Grotere ruiters op kleine pony's: wat is 'waarheid'?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frosty117

Grotere ruiters op kleine pony's: wat is 'waarheid'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 01:13

Hallo Bokkers,

Zo af en toe vliegt er eens een topic voorbij van een grotere ruiter (boven de 1.60) rijdende op kleinere pony's. Hierbij bedoel ik niet de D pony maat en zelfs ook niet de C pony maat, maar B pony's en af en toe Shetlanders. Nu komt bij sommige topics Bokt daar volledig bovenop zitten ( :D ) en worden er allerlei meningen in het rond gegooid. De een vind het prachtig dan een kleine pony zo goed gereden kan worden, de ander vind dat hoe dan ook taboe. Hetzij de lengte, hetzij het gewicht of allebei, allerlei dingen worden aangehaald die slecht zijn voor de pony. Zo worden er een hoop 'waarheden' rondgeslingerd.

Maar wat ik mij nou afvroeg: waar komen al die 'waarheden' nou vandaan? Wat is er dan precies slecht aan het rijden op zo'n pony? En nog veel belangrijker, wat is er allemaal voor wetenschappelijk gefundeerd onderzoek naar gedaan? Het is heel makkelijk om te zeggen: 'je brengt de pony uit het evenwicht', of 'je bent te zwaar' (op zich is te snappen waar die aanname vandaan komt), maar hoe weet je nu zeker dat dat zo is? Er wordt bijvoorbeeld wat gezegd over 20% wat gedragen kan worden, maar waar haalt iedereen dat vandaan? Want zeker bij sommige ponyruiters zie je een perfect in balans lopende pony, terwijl er genoeg paarden zijn die bijna twee keer zo groot zijn en dat nog niet kunnen.

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat wat iedereen zegt niet waar is en je moet ook in staat zijn om je gezonde verstand te gebruiken. Bovendien is de wetenschap ook niet alles. Het lijkt me echter interessant om eens te kijken wat er nou daadwerkelijk over te vinden is qua bronnen, want volgens mij weet iedereen wel dat Wikipedia nou niet echt een betrouwbare bron is. Dus, welke mening is nu eigenlijk goed onderbouwd en waar komt die onderbouwing dan vandaan? Het lijkt me dus interessant om eens aan de hand daarvan een discussie te voeren, want een hoop verschillende meningen zijn er wel. :D

Hopelijk stoot ik zo niemand voor het hoofd, want ik ben erg benieuwd hoe hierover gedacht wordt!

mooney

Re: Grotere ruiters op kleine pony's: wat is 'waarheid'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:21

Interessant topic (ben een kleine pony ruiter), zodra ik tijd heb zal ik de digitale bibliotheek van de universiteit eens doorspitten. Wellicht kan ik wat vinden.
Ben benieuwd met welke artikelen andere mensen komen.

Nu is het natuurlijk ook een lastig onderwerp. Draagkracht en balans wordt niet alleen bepaald door grootte, maar natuurlijk ook door het model en de juistheid van exterieur (vierkant model heeft meer draagkracht dan een rechthoek, pony die correct op de benen staat kan ook meer hebben etc).
Ook speelt het 'normale' plaatje een rol in de commentaren die worden gegeven op combinaties. In de Engelse rijstijl zijn we gewend aan een paard dat groter is dan bijvoorbeeld de paarden die bij western worden gebruikt.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:04

interessant inderdaad! Iedereen roept vanalles maar wat is nu echt waar en bewezen? Ik ga dit topic ff volgen!
Ik denk dat gewicht (denk behalve ruitergewicht ook aan overgewicht van paard zelf!!) van grote invloed kan zijn op het paard. Mn merrie heeft hele lichte artrose en verbening in dr voorbenen. DA gaf gelijk aan dat er alles aan gelegen is om het paard qua gewicht in topconditie te houden omdat de belasting op de benen dan zo min mogelijk is. Ook riep ie lachend dat het maar goed was dat ik tenger was omdat te zware mensen op haar niet fijn zal zijn voor dr, hij raadde het ook af om mensen zwaarder dan mij erop te laten. Zoals ik al aangaf, dit zijn de woorden van mn DA, maar in hoeverre is er onderzoek naar gedaan? Van mijn merrie met artrose en verbening snapt iedereen denk ik wel dat veel gewicht niet goed is maar hoe zit het bij ' gezonde' ponys en paarden?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:06

Dat je het gewicht van de pony zelf aanhaalt vind ik leuk, heel veel mensen denken hier inderdaad niet over na. Maar een pony die te zwaar is kan EN minder makkelijk bewegen en moet nog eens meer 'meeslepen' ook.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:07

interessant. Zelf rij ik eens op een A ponys, ben zelf 1.67 en weeg 45 kg. De bewuste pony's zijn behoorlijk groen en er zijn geen kleine ruiters in de omgeving die die pony's kunnen trainen. Beide worden daarnaast wel door kleinere meiden gereden, maar toch merk je dat ze zo nu en dan gaan uittesten en dat kan zo'n klein meisje niet oplossen.

