Waarom houden koetsen geen rekening met ruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjojo

Waarom houden koetsen geen rekening met ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 14:20

Moet even wat van me af schrijven.
Afgelopen weekend prachtige rit gemaakt. Een georganiseerde rit met 750 deelnemers, zowel koetsen als ruiters. Enige nadeel: heb me ontzettend geergerd aan de koetsen deze keer -:(- .

Vandaar deze oproep aan iedereen die ook met de koets erop uit gaat: Hou er rekening mee dat er veel paarden zijn die het benauwd krijgen van het gekraak en gepiep en om nog maar te zwijgen van de bellen (versiering).

Mijn paard , en niet alleen dat van mij, loopt echt onder mij uit als er op een smal bospadje een koets in volle draf en zelfs galop ons in ons kont rijdt! Die koetsen, wel makkelijk, zij kunnen niet van hun paard vallen en als hun paard moeilijk doen kunnen ze ook nog de remmen gaan gebruiken. Maar wij ruiters hebben geen rem en zitten al helemaal niet zo vast als jullie op de kar. Als de karren stoppen (omdat het moeilijk terrein is of er een kar vast zit) dan stoppen wij ruiters ook maar omgekeerd is dit niet zo. De karren komen aangelopen en wij moeten maar zien dat we ergens aan de kant kunnen gaan staan.
Met de rit van afgelopen zondag was het niet anders. Een man met een jonger paard was fijn aan het stappen totdat er een kar, die mij voorbijgestoken was, plots volle vaart vertrekt terwijl die juist thv die man en zijn paard was. Nou amai dat beest was volledig over de rooie: bokken stijgeren, alle kanten opspringen!!!! Als ik die ruiter was geweest, ik had er af gelegen. Het paardje was zo geschrokken dat het zijn vaste martingaal kapottrok en toen helemaal moeilijk onder controle te houden was.
Natuurlijk zijn ze niet allemaal zo DOM en Onverantwoordelijk. Maar jonges toch haal even in in stap of een traag drafje en als je ziet dat het paard panikeerd en de ruiter geen kant op kan wees dan zo beleefd en hou afstand tot die ruiter plaats heeft voor even aan de kant te gaan. En steek op een normaal tempo voorbij.
Zo ook sommige ruiters (hoewel maar 1 keer meegemaakt) haal in in stap of draf maar sjees niet voorbij en hou afstand.
Dan kan iedereen zich amuseren. Wedstrijden rijden doe je op wedstrijden en anders trek je maar zelf het bos in. Vind het wel zo netjes als iedereen beetje rekening houdt met elkaar.

Elles

Re: Waarom houden koetsen geen rekening met ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:21

RT-D >> PP

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 14:25

oh oeps sorry voor verkeerd plaatsen!

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:25

ben het er volkomen mee eens :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:28

Als koetsier hier een reactie

Als koetsier houden wij rekening met alle verkeersdeelnemers: wandelaars, fietsers, auto's, motoren en ook natuurlijk ook met ruiters. Dat heet beleefdheid.
Wel heb ik gemerkt dat het vaker de ruiters zelf zijn die onder de indruk zijn van een koets dan de paarden.

Ik denk eerder dat het probleem zit in een georganiseerde rit met 750 deelnemers %) dat is echt veel.
En niet alle paarden zijn geschikt om in colonne mee te lopen en al helemaal niet met koetsen erbij. Als je met een jong paard in een colonne met koetsen gaat meerijden, dan moet je er rekening mee houden dat
koetsen nu eenmaal geluid maken, daar kan je niet aan ontkomen. Daar worden de koetspaarden op getraind. Maar niet ieder koetspaard kan ook in de colonne meerijden.
En zo is het voor een paard onder een ruiter ook een hele uitdaging om rustig te blijven in een grote colonne.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:30

Ik denk dat je een beetje een verkeerd beeld hebt van hoe gevaarlijk een koets wel niet kan zijn. Het is helemaal niet zo simpel als "wij ruiters kunnen wel vallen maar zo'n koets moet maar even de rem er in gooien". Nee, een koets met op hol geslagen paarden is lévensgevaarlijk en juist veel gevaarlijker dan een paard onder de man! Natuurlijk kan je van een koets afvallen als je paarden er vandoorgaan, en dan helpt geen rem meer. En een kudde paarden met een bengelend zwaar projectiel achter hun op hol geslagen...dan kom je nog veel liever een gewoon los paard tegen...

