Gratis paarden of pony"s voor klein budget gewild op bokt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Gratis paarden of pony"s voor klein budget gewild op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 00:27

Zit bijna elke dag wel wat rond te snuffelen op bokt markt
beetje advertenties kijken en zie vaak dit :

Gezocht paard of pony voor klein budget/gratis krijgt goed thuis!

Ik vraag me altijd af wat voor soort mensen achter dit soort advertenties zitten
het zogenaamde budget is vaak niet hoger dan 500 of minder maar liefst gratis!
maar ze willen het liefst wel een gezond lief paard en vaak ook nog ingereden en als het even kan ook nog met papieren en het zou helemaal mooi zijn als er ook nog toebehoren bij zitten!

Toen ik een paard ging kopen had ik ook geen groot budget hoor
maar gratis had ik gewoon echt niet in mn gedachte ???
En tja voor 500 een ingereden paard of pony die ook nog is gezond is leek mij ook bestwel iets te mooi om waard te zijn...
Ik bied ook een goed thuis als de DA of smid nodig is komen ze gewoon ,maar dat is voor mij geen reden alleen maar een gratis paard te willen of enkelt voor een hele kleine prijs maar wel 10 eisen waar het dier aan moet voldoen...

Ik snap dat de paardenmarkt slecht is maar gratis gezonde paarden vragen vind ik toch wel iets aparts

Ik had pas mijn pony ook tk maar doordat ik vooral reacties kreeg van mensen die hem enkelt voor bv het hierboven genoemde budget wilde
heb ik besloten hem toch lekker zelf te houden en meschien is over een jaartje verder te kijken := (voor een degelijk bod als nog tk hoor) maar mijn gezonde lieve haflinger met papier ,3jr, gaat er niet voor weg...

Wat vinden jullie ?
Aan de ene kant word er natuurlijk veel gezeurd over de markt die op zn gat ligt maar als we ze gratis weg geven of voor een duppie heb ik echt het idee dat het voor altijd zo zal blijven..

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:29

Ja vind het ook niet normaal.
snap best dat je het zo goedkoop mogelijk wilt houden.
maar een gezond paard die ingereden is etc, die kun je gewoon bijna niet voor zo weinig krijgen.
ik zelf zou t risico in ieder geval nooit nemen.

_Alarm_wlkp

Re: Gratis paarden of pony"s voor klein budget gewild op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:34

Ik heb toevallig geluk gehad dat ik mijn paard voor heel weinig geld heb kunnen kopen, was toeval dat ik bij haar ben uitgekomen , mijn budget lag ook vele hoger maar de klik was er en ik moest ze kopen :D Een paard uit de duizende! Kerngezond, goed karakter, geen verborgen gebreken ook al is ze voor sommige maar een draver :)

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:42

Ook een beetje ons (de maatschappij) eigen schuld. Je kunt tegenwoordig bijna overal een gratis paard ophalen. Van een gezonde shet hengst tot een uitgekoerste draver en van een jonge mooie -niet meer geschikt voor sport wegens blesssure- tot een oudere nog prima rijdbare merrie met papier wegens overgang naar een jong paard. Hoeveel 'gezelschapspaarden staan er wel niet gratis af te halen?
Mensen willen geen kosten meer steken in een paard omdat ze er niks meer mee kunnen of omdat ze een nieuw paard hebben.. Dus de koopjesjagers kunnen ook eisen gaan stellen aan hun gratis paard..

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:55

Ik heb ook maar 550 euro voor mijn paardje betaald, maar dat is een volledig groene tweejarige pony. Over het algemeen heb je voor dat budget alleen een groen paard, of een paard dat iets mankeert. Die paarden gaan nog een hoop tijd en geld kosten. Geld dat deze mensen over het algemeen niet hebben. Je kunt nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten in de paardenwereld. Het is een dure hobby en paarden zijn geldverslinders. Helaas denken veel mensen dat het wel losloopt, maar dat is niet zo. Ik heb dat zelf met mijn eerste paardje mogen ervaren, en dan heb ik het niet eens over die keer dat ze bijna mijn stalgeld heeft opgegeten...

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:06

toch gebeurt het.
Ik heb nu 4 paarden die me gratis zijn aangeboden (ik zocht wel niet)

een verzorgpaardje dat door een blessure niet meer Z zou kunnen lopen maar verder wel prima recreatief bereden kon worden. Eigenaar had dressuur/wedstrijdambitie en wou hogerop komen, tja dat ging met haar niet meer, ze was bewust gekocht als z paard. Ik mocht dr hebben omdat ze t bij mij goed zou hebben.

Erna werd een ander verzorgpaard verkocht wegens gezondheidsredenen en geen zin meer, ze wisten dat ik er het geld niet voor had anders mocht ik haar hebben, ze hebben haar binnen nog geen 24 uur naar de handelaar gedaan wat erg pijnlijk voor mij was. Hoe hoog ze weer kon komen in de sport wisten ze niet door een peesblesure maar aangezien die mooi genezen was en het opbouwen allemaal weer goed ging kon je daar vast een leuk L wedstrijdje mee rijden.

Erna werd me een paard aangeboden, kruising, zou gezond zijn maar moest weg en was te duur om nog maanden te laten staan, kortom goed huis was genoeg en je mocht dr zo mee nemen.

Nu word me een kerngezond z paard aangeboden *spring gefokt, ook gedaan, evenals dressuur* super paard. OOK gratis! voor mij een kleine kans dat ik alles rond krijg omdat er nogal een tijdsdruk achter zit. maar goed...
Het is wellicht raar een paard zo te vinden en de kans is heel klein, aan de andere kant. Nee heb je en ja kun je krijgen. Het is niet verboden, enige dat kan gebeuren is dat ze geen reactie krijgen of een paard met gebreken dalijk in de wei hebben staan. En ja heeeeeeeeel misschien krijg je wel een gezond paard gratis.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:34

Tja, waarom niet?
Een paar maanden geleden zocht ik ook een pony voor mensen. Prijsklasse tussen 0 en 500 euro. C of D-maat. Gezond in de zin van klinische keuring doorkomen en geen gekende kwalen. Gewoon een leuke toffe leerpony voor de kinderen. Moest niets speciaals zijn, maar uiteraard wel goed opgevoed.
Paar pony's voor hen opgelijst en na drie weken hadden ze er eentje die aan hun "eisen" voldeed en die in de prijsklasse bleef.

Waarom niet? Wat is er zo erg aan een goedkope pony verlangen? Dat heb je toch bij alle diersoorten? Een rashond bij een erkend kweker kan ook tot de 1000 euro oplopen. Ik heb mijn hond voor 75 euro uit het asiel gehaald. What's wrong with that? Leven en laten leven. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:37

Ehh... je hebt een haflingerRUIN van 3 jaar? Dat is nou wel hét paard dat weinig opbrengt he. Niet vervelend bedoeld maar haflingerruinen/-hengstjes die niet ingereden zijn... ja die leveren weinig op. Is nou eenmaal zo.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:38

Als je een paard als gezelschap wilt kan ik het snappen, om hem nog een fijn leven te geven, maar als je een rijdpaard voor dat bedrag wilt ben je in mijn ogen gewoon een krent en zou ik ook nooit aan zo iemand mn paard geven/verkopen, want dit geeft me nou niet bepaald het gevoel dat je je er best voor doet om het paard goed te verzorgen en daar dus geld aan wilt spenderen ook als ie ziek word. Een hond of een kat is hiermee niet te vergelijken, omdat de kosten om een hond of kat te houden niet opwegen tegen de kosten van het onderhouden van een paard.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:39

Koper schreef:
Ehh... je hebt een haflingerRUIN van 3 jaar? Dat is nou wel hét paard dat weinig opbrengt he. Niet vervelend bedoeld maar haflingerruinen/-hengstjes die niet ingereden zijn... ja die leveren weinig op. Is nou eenmaal zo.

maar nog steeds niet gratis en als iemand dit zo in zn advertentie zet denk ik dat veel fokkers deze advertentie over zullen slaan

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:43

Het is maar net wat de gek ervoor wil. Ik zie ook zat paarden in mijn omgeving die aangeboden worden voor prijzen waar je stijl van achterover slaat zo hoog, dus het gaat 2 kanten op.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:47

tjah als ik kijk naar wat sommige vragen voor een veulen ondanks met papier dan nog wil dat niks zeggen en vind ik dat sommige echt bizarre prijzen vragen ervoor....

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:50

tenzij ze een draver willen..dan lukt dat wel voor dat budget :+

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:53

Opzich vrij logisch toch? Liever gratis dan dat je er 1000en euro's voor uit moet geven.
Maar vaak mankeert er dan wel iets ja..
Het ligt aan de situatie, als jij opzoek bent naar een maatje voor je paard, en je kan het paard/pony die dan komt bijvoorbeeld een waardig pensioen geven, dan vind ik het niet raar als die pony gratis is.
Maar als je er nog mee wilt gaan rijden, wedstrijden en weet ik het wat, dan moet je bereid zijn er voor te betalen, vind ik.

Wij hebben ooit wel een gratis shet overgenomen, het beestje heeft een mooi pensioen bij ons gehad en heeft nooit wat mankeert, de eigenaren waren ons dan ook heel dankbaar.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:56

Eens met bovenstaande, voor 750 - 1000 euro heb je een bereden haflinger merrie....
Ik heb ook geluk gehad met mijn pony's, de fries was nog het duurste...
De eerste pony was 20, z dressuur en springen, kerngezond, super karakter en spullen erbij, werd gebracht en hoefde ze niks voor te hebben, alleen soms komen kijken hoe het met haar ging.

