Welke kruising jouw interesse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Welke kruising jouw interesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:38

Ik zou graag zonder een discussie te starten over het wel of niet fokken van een kruising/ dan wel een discussie over het nut van dit topic, wel eens willen horen naar welke kruisingen jullie nog benieuwd zijn qua resultaat.
Ik snap dat een willekeurige kruising tussen twee rassen nooit representatief zal zijn voor elke kruising tussen deze rassen, maar ik weet dat er best mensen zijn die wel nadenken over een bewuste bepaalde kruising. Zoals het willen veredelen van een merrie door middel van Arabisch bloed via de hengst, enzovoorts.

Mijn vraag is dus, welke kruising hebben jullie wel eens serieus over nagedacht en welke kruising zou zo succesvol kunnen zijn dat ze vaker zullen voorkomen? (denk aan Quarabs, Arabo-friezen, Anglo-Arabieren, NWR-Welsh). Of hebben jullie al een succesvolle (in jouw ogen) kruising gefokt (Expres of per ongeluk). Ik zie zelf wel eens (naar mijn mening) heel succesvolle kruisingen voorbij komen (zoals Grani, de kruising Rocky Mountain x haflinger) waardoor ik wel eens nadenk over rassencombinaties.

Barst los zou ik zeggen! :) Misschien leuk om erbij te vermelden waarom deze kruising je nou juist net aanspreekt.
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 02-01-13 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Re: Welke kruising jouw interesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:40

Fjord/lippizaner lijkt mij wel mooi!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:49

oke dat is een aparte keuze, waarom dan maureen95?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:51

Ik heb een 3/4 knapstrubber 1/4 kwpn. De kleur en het barroke van de knapstrubber, met een vleugje sportbloed

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:52

Ik zou niet weten wat eruit komt maar het lijkt mij gewoon heel grappig! een elegante fjord met de mooie manen van een lippizaner!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:54

Zafirah is een Anglo-Arabier en dat vind ik toch wel een erg geschikte kruising! De snelheid en kracht van een EV en de sensibiliteit, moed en elegantie van een AV maakt een gevoelig maar werkwillig paardje! En ze is mooi :))

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:56

Leuk om verschillende dingen te horen. Ik ben vooral benieuwd naar welke kruisingen mensen nog zouden willen proberen uit eigen oogpunt, niet zozeer waar ze toevallig tegenaan zijn gelopen.

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:57

Ibero fries <3

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:59

fries X Belgisch trekpaard? :') heb ik nog nooit van gehoord hahahaha
als ik ooit iets zal fokken, zal het een goed sportpaard X werkwillig paardje zijn die koel in zijn hoofd is :j

MZazaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:03

Een Fries X Tinker lijkt me leuk, Een Fries met vlekken? Geen idee hoe het precies zal worden.. :)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:10

Ik overweeg mijn Quarter merrie te kruisen met een Lusitano of PRE (of Azteca), het resultaat zou dan een Azteca zijn, met papier want dat vind ik wel belangrijk.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 19:12

ah de fries word al vaker genoemd zie ik :) Bij kraamstal in the picture is nu ook een kruising op komst tussen een haflinger en een bonte arabier x saddlebred, die kruising ben ik ook wel benieuwd naar.

@ Authentic, interessante kruising, ben ik wel benieuwd naar. Lijkt me wel een goede combinatie.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:14

fries x haf die ik gehad heb, man wat een prachtig beest met gouden karakter!
wat mij betreft iets wat ik vaker zou willen zien.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:15

MZazaxx schreef:
Een Fries X Tinker lijkt me leuk, Een Fries met vlekken? Geen idee hoe het precies zal worden.. :)

kan ik je in het voorjaar vertellen
pappa: fries x haf
mamma: tinker :P

MZazaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:20

Rider01 schreef:
MZazaxx schreef:

kan ik je in het voorjaar vertellen
pappa: fries x haf
mamma: tinker :P

Oke leuk! Ben benieuwd. :)

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:20

Ik vind het kruizen van rassen juist verassend en leuk.
Jij krijgt vaak net even iets anders.
Ik snap niet dat mensen zich er soms zo negatief tegenover staan.
Papieren zeggen mij helemaal,maar dan ook helemaal niks.

Ik heb mijn zwarte Dravermerrie laten dekken door een fries.
Het is een leuk paardje geworden.Ze is nu volwassen,en woont door omstandigheden bij een andere bokker nu.
Maar ze is echt mijn droompaardje geworden. :j

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:22

Fjord x Connemara en Arabier x Fjord lijken me erg leuke combo's.. weet alleen niet of ze goed zullen zijn :')

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 19:32

Traber schreef:
Ik vind het kruizen van rassen juist verassend en leuk.
Jij krijgt vaak net even iets anders.
Ik snap niet dat mensen zich er soms zo negatief tegenover staan.
Papieren zeggen mij helemaal,maar dan ook helemaal niks.

Ik heb mijn zwarte Dravermerrie laten dekken door een fries.
Het is een leuk paardje geworden.Ze is nu volwassen,en woont door omstandigheden bij een andere bokker nu.
Maar ze is echt mijn droompaardje geworden. :j

ik ben het met je eens hoor, daarom open ik het topic ook.Ik verwacht nog negatieve reacties hier, zo gaat het altijd overal waar kruisingen genoemd worden, ook bij honden enzo. Mijn kruising Border Collie is 1 van de gezondste en correctste honden die ik ooit heb gezien,
en als ik komende zomer mijn merrie ga laten dekken (voor een opvolger, om zelf te houden) wordt het ook een kruising.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:37

Maureen95 schreef:
Fjord/lippizaner lijkt mij wel mooi!

Ik ken er een.

Afbeelding

Afbeelding

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:39

Mooi dier!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 19:39

goh, vaak zie je bij een fjord-kruising de kleur doorkomen van fjord, nogal dominant. Deze heeft niet heel fjordige trekjes :) zit bij deze niet ook fries in? zie ik via google haha, of is dat het veulen wat erbij hoorde.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:41

set_elkol schreef:
goh, vaak zie je bij een fjord-kruising de kleur doorkomen van fjord, nogal dominant. Deze heeft niet heel fjordige trekjes :) zit bij deze niet ook fries in? zie ik via google haha

Nee, dat is haar dochter, daarvan is de vader een Fries (niet gepland overigens, ze wisten ook niet dat de moeder drachtig was bij aankoop).

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 19:44

eerlijk gezegd, die vind ik veel mooier! wat een plaatje zeg, en dan ook nog een foutje :) komt ook door de kleur en de hoeveelheid behang, dat vind ik echt erg mooi.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:44

Ik weet niet zeker of de moeder wel gepland was hoor, dat zou ook best een foutje geweest kunnen zijn maar dat weet ik niet :Y)

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:46

ik heb een kruising tussen een ijslander en een arabier :) deze is gefokt voor het uithoudings vermogen om hogerop in de endurance te komen , ook zitten in zijn bloedlijn engels volbloed en selle francais :)