Dag niet geweest schuldgevoel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Dag niet geweest schuldgevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 16:54

Ik heb al 8 jaar eigen paarden.
Waar ik ook altijd elke dag heen ging ook al was ik ziek toch even gauw er langs om voer klaar te zetten.

Eind vorig jaar is mijn relatie stuk gelopen. Waardoor ik genoodzaakt was om andere woonruimte voor mezelf en de paarden te zoeken.
Sinds 4 maanden heb ik een eigen huisje en staan de paarden ook op een andere stal.
Stal is ongeveer 20 min van mijn huis vandaan.
Paarden staan er echt super. Hele dagen buiten op de wei en de jongste zelfs 24 uur. Worden ruim voorzien van hooi en ze hebben het dan ook super. Helaas is de bak nogal tegen gevallen (word binnenkort ook flink onder handen genomen) waardoor ik in die 4 maanden tijd misschien 10x erop gezeten heb. Ik vind dat erg jammer ben namelijk erg fanatiek en wil zelf ook weer wedstrijden gaan rijden.
Rijden, longeren tutten is voor mij echt ontspanning en heb dat ook echt nodig naast een drukke baan.

Nu verhuizen we begin augustus naar een plekje 5 min van huis met hele dagen weidegang en een goede all wheater baan. Helemaal super dus. Waar ik zowiezo 2x per dag langs kom.

Alleen waar ik nu heel erg tegen aan loop is dat ik de laatste tijd gewoon echt heel moe ben. Waarschijnlijk door mijn stuk gelopen relatie en maar gewoon door gaan en niet even de tijd nemen om het te verwerken. Daarbij werk ik nu al een halfjaar 5 dagen in de week en ook op doordeweekse feestdagen. Waardoor ik steeds vaker een dagje in de week over sla. Het is hooguit 1 a 2x per week. Maar voel me dan zo ontzettend schuldig. Dat ik niet geweest ben.
Ik hoop dat bokkers dit herkennen en ben benieuwd hoe hun er mee om gaan.

Mijn paarden betekenen echt alles voor me. En vind dat ik eigenlijk ook moet gaan. Terwijl ze toch heel de dag buiten komen en voldoende ruwvoer krijgen. Ze staan ook volpension.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:58

Ik herken dat gevoel wel.... Maar je moet ook tijd voor je zelf nemen.....en ze staan op een fijne stal met goede verzorging....neem de tijd en voel je niet schuldig, tot dat je weer beter in je vel zit en niet meer zo moe bent... je kunt ook kijken voor een bijrijder....misschien dat je dan minder schuld gevoel hebt... Sterkte in inde geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:59

Ik herken het wel van vroeger, heb het nu niet meer, tenzij het aantal dagen achtereen is.
Maar ik ga niet meer iedere dag zoals eerst, 4 keer per week nu zo ongeveer.

Je paarden worden goed verzorgd, staan buiten en hebben, neem ik aan, vriendjes en er is controle.
Ze kennen geen tijd, die denken niet goh gisteren was ze er niet zeg ook raar. Echt niet :D
Zolang jij ervoor zorgt dat zij goed verzorgd staan, ben je ook een goed baasje, ook al kom je niet 7 dagen per week. Er is meer in het leven dan paarden, zoals werk, bijkomen van een verbroken relatie, een sociaal leven.

Mijn schuldgevoel is echt weggegaan door een stal te kiezen die voldeed aan 24/7 buiten en swinters iig overdag, een fijne grote wei, vriendjes en goed toezicht. Mijn fjordje heeft mij niet nodig, die heeft een heeerlijk leven. En die paar uren per week dat ik er ben, zijn een extraatje zeg maar.

felicity

Re: Dag niet geweest schuldgevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 17:06

Het zit echt tussen me oren.
De jongste staat 24 uur buiten met 4 andere hengsten/ruinen.
En de oudste mijn merrie loopt overdag buiten met nog 3 andere en staat s'nachts op stal met een ruime hoeveelheid hooi en dik in het stro. Ik ga er nu ook alleen heen om een appeltje te brengen en wat te poetsen en wandelen. Het rijden/trainen wil ik straks weer op de nieuwe locatie op gaan pakken.
Vroeger was ik ook wel eens moe maar dan ging ik toch lekker rijden/longeren, mesten en voer klaar zetten kreeg daar altijd nieuwe energie door. Maar dat lijkt nu ook even verleden tijd waarschijnlijk omdat ik nu niet verplicht ben om te gaan. Omdat alles gedaan word. En het trainen ook even is weggegvallen. Is op sommige dagen de drempel net te hoog om toch te gaan.
Verwacht dat dit volgende maand op de nieuwe locatie weer een stuk beter zal gaan. Vlakbij huis kom er elke dag langs. En moet er heen om te mesten en te voeren. En kan de trainingen weer op pakken.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:12

Waarom schuldgevoel als je volpension staat??
Dan ben ik helemaal slecht, ga ''maar'' 3 keer per week :') (volpension, halfuur reistijd, en fulltime baan met reistijd precies de andere kant op....).
Niet schuldig voelen zou ik zeggen :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 17:15

Ik denk altijd dat ze de persoonlijke aandacht zullen missen :o

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:17

Als ze volpension en veel weidegang hebben, vind je paard het niet erg hoor :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:21

Ik denk ook dat je je echt geen zorgen hoeft te maken. Met gewoon sociaal contact met andere paarden en weideruimte brengen zij echt wel lekker hun dagje vol :)
Ik ben in tentamenperiode paar weken geleden maar 3 keer in 2 weken geweest, dan voel ik me wel een beetje schuldig dat hij daar beetje staat dik te worden, maar dat is míjn probleem. Hij heeft er ab-so-luut geen last van :)

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:24

nou dan ben ik echt een dommerd maar ik mag niet naar me paard vanwege droes :( en ik ga ook niet heen wil hem niet besmet hebben en heb er geen schuld gevoel over hij staat daar prachtig met een groep in de wei alle gemakken voorzien en ik baal wel maar ik heb liever geen droes

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:28

Misschien is het lekker voor jou om bijrijdsters te zoeken als je op die andere stal af en toe niet wilt gaan? Aan de andere kant.. Als ze de hele dag buiten staan en s nachts binnen gezet worden voorzien van alles hoef jij je zeker niet schuldig te voelen als je af en toe een dagje niet gaat. Dus als je bijrijdsts niet ziet zitten af en toe gewoon een dagje niet gaan hoor! Zelfs op je nieuwe stal ljkt mij dat geen probleem als het volpension is daar. Af en toe toch lekker om juist even iets anders te doen en je rust te pakken? 2x per dag gaan lijkt mij behoorlijk inspannend! Zo houd je weinig tijd over om eens iets anders te doen.

@blingpiggy: Als je maar 3x per week gaat.. Dan is het een stuk goedkoper om bijrijdster te worden :+
Persoonlijk zou ik dan geen paard nemen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:33

Ik ga ook niet elke dag, maar zolang je weet dat er goed op de paarden gelet wordt, en ze super verzorgd worden hoef je echt geen schuldgevoel te hebben hoor ;) Ik heb dan ook wel het geluk dat ik een superbijrijdster heb die lekker aan de slag gaat met mijn paard zodat ze ook beweging krijgt. Ik heb het dan ook enorm druk op mijn werk waardoor ik niet vaak ben geweest (ontzettend moe daardoor), maar betere tijden komen eraan gelukkig waardoor ik weer vaker kan!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 17:47

Bijrijdster heb ik inderdaad aan gedacht. Maar dat zal dan gaan om 1 a 2 dagen in de week. En vind het dan eerlijk gezegd niet de moeite. Denk dat paardlief het niet erg vind om 2 dagen niet gereden te worden per week.
Voordeel van de nieuwe stal is dat het 5 min rijden is. En ik er al 2x per dag langs kom als ik van en naar het werk ga. Dan is het een kleine moeite om even te stoppen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:52

Jodi93 schreef:
nou dan ben ik echt een dommerd maar ik mag niet naar me paard vanwege droes :( en ik ga ook niet heen wil hem niet besmet hebben en heb er geen schuld gevoel over hij staat daar prachtig met een groep in de wei alle gemakken voorzien en ik baal wel maar ik heb liever geen droes

Deze volg ik even niet, waarom zou je niet bij je eigen paard mogen komen vw droes??
Neem de juiste voorzorgs maatregelen en er is niets aan de hand!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:57

Geef je schuldgevoel, net als jezelf en je paarden, nog maar lekker 4 weken vakantie. Dat schuldgevoel vreet energie, dat heb je nu niet nodig. Je paarden staan er netjes bij, die hebben je momenteel ook niet zo nodig.

Zal je zien dat als je straks verhuisd bent met de paarden en je lekker in je nieuwe ritme zit, je weer energie krijgt van met je paarden bezig zijn en het allemaal weer veel leuker en makkelijker is dan nu.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:40

aerdenhout1 schreef:
Jodi93 schreef:

Deze volg ik even niet, waarom zou je niet bij je eigen paard mogen komen vw droes??
Neem de juiste voorzorgs maatregelen en er is niets aan de hand!

Mijn spullen liggen op stal echt alles heb niks thuis zeg maar en mijn paard staat net buiten het dorp (5 minuten lopen) de paarden op stal hebben droes dus er is niemand welkom op stal.. en zo kan ik alleen even knuffelen zeg maar en dan weer weg. Ik doe nu niks met hem en ik voel me niet schuldig omdat meneer 3 jaar is en nog ff lekker kan spelen haha

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:03

Ik herken het ook :j
Het komt niet heel vaak voor, maar als ik een keer niet ga moet ik wel zeker weten dat ze op het land gestaan heeft. Toch voel ik me dan schuldig dat haar stalletje niet schoon is. Eigenlijk denk ik dan ook wel, er zijn paarden die het veeel en veeel slechter hebben! Als je bijna elke dag gaat, mest en je paard beweging geeft, is het niet zo ramp joh.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:07

Ik ga wel eens 2 dagen achter elkaar niet hoor. Stal is dan wel schoon en eten krijgt hij. Hij gaat sowieso smorgens de molen in en de rest van de dag naar buiten.

Ik heb mijn paard er nog nooit op betrapt dat hij me beschuldigend aankeek toen ik na 2 dagen weer eens op kwam duiken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:22

felicity schreef:
Ik ga er nu ook alleen heen om een appeltje te brengen en wat te poetsen en wandelen. Het rijden/trainen wil ik straks weer op de nieuwe locatie op gaan pakken.

Als je nu eens 2 keer per week langsgaat, een appel en een knuffel geeft, en maakt dat je thuis komt en je bed in duikt, of een uitgebreid luxe bad neemt, of ergens een lekkere massage boekt, of een avondje uit gaat of wat dan ook waar je door kunt ontspannen? Hoef je je niet schuldig te voelen en ruim je toch wat tijd in voor jezelf. Het leven moet niet alleen plicht zijn, is helemaal niet goed voor je gestel.

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:16

Ik herken dat erg goed. Mijn paard staat ook vol pension en ik ga meestal 5 keer per week, soms 4 keer. Als ik vijf keer ga dan zit het wel goed, maar 4 keer vind ik al onprettig en als ik een weekendje weg ga of op vakantie voel ik me al helemaal schuldig tot ronduit rot :=. Soms kan ik zweren dat paardlief afstandelijker doet na een weekendje weg :') Slaat nergens op, is ook niet waar (denk ik :')) zit tussen mijn oren :j.

Je paard heeft de belangrijkste zaken: beweging, soortgenootjes en eten. Daaraan heeft een paard het meeste behoefte en daarin wordt hij prima voorzien. Ren jezelf niet voorbij en pak je rust, ook als dat betekent dat je even een keertje minder heen gaat. Het is nog maar voor tijdelijk :).

