Voor welk paard moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Voor welk paard moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 12:36

Lieve Bokkers,

Met de wens voor gezinsuitbreiding op het oog zijn we inmiddels tot het besluit gekomen dat we onze hobby willen inkrimpen. Niet alleen omdat het financieel straks steeds moeilijker zal worden om 3 paarden in pension te bekostigen, maar ook omdat mijn tijd beperkter zal worden en mijn gezondheid niet dusdanig is dat ik mezelf nog dagelijks 3 paarden zie doen. Ten opzichte van mijn paardenvriendjes vind ik het dan ook eerlijker om voor 1 of 2 dieren een andere eigenaar te zoeken. Ik kan het voor mezelf namelijk niet rechtvaardigen als zij niet alle aandacht, en verzorging krijgen zoals ik hen die zelf het liefste geef.

Maar voor wie moet ik in hemelsnaam kiezen?

In december hebben we mijn oude wedstrijdpaard Lagune na 4 jaar teruggekocht nadat hij enkele jaren als manege-paard heeft gewerkt, en anders geslacht zou worden. Het dier was compleet aan gort gereden en stond met een zware peesblessure in het achterbeen, samengeknepen hoeven, artrose en insuline resistentie. Kortom definitief afgekeurd en alleen nog een kans op een pijnvrij leven met heel veel begeleiding en geduld. Inmiddels is het een ziels gelukkig paard dat volledig herstelt is van zijn peesproblemen, 125kg gewicht heeft verloren, artrose stabiel en insuline resistentie onder controle. Kortom hij is volledig gerevalideerd en hij mag zelfs weer recreatief onder het zadel gereden worden. Naar onze mening is zijn carriere groot genoeg geweest en mag hij nu gewoon genieten van zijn pensioen. Dessalniettemin een echt zorgekind waarvoor de dierenarts de deur bij ons plat loopt. Hij kost ons maandelijks klauwen met geld, maar hij is zo gelukkig en pijnvrij dat hoe dan ook vast staat dat hij blijft tot zijn laatste bries.

Dan nog mijn grootste penny-droom, een diepzwarte en zeer luxe sportmerrie van 6 jaar. Alles waar ik als jong meisje van gedroomd heb, aangekocht als pasgeboren veulen zijnde toekomstige opvolger van bovenstaand paard, keurig zelf opgevoed. Zeer braaf en fijn paard in omgang, en een topper waarmee ik eindelijk mijn grote wedstrijdambities mee waar zou kunnen maken. Door haar jeugdigheid en voor mij vrij forse stokmaat, VOOR MIJ een moeilijkere paard om op te rijden. Door mijn bekken-rugproblemen blokkeert mijn lijf wel eens tijdens het rijden waardoor er extra spanning op mijn rechterbeen ontstaat; Voor deze jonge merrie uiteraard iets verwarrends, zoveel onverwachte beendruk. Met als gevolg dat ze welgeteld 1x wel 15 hele meters in volle galop naar voren is geschoten :') Gevolg: Ik lag met mijn kont in het zand en was doodsbenauwd om nog op haar te klimmen. Enerzijds omdat ik haar keurige opleiding niet wil verstoren met mijn idiote lichaamsproblemen, anderzijds omdat ik serieus geschrokken ben en mijn volledig irreele angst voor haar maar moeilijk los kan laten.

En dan mijn allerliefste ponyvriend van 1.53mtr, aangekocht om recreatief te kunnen genieten en eindelijk eens zonder angst heerlijk op bosrit te gaan. 100% bomproof maar geen dooie, het is een vrolijke grappenmaker die mij elke dag weer vreselijk aan het lachen maakt en het meest vertrouwde gevoel geeft op dit moment. Qua uiterlijk totaal geen paard dat bij mij past, maar zijn karakter compenseert alles; Altijd vrolijk, altijd bereid hard te werken en zelfs zo gek om mijn dressuurambities de ruimte te geven door zich braaf arbeidspirrouettes en wissels aan te laten leren. :') Als ik voor hem kies zal ik mijn wedstrijdambities definitief over boord moeten zetten, en moeten accepteren dat het in ieder geval de komende jaren (totdat we wellicht ooit de mogelijkheid krijgen weer een sportpaard aan te schaffen..) recreatief rond zal hobbelen. Wil ik dat wel? Voordeel is wel dat het een ideale kinderpony is, en ook een super leuk dier om mijn nichtje en zoontje op te laten rijden.