Beide ponys zijn goed op gewicht, en ook aan de hand worden de spieren getraind :)

ben dus zeer benieuwd naar de feite hierove

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:15

Dat van die 20% regel heeft eens bij het boktnieuws gestaan, zal eens kijken of ik de originele bron terug kan vinden. Lengte ben ik ook wel benieuwd na.

Zelf heb ik een hele tijd met mijn 1,70 op mijn welsh gereden van 1,36. Ze kon dat prima aan, maar inmiddels stap ik niet meer op omdat ik mezelf nu te zwaar voor haar vindt, dus lichtere ruiters rijden nu op haar. Mijn bijrijdster van de shet is inmiddels te groot voor mijn shet (al zullen andere mensen dat mss niet vinden), maar ik wil het leuk houden voor mijn pony's.

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 18:06

Ik heb vandaag geen tijd gehad om de bibliotheek van de faculteit Diergeneeskunde door te spitten, maar ik ga het binnenkort zelf ook eens doen. Zo vroeg ik mij laatst ook af of er dan ook verschil zit tussen 'dood' gewicht en meebewegend gewicht.

Capopjekop, als de bron kan vinden van dat 20% artikel: dat zou super zijn, ik ben namelijk erg benieuwd! :D

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:17

Er heeft een artikel in de journal of equine veterinary science gestaan over de belasting van paarden, dit was n.a.v. een onderzoek bij de universiteit van Ohio. Het artikel (in het Engels) kun je hier lezen: http://www.j-evs.com/article/S0737-0806(07)00413-3/abstract. Jammer genoeg kun je alleen de samenvatting lezen, voor het volledige artikel moet je betalen, maar het uittreksel geeft al een aardig idee van het onderzoek.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:22

Ik volg hier ook even, heel interessant om het eens wetenschappelijk te benaderen! Ben ik wel voor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:24

Interessant topic dit :j Ik hoor ook altijd de algemene regel van 20%, en als ik dat bij bepaalde gewichten uitreken klinkt het behoorlijk logisch, maar waar het vandaan komt weet ik eigenlijk ook niet :n

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:27

Heel interessant maar dit stuk rapporteerd enkel over directe belastings factoren, en niet hoe het verloopt qua training, misschien is het voor de spieropbouw juist wel heel gunstig om zwaarder belast te worden, en qua slijtage op de lange duur. Toch de meest belangrijke vragen. Op zich trouwens wel heel logisch want dat zijn zeer tijdrovende en dus hele prijzige studies.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:03

Rij zelf ook nog steeds met mijn welsh, niet zo extreem lang maar we pikken soms zelfs een sprongentje mee en we zwemmen ook.
ik ben rond de 1,65 pony is ongeveer 1,18/1,20 welsh a en hij is goed op gewicht maar niet mega dik.

zolang hij geen last heeft enzo rij ik gewoon met mate met hem

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:06

Maar hoe bepaal je dat hij er wel last van heeft? Want zodra hij last van zijn rug heeft dan ben je in mijn ogen al te lang doorgereden.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:14

Ik denk dat het voornamelijk weg komt dat de combinatie er niet mooi uitziet? En het lijkt mij dat je benen in de weg zitten?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:34

Voor mensen die eerst FEITEN willen voordat ze geloven dat ze hun dieren misschien overbelasten:
Stel je voor:
als de belastbaarheid inderdaad op proefondervindelijke wijze BEWEZEN gaat worden, dan houdt dat in dat meerdere pony's voor zo'n experiment doelbewust op en over hun grenzen belast moeten worden, tot ze kapotgereden zijn...

Dan heb je kapotgereden dieren, de wetenschap weet voortaan met hoeveel kilo's en hoever bepaalde paardachtigen kunnen worden belast voor ze bezwijken, en jullie hebben je bewijs... moeten we dat willen? Of houden we het liever op wat veiliger grenzen?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:40

Cavalia schreef:
Ik denk dat het voornamelijk weg komt dat de combinatie er niet mooi uitziet? En het lijkt mij dat je benen in de weg zitten?

Dat lijkt me niet de wetenschappelijke fundering waarnaar Egel op zoek is. :P

Zoolgangster schreef:
Voor mensen die eerst FEITEN willen voordat ze geloven dat ze hun dieren misschien overbelasten:
Stel je voor:
als de belastbaarheid inderdaad op proefondervindelijke wijze BEWEZEN gaat worden, dan houdt dat in dat meerdere pony's voor zo'n experiment doelbewust op en over hun grenzen belast moeten worden, tot ze kapotgereden zijn...

Dan heb je kapotgereden dieren, de wetenschap weet voortaan met hoeveel kilo's en hoever bepaalde paardachtigen kunnen worden belast voor ze bezwijken, en jullie hebben je bewijs... moeten we dat willen? Of houden we het liever op wat veiliger grenzen?

Misschien vervelend om te zeggen, maar zo gaat het (momenteel nog) gewoon in de wetenschap. Je komt voor dit soort vragen gewoon niet onder experimenten uit, waar je in dit geval zeer waarschijnlijk dieren voor nodig hebt. Vandaag heb ik nog een college gehad over het gebruik van (proef)dieren in de wetenschap. Je moet wel weten dat er behoorlijk strikte (ethische) toetsingscommissies zijn alvorens het gebruik van proefdieren voor een bepaald onderzoek wettelijk toegestaan is. Het is iets minder zwart-wit dan jouw bericht doet overkomen, al sta ik ook niet achter het gebruik van proefdieren (voor niet-fundamenteel onderzoek, waar dit onderzoek volgens mijn mening onder valt)..
(Wellicht ga ik nu niet in op het statement wat je wilde maken, maar het staat er nogal krom waardoor anderen er wellicht over vallen, dus vandaar :) )
Laatst bijgewerkt door Imaginaerum op 06-12-12 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:47

Zoolgangster schreef:
Stel je voor:

Wie heeft er hier gezegd dat ze niet geloven dat ze de paardjes wellicht overbelasten? Je haalt iets aan waar niemand het over heeft..
Maar goed in ieder geval ik ga dit topic ook volgen lijkt me idd erg interessant TS want het komt natuurlijk niet vanzelf dat iedereen het hier zo moeilijk over doet enz.
Ben erg benieuwd :)

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 23:31

Ik heb vandaag eens het artikel opgezocht in de bibliotheek van de faculteit.

Er stonden een aantal interessante feiten in:

De regel dat een paard niet meer dan 20% van zijn eigen lichaamsgewicht kan dragen komt waarschijnlijk uit de U.S. Calvary Manuals of Horse Management van 1920. Hierin werd aangegeven dat het aanbevolen gewicht wat een paard maximaal mocht dragen.

Een recente studie (S.E. Garlinghouse, M.J. Burill, 1999) met 360 endurance race paarden (vooral Arabieren) ging in op de relatie tussen paard en ruitergewicht.
Conclusie: paarden in goede conditie konden 20-30% van gewicht dragen voor 100 mijl.
In een follow-up studie werden er 193 endurance race paarden gebruikt. Daarin werd ontdekt dat paarden met relatief méér eigen lichaamsgewicht maar een relatief minder groot pijpbeen bij dezelfde belasting sneller biomechanische moeilijkheden kregen waardoor het paard de race niet kon afmaken. Hiermee worden dus kreupelheden bedoeld. (S.E. Garlinghouse et al., 1999)

Vooral de lendenen (lendenen breedte) is erg van belang omdat dit sterk gerelateerd lijkt te zijn aan draagkracht en loopkracht (althans, dit wordt genoemd als persoonlijke ervaringen van endurance ruiters).

In deze specifieke studie (D.M. Powell et al., 2008) werden 8 paarden gebruikt die 15%, 20%, 25% en 30% van hun gewicht te dragen kregen. De pijpbeenbreedtes, lendenenbreedtes, schofthoogtes en lichaamsgewichten werden genoteerd. Gedurende de studies werden de hartslag gemeten, de ademhaling, de temperatuur en de spierverzuring middels lactaat in bloed.

25-30% beïnvloedt hartslag en lactaatconcentraties significant meer dan 15-20% aan ruitergewicht.

In een eerdere studie (Sloet van Oldenruitenborgh-Oosterbaan et al.) werden paarden met dood ruitergewicht en een echte ruiter ‘bereden’. Zij vonden daar geen verschil qua spierverzuring en biomechanica. Deze paarden werden belast tussen de 12,6 en 16,3%.

Beschadigingen aan de skeletspieren worden voornamelijk via het enzym creatine kinase gemeten.
Deze was bij 30% draaglast verhoogd tot 48 uur na rijden. Of dit enzym ook bij de andere paarden is gemeten werd mij niet helemaal duidelijk.

Advies uit dit onderzoek was om het onderzoek grootschaliger te herhalen, en uit voorzorg onder 20% lichaamsgewicht aan ruitergewicht te blijven.

Bron:
D. M. Powell (MS, PhD), K Bennet-Wimbush (MS, PhD), A. Peeples (AAS, BS), M. Duthie (BS). Evaluation of indicators of Weight-Carrying Ability of Light Riding Horses. Journal of Veterinary Science 28, issue 1. 28-33. Januari 2008

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:38

Interessant onderzoek, ben benieuwd of er ooit een grootschaliger onderzoek gaat komen.