Alvast veel plezier op je nieuwe plekje!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:28

Ik kon afgelopen winter helaas alleen in het weekend naar mijn paard (ivm full time baan en lange reistijd naar paardje toe met scooter in de gladdigheid etc)
Ik vond het echt heel erg vervelend, miste haar ontzettend erg.
Gelukkig staat ze 24/7 buiten en werd ze gewoon gevoerd, maar ik was gewend 3x per dag er heen te gaan en dan mis je het echt wel.
Gelukkig kan ik er nu weer elke dag heen! <3

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:37

Hier komt het ook wel eens voor dat ik een dag niet kan..
Ik werk 6 dagen in de week en ben ook nog eens zwanger waardoor ik het soms ook gewoon echt niet op kan brengen om langs stal te gaan.

Dan regel ik wel altijd vervanging omdat mijn 2 paarden 's nachts op stal staan dus ze moeten gemest worden. Maar toch voel ik me dan rot.
Al weet ik ook wel dat ze het echt niet erg vinden om een dag niet gepoetst te worden.

Als ze 24/7 op het land staan wilde ik ook minimaal even controleren of alles goed was. Een van mijn huidige paarden heeft op het moment dat er een wondje op een been zit heel snel bloedvergifiting, dus die moet je wel controleren.
Ik kon gewoon niet lekker slapen als ik niet was geweest. Maar vaak keken stalgenoten dan even of alles in orde was :) Dan is het ook goed!

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:15

amsterdam_30 schreef:
@blingpiggy: Als je maar 3x per week gaat.. Dan is het een stuk goedkoper om bijrijdster te worden :+
Persoonlijk zou ik dan geen paard nemen.

Haha, snap je reactie wel... :') Maar heb de pony al sinds mijn twaalfde (gekregen als kind dus). Nu ik volwassen ben betaal ik alle kosten zelf, maar heb ik wel betere stalling gezocht dan waar hij eerst stond (ouders hadden eigenlijk totaal geen ruimte voor paarden.... maar zagen dat zelf niet in... -O- het heeft me 5 jaar discussie gekost om hem te mogen verhuizen... ) Die betere stalling is veel verder weg, dus tja, vandaar slechts 3 keer per week. En pony is inmiddels 19, hoeft ook niet meer zo hard te werken van mij ;)

Denk ook niet dat paarden ''treurig staan weg te kwijnen'' :') als de baas een dagje/paar dagen niet op stal komt. ALS je volpension staat en paard gewoon buiten komt met vriendjes ;)
Laatst bijgewerkt door blingpiggy op 29-06-12 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:29

Neem even tijd voor jezelf tot je het weer kan opbrengen om vaker te gaan

Het is niet de bedoeling dat het een plicht wordt, dan heb je er ook niks aan! Je paarden worden goed verzorgd, hebben vriendjes en kunnen naar buiten dus zij vermaken zich prima :)

En eens jij je weer beter voelt en de locatie meer op je weg ligt, kan je vast vaker langsgaan! :(:)

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:36

Het gaat nu toch prima? Je paarden zien er happy uit en mogen lekker de hele dag hun eigen ding doen op de wei :) ik zou me er maar niet te druk over maken want zeker als je straks verhuisd krijgen ze de persoonlijke aandacht dubbel terug ;)

Diana_v_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:39

Ik zou me er niet al te druk om maken hoor.
Je paarden krijgen zo te horen voldoende beweging en staan er goed verzorgd bij
dat is alles wat een paard zich kan wensen volgens mij.
Bovendien hebben paarden ook zelf rust nodig, en is het voor je paard ook niet
goed als hij iedere dag aan het werk moet.
Wat ik zelf wel altijd vind is dat JUIST als ik zelf moe ben ik juist weer nieuwe energie krijg
van de tijd die ik met mijn paard doorbreng. Het beurt me altijd weer helemaal op
en kom met meer energie weer thuis na het rijden. :D