paard 6 maanden stil.....kopen zonder te rijden of erop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

niek_aaron

paard 6 maanden stil.....kopen zonder te rijden of erop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 12:45

Ik heb een leuk paardje op t oog. Vanaf de fokker (net 3 jaar)bij de eigenaar gekomen. Deze heeft haar met 4,5jaar 4 maanden
naar een prof trainer gebracht (Jan Pieter koopman). De eigenaar rijdt er uit onzekerheid sinds de training(april 2012)niet meer op.
Ze heeft t idee, dat ze zelf een slechte balans heeft en zegt dat ze zich erop verkeken heeft een jong paard te kopen. Paard is rustig
in de omgang. De eigenaar wil een goed thuis voor t paardje. Ik mag haar zelfs 2 maanden op proef.

Ik ga na het weekend weer langs en wil eigenlijk wel even rijden.....of beter van niet. Hoe pak ik dat aan?

Tuedelue

Re: paard 6 maanden stil.....kopen zonder te rijden of erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:52

Ik zou er niet zomaar opgaan als het een jong dier is wat gestaan heeft. Als je haar 2 maanden op proef mag hebben zou ik onder voorwaarde dat er goede regels opgesteld worden (schriftelijk), haar meenemen en dan langzaam opnieuw beginnen, met wennen aan longe met zadel en hoofdstel en na een aantal weken pas erop. En testen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:54

Anders ga je eerst longeren? Mocht het dier dan braaf en rustig zijn even een rondje erop? Alleen voelen, dus niks vragen verder, hooguit 10 minuutjes. Gaat longeren niet zo goed dan wachten tot je het dier eventueel op proef hebt en dan rustig oppakken.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:54

Ik zou haar zeker op proef pakken en dan thuis met rust weer beginnen. Misschien is het een kwestie van opstappen en wegrijden maar misschien ook niet.
Rustig in omgang is helaas geen garantie voor braaf tijdens het rijden.
Succes en veel plezier met het paard

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:55

Kan je je instructeur mee nemen?
Ik zou zeggen opzadelen letten op de reacties van het paard. Als het goed gaat even longeren goed opletten wat het paard doet als je de kans hebt om je instructeur mee te nemen kun je overleggen dat zij hem vast houdt en jij er even gaat zitten mocht het paard goed reageren. Gewoon kijken wat het paard aanbied en hoever je kunt gaan dus alleen even opzitten of toch rondje stappen. En anders overleggen als het niet te ver van huis is of je daar een aantal keer mag longeren om te kijken hoe het alvorens je het dier op proef neemt.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 12-10-12 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:55

Dan longeert ze hem maar en vraag ze een ander om voor te rijden, maar niet zo maar meenemen. Ookal krijg je ‘m twee maanden op proef.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:56

Trainingstal laten komen of daarheen brengen en daarna er op. NIET zo kopen. En de verkoper niet vertrouwen op haar blauwe ogen! Er kan ook een hele andere reden zijn dat het dier niet meer gereden is.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:56

Heb je trouwens niet de mogelijkheid om contact te zoeken met die man die haar ingereden heeft. Hij kan jouw misschien ook wat meer vertellen over hoe ze onder zadel is.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:57

Dat het paard rustig in de omgang is, zegt helemaal niets over hoe het paard zich onder het zadel kan gedragen. Als je echt geïnteresseerd bent, dan zou ik voor die proefperiode gaan. Zo heeft het paard een eerlijke kans zichzelf onder het zadel te tonen en kun jij vertrouwen op doen. Staat het paard bij je in de buurt?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:59

Ik zou er ook niet zomaar op gaan zitten. Wel eerst laten keuren en bij twijfel foto's laten maken. Is ze niet goed? Lekker laten staan. Komt ze goed door de keuring ? mee naar huis nemen en aan het werk ermee.Zou zeker geen weken wachten maar er wel op verstandige manier mee aan het werk gaan.
ik zie het eigenlijk zo: paard is ingereden en heeft nog even mogen bijkomen. Nu is het tijd om er mee aan het werk te gaan en de tijd om de opleiding van het paard in goede banen te leiden.
Goede afspraken maken omtrend het proefrijden voorkomt een hoop ellende.
Succes!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:04

Ik zou ook zeker keuringen laten doen, klinisch en rontgonlogisch (??), zodat je zeker weet dat het goed is op moment van aankoop. Ook zou ik zeker weten gebruik maken van de proefperiode. Eerst rustig longeren, dan aan de longe erop stappen. Ik zou wel in mijn achterhoofd houden dat als jij het paard uit z'n vertrouwde omgeving haalt, je waarschijnlijk niet het echte paard op stal hebt. Die van mij heeft denk ik wel 3 maanden moeten wennen aan mij en aan zijn omgeving. Geduld is dus ook hierbij een goede zaak. Wel denk ik dat je een goede inschatting kunt maken na die 2 maanden proef.
Succes!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:06

Waarom bel je niet even naar de persoon die haar beleerd heeft? Ik heb dat ook gedaan bij een paard wat langere tijd stil stond. Je kunt er niet alles van zeggen, maar die man heeft wel met het paard gewerkt en kan je vast een eindje in de richting helpen.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 13:07

paard staat een uur hier vandaan, maar dan wel over de tolweg....12 euro retour. Ik heb geprobeerd via de mail cotact te krijgen met JPK, maar denk dat ze t daarvoor te druk hebben. Zal even moeten bellen. Zat er ook aan te denken om t paardje meteen bij een trainer te brengen waar ik ook mijn huidige paardje vandaan heb. Al is t maar een maandje.

Heb wel een bodyprotector :D

@dieselpaard....."Die van mij heeft denk ik wel 3 maanden moeten wennen aan mij en aan zijn omgeving.".....bij mijn huidige paardje duurde het idd ook wel een hele tijd eer ze was zoals ze nu is....

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:07

Ik zou er toch even eerst op gaan :j voordat je haar uberhaupt meeneemt na huis voor 2 mnd.
Wel eerst losgooien, daarna aan de longe en als dat goed gaat, erop :j Neem een voor jouw betrouwbaar ervaren (rij?) iemand mee, die er event. ook op gaat.
Zo kan jij iig kijken hoe je het paard vindt. Hierbij wel in je achterhoofd houden dat het een tijd heeft stil gestaan maar dat wil niet zeggen dat het dier niet even stap, draf en galop kan doen :n
Hierdoor kan je iig even voelen hoe of wat; is ze echt goed ingereden, is ze stug etcetc+ kijken hoe ze met opzadelen ed is.

Als dit redelijk + (goed zou mooi zijn maar in geval van dit paard, is die kans erg klein gezien het stilstaan) voor je voelt, dan kun je kiezen om haar (door je iegen da) daar te laten keuren of meenemen en dan meteen laten keuren.
Is het positief, dan die 2 mnden gebruiken om rustig op te trainen EN vergeet niet dat ze dan wel in andere omgeving staat dus in 9 vd 10 gevallen krijg je daar dus ook "een" reactie op.

Zou iig niet "in dit geval" paard kopen zondr te rijden :n
Succes ermee :D

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 13:18

.....heb ook zo'n zin om er even op te gaan al is t idd alleen maar om te voelen of ze een beetje soepel is. Moet vanmiddag even terugbellen JPK was les aan t geven. Ms ook even een lesje bij hem gaan nemen.....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:21

niek_aaron schreef:
.....heb ook zo'n zin om er even op te gaan al is t idd alleen maar om te voelen of ze een beetje soepel is. Moet vanmiddag even terugbellen JPK was les aan t geven. Ms ook even een lesje bij hem gaan nemen.....

Het is misschien wat brutaal maar misschien zou je kunnen proberen met hem af te spreken voor een lesje en dat hij het paard eerst rijdt en dat jij hem daarna overneemt voordat je het paard op proef neemt. Je kan het proberen toch of hij dat zou willen doen als hij niet te ver weg zit dan.

En dan zou je met de huidige eigenaar bv kunnen afspreken om die kosten te delen die heeft er natuurlijk ook baat bij als hij dat zou willen doen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:24

Ik weet niet hoe je rijdt maar als je vaker jonge dieren zadelmak hebt gemaakt en doorgereden zou ik hem een keer aan de longe doen en er op stappen. Risico dat je loopt is dat het misschien geen brave is en je er op de kop af gaat. Dus ik zou wel eerst kritisch naar mijn eigen kijken...

