Zadelbontje,beschermers bij het springen.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hessimax

Zadelbontje,beschermers bij het springen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 21:39

Hoi allemaal

ik heb een vraag,ik zie altijd veel mensen met een zadel bontje rijden,is dat voor de sier of heeft het ook nut?mij lijkt het wel fijn voor de rug maar ik dacht vraag het eerst even voordat ik er een koop....

ik ga binnekort springen met mijn pony, moet ik daar beschrermers voor hebben?

groetjes hester

Esprit4

Re: Zadelbontje,beschermers bij het springen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:40

een bontje verdeeld de druk
en het is wel aan te raden om met beschermers te springen

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:42

Waarom raad je aan om met beschermers te springen?
Want daar heeft mijn pony anders toch geen last van..

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:45

Beschermers "beschermen" de benen van je paard als hij zich aantikt. Met springen gebeurd dit vaker en dus wil je voorkomen dat je paard zichzelf verwond. Helemaal beschermen kan uiteraard niet maar echt voor de sier is het niet. Puur functioneel.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:46

Als ik ga springen doe ik altijd beschermers om. Je moet ook niet voor niets bij het crossen verplicht beenbescherming om. Springen vergt toch wat meer van de benen dus wat extra bescherming kan geen kwaad.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:46

Bontje is beter voor de rug van het paard en zodat je zadel niet te hard schuift.
Beschermers heb ik altijd aan, dus bij dressuur, springen maar ook in het bos.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:47

Ja,maar er waar zijn springschoenen met bond en die rommel aan dan voor?

Want wat heeft dat bont voor nut?

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:47

Wat ik heb geleerd is dat, als je een goed passend zadel hebt, je er beter geen dikke dekjes en bontjes onder kan leggen ivm de pasvorm van het zadel. Heb zelf het idee dat er vaak voor de sier mee gereden wordt eigenlijk.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:48

Geen bontje nemen als je zadel past! Een bontje maakt het zadel krapper. Een bontje is gemaakt als tijdelijke oplossing voor een slecht passend zadel en maakt een goed passend zadel slecht passend.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:49

Een bontje onder het zadel zou niet nodig moeten zijn, een goed passend zadel ligt gewoon goed zonder dergelijke rotzooi. Is dat niet zo, dan is het tijd om je zadel aan te laten passen.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:50

Ik heb een bontje met gel voor mijn paard omdat ie anders last heeft van z'n rug en omdat het zadel dan gewoon beter ligt.

springschoenen is voor als je paard met z'n achterbenen op zijn voorbenen kapt tijdens het rijden.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:52

Een bontje is in mijn ogen echt onzin. Kan me niet voorstellen dat een bontje de druk beter verdeelt. Sterker nog, hij maakt de kamer bij de schoft alleen maar krapper, waardoor het paard sneller meer druk bij de schoft zal voelen. Een goed passend zadel heeft geen tierelantijntjes nodig als bontjes, gelpads en dergelijke. Het kan als een tijdelijke oplossing gezien worden bij een zadel dat niet goed past, maar ik zou mijn geld eerder aan een goed zadel en een goede zadelmaker spenderen dan aan een duur bontje.

Wat betreft peesbeschermers, die zou ik voor het springen wel aanraden, omdat deze de benen voor invloeden van buitenaf beschermen, zoals zichzelf aantikken en dergelijke.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:52

je kan ook je zadelpasser er een bontje bij onder laten meten dus niet alleen voor een slechtpassend zadel

een pees kan bij de kleinste tik knappen als die op spanning staat
en bontjes bij springschoenen miss tegen het schuren de een heeft gevoeligere voetjes dan de andere

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:53

Nathachou schreef:
Een bontje is in mijn ogen echt onzin. Kan me niet voorstellen dat een bontje de druk beter verdeelt. Sterker nog, hij maakt de kamer bij de schoft alleen maar krapper, waardoor het paard sneller meer druk bij de schoft zal voelen. Een goed passend zadel heeft geen tierelantijntjes nodig als bontjes, gelpads en dergelijke. Het kan als een tijdelijke oplossing gezien worden bij een zadel dat niet goed past, maar ik zou mijn geld eerder aan een goed zadel en een goede zadelmaker spenderen dan aan een duur bontje.

Wat betreft peesbeschermers, die zou ik voor het springen wel aanraden, omdat deze de benen voor invloeden van buitenaf beschermen, zoals zichzelf aantikken en dergelijke.

Bontje is echt geen onzin!
Ik heb liever een bontje onder mijn zadel dan een rodeo.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:55

SienenIvo schreef:
Ja,maar er waar zijn springschoenen met bond en die rommel aan dan voor?

Want wat heeft dat bont voor nut?