Verder lees ik je tekst gewoon een kwestie van meer respect nodig. De dingen die de koetsier doen zijn dingen waar ik ook een hekel aan heb als ruiters het doen. Ik heb altijd geleerd om elkander netjes in stap te passeren en pas terug de remmen los te gooien als je netjes voorbij bent. Als ik een ruiter tegenkom die in een rotvaart uit de struiken komt gegallopeerd en me bijna van mijn sokken rijdt ben ik ook niet gecharmeerd. Zo ook met koetsen. Geen probleem dat ze kraken of piepen, dat is eigen en dat hoor je je paard te leren dat het niet eng is. Alleen netjes passeren is imo een vorm van beleefdheid, en zeker als je ziet dat het paard van de andere partij er moeite mee heeft.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:30

Wat een overdreven stukje tekst. Doe niet zo zielig en leer je paar wennen aan de koets, hoef je een volgende keer niet meer te piepen wanneer je er een tegenkomt. Aan jou de taak je paard ten alle tijden onder controle te hebben....

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:35

Je hebt overal aso's, onder koetsen, ruiters, vrachtauto's, fietsers en herten :D.

Aan jouw de taak om jouw paard er zoveel mogelijk aan te laten wennen. Als bij mij een kar achterop komt die zich niet normaal kan gedragen, draai ik mijn paard om, zodat ze kan kijken en dan is het meestal lang zo eng niet.

Het blijft jammer dat mensen geen rekening houden met elkaar, maar helaas zullen we dat altijd tegen blijven komen. En soms zeg ik er wel eens wat van, met name tegen andere ruiters, omdat ik vind dat we blij moeten zijn dat we gebruik mogen maken van de bossen. Maar meestal krijg je een grote mond terug, waardoor ik mij plaatsvervangend schaam tegenover eventuele voetgangers en fietsers.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 14:44

Dat van dat geluid snap ik, kun je weinig aan doen ma die bellen, komaan dat gaat er toch beetje over?
Maar het gaat me echt over het rijden. Die koetsen komen op een hele snelheid op je af tot ze bijna op je kont van je paard rijden en dan stoppen ze pas. En als de baan even breed genoeg is minderen ze al helemaal geen vaart dan zijn ze ervan overtuigd dat er genoeg plek is voor de ruiter om aan de kant te gaan met zijn springend paard( dat helemaal niet dwars gaat staan). En dan vliegen ze je dus op volle snelheid voorbij.
Vind het netjes als je paar meter afstand houdt als je ziet dat er een paard het op zijn heupen krijgt en gas terug neemt! en op een langzaam drafje voorbij steekt als je ziet dat het lukt zonder teveel moeilijkheden.
Wil ook niet zeggen dat alle karren dat doen, er zijn er gelukkig meer die wel normaal doen dan dat er zijn die je een hartinfarct bezorgen. Daar bedank ik die mensen ook altijd voor en sla lekker een babbeltje.
Mijn paardje kan er niet tegen als ze op haar kont rijden, vandaar de rode strik en als ik een koets zie of hoor aankomen probeer ik zo snel mogelijk een plekje op te zoeken, soms is dat nodig maar soms ook niet afhankelijk van het tempo dat ze dus hebben.
Tuurlijk een op hol gelagen koets is niet niks maar er vallen meer mensen van hun paard dan van de koets, toch?
Ja gewoon respect, dan heeft iedereen lol. En elkaar op een rustig tempo voorbij gaan is kwestie van rekening houden met elkaar.
@chaos: vind je niet als je eens op een jong paard zit dat het allemaal nog even moet leren, en hoe anders dan mee te doen?

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:49

Dit komt me heel bekend voor. Bij ons in het bos rijden ze ook vaak met koets etc, en ook welleens met belletjes etc, inmiddels is mn pony eraan gewend, maar 1x is hij bijna een drukke weg op gerend (einde van bospad) omdat er in volle galop een koets van achteren kwam, was ik niet erg van gecharmeerd. Maar ook onder de ruiters zelf lijkt het soms erg lastig om in stap over te gaan als van voren een andere ruiter/koets naderd.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:54

Ben het hier mee eens. Ik denk dat wij als koetsier of ruiter zich weleens wat meer in elkaar moeten verdiepen, om het tot een net eind te breien. Zoals jij zegt: koetsiers hebben nog een rem en het is minder gevaarlijk, niets is minder waar! Als jij omvalt met de koets kom jij er ook niet zo snel uit, en dan heb je nog een paard met een koets achter zich aan die al helemaal veel ongelukken kan veroorzaken. Maar zo heb je ook het begrip vanuit de kant van de koetsier nodig, die moeten weten dat je wel een stuk minder stevig zit in een zadel als op een koets, en dat ze het respect moeten opbrengen om rustig langs te rijden i.p.v langsracen, dat komt stijlloos over bij mij.
Respect en begrip moet inderdaad van beide kanten komen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:55

vraagje;

lijkt mij dat wanneer je een ander paard tegen komt of dat nu onder de man is of een koets,dan passeer je deze toch in stap?

ik ga altijd stappen .ook voor fietsen en brommers en voetgangers

maar hier in de omgeving denderen ze gewoon in draf voorbij met hun rijtuigje!

LadyMadonna

Tja, hier ook een koetsier, en om een of andere reden zijn met name KWPNners doodsbenauwd voor aanspanningen. Is dat dan mijn fout? Nee.
Als je ergens gaat rijden waar je weet dat je koetsiers tegen kunt komen, dien je daar als ruiter IMO rekening mee te houden.

Valt me toch altijd op dat mensen die een rillerig paard hebben van anderen verwachten dat ze rekening met hun houden. Naar mijn mening is dat de omgekeerde wereld.

Ik heb ooit een demo gehad met paard en koets. Wij kwamen met onze aanspanningen (na dit gevraagd te hebben) de losrijbak in, en werkelijk al die paarden die er liepen OHZ gingen over de flos. En nee, we hadden niks bijzonders van bellen of glimmers of weet ik veel.

1 Voordeel: We hadden de losrijbak gelijk voor onszelf ;)

Smickey2011

Helaas eens met druppeltje... de aso's vind je onder alle gelederen...

Jammer dat je nu blijkbaar al meerdere slechte ervaringen hebt met koetsiers hoor, gelukkig zijn er koetsiers die er precies hetzelfde over denken dan jij :)) Nou ja, de belletjes dat is misschien nog een kwestie van smaak voor sommigen, voor mij hoeft het ook niet, maar heb er ook geen last van. Ik passeer andere combinaties zowel op de kar als onder het zadel persoonlijk altijd in stap, niet eens een rustig drafje, maar gewoon in stap, omdat ik er altijd rekening mee houdt dat iemand misschien met een jong en/of groen paardje op pad is. Natuurlijk is het fijn als je je paardje leert dat er niets eng aan is, maar ja, die kans moet je dan ook wel krijgen doordat mensen om je heen er met fatsoen mee omgaan.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:03

sjojo schreef:
Tuurlijk een op hol gelagen koets is niet niks maar er vallen meer mensen van hun paard dan van de koets, toch?

Mijn ervaring is dat dat komt omdat een er gewoon meer ruiters dan koetsiers zijn, en twee het bijna ondenkbaar is dat je je als koetsier buiten waagt met een paard wat niet onder appel staat. Probeer maar eens te zeggen hier op het aangespannen gedeelte dat je durft een jong schrikachtig paard naar buiten te mennen in een drukke omgeving. Je wordt met de grond afgebrand en doodgegooid met youtubefilmpjes over wat er allemaal kan gebeuren als je paard eens op hol slaat. Bij een ruiter met een bang paard is men al een stuk milder vaak. Maar dat neemt nog altijd niet weg dat een op hol geslagen koets echt levensgevaarlijk is voor zowel passagiers als omgeving, en dat je wel degelijk je paard moet leren dat koetsen-ook met toeters en bellen-niet eng zijn. En natuurlijk dat het gewoon elementaire beleefdheid is om elkaar in stap te passeren, of je nu op een koets of op een paard zit :) .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:04

Sjojo: Moet je voor de gein eens kijken hoeveel menongelukken er op de voorpagina verschijnen.
Als een aanspanning aan de kletter gaat, heb je écht een serieus probleem. OHZ kan je nog een poging doen een paard om te trekken, zou ik met een aanspanning niet aanraden...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:20