In eerste instantie dachten wij het ideale evenwicht te hebben gevonden met de pony voor de ontspanning & de sportpaard merrie voor de wedstrijden. Door de redding van mijn oude wedstrijdruin zijn we gewoon verplicht te kiezen tussen twee dieren omdat 3 teveel is. De gepensioeneerde wedstrijdruin blijft hoe dan ook bij ons... Maar de keuze tussen de sportmerrie en pony lijken we maar niet te kunnen maken?

De sportmerrie is op een leeftijd dat ze hoognodig op concours moet om technisch interessant te blijven voor de markt. Met onze gezinsuitbreiding op het oog zal dat het komende jaar hoe dan ook nog niet van komen, hetgeen opzich niet heel erg is aangezien we toch geen verkoopplannen met haar hebben zodra we besluiten haar te houden. Kortom als ze pas op 9 jarige leeftijd in het Z2 gepresenteerd wordt is dat ook prima, en loopt ze technisch gezien alsnog gelijk met de markt. Ik heb er aangedacht haar begin volgend jaar bij de hengst te zetten, zodat we ongeveer gelijktijdig met zwangerschapsverlof kunnen. In de huidige tijd vind ik dat echter fokken voor de salami, dus ik prefereer haar gewoon rust te geven in de hoop verkerende om na mijn zwangerschap onze wedstrijdambities alsnog waar te maken. Komt het daar nog wel van? Zo onvoorspelbaar.
Haar nu verkopen heeft als nadeel dat ze momenteel relatief groen is, en we prijstechnisch (te)veel in moeten leveren. Met als consequentie dat het ook moeilijker wordt om over enkele jaren een goed sportpaard van haar opbrengst terug te kunnen kopen.... Anderzijds bestaat mijn irreele angst tov haar nog steeds, en weet ik niet hoe gemakkelijk ik me daar de komende weken overheen kan/ga zetten. Ze is hartstikke braaf, probleem ligt gewoon bij mij en het blijft zonde haar met mijn onterechte angst te belasten. Dan heeft ze met een andere ruiter waarschijnlijk meer plezier... En dat is meer waard dan het geld. Anderzijds, op ieder ander paard rijd ik nog steeds weg... Kans is groot dat ik er met de merrie ook wel uit kom.... Maar zal zij net zo'n grote glimlach op het gezicht brengen als dat de pony doet?

Waar zouden jullie zelf in bovenstaande situatie voor kiezen?
Ik ambieer de wedstrijdsport nog steeds wel, en droom er nog steeds van om eindelijk mijn punten in de hogere sport te scoren. Hetgeen mij en de (inmiddels) gepensioeneerde wedstrijdruin destijds steeds werd ontnomen door gebrek aan mogelijkheden & blessureleed van ons beiden. Tegelijkertijd is de pony een schat, opstappen en wegrijden.. Zelfs tijdens een eventuele zwangerschap zou ik moeiteloos op hem gaan zitten. Voor hem zou het geen enkel probleem zijn om wat maanden 'stil' te staan terwijl het voor de jonge merrie fijner zou zijn om nu eindelijk eens lekker aan het werk te blijven.

Nogmaals voor welk paard zouden jullie kiezen om aan te houden? en vooral waarom?

Ik zal mijn keuze niet van dit topic af laten hangen en uiteindelijk gewoon mijn gevoel volgen. Maar wellicht geeft bokt me op dit gebied 'food for thinking'. Ben erg benieuwd!