Kun je die zin ook even in correct Nederlands schrijven? Begrijp er helemaal niets van. Daarbij is 'rommel' nog altijd subjectief, dus wat jij rommel vindt, is voor een ander een fijn atribuut. Bont aan sprinschoenen is in de meeste gevallen bedoeld voor de sier. De bedoeling is schuren tegen te gaan, bij overgevoelige paardenbenen. Echter, meestal komt er zand tussen en wordt het alleen maar erger.

Bescherming met het springen is zeker aan te raden. Zelfs paarden die vrijwel zuiver lopen tijdens de dressuur kunnen zich aantikken tijdens het springen. Peesblessures zijn beter te voorkomen dan te genezen.

Bont onder een zadel en dan op het dekje heeft geen nut, behalve het verslechteren van de pasvorm en eventuele schokdemping. Enkel bont als zadelonderlegger, daar ben ik dan weer fan van, bont heeft ademende eigenschappen en neemt zelfs een beetje zweet op. Maar dan geen dekje meer erbij, want anders veranderd het weer de pasvorm. Wil je persé met bontje, en dekje rijden, laat dan de zadelpasser komen om het geheel te controleren en passend te maken, echter kan je dan je bontje niet meer weglaten omdat het geheel anders weer niet past.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:56

Bontje om springschoenen omdat het zachter is? Is trouwens een hele discussie geweest over bontjes onder het zadel geweest waar ik ook aan mee deed. Tot op heden heeft niemand me kunnen uitleggen waarom een zadel krapper zou worden dus dat vind ik onzin.

Ik heb een bontje onder het zadel omdat dit zachter is voor de rug, springschoenen omdat hij zichzelf aantikt met achterhoeven (zomers met stiften in ook achter om. Als hij achteruit rent wil hij nog wel eens met zn voorhoeven op zn achterhoeven gaan staan, springschoenen geven uitkomst. Verder gewoon harde peesbeschermers voor om tegen aantikken.

LisanneFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:58

Ik heb heel af en toe beschermers om met springen, maar mijn fries heeft ook gewoon mega poten,, dus ik maak mij geen zorgen dat er iets kan gebeuren. Is ook nooit kreupel geweest in de 3 jaar dat ik haar nu ken (:

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:03

StableDoor schreef:
Geen bontje nemen als je zadel past! Een bontje maakt het zadel krapper. Een bontje is gemaakt als tijdelijke oplossing voor een slecht passend zadel en maakt een goed passend zadel slecht passend.

helemaal mee eens..:)
ik rij dan ook MET bontje omdat mijn zadel OP is
en een bontje een goedkopere tijdelijke oplossing is

en ik rij ALTIJD met beenbescherming uit voorzorg

hessimax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 22:06

Oke,wat voor een beschremers raden jullie aan?bandages,springschoenen.peesbeschermers....

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:06

Peesbeschermers, bandages is alleen een steun voor de pezen. Springschoenen eventueel ook

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:09

Bontje is alleen van tijdelijk nut als het zadel tijdelijk niet optimaal ligt zonder bontje.
Neem mijn paard even als voorbeeldje, zadelmaakster is net geweest, en paardlief zit net tussen twee boommaten in, keuze was of met een ietwat te krappe boom rijden, of een iets te ruime en een bontje ohz.
Keuze was snel gemaakt :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:14

vibabu schreef:
Bontje om springschoenen omdat het zachter is? Is trouwens een hele discussie geweest over bontjes onder het zadel geweest waar ik ook aan mee deed. Tot op heden heeft niemand me kunnen uitleggen waarom een zadel krapper zou worden dus dat vind ik onzin.

Ik heb een bontje onder het zadel omdat dit zachter is voor de rug, springschoenen omdat hij zichzelf aantikt met achterhoeven (zomers met stiften in ook achter om. Als hij achteruit rent wil hij nog wel eens met zn voorhoeven op zn achterhoeven gaan staan, springschoenen geven uitkomst. Verder gewoon harde peesbeschermers voor om tegen aantikken.

Dat een bontje een zadel krapper maakt is toch logisch? Als je iets tussen paard en zadel stopt wordt het krapper.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:40

geld dat ook voor bontjes waar je een ruggengraat uitsparing hebt?

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:41

De prijs van een bontje is toch ook niet zo leuk vind ik..

Ik had vroeger een bontje onder mijn zadel,maar dat was kapot..
Dus nou heb ik een gelpad..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:42

_AlMaraam_ schreef:
Peesbeschermers, bandages is alleen een steun voor de pezen. Springschoenen eventueel ook

Onderbouw je ook even waarom springschoenen steun zouden zijn voor de pezen? Ben eigenlijk wel benieuwd, is nieuw voor me. :) Ik vind ze eigenlijk handig om de hoefballen te beschermen na een sprong, maar om de pezen te ondersteunen heb ik ze nog nooit gebruikt.