Ouders overtuigen voor een paard ? TIPS

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jujuke13

Ouders overtuigen voor een paard ? TIPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 19:02

Heey allemaal, vele hebbe deze vraag al gesteld dat weet ik maar ik heb graag tips, of hoe jullie ze hebben overtuigd. Ik ben dertien en rijd van men 4 al paard op de Shetlander van men tante, op men 5 pakte ik les en op men 10de kreeg ik een verzorgpaard waar ik alleen dressuur met meedeet omdat hij ni mag springen :( waarom wil ik een paard ? Wel ik spring super graag maar kan het niet met hem, ik zit bij de les in de hoogste groep dus kan niet meer streven naar iets hogers, ik ben nu dertien en mijn oma en opa,s steunen mij daar in , maar mijn ouders zeggen alleen : op je zestien ... Ookal willen en kunnen ze mij er een geven ze blijven weigeren dus hoe kan ik toch meer proberen om een paard te krijgen ? Graag tips !!!

Nicole288

Re: Ouders overtuigen voor een paard ? TIPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:14

F-AM -> YRT

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:17

Zolang je het niet zelf betaald hebben jouw ouders alle recht om het niet te doen, daarnaast is het natuurlijk erg onduidelijk rondom school de komende jaren, een eigen paard is een grote verantwoordelijkheid.
Misschien een leasepaard een idee?

Jujuke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 20:17

? Iemand ?

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:18

Ik heb gewoon bij een paard afgesproken en die vonden ze zo leuk dat het dr is geworden!

Jujuke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 20:19

Wat is een lease paard ? Ik ken enkel een halve stal of verzorgpaard :s kheb er wel eens v an gehoord ...

Jujuke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 20:21

Ik weet wat het probleem is !!! Ze weten niet waar ze het goedkoop kunnen zetten want onze manege is 345 € per maand dus ... Weet iemand nog een leuke weide of zo in de buurt van kapellen brasschaat of Ekeren ?

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:24

Jujuke13 schreef:
Ik weet wat het probleem is !!! Ze weten niet waar ze het goedkoop kunnen zetten want onze manege is 345 € per maand dus ... Weet iemand nog een leuke weide of zo in de buurt van kapellen brasschaat of Ekeren ?

Googlen ;). Maar, stalling is nog het goedkoopste vaak. Hoe denk je het paard te kunnen onderhouden als het ziek wordt ? Hoefsmid? Wormkuren ? En wat denk je van aanschaf alle spullen, zadel hoofdstel etc. Tel dus bij het aankoopbedrag maar zeker 1500 euro op.

Jujuke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 20:28

Ja dat maakt niet uit ze zeggen dat dat allemaal geen probleem is maar ze willen een wei waar hij op kan staan met een ander paard en dicht in de buurt waar ik met de fiets naar toe kan ... En max de wei 125 euro per maand ...

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:29

Jujuke13 schreef:
Ja dat maakt niet uit ze zeggen dat dat allemaal geen probleem is maar ze willen een wei waar hij op kan staan met een ander paard en dicht in de buurt waar ik met de fiets naar toe kan ... En max de wei 125 euro per maand ...

Vindt je bijna niet in de regio waar jij zoekt. Daarbij komt er nog voer etc bij dan..

Jujuke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 20:32

:s ik weet net achter mijn hoek een super grootte weide waar 4 stallen op staan en daar staan normaal in de zomer 4 paarden maar ze komen maar niet dus zou ik dan een brief aan de stal gaan hangen om te vragen of de wei te huur staat ?

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:34

Jujuke13 schreef:
:s ik weet net achter mijn hoek een super grootte weide waar 4 stallen op staan en daar staan normaal in de zomer 4 paarden maar ze komen maar niet dus zou ik dan een brief aan de stal gaan hangen om te vragen of de wei te huur staat ?

Ik wil je niet uit je droom helpen maar zonder ervaring kan je niet alleen puur een wei huren. Dit vergt veel (juiste!) onderhoud aan de grond en daarbij je kan je paard daar moeilijk alleen neerzetten. Paarden zijn kuddedieren dus je hebt minstens een shet nodig voor erbij ;).

Jujuke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 20:58

Mijn vriendin heeft 2 shetters in de tuin en die merrie is zwanger dus krijgt ze geen ruimte meer ik kan er wel voor zorgen dat ze bij komen te staan maar ik weet niet van wie de wei is dus kan ik dat gaan vragen aan de mensen die er naast wonen toch ?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:00

Mhhh ik vind het een beetje vreemd allemaal. Je wilt erg graag een paard, je ouders vinden stalling te duur dus je denkt ach joh ik gooi dat beestje op een weide. Oke, je haalt je ouders over voor hooi en brokken etc. Maar geloof me, het beestje is 3 dagen bij je en je merkt meteen dat er mee bij komt kijken. Je paard heeft gezelsschap nodig, want anders is die alleen. Shetlander erbij.. die moet ook eten. Dus dubbel zoveel hooi en brokken. Het regent veel in nederland, dus er moet een schuilstal geplaatst worden. En planken bij de praxis zijn niet bepaald gratis..
Nou je hebt je schuilstal dan miss wel, maar het word winter. Je wilt niet dat je paard in een dikke wintervacht staat, dus je gooit er een deken op. Bedenk je eens hoeveel die dingen kosten! Je moet eentje hebben die goed past en eventueel een reserve. Je koopt een deken, hij is niet waterdicht. Paard word ziek.. Dierenarts erbij, en een torenhoge rekening.

En meestal gaat het zo bij meisjes die bij papa en mama smeken om een paard.. (echt gezien) Dus mijn advies. Ga sparen, leer nog meer over paarden. Zorg ervoor dat het idee voor een paard te hebben van 2 kanten komt. En dan pas een paard kopen. Maar ga niet papa en mama overhalen, want dan eindigen jij en je pony hierboven diep in een put.

Edit: schiet me opeens heel veel te binnen. Omdat je paard niet de volledige weide mag gebruiken moeten stukken worden afgezet in de weide. Kijk jij maar eens op internet hoeveel stroomdraden kosten, want ik hoop dat je prikkeldraad niet in je hoofd haalt. Hoefsmid moet ook om de zoveel tijd komen, eventueel de tandarts ook en jaarlijks de griep spuit en wormenkuur om de zoveel tijd. Denk dan ook maar eens na over je spullen. Een goed passend zadel, hoofdstel, bit etc is ook belangrijk, en dat is ook niet gratis. Je moet er ook tijd voor hebben natuurlijk, zou maar zielig zijn als je maar 2 x per week bij je paard komt. En als ik zo hoor dat je ouders geen paard willen, hoef je niet van hun te verwachten dat zij 's ochtend en 's avonds gaan voeren
Laatst bijgewerkt door Maureen_M op 01-08-12 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Jujuke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 21:03

Oké maar ik wordt binnen een paar maanden 14 wat kan ik dan doen om te sparen ? ...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:08

Krantjes lopen, klusjes e.d...

Paarden kosten geld, en ik snap best dat je ouders zeggen wacht maar tot je 16e hoor :j er komt zometeen heel veel op je af (school, huiswerk, vrienden etc.). wie weet zeg je tzt ik stop wel of ik heb er geen zin meer?

Kale wei voor 125... dan komt daarboven stro, mestafvoer, biks, etc. (google maar de prijzen). plus dan dat je zelf moet voeren en mesten..

Jujuke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 21:11

Nee het is een wei van 2,7 ha met 4 dichte stallen met nog een lang Luik aanvast en een stro en zadelkamer aan hooi kom ik gratis en voer in de aveve is 8€ per zak ... Ik was de auto en krijg daarvoor 10 € ... :\

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:14

Hoe kom jij aan hooi gratis? en wat als het straks niet meer gratis is?
Voer in de wat?
en je wilt gaan springen toch? Bak? springmateriaal? Begeleiding of les lijkt mij ook wel handig met het paard?

Jujuke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 21:19

mijn vriendin met die 2 shetters haar papa is een boer en mijn papa komt daar goed mee overeen en zegt dat ik dat dus mag hebben en hij die zal leveren , springmateriaal is al zeker geen probleem vanwege mijn tante in een springpaard had en velewedstrijden meedeet toen ik klein was en zij heeft nog getten springzadel bandages cloche een hoofdstel etc maar een bak is idd wel moeilijk te maken niet ? aveve is een super winkel in antwerpen

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:20

Ik heb gewoon aangekondigd dat ik er 1 ging kopen. Nu ben ik ook wel stukje ouder maar toch :)) .
Als je ouders het écht niet willen ja dan gaat het niet maar het belangrijkste voor ouders is om te zien dat je er voor kan zorgen.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:22

een eigen paard is meer werk dan je denkt hoor. :)
Ik heb die van mij nu sinds maart, maar ik moet alles zelf regelen.
ik werk 12 uur in de week voor hem om mee te betalen, verder moet ik sochtends én savonds zelf voeren en ook nog eens wat met hem doen natuurlijk haha :P

Het kost veel geld en tijd, kortom als je er nog niet klaar voor bent doe het niet.
De verantwoordelijkheid is enorm, een lease paardje of bijrijdpaardje is misschien een beter idee. :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:24

Jujuke13 schreef:
mijn vriendin met die 2 shetters haar papa is een boer en mijn papa komt daar goed mee overeen en zegt dat ik dat dus mag hebben en hij die zal leveren , springmateriaal is al zeker geen probleem vanwege mijn tante in een springpaard had en velewedstrijden meedeet toen ik klein was en zij heeft nog getten springzadel bandages cloche een hoofdstel etc maar een bak is idd wel moeilijk te maken niet ? aveve is een super winkel in antwerpen

Niet alleen moeilijk, denk aan het geld. Vooral als je dan maar 2.7 ha heb.. reken maar minimaal een halve ha per paard, de stal/opslag eraf en dan moet je bak er nog op.. Bak aanleggen, denk dan maar aan duizenden euro's (als je een goede wilt, met een goede omheining en waar je het hele jaar door in kan rijden.

wat betreft de dingen die je tante heeft; moet maar net op je paard passen heh ;)

Opzich is het makkelijk als je interpunctie gebruikt, moet me nu door je berichten heen worstelen :=

Jujuke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 21:26

en ik heb al gevraagd aan tante of ze me les wil geven in springen dan en vind het een goed idee, lisaluna gewoon zeggen ik ga er een kopen haha werkt absoluut niet misschien als ik het geld zelf zou hebben wel ...; amyyy55 ik heb al 3,5 een halve stal en doe daar veel dressuur wedstrijdenmee , k spring ook soms op iemand anders pony en vind het super maar ze moet hem verkopenomdaat ze er niet goed voor zorgt en de pony al bijna 25 is ...

Jujuke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 21:27

maar jullie zitten in nederland ik ben verhuisd naar belgie brasschaat dus ...

Jujuke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 21:28

en er eeen gaan kopen en zegge dat je hem gevonden hebt in het bos haha werkt ook niet ;)