Priveberichten voor meer informatie over de paarden, danwel priveberichten van potentiele kopers stel ik absoluut NIET op prijs.

aerdenhout1

Re: Voor welk paard moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:42

Ik zou dan toch gaan voor de 6 jarige. Daar heb je zelf het minste aan en kan je waarschijnlijk ook nog eens goed verkopen, zeker omdat het een zwarte is.
Wel geweldig dat je het oude paard sowieso aanhoud!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:44

Ik zou de sportmerrie verkopen, en de oude ruin niet wegdoen maar houden tot aan het overlijden en dat doe je al en daar kies je al voor.

En de andere recreatiepony ook verkopen, want je weet niet of de oude ruin nog geld gaat kosten aan de dierenartsenkosten in de toekomst. Dan ben je echt maar wat blij dat je dan nog maar 1 paard hebt waar je je zorgen over moet/hoeft te maken.

Of je kan de recreatiepony leasen ipv te verkopen, dat het zodra het weer kan dat het teruggaat naar je.

Maar denk daar wel heel goed overna, ikzelf zou nooit laten leasen, het is of houden of verkopen.

Als je de recreatiepony houdt kan je er een bijrijdster voor zoeken, voor als je dat wilt.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 18-06-12 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:45

Ik zeg, zwarte merrie verkopen. ALs je zoveel plezier hebt met de pony en eigenlijk angst hebt voor je paard..... Waarom kan je met de pony niet de wedstrijden in trouwens? Of heb je het dan over meer als de basissport?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:48

ik zeg ook, de zwarte merrie verkopen aan iemand die er heerlijk mee de wedstrijden in kan.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:48

Misschien kan je de zes jarige verleasen, aan een ambiteuse ruiter. Zo heb je niet de kosten en wordt ze toch door getraind, wanneer jij dan weer tijd/geld voor de zes jarige heb kun je hem weer terug halen en heb je paard terug wat goed door getraind is en hoef je er geen 1 te verkopen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:50

Ik zou ook de zwarte merrie verkopen. Aangezien je met andere 2 paarden duidelijk een betere klik hebt dan met haar. Of haar idd verleasen als dit uitkan.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 12:53

Met wedstrijden liggen mijn ambities op het ZZ en hoger... De ponyruin is leuk om af en toe een keertje recreatief uit te brengen, maar dat heb ik mijn levenlang al gedaan met diverse andere paarden. De zwarte merrrie is uniek en zeer veelzijdig, een paard waar ik 0,0 twijfels over heb. Het is niet gemakkelijk om een jong paard te vinden van dusdanige kwaliteit dat het geschikt is voor de hogere sport, en ook budgetair interessant is. Dat is juist 10 jaar lang het probleem geweest; We hebben nooit het geld gehad om een bovengemiddeld goed sportpaard te kopen, altijd basissport dieren geschikt tot +- Z, en hebben daarom het risico van een veulen genomen in de hoop verkerende dat het tot een vergelijkbare topper uit zou groeien. Je kunt je dus wel voorstellen hoe ontzettend blij we waren dat deze merrie eenmaal volwassen aan al onze verwachtingen tegemoet kwam... Daarom is het nu ook zo ontzettend moeilijk om haar eventueel te verkopen, terwijl mijn ambities nog steeds hetzelfde zijn.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 12:56

antje_vip schreef:
Ik zou ook de zwarte merrie verkopen. Aangezien je met andere 2 paarden duidelijk een betere klik hebt dan met haar. Of haar idd verleasen als dit uitkan.

Zou het de klik zijn die ik mis ja?
Ik heb er maandenlang super fijn op gereden, springparcourtjes, bosritjes, dressuurproeven... Tot aan die val, die mijn eigen schuld was. Dat maakt het juist zo onbegrijpelijk, ik heb al van alles met die merrie gedaan en met veel succes. Nadeel is gewoon geweest dat ik van mijn man (die getuige was van de val) niet direct meer op haar rug mocht klimmen; Eenmaal in het ziekenhuis voor controle heb ik van zoveel mensen gehad dat ik geluk heb gehad, dat ik thuis arriveerde met angst voor het paard. Maar als ik er een kansberekening op los zou laten acht ik de kans op herhaling bijna 0 :') Het slaat echt allemaal nergens op.