Grappig dat nu dit topic hier staat. Ik heb me de afgelopen dagen als menner zijnde een aantal keren geergerd aan ruiters. Een ruiter die mij tegemoet komt rijden passeer ik namelijk niet, immers ik zet de kar ten alle tijden stil zodat de ruiter rustig langs kan gaan. Ik ga aan de kant staan zodat er ruimte is om te passeren ook met een springend paard. Zelfs mijn 3 jarige voor de wagen leert al stil staan bij het passeren van paarden, mensen passeren we in stap. Ik geloof dat dat best netjes is. Soms kom je echter een ruiter tegen die je tegenmoet komt rijden, je gaat stilstaan de ruiter draait om en blijft voor je rijden, angstig omkijkend wat die enge koets gaat doen. Als ik zo een lang stuk achter een springend paard moet blijven stappen wordt ik niet vrolijk en mijn pony's ook niet. Dan vraag ik me af hoe kan ik hier nu netjes langs, zonder het paard op stang te jagen?

Voor de wagen draven paarden meer dan onder het zadel en dat veroorzaakt in gevallen waar beiden dezelfde kant uit gaan een probleem als de ruiter niet aan de kant gaat staan, en ja langs laat, dan kun je namelijk enkel in draf passeren, anders ben je verplicht de hele weg te stappen. Hoe zou ts dit opgelost willen zien? Ik vraag me dat namelijk af en afgelopen week is het me 4 keer gebeurt dat ik achter een stappend (schrikkerig paard zit met de koets en de ruitern heel rustig blijft stappen, en naar mijns inziens het leed voor zichzelf vergroot).

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 17:51

Wel ja het is gewoon belangrijk dat beiden even nadenken maar passeren in stap vind ik wel netjes.
@sonjim: tja inderdaad raar dat de ruiter niet aan de kant gaat om je even door te laten? was er geen plaats? Als er plaats is heb ik geen probeem met aan de kant te gaan voor een koets. Maar natuurlijk moet die koets niet langsdenderen op een rotvaart in het voorbijsteken. Dat doe ik dus ook: wandelaars, fietsers, kinderen, ik passeer ze allemaal rustig zelfs als we in het bos even aan het crossen zijn en we zien wandelaars dan gaan we over in stap. Vind het super dat jij dat ook doet!
@stef: iemand die met een schrikkig paard rijdt heeft het inderdaad graag dat andere mensen er rekening mee houden, ook ik houd er rekening mee, automobilisten moeten er ook rekening mee houden enz... Dat vind ik beleefdheid, dat rillerige paard moet het leren en bepaalde dingen kun je nu eenmaal niet in de bak leren.
Ben wel blij dat er toch ook mensen zijn die elkaar inderdaad op een rustig tempo passeren. Sommige ruiters en sommige menners doen het helaas niet waardoor er soms gevaarlijke ongelukken kunnen plaatsvinden.
Bij deze: RUITERS EN MENNERS PASSEER ELKAAR OP EEN RUSTIG TEMPO EN ALS ER GEEN PLAATS IS WACHT DAN EVEN TOT DE WEG VERBREED! Zo kan iedereen een leuke stressloze zondagrit beleven

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:01

Hard langs komen is niet netjes, zeker niet. Maar dan zal je toevallig iemand tegen gekomen zijn die gewoon minder sociaal is.

Maar je zal eens op een menwedstrijd moeten komen groomen om te zien hoe leuk, goed, sportief en gezellig menners met elkaar en andere omstanders (ruiters, toeschouwers enz) om gaan.
Ik heb laatst voor het eerst een dressuur-ruiter mee gehad als groom. En die heeft haar ogen uit gekeken hoe leuk het was!

Een rillerig paard dat voor de wagen moet krijgt gewoon een goede opleiding zodat die netjes stuurbaar blijft als er wat gebeurd. Juist omdat een paard voor de wagen braaf moet zijn om grote ongelukken te voorkomen (een bok, keer opzij springen, omdraaien of zo weg sprinten dat omtrekken eigenlijk nodig is zijn dingen die bij een menpaard levens gevaarlijk zijn!!!).

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:02

Jammer dat men over het algemeen weinig rekening met elkaar hield.
Ik zou dit bij de organisatie aangeven als ik jou was, zonder verwijten of boosheid.
Misschien kunnen ze de volgende keer even wat adviezen meegeven aan de deelnemers.
Schijnbaar is het niet vanzelfsprekend om elkaar in stap te passeren.

Andersom gebeurt overigens ook :D
Wij stapten eens over een pad, toen er een ruiter in volle galop rechts inhaalde op een halve meter van ons paard.
Toen gingen wij ook even hard :o

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:07

stef schreef:
Tja, hier ook een koetsier, en om een of andere reden zijn met name KWPNners doodsbenauwd voor aanspanningen. Is dat dan mijn fout? Nee.
Als je ergens gaat rijden waar je weet dat je koetsiers tegen kunt komen, dien je daar als ruiter IMO rekening mee te houden.

Valt me toch altijd op dat mensen die een rillerig paard hebben van anderen verwachten dat ze rekening met hun houden. Naar mijn mening is dat de omgekeerde wereld.

Ik heb ooit een demo gehad met paard en koets. Wij kwamen met onze aanspanningen (na dit gevraagd te hebben) de losrijbak in, en werkelijk al die paarden die er liepen OHZ gingen over de flos. En nee, we hadden niks bijzonders van bellen of glimmers of weet ik veel.

Ben het eigenlijk wel eens met Stef.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:11

Kwanyin schreef:
Ik denk dat je een beetje een verkeerd beeld hebt van hoe gevaarlijk een koets wel niet kan zijn. Het is helemaal niet zo simpel als "wij ruiters kunnen wel vallen maar zo'n koets moet maar even de rem er in gooien". Nee, een koets met op hol geslagen paarden is lévensgevaarlijk en juist veel gevaarlijker dan een paard onder de man! Natuurlijk kan je van een koets afvallen als je paarden er vandoorgaan, en dan helpt geen rem meer. En een kudde paarden met een bengelend zwaar projectiel achter hun op hol geslagen...dan kom je nog veel liever een gewoon los paard tegen...

Verder lees ik je tekst gewoon een kwestie van meer respect nodig. De dingen die de koetsier doen zijn dingen waar ik ook een hekel aan heb als ruiters het doen. Ik heb altijd geleerd om elkander netjes in stap te passeren en pas terug de remmen los te gooien als je netjes voorbij bent. Als ik een ruiter tegenkom die in een rotvaart uit de struiken komt gegallopeerd en me bijna van mijn sokken rijdt ben ik ook niet gecharmeerd. Zo ook met koetsen. Geen probleem dat ze kraken of piepen, dat is eigen en dat hoor je je paard te leren dat het niet eng is. Alleen netjes passeren is imo een vorm van beleefdheid, en zeker als je ziet dat het paard van de andere partij er moeite mee heeft.

twee week geleden nog gezien, met een vaardigheidparcours waar de paarden op een gegeven moment te hard gingen en waarbij de kar op twee wielen kwam en op zijn kant viel met de menner eronder. Dus denk vooral niet dat er geen risico aan mennen zit (gesproken als ruiter en vaste groom op de menkar)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:11

stef schreef:

Dus rij je vrolijk door als je zo'n rillerig paard tegen komt. Dat is nou precies wat de TS bedoelt :+

Mijn paard vind aanspanningen ook een soort killingmachines.. En ik ga niet bij een aanspanning de baan in. Mijn ervaring is nml ook dat de menner geen rekening met mij houdt. Natuurlijk moet ik mijn paard onder controle houden, maar wat begrip is toch niet vreemd? We zijn allemaal paardenmensen en dan weet je dat je bij een angstig paard gewoon even op moet letten dat er geen ongelukken gebeuren.

Dat is geen omgekeerde wereld, dat is wederzijds respect :)

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 19:13

@pletje: ja jij begrijpt het! en ik weet ook dat er ongelukken met koetsen gebeuren maar kom nou dat is toch niet zo vaak als dat ik van mijn paard donder hoor <<) . Trouwens zit soms ook mee op kar en ook dan rijden we in stap fietsers, voetgangers en ruiters voorbij als dit kan en anders houden we afstand en vragen we of we langs mogen als paardje raar doet.
Wilde gewoon even mijn hart luchten en inderdaad misschien had ik het even aan de organisatie moeten melden. Wie weet melden ze het bij de volgende rit even dat je de snelheid moet aanpassen bij passeren.
Wel bedankt allemaal, was trouwens buiten enkele momentjes een lekkere rit met goed weer!!!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:16

ik vind het sowieso niets meer dan normaal om een mede weggebruiker in stap te passeren,. of dit nou te paard of te koets is. zo hoort dat gewoon in mijn ogen en als je dan ziet dat een ander paard gevaarlijk kan worden, dan hou je even netjes halt. Ik herken me echt in je verhaal, heb het ook wel eens meegemaakt tijdens een buitenrit, karretjes scheuren maar door en de paarden onder de man raken over de zeik.