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:25

lesje inderdaad van JPK zou misschien idd geen kwaad kunnen, van wat ik van hem gezien heb, is je paard dan wel goed aangereden. Hij is iemand waar ik ook van zou overwegen om mijn jonkie heen te brengen als ie daar volgend jaar aan toe is. Als hij kanttekeningen heeft bij dit paard.........lekker laten staan. Bij mij beginnen altijd alle lampjes te branden als paarden "door omstandigheden " zo lang stil hebben gestaan. Dit hoeft natuurlijk helemaal niet het geval te zijn en kan idd een kwestie zijn van een jonkie icm een onzekere ruiter. Maar beter safe than sorry.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:27

niek_aaron schreef:

Even afwachten wat zij zeggen. Was het paard bij hun braaf, dan eerst rustig opzadelen, even aan de longe goed kijken naar reactie paard en als dat goed gaat dan met cap en body protector even voelen.
Was het paard bij hun angstig/ moeilijk, dan zeker niet proberen. (Ik zou dan in overleg gaan met verkoper of het paard eerst nog een maand in training kan, voordat je het meeneemt)

Succes!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:29

Wat denk ik ook belangrijk is hoe goed als ruiter jij bent. Diertje is nog erg onervaren. Heb jij ervaring en handigheid genoeg om dit aan te kunnen?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:30

eens met spekkie01 ! :j
ik zou me ook afvragen waarom.
het " ik durf/kan het niet" is een standaard verkooppraatje.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:44

Tja mijn jonkie heb ik zelf ingereden, was net 2 maandjes onder het zadel en toen brak ik mijn been door een val van een ander paard. Mijne heeft toen ook een dik 4 maand stil gestaan (tussentijds wel gelongeerd maar niet gereden dus), ik had kunnen zoeken naar iemand die hem had kunnen rijden maar wou dat het liefst zelf doen. Dus heb ik hem lekker laten staan, het was daarna opstappen en wegrijden. :j

Ik ben het verder wel eens met spekkie01, zou dus zeker even JPK bellen en vragen hoe het dier met het inrijden was. Een lesje volgen bij hem (of misschien kan die ook op locatie komen) lijkt me opzich best een goed idee, je kan ook vragen of hij misschien even het dier een week onder z'n hoede neemt en weer een beetje 'aanrijd' voor je er zelf opgaat.

Wij hebben overigens ook wel eens paarden gehad die een tijd stil hebben gestaan en mensen aan ons vragen of er even een keer (of voor een x bepaalde tijd) iemand op kan om het dier een beetje weer aan te rijden / kijken wat ie doet. Bij ons is het dan meestal even longeren met zadel, zijn ze braaf? Dan gewoon erop.. anders daar bij laten volgende dag / keer even weer longeren met zadel en er dan op. Afhankelijk van het paard hoe snel we 'doorpakken'. Maar mijn ervaring is dat mits ze gewoon goed ingereden zijn een tijdje stil staan echt niet altijd verkeerd is, 9 van de 10 keer is het gewoon opstappen en wegrijden. En ja er zitten er wel eens wat tussen die misschien een bokje geven..

Tja kritisch naar jezelf kijken, waar voel jij je prettig bij? Als de verkoper gewoon een goed adresje wil voor het paard en heeft een goed gevoel bij jou lijkt mij niet dat deze tegenwerkt bij de voorstellen die je nu al in je hoofd hebt. Als je het paard al zo 2 maanden op proef kan krijgen..

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:52

Nou dan zou ik haar laten keuren en lekker 2 maanden op proef nemen. Dan kun je even in alle rust aan elkaar wennen en even wat grondwerk doen. Dan in de 2e week eens een keer proberen erop te gaan. Als ze 4 mnd bij Koopman heeft gestaan kun je er wel vanuit gaan dat de basis goed bevestigd is. Maar je weet natuurlijk niet wat er daarna is gebeurd. Anders rijd JPK het paard toch even voor :D

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 14:02

Bedankt voor al jullie berichtjes. Ik heb er echt wat aan.
Verkoopster heeft geen haast en is denk ik echt onzeker. Haar vriendin heeft er wel ns op gereden. Toen ik zei, dat ik interesse had, heeft ze t paardje uit de verkoop gehaald. Ze is 1000 euro in prijs gezakt om mij tegemoet te komen als ik haar nog 2 maanden bij 2L7 in training wil hebben. Ze zou de merrie echt wel voor meer kunnen verkopen. Het is een mooi dier....zeker interessant voor iemand die zou willen fokken.
3 weken geleden wat grondwerk met t paardje gedaan. Was wel heel onzeker. Met leiden stoppen stapte ze meteen een paar passen achteruit, terwijl ik alleen maar vroeg om te stoppen. Verleden keer dacht ik ook ik stap er gewoon op....maar tijdens het grondwerk kreeg ik t gevoel, dat ik t daarbij moest laten. Ze is snel onder de indruk.
Eerst om 1730 JPK bellen.....ms weet ik dan wat meer.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:21

Mssn ben ik te argwanend hoor maar als ze zo fors zakken in prijs om jou tegemoed te komen??

Ik zou het dier zeker rondom laten keuren!