Ze is enkele maanden verleasd geweest aan een ambitieuze amazone. Helaas is zij gisteren terugggekomen wegens tijdgebrek, daarom pak ik haar vanaf morgen zelf weer op.
Laatst bijgewerkt door Pinda_Dipje op 18-06-12 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:57

Dan hou je de zwarte merrie toch? Je zegt nu zelf eigenlijk al dat je haar niet wil verkopen. Dan moet je de ruin verkopen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:57

Ik zou de recreatie ruin verkopen en een bijrijder zoeken voor je sportpaard, zodat als jij zelf met zwangerschapsverlof gaat het paard toch lekker door gereden wordt en eventueel al uitgebracht kan worden voor iemand die daar interesse in heeft en dan kun jij het straks zelf weer lekker overnemen. Heeft het beestje toch lekker wat ervaring op kunnen doen en heb je geen probleem om hem daarna zelf op te pakken. Het is natuurlijk lastig om haar voor een tijd stil te zetten en dan op te pakken dan kan ze beter wat op niveau blijven/beter worden.
Persoonlijk denk ik dat als je ruin het ideale recreatie/kinder pony is je weinig moeite hebt met de verkoop.
Wel vindt ik het mooi van je dat je je oude wedstrijdpaard wil houden!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:58

Ik zou de zwarte merrie verkopen.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:03

Tja, heb blijft een lastige keuze; ze hebben immers alledrie een plaatsje in je hart!
Ik vind dat je voor een moeilijke keuze staat !
Als je de merrie verkoopt, heeft ze alle kans om zich te ontwikkelen. Je kunt bij de verkoop afspreken dat je bijv. gebeld wordt als zij weer doorverkocht zou (moeten) worden en evt. overwegen of je ze dan alsnog terug koopt. Het is immers toch je droompaard.
Met de pony kun je zelf niet verder schrijf je; alleen recreatief rijden - terwijl dit met je andere ruin ook kunt. Anderzijds kan dit ook echt een heel leuke leerpony zijn voor iemand anders!
En dan nog een - uiteraard emotioneel zwaar - punt: hoe is Laguna er aan toe? Hoeveel kun en wil je daarin investeren? Het is oh zo hard, maar is het je dat allemaal waard?
Pffff..... heel veel sterkte !

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 13:11

@Tigra_ : Aan interesse voor de ponyruin ontbreekt het inderdaad niet. Al sinds ik hem heb liggen mensen letterlijk op de loer, en heb ik al diverse keren een leuk aanbod gehad van mensen die hem graag zouden willen hebben als familiepaardje terwijl hij niet eens te koop is. Dat stelt me ergens ook wel gerust, het wordt naar alle waarschijnlijkheid vrij gemakkelijk om een fijn huis voor hem te vinden, en omdat ik aan de verkoop toch een contract verbind wordt hij mij altijd weer als eerste aangeboden mocht er iets zijn waardoor hij verkocht moet worden. Maar toen ik deze week uit onverwachte hoek 2 oprecht geinteresseerde had schrok ik toch behoorlijk en slaat de twijfel weer toe.

Ik had gehoopt nooit te hoeven kiezen tussen deze twee dieren, dat is vergen om te kiezen tussen twee van mijn 'kinderen'. Dat raakt me echt tot op het diepst van mijn hart, met alle dieren heb ik een goede band, ze zijn als familie... En natuurlijk heb ik dat zelf uitgelokt door mijn gepensioeneerde ruin terug te kopen, maar met de staat waarin hij zich bevond was dat enkel met het idee "Och die laten we nog wat maandjes genieten op de wei, en dan kan hij vredig inslapen" maar meneer is zo verbazingwekkend goed herstelt, dat had ik nooit durven dromen... Door zijn artrose is hij echter te gevoelig voor bakwