Zo af en toe vliegt er eens een topic voorbij van een grotere ruiter (boven de 1.60) rijdende op kleinere pony's. Hierbij bedoel ik niet de D pony maat en zelfs ook niet de C pony maat, maar B pony's en af en toe Shetlanders. Nu komt bij sommige topics Bokt daar volledig bovenop zitten (

Maar wat ik mij nou afvroeg: waar komen al die 'waarheden' nou vandaan? Wat is er dan precies slecht aan het rijden op zo'n pony? En nog veel belangrijker, wat is er allemaal voor wetenschappelijk gefundeerd onderzoek naar gedaan? Het is heel makkelijk om te zeggen: 'je brengt de pony uit het evenwicht', of 'je bent te zwaar' (op zich is te snappen waar die aanname vandaan komt), maar hoe weet je nu zeker dat dat zo is? Er wordt bijvoorbeeld wat gezegd over 20% wat gedragen kan worden, maar waar haalt iedereen dat vandaan? Want zeker bij sommige ponyruiters zie je een perfect in balans lopende pony, terwijl er genoeg paarden zijn die bijna twee keer zo groot zijn en dat nog niet kunnen.
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat wat iedereen zegt niet waar is en je moet ook in staat zijn om je gezonde verstand te gebruiken. Bovendien is de wetenschap ook niet alles. Het lijkt me echter interessant om eens te kijken wat er nou daadwerkelijk over te vinden is qua bronnen, want volgens mij weet iedereen wel dat Wikipedia nou niet echt een betrouwbare bron is. Dus, welke mening is nu eigenlijk goed onderbouwd en waar komt die onderbouwing dan vandaan? Het lijkt me dus interessant om eens aan de hand daarvan een discussie te voeren, want een hoop verschillende meningen zijn er wel.

Hopelijk stoot ik zo niemand voor het hoofd, want ik ben erg benieuwd hoe hierover gedacht wordt!