Afgelopen weekend prachtige rit gemaakt. Een georganiseerde rit met 750 deelnemers, zowel koetsen als ruiters. Enige nadeel: heb me ontzettend geergerd aan de koetsen deze keer
. Vandaar deze oproep aan iedereen die ook met de koets erop uit gaat: Hou er rekening mee dat er veel paarden zijn die het benauwd krijgen van het gekraak en gepiep en om nog maar te zwijgen van de bellen (versiering).
Mijn paard , en niet alleen dat van mij, loopt echt onder mij uit als er op een smal bospadje een koets in volle draf en zelfs galop ons in ons kont rijdt! Die koetsen, wel makkelijk, zij kunnen niet van hun paard vallen en als hun paard moeilijk doen kunnen ze ook nog de remmen gaan gebruiken. Maar wij ruiters hebben geen rem en zitten al helemaal niet zo vast als jullie op de kar. Als de karren stoppen (omdat het moeilijk terrein is of er een kar vast zit) dan stoppen wij ruiters ook maar omgekeerd is dit niet zo. De karren komen aangelopen en wij moeten maar zien dat we ergens aan de kant kunnen gaan staan.
Met de rit van afgelopen zondag was het niet anders. Een man met een jonger paard was fijn aan het stappen totdat er een kar, die mij voorbijgestoken was, plots volle vaart vertrekt terwijl die juist thv die man en zijn paard was. Nou amai dat beest was volledig over de rooie: bokken stijgeren, alle kanten opspringen!!!! Als ik die ruiter was geweest, ik had er af gelegen. Het paardje was zo geschrokken dat het zijn vaste martingaal kapottrok en toen helemaal moeilijk onder controle te houden was.
Natuurlijk zijn ze niet allemaal zo DOM en Onverantwoordelijk. Maar jonges toch haal even in in stap of een traag drafje en als je ziet dat het paard panikeerd en de ruiter geen kant op kan wees dan zo beleefd en hou afstand tot die ruiter plaats heeft voor even aan de kant te gaan. En steek op een normaal tempo voorbij.
Zo ook sommige ruiters (hoewel maar 1 keer meegemaakt) haal in in stap of draf maar sjees niet voorbij en hou afstand.
Dan kan iedereen zich amuseren. Wedstrijden rijden doe je op wedstrijden en anders trek je maar zelf het bos in. Vind het wel zo netjes als iedereen beetje rekening houdt met elkaar.
dat is echt veel.
.
Nou ja, de belletjes dat is misschien nog een kwestie van smaak voor sommigen, voor mij hoeft het ook niet, maar heb er ook geen last van. Ik passeer andere combinaties zowel op de kar als onder het zadel persoonlijk altijd in stap, niet eens een rustig drafje, maar gewoon in stap, omdat ik er altijd rekening mee houdt dat iemand misschien met een jong en/of groen paardje op pad is. Natuurlijk is het fijn als je je paardje leert dat er niets eng aan is, maar ja, die kans moet je dan ook wel krijgen doordat mensen om je heen er met fatsoen mee omgaan.

. Trouwens zit soms ook mee op kar en ook dan rijden we in stap fietsers, voetgangers en ruiters voorbij als dit kan en anders houden we afstand en vragen we of we langs mogen als paardje raar doet.