3-jarige Lies voor het eerst bij HAW (9de keer ohz)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AniekR

3-jarige Lies voor het eerst bij HAW (9de keer ohz)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 17:12

En een kleine dressuurpony in de dop! Lies (a.k.a. Campsterhoven's Marlies (v. Heitrak's Marvin)) is een 3,5-jarige Welsh NWR merrie, 1.47m groot en eind augustus zijn we met haar begonnen om haar toch eens onder het zadel te krijgen, nadat ze de hele zomer nog lekker van het land heeft mogen genieten.
Ondertussen zaten ze er gisteren voor de negende keer op en vanaf begin af aan heeft ze alles superbraaf gedaan. Zodoende begint het nu al een beetje ergens op te lijken.
Als alles nu goed verloopt gaat ze binnenkort naar een ponyruitertje toe die haar beschikbaar gesteld krijgt voor de sport. Erg spannend dus allemaal.

Afbeelding
Voor de mensen die haar nog niet kennen, meet Lies!

Afbeelding
Lekker rustig drafje

Afbeelding
Afbeelding
Galop vind ze nog wat lastiger, maar begint ze ook steeds wat meer balans in te vinden

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Het moeilijkste vindt ze nog het lekker voorwaarts blijven lopen. Dus even wat 'gas op die lolie' oefeningen (overgangen :P)

Afbeelding
Knappe koppie :+:

Afbeelding
En even het halthouden oefenen. Ze is duidelijk door een fotograaf grootgebracht O:)
en heb ook helemaal nog geen opstellen geoefend voor een eventuele keuring ;)

Afbeelding
Ze begon later ook steeds wat meer ontspanning te laten zien

Afbeelding

Afbeelding
En een van de fijnste plaatjes. Heerlijk onspannen

Afbeelding
Ook voor het eerst even een stukje de weg uit. Dat deed ze ook superbraaf

Afbeelding
Ten slotte haar heerlijke koppie ter afsluiting.

Nou ik ben benieuwd wat jullie van haar vinden. Natuurlijk is het allemaal nog heel pril. Ze begint het nageven net een beetje te snappen en kruipt ook nog geregeld wat achter de teugel of met het neusje eruit, maar dat mag na zo'n korte tijd ;) Verder is het nog wat wiebelig, ze mocht net voor de tweede keer de hele bak door, waar het sturen ook nu een beetje meer bij komt kijken.
Commentaar op de ruiter heeft niet zo heel veel zin, zelf zit ik er niet op ;)

ponyparadijs

Re: 3-jarige Lies voor het eerst bij HAW (9de keer ohz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:25

Ik denk dat je topic hier niet goed staat omdat je geen commentaar voor de amazone wil.
Gezien er in de regels van HAW staat dat er wel iets van tips voor de combinatie moet komen in een reactie denk ik dat het topic niet hier hoort.

Ziet er netjes uit hoor. Maar ben wel van mening dat Lies meer moet dalen in haar hoofd-hals houding.
Die jonge beesten moeten zelfstandig op hun benen leren lopen.
Daarbij denk ik dat de amazone haar wat meer los moet laten van voren.

Furbie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:27

Het is een leuke pony. Maar ik ben het met de voorganger eens dat de pony wat meer moet dalen met het hoofd. De amazone zet nu ook de handen wat vast aan het zijkant van het zadel. Ook mag ze wat trotser op de pony gaan zitten en de benen wat meer naar achter houden.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 17:45

Ho ho, ik zeg nergens dat ik geen commentaar wil, ik geef alleen aan dat het geen zin heeft... Dat is heel wat anders ;)
Degene die er hier op zit, beleerd haar alleen maar, wat ze i.m.o. tot nu toe super gedaan heeft!

Verder ben ik het helemaal mee eens dat ze meer mag zakken met haar hoofd, maar zoals al gezegd is dit de 9de keer onder het zadel. Drie keer eerder snapte ze nog helemaal niets van nageven en bij een van de laatste foto's geef ik ook aan dat een fijn plaatje te vinden, waar ze wat meer ontspanning laat zien en ook wat meer zakt in hoofd/hals houding.
Er mag nog heel veel aan gebeuren, maar gelukkig is ze 3,5 jaar en mag ze ook nog heel veel leren ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:50

De foto waar jij bij aangeeft het een fijn plaatje te vinden zou ik haar meer lengte willen geven in de hals.
Juist door die lengte krult ze zich niet zo op. Dat doet ze nu namelijk wel.
En ik begrijp wel dat je dat nog niet kan verwachten van een pony die voor de 9de keer onder het zadel is, maar daar zou ik wel aan werken.

AniekR schreef:
Commentaar op de ruiter heeft niet zo heel veel zin, zelf zit ik er niet op ;)

Daar haal ik toch echt wel uit dat je commentaar voor wat betreft de amazone niet nodig vindt!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 17:55

Absoluut mee eens dat daar meer naartoe gewerkt mag worden. Maar dit zijn ook slechts moment opnames en wat ze tot nu toe aanbiedt. Verder wordt er nog rustig aan gewerkt vanuit lekker voorwaarts steeds-een-beetje-meer-neerwaarts en met twee keer per week er 20 minuutjes op blijft dat ook rustig door gaan zo...

En inderdaad, vindt commentaar op de amazone niet veel toevoegende waarde hebben, omdat ze het zelf niet zal lezen. Maar mensen hier leven zich geloof ik heel graag uit als het daar op aan komt, of iemand het nou leest of niet.
Ik denk, ik waarschuw vast dat het dus geen zin heeft, omdat het diegene niet zal bereiken, maar mocht iemand graag zijn tijd daaraan verdoen, tja, feel free ;)

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:00

Ik vind het er niet verkeerd uitzien voor de 9e keer ohz.
Je geeft zelf aan dat jullie werken aan het fijn voorwaarts lopen en meer lengte en ontspanning in de hals en het geheel zegmaar.
Dat is iets wat tijd kost net als het leren op 4 benen te lopen. En ik vind dat je dat niet kunt verwachten van een pony die pas 9x ohz was. De meeste zullen blij zijn als ze dan al zonder longe de bak doorkunnen.

Ts ik denk dat jullie weten waar je naar toe moet werken, en dit is uiteraard het eerste begin waar de pony zich probeert aan te bieden. Ik zou zeggen blijf gewoon goed dooroefenen en de rest komt vanzelf wel.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:03

Ik vind het wel een fijn beeld.Pony gaat vanzelf wel wat meer zakken in het hoofd naarmate ze langer onder het zadel loopt.
Komt wel goed zo.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 18:07

@Tuedelue, thanks! Ze is inderdaad erg hard gegaan. De tweede keer dat ze met haar bezig waren konden ze er al op, volgende keer stap, draf en galop beide kanten om en dus ook al vrij snel los en nu voor de tweede keer in de grote bak.
Denk ook dat ze goed bezig zijn en Lies was een hele vroege en al snel uit ontwikkeld, maar toch nog een half jaartje extra in het land heeft haar tussen de oortjes ook erg goed gedaan.
@loriene, dank je, denk ook dat het met tijd allemaal goed gaat komen. Ben blij dat ze zo braaf is, geen gekke dingen doet en nu elke keer gewoon steeds makkelijk nieuwe dingen oppakt :j

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:16

Daar is Liesje weer!! Wat pakt ze het goed op Aniek! Voor de paar keer dat er nu op gereden is.......toppie hoor.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:20

Ik vind het er heel netjes uit zien! Tuurlijk mag er nog wel wat meer lengte in, maar iedereen die ervaring heeft met paarden die net onder het zadel zijn weet dat een paard dit zelf moet gaan opzoeken, en dit nog niet zal doen zolang het nog niet voldoende balans heeft. Zie hier een ruiter die met een vriendelijke hand rijdt zonder haar helemaal los te gooien, netjes hoor! En ik ben jaloers op de ponyruiter die de kans krijgt deze prachtpony uit te gaan brengen, denk dat ze het nog een eind kan schoppen!

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:25

Rare vraag, de zweep: bewust horizontaal??? op bijna alle foto's te zien?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 18:58

Dankje Marieke en Twinklebel. Denk inderdaad dat ze er een erg fijne sportpony aan gaat hebben. Ben benieuwd hoe ze het straks gaan doen samen!

En Sietara, even gekeken, maar misschien gewoon een beetje standaard manier van vasthouden. Geen idee waarom, kan ik ook niet aan de foto afzien ;)

maartjehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:06

Ziet er al goed uit!
Probeer op je beenligging te letten en niet zo naar beneden te kijken, maar naar voren;)
Voor de rest: keep going on!

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:11

Wauw wat loopt ze al keurig zeg!
Heel veel succes met het inrijden!
Minitip probeer je hakken naar beneden te houden en je tenen naar binnen gedraaid!
+:)+

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:13

Toch grappig dat sommige mensen alleen maar naar de foto's kijken en totaal de uitleg erbij niet lezen :P

Knap dier! Echt een groot verschil tussen bv de tweede foto en de laatste foto's. Op de tweede vond ik um (grof gezegd) gewoon een kinderpony, terwijl wanneer hij lekker gaat lopen het echt een mooi dier word! :D

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:23

Leuk om de vooruitgangen van Marlies te zien! Moest wel een beetje lachen om foto 8, zo liep haar moeder ook altijd als ze geen zin had om serieus aan het werk te zijn, kop omhoog en lopen! hihi :)

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:35

Dispar_Vulgo schreef:
Toch grappig dat sommige mensen alleen maar naar de foto's kijken en totaal de uitleg erbij niet lezen :P

Jij zegt het ik dacht het!

Ziet er super uit, vind het er al lekker stabiel uit zien.. Ze rijdt haar vriendelijk en lekker voorwaarts, komt wel goed zo!

Super Lies dus!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:36

Leuke fotos Aniek! ziet er goed uit:) Gaat lekker vlot zo te zien. En ook al los de hele bak door?

Over de opmerkingen over dat het paard 'op eigen benen moet lopen': dat wordt altijd geroepen zodra een paard wat te strak in de krul loopt, maar volgens mij weet niemand wat hij er mee bedoeld, we praten elkaar maar een beetje na. Ik vind het beeld niet storend, en zou zo'n jong paard liever meteen leren dat het bij je blijft en zijn aandacht bij jou houdt dan dat je hem aan een los teugeltje door de bak laat zweven. Hij zakt vanzelf wel:)

Wordt ze nu doorgereden of alleen beleerd en daarna stil gezet?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:41

Wat een heerlijke pony en eerlijk gereden. Ik vind maar 1 ding jammer: de pony staat niet hier in de wei. :D

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 21:44

Bedankt ook voor de leuke reacties. Lezen is zo nu en dan ook lastig natuurlijk :P

@Karlijn, ja nou is het daar op die foto ook gewoon even teugeltjes los en gas erop, maar wel een typische houding voor haar. Dus kan me goed voorstellen dat haar moeder dat ook zo kan :P
@Geertruida, als haar hier onder het zadel bekijken niet meer lukt, moet je ergens volgend jaar maar eens op een wedstrijd van haar komen kijken :P
@Hinke, ja, ging voor de tweede los in de bak. Eerste keer was natuurlijk een beetje 'spannend' om uit die vertrouwde cirkel te komen. Maar nu liep ze gewoon zonder problemen de hele bak door.
En natuurlijk hebben ze er de eerste keren helemaal niet aan gezeten. Lekker gewoon maar lopen, eerst aan de longe en later ook los op de volte. Maar ze heeft nog nooit iets geks gedaan en biedt zelf gewoon veel aan, dus dan ga je ook gewoon een stapje verder. Het is slechts 2x per week en je wilt ook niet dat ze zich gaan vervelen.
We hebben haar de hele zomer nog weg gezet (plan was eerst om in het voorjaar te beleren), dus nu mag ze mooi in rustig tempo door aan het werk.
@Anne_GTI, haha te laat. Of je moet wel een heel mooi rond bedrag bieden, dan doen we er misschien wel een strikje om :P

spiranca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:50

Ik vind het er super uitzien, zeker gezien de leeftijd, en t aantal keren dat erop gereden is, toppit!

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:51

Wat super ja.....voor een 9de keer!Braaf ding en nog mooi ook.Toekomstige ruiter mag wel dankbaar zijn _/-\o_

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:13

SuperLies! *\o/* Fijn dat ze het zo goed oppakt!

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:16

Elan_GV schreef:
Dispar_Vulgo schreef:

Jij zegt het ik dacht het!

Ziet er super uit, vind het er al lekker stabiel uit zien.. Ze rijdt haar vriendelijk en lekker voorwaarts, komt wel goed zo!

Super Lies dus!

Als dit treft op het feit dat de TS geen commentaar nodig vind op de ruiter dan vind ik dat die fout aan 2 kanten ligt.
Dit topic hoort in dit geval namelijk niet hier thuis, maar op het forum rijden in the picture.

De regel op dit forum is dat reacties verplicht verbeterpunten moeten bevatten.

Om die reden vind ik onderstaande opmerking van TS ook niet zo op zijn plaats:

Citaat:
En inderdaad, vindt commentaar op de amazone niet veel toevoegende waarde hebben, omdat ze het zelf niet zal lezen. Maar mensen hier leven zich geloof ik heel graag uit als het daar op aan komt, of iemand het nou leest of niet.
Ik denk, ik waarschuw vast dat het dus geen zin heeft, omdat het diegene niet zal bereiken, maar mocht iemand graag zijn tijd daaraan verdoen, tja, feel free

Verder vind ik het een leuk beestje, al krijg ik vanaf de foto`s een beetje het gevoel dat de ruiter de handen soms vast zet en er iets teveel aandacht aan de voorkant besteed wordt. Maar foto`s zijn moment opnamen.