Persoonlijk snap ik niet zo dat mensen het überhaupt leuk vinden om op zo'n klein ding te rijden. Ik snap het helemaal als zo'n kleintje zadelmak gemaakt moet worden en er een lichte wat grotere ruiter op gaat zitten maar ik vind er zelf echt geen lol aan.

Vroeger hadden we een B-pony voor het kind en dat beestje werd nogal lastig dus wilde ik die even corrigeren. Wat betreft gewicht kon hij mij gemakkelijk houden (was altijd nogal een lichtgewicht) maar wat zat dat verschrikkelijk zeg. Met mijn 1.75m. op een ding van 1.25. Ik kon helemaal niets want mijn voeten en zelfs kuiten kwamen niet bij haar buik en ik torende er ook hoog boven uit. Na die keer ben ik er ook niet meer opgeklommen, ben het maar vanaf de grond gaan oplossen want ik kon daar echt niet normaal mee rijden.

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 00:17

Ieder zo zijn eigen meug, toch Percy? :D Zo zijn er ook genoeg mensen die van hun leven niet op een paard van boven de 1.75 meter gaan zitten, dus tsja. Ik ben gewoon puur benieuwd wat er uit onderzoeken komt! :) Als er dan nog eens een discussie over begint dan kunnen we de meningen erover goed onderbouwen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 00:20

Percy schreef:
Interessant onderzoek, ben benieuwd of er ooit een grootschaliger onderzoek gaat komen.

Persoonlijk snap ik niet zo dat mensen het überhaupt leuk vinden om op zo'n klein ding te rijden. Ik snap het helemaal als zo'n kleintje zadelmak gemaakt moet worden en er een lichte wat grotere ruiter op gaat zitten maar ik vind er zelf echt geen lol aan.

Vroeger hadden we een B-pony voor het kind en dat beestje werd nogal lastig dus wilde ik die even corrigeren. Wat betreft gewicht kon hij mij gemakkelijk houden (was altijd nogal een lichtgewicht) maar wat zat dat verschrikkelijk zeg. Met mijn 1.75m. op een ding van 1.25. Ik kon helemaal niets want mijn voeten en zelfs kuiten kwamen niet bij haar buik en ik torende er ook hoog boven uit. Na die keer ben ik er ook niet meer opgeklommen, ben het maar vanaf de grond gaan oplossen want ik kon daar echt niet normaal mee rijden.

Ik vind het ook helemaal niet lekker rijden. Amper steun van het paard zelf. Enorm opletten, dat ik goed in het midden van het zadel zit, want merk wel degelijk invloed van als ik iets ver naar links leun naar recht. Als ik goed zit merk ik wel dat ze dan geen last van heeft van dat ik wat te lang ben.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 00:26

Heel interessant dit topic! Heb zelf voor de aankoop van mijn pony ook wat literatuur onderzoek proberen te doen I( wilde als volwassene van 1.68 nl een connemara, maar wilde eerst uitzoeken of dat ook verantwoord was tov het nog aan te schaffen paardje), maar het valt dan nog niet mee om echte onderzoeksartikelen te vinden.
Wat ik destijd wel vond ( maar de link natuurlijk al weer kwijt) dat bij het dragen van massa niet zo zeer de stokmaat van het paard bepalend is als wel de omvang van het pijpbeen. Ga nog even kijken of ik de betreffende link weer kan vinden

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 00:28

riagr, klopt, dat stond ook in dit onderzoek. Op zich is dat ook wel logisch. Een breed pijpbeen gaat over het algemeen ook gepaard met een wat bredere bouw. In het bovenstaande onderzoek van Powell werd ook een hele duidelijke correlatie aangetoond tussen de mate van spierverzuring en pijpbeenomvang!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 00:30

kan het niet ook zijn dat er bij een groter pijpbeen, meer draagvlak is en dus minder druk is?

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 00:34

Boeiend dat hier een serieus op wordt ingegaan aangezien er meestal doelloze discussies ontstaan.
Ook fijn dat er eens een recenter artikel naar boven is gehaald.

Ik denk dat het een combi is van lengte, gewicht en balans.

Zo zie je de ene ruiter veel te groot waar het paard geen last van ondervind maar een andere ruiter met passende lengte die veel te zwaar is waar het paard wel last van heeft. Zo zie je het vaak bij springen dat ze er pas last van krijgen als de ruiter geen goede balans heeft, dan worden de landingen steeds moeilijker.

Zelf geen problemen ben 1.64 en 57 kilo dus kan op de meeste beestjes goed uit de voeten heb er alleen geen last van want mijn paard is maar 1.75 haha