2de pony was beleerd onder het zadel, ook een super karakter, 4 jaar oud toen ik haar kocht, 2 zadels en hoofdstellen erbij en dekens, hoefde alleen het tuig te betalen toen ze zagen hoe ze terecht kwam. Heb haar nu zelf doorgereden en is echt een heerlijk paard om mee te werken, heb haar laten keuren omdat ze geen drol gekost had, en compleet goedgekeurd. Nu liep ik wel tegen deze pony aan, was niet opzoek, zag toevllig deze advertentie staan als dagtopper en ze sprak me zo aan dat ik de dag erna toch ben gaan kijken.

Die mensen hadden 2 paarden en waren per paard 350 kwijt aan stalling ( westen van nl), dan kunnen ze haar wel voor meer aanbieden, wat ze zeker waard is, maar risico is dan wel dat je een paar maanden extra stallingskosten kwijt bent... zo kun je het ook bekijken.

En tjah wie niet waagt wie niet wint he, soms heb je een leuk spaarpotje voor een pony, maar is die leeg bij de aanschaf en kun je het onderhoud niet meer betalen. Beter is dan een goedkopere pony en genoeg geld voor keuringen en onverwachtse kosten. Denk dat veel mensen zo denken in deze tijd.

Soms staat er ook in advertenties goed thuis belangrijker dan prijs, bieden vanaf 2500 voor minder gaat ze niet weg.... dat vind ik veel storender, dan gaat het dus wel om de hoogte van het bedrag...

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:58

_Alarm_wlkp schreef:
Ik heb toevallig geluk gehad dat ik mijn paard voor heel weinig geld heb kunnen kopen, was toeval dat ik bij haar ben uitgekomen , mijn budget lag ook vele hoger maar de klik was er en ik moest ze kopen :D Een paard uit de duizende! Kerngezond, goed karakter, geen verborgen gebreken ook al is ze voor sommige maar een draver :)

Zou mijn verhaal kunnen zijn haha..

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:59

Ik ben zelf opzoek naar:
liefst een merrie, ruin mag ook
hoeft geen stamboom te hebben, mag best een vullisbakkie zijn
jong, hoeft niet ingereden te zijn
geen lichamelijke kwalen, maar mag best wat gedragsproblemen hebben.

Mijn budget gaat ook niet over de 700 euro heen eigenlijk, omdat paarden gewoon helemaal geen drol waard zijn. Als het dan ook nog eens stamboomloze, groene paarden zijn.. Goed voor een merrie zul je nog iets meer kunnen krijgen dan voor een ruin, maar de markt is er gewoon niet.
Ik reageer dan ook niet op iedere spetter die ik tegenkom, ik kijk wel uit.

Ik zie hengst veulens met een matig papier te koop staan voor 5000+ euro, nou sorry maar dan ben je op je achterhoofd gevallen. Of veulens zonder papieren voor 1500+, ook dat gaat er bij mij niet in.

elsando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:01

Ik snap dat ook niet helemaal hoor. Ook ik hem mijn paard uit de verkoop gehaald omdat ik helemaal gek werd van die reacties. En wat ik totaal niet snap. Als je een paard of pony wil kopen maar geen groot buget hebt, of het moet gratis zijn. Hoe kun je dan een goed tehuis bieden!! Wat als het diertje ziek word. Een dierenarts rekening loopt als snel tegen de €1000,- Als je het geld al niet hebt voor de aanschaf, hoe dan wel voor de rest!

Het is pas helemaal erg als je een shetlander te koop aan bied!! Dan krijg je echt abnormale reacties! Ik weet dat shetlanders niet veel meer waard zijn, maar een pony met goed papier en beleerd onder het zadel, enkel en dubbelspan ga ik niet weggeven als cadeautje!

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:02

Het kan ook andersom.. ik heb in juni een draver gekocht. Veel mensen zeggen tegen mij dat ik er véél te veel voor betaald heb. Spirit werd dressuur getraind, heeft nooit in een sulky gelopen en ja, je ziet aan zijn gangen dat hij een draver is. Maar: ik kan mijn 11-jarige dochter er mee laten rijden, een klein parcour springen en ik ga er vrolijk mee op buitenwandeling, hij is bom-proof! Super lief, braaf en aanhankelijk. Nou, dan is me dat véél geld waard hoor.

edit: dat is dan wat ze bedoelen met: wat een gek er voor geven wilt :)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:03

ellen_doorn schreef:
Ik snap dat ook niet helemaal hoor. Ook ik hem mijn paard uit de verkoop gehaald omdat ik helemaal gek werd van die reacties. En wat ik totaal niet snap. Als je een paard of pony wil kopen maar geen groot buget hebt, of het moet gratis zijn. Hoe kun je dan een goed tehuis bieden!! Wat als het diertje ziek word. Een dierenarts rekening loopt als snel tegen de €1000,- Als je het geld al niet hebt voor de aanschaf, hoe dan wel voor de rest!

Net wat iemand voor jou zei, ze zijn niks waard en ik trek liever een flinke portemonnee open voor als er iets mis is dan dat ik me blauw betaal aan de aanschaf.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:23

Tja, ik snap het wel dat mensen het zo goedkoop mogelijk willen hebben, maar mooi niet dat mijn pony gratis weg gaat. Mensen mogen er ook wel wat voor over hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:28

Miepie77 schreef:
Een hond of een kat is hiermee niet te vergelijken, omdat de kosten om een hond of kat te houden niet opwegen tegen de kosten van het onderhouden van een paard.

Qua voer kost mijn hond mij meer dan mijn paard. Ook hier dus gevaarlijk om veralgemeningen te poneren.
Nogmaals, leven en laten leven. Iemand die een leuke pony voor 500 euro koopt een krent noemen, vind ik beledigend en onrechtvaardig.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:32

Tari_42 schreef:
Het kan ook andersom.. ik heb in juni een draver gekocht. Veel mensen zeggen tegen mij dat ik er véél te veel voor betaald heb. Spirit werd dressuur getraind, heeft nooit in een sulky gelopen en ja, je ziet aan zijn gangen dat hij een draver is. Maar: ik kan mijn 11-jarige dochter er mee laten rijden, een klein parcour springen en ik ga er vrolijk mee op buitenwandeling, hij is bom-proof! Super lief, braaf en aanhankelijk. Nou, dan is me dat véél geld waard hoor.

edit: dat is dan wat ze bedoelen met: wat een gek er voor geven wilt :)

Inderdaad zolang jij er maar voor gegeven hebt wat hij jouw waard is. Jij blij en verkoper blij prima toch.

Verder snap ik dat ook niet. Persoonlijk zou ik me paard daar niet eens aan willen verkopen aan mensen die geen of zeer weinig budget hebben. Het ligt er natuurlijk aan wie er achter zit maar volgens mij vaak zat jonge kinders die denken een gratis paard verder niets kost of de ouders daarvan dan gooi hem op de wei en het kost verder geen drol. Dat paarden weinig waard zijn ja dat is zo maar om ze daarom voor niets de deur uit te doen bereik je waarschijnlijk niets. Omdat ik toch durf te zeggen de mensen die wel over nagedacht hebben en wel het onderhoud kunnen betalen zijn maar zeldzaam. Denk dat de ruime meerderheid die een gratis paard zoekt gewoon weg zelf in korte tijd in de problemen komt kost toch meer dan gedacht of mankeert meer aan dan gezegd is. En die paarden moeten dan ook weer weg. Ik zou mijn paard niet zomaar voor niets weg geven tenzij het bv een verzorger betreft waar je gewoon heel goed van weet dat die weet wat er bij komt kijken maar echt niet aan een vreemde. Daarbij weet je nooit wat er achter de advertentie zit, dat kan ook heel goed iemand zijn die met een zielig en goed bedoeld verhaal je paard voor niets wil hebben om er nog een paar centen op te verdienen en ze naar de slacht brengen. Brengen ze misschien ook niet veel op in NL maar dat zal vast ook gebeuren. Overal waar geld te verdienen valt worden mensen opgelicht. En op deze manier wordt het allemaal wel een stuk makkelijker.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:32

Ik vraag me altijd of de mensen met zoon laag budget een paard wel kunnen onderhouden :=.
Niet dat het budget altijd iets zegt, maar voor een dubbie op de eerste rang vind ik toch een aparte manier van zaken.
Als ik ooit mijn paard zou moeten verkopen gaat hij uitsluitend naar mensen waar ik een goed gevoel bij heb en niet gratis weg.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:33

Gini schreef:
Miepie77 schreef:
Een hond of een kat is hiermee niet te vergelijken, omdat de kosten om een hond of kat te houden niet opwegen tegen de kosten van het onderhouden van een paard.

Qua voer kost mijn hond mij meer dan mijn paard. Ook hier dus gevaarlijk om veralgemeningen te poneren.
Nogmaals, leven en laten leven. Iemand die een leuke pony voor 500 euro koopt een krent noemen, vind ik beledigend en onrechtvaardig.

dan ben jij een uitzondering. Denk dat we er vanuit kunnen gaan dat een doorsnee hond minder kost in onderhoud dan een doorsnee paard