Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nathachou schreef:Een bontje is in mijn ogen echt onzin. Kan me niet voorstellen dat een bontje de druk beter verdeelt. Sterker nog, hij maakt de kamer bij de schoft alleen maar krapper, waardoor het paard sneller meer druk bij de schoft zal voelen. Een goed passend zadel heeft geen tierelantijntjes nodig als bontjes, gelpads en dergelijke. Het kan als een tijdelijke oplossing gezien worden bij een zadel dat niet goed past, maar ik zou mijn geld eerder aan een goed zadel en een goede zadelmaker spenderen dan aan een duur bontje.
Wat betreft peesbeschermers, die zou ik voor het springen wel aanraden, omdat deze de benen voor invloeden van buitenaf beschermen, zoals zichzelf aantikken en dergelijke.
SienenIvo schreef:Ja,maar er waar zijn springschoenen met bond en die rommel aan dan voor?
Want wat heeft dat bont voor nut?
StableDoor schreef:Geen bontje nemen als je zadel past! Een bontje maakt het zadel krapper. Een bontje is gemaakt als tijdelijke oplossing voor een slecht passend zadel en maakt een goed passend zadel slecht passend.
vibabu schreef:Bontje om springschoenen omdat het zachter is? Is trouwens een hele discussie geweest over bontjes onder het zadel geweest waar ik ook aan mee deed. Tot op heden heeft niemand me kunnen uitleggen waarom een zadel krapper zou worden dus dat vind ik onzin.
Ik heb een bontje onder het zadel omdat dit zachter is voor de rug, springschoenen omdat hij zichzelf aantikt met achterhoeven (zomers met stiften in ook achter om. Als hij achteruit rent wil hij nog wel eens met zn voorhoeven op zn achterhoeven gaan staan, springschoenen geven uitkomst. Verder gewoon harde peesbeschermers voor om tegen aantikken.
_AlMaraam_ schreef:Peesbeschermers, bandages is alleen een steun voor de pezen. Springschoenen eventueel ook