankje

hafke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 18:42

othelloster schreef:
Houden, zo een paardje krijg je nooit meer!!!!
lease gewoon een pony van die stalling en dan rijd je daar mee in de sport en houd je je lieve haf gewoon,
en der is vast wel een oplossing om der minder sterk te maken!

oke slim thanx

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:44

als je een goede ruiter bent of wilt worden zou ik zeggen..aanpakken die haf! dan ga je het pas goed leren en kan je beter met moeilijkere paarden overweg!

zie de uitdaging om je hafje beter te leren rijden!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:46

Je moet nu kiezen tussen je haf weg doen en er misschien spijt van krijgen. Of je haf bij houden en er zeker van zijn dat je een klik hebt met je paard. Je kan best hogerop komen met een haflinger hoor :) Gewoon veel trainen en geduld, geduld en nog eens geduld...

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:46

Wat is jouw definitie van een goede ruiter? :)
Als je wedstrijden wil gaan rijden zou ik toch voor een paardje gaan (E-pony, klein paard) die voor de dressuur of springen gewoon wat makkelijker gebouwd is. Daar maak je jezelf en je Haf veel gelukkiger mee.
Wil je een goede ruiter worden voor het welzijn van je paard of als uitdaging voor jezelf zou ik lekker je Haflinger houden!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:47

NiKip schreef:
Ik mijn ogen is een goede ruiter iemand die op ieder paard kan rijden. Dus ook op een leuke eigenwijze Haflinger :j
Juist omdat ze eigenwijs is, leer je meer van haar.

Precies, en misschien niet de makkelijkste weg.maar als je er samen komt wel 100X meer eer van je werk dan een zogenoemde "sport"pony.
Sport paarden worden niet geboren,maar getraind. ( tuurlijk heeft aanleg en bouw hiermee te maken.)
zeker als je dol bent op je paardje, lekker houden en met behulp van goede instructeur kom je een heel end.
succes

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:48

en mss les nemen?

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:51

tylando schreef:
als je een goede ruiter bent of wilt worden zou ik zeggen..aanpakken die haf! dan ga je het pas goed leren en kan je beter met moeilijkere paarden overweg!

zie de uitdaging om je hafje beter te leren rijden!

idd, zo moet je het zien :j

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:52

Ik zou ook wel wat meer willen op dit moment maar om mijn haf weg te doen?
Nee niet zolang het echt niet hoeft!
Heb nog nooit in 8 maanden tijd zoveel lol met een paard beleefd (is 8 maanden ohz)
Heb haar zelf ingereden en ja ze is stront eigenwijs maar super braaf en ik kan overal met haar naartoe.
Ze gaat mee de bossen in en hebben al een trec en een spring wedstrijdje gedaan.
Ze loopt los over de dam en is mijn trouwste vriendin en ze word ook nog eens mama!
Daarom mis ik dit jaar wel wat dingen maar vooruit, ik hou van het beest dus je hebt het er van over.
Geloof me, ik heb het vaker gehad en je gaat er grandioos spijt van krijgen!

Gewoon gaan trainen en goeie lessen volgen dan word het vanzelf wel een sportpony, misschien zul je de Z niet halen maar hoe hoger je komt en bereikt hoe meer voldaan je je zal voelen!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:54

Wees blij dat je met een `moeilijk` paard kunt beginnen: als je dat kan is een ander paard een eitje.

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:55

Houden! zoals hierboven al gezegd: een haflinger kan ook een goede sportpony zijn!
je moet het als een uitdaging zien! en natuurlijk kan je altijd nog op andere sportpony's rijden vast wel.
maar iets met je haflinger bereiken na lang trainen geeft je een veel beter gevoel als in een korte tijd met weinig training het zelfde bereiken met een sportpony.
geloof me, ik spreek uit ervaring.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:16

Persoonlijk vind ik het ideaal om met een eigenwijs paard te leren rijden. Zij leren jou wat sturen is, zij leren jou wat doorzetten is. Wat heb je aan een sportpony die alle pasjes kent? Je moet enkel op het knopje duwen en het werkt. Daar leer je niets van. Als jij nu goed doorzet dan ga je eens zoveel voldoening hebben omdat JIJ dat hebt gedaan. Bij een pony die alles kan, wat heb je daar zelf mee gedaan? Niet veel he, dus achteraf ga je wel trots op je zijn. Kijk ook geregeld foto's of fimpjes van vroeger terug, als je dan vooruitgang ziet dan weet je waar je het voor doet. Ik weet perfect hoe je je voelt. Ik zit hier ook met het meest eigenwijze paard ook. Als ik links vraag zou hij liefst nog rechts gaan. Ik heb ondertussen ook een paard gereden met alle knopjes erop. Maar uiteindelijk voelde ik me daar niet goed bij. Ik leerde niets, het paard deed het allemaal gewoon voor me. Bij mijn paard moet ik eindeloos geduld hebben, maar uiteindelijk is het het allemaal waard.

Kijk eens op bokt of je geen topics vind van haflingers in de sport, deze bijvoorbeeld: noussie @ [RT-HAW] Z2 haffie op wedstrijd Uiteraard is dat iets van jaren training, maar toch een bewijs dat het niet onmogelijk is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:17

Als je pony echt niet past bij je doelstelling dan kun je hem beter weg doen. Als een pony/paard echt te sterk voor je is, dan kun je je maar heel beperkt ontwikkelen als ruiter. Dan zul je nooit een fijne afstemming bereiken met je paard. Niet alles is maar haalbaar op instelling en motivatie. Een combinatie moet ook passen. En er zijn haflingers die het goed doen in de sport, maar dat zijn doorgaans toch de ranker/moderner gebouwde types. Er zijn er ook genoeg van dat ras die gewoon te lomp zijn om als goede sportpony door te kunnen. En dat zijn geen fijne leerpony's voor kinderen. Wat voor type jouw pony is, dat is vanachter de pc niet te beoordelen. Verder ben jij beginnende ruiter en is je pony pas 8 maanden onder het zadel. Groen op groen is meestal ook geen goed en verstandig uitgangspunt.

Als je je goed en snel wilt ontwikkelen dan zal dat beter gaan op een ervaren leer/sportpony die een beetje kwaliteit heeft. Daar hangt meestal ook een prijskaartje aan. Als je dat kunt betalen, kun je daarvoor kiezen. En als je alle kneepjes op zo'n leerpony hebt geleerd kun je altijd nog kiezen voor een jonge pony of paard om zelf op te leiden.

Maflinger_S schreef:
Wees blij dat je met een `moeilijk` paard kunt beginnen: als je dat kan is een ander paard een eitje.

Dat is maar de vraag. Goed leren paardrijden is al moeilijk genoeg. Als je als beginnende ruiter steeds maar alle zeilen bij moet zetten om er niet af te vallen, en een paard/pony maar de bak met je aan blijft vegen omdat hij gewoon te sterk voor je is, dan leer je rijtechnisch gezien niet zo veel. PLus dat op den duur de lol er wel af zal gaan.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:49

@Jasmijn78: ik ga er bij mijn opmerking van uit dat TS niet een echte beginner is: ze heeft de haf ingereden en ja, het rijden gaat niet makkelijk maar er wordt door anderen gezien dat ze een goede ruiter is. Dat betekent mijns inziens dat er de potentie is dat dit een goede combinatie wordt, zeker als ze ook les neemt/heeft.
Ik ben helemaal met je eens dat als je een echte beginner bent, het dan fijner is om een goed leerpaard te hebben zodat je leert rijden en niet alleen maar bezig bent met er niet af te vallen en niet de bak uit te rennen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:57

Maflinger_S schreef:
ik ga er bij mijn opmerking van uit dat TS niet een echte beginner is: ze heeft de haf ingereden en ja, het rijden gaat niet makkelijk maar er wordt door anderen gezien dat ze een goede ruiter is.

Ze geeft zelf aan dat de pony een maatje te groot/sterk voor haar is, dus het inrijden kun je dan niet geheel succesvol noemen. Als ze meer ervaren was/een betere combi was met deze pony had ze dit probleem niet. Bovendien is ze maar 14; hoe ervaren kun je een kind van 14 noemen? Kinderen van die leeftijd kunnen onmogelijk zo'n traject en wat daar bij komt kijken overzien. Kinderen moet je ook tegen zichzelf in bescherming nemen en ze niet laten aanmodderen met een kilo of 400 welke ze niet onder controle hebben.

Wellicht hebben de mensen die haar adviseren een passendere (sport)pony te kopen best wel kijk op de zaak en hebben ze het beste met haar voor. In dat geval doet ze er verstandig aan zulk advies op te volgen, ipv advies van mensen op te volgen die de situatie niet kennen, maar vaak puur vanuit de emotie reageren omdat ze gek zijn op haflingers.

Nobodyshere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:05

als je goed met een haf traint zijn het geweldige sportponys!!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:07

@Jasmijn78: kan heel goed zijn dat je gelijk hebt, die discussie ga ik niet aan. Ik gun TS een leuk paard waarmee ze lekker aan de slag kan. Als dat een/de haflinger is, is dat best (en ja ik heb in deze mijn Boktnaam niet mee :D), is dat een sportpaard zoals de staleigenaren die blijkbaar ter beschikking hebben, is dat ook best.
Klein nadeeltje van een 14-jarige vind ik dat die makkelijk beïnvloedbaar is, dat lees je ook in haar eerste post, ze twijfelt na 1 positieve opmerking.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:11

reageer niet uit emotie en heb niks met haflingers :+

waar t om gaat is wat TS wilt leren! Wedstrijd rijden, gewoon trainen, paarden inrijden? je zou sowieso mss een paardje kunnen bijrijden die wel in de sport zit eventueel? en blijven oefenen met je haf en les nemen? Lukt t dan echt nog steeds niet, tja dan zou ik verder kijken voor een paardje wat makkelijker is !

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:12

Maflinger_S schreef:
Klein nadeeltje van een 14-jarige vind ik dat die makkelijk beïnvloedbaar is, dat lees je ook in haar eerste post, ze twijfelt na 1 positieve opmerking.

Klopt. Daarom kan ze zich beter wenden tot mensen in haar directe omgeving die de situatie kennen en hopelijk het beste met haar voor hebben.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:14

Uit je post maak ik op dat je wel de klik hebt met je haf. Ik zou gewoon veel lessen nemen en trainen, een B wedstrijdje kan bijna elke pony sowieso wel aan :) En als je niet verder komt, kun je rondvragen voor een bijrijdpaardje en daarmee de sport ingaan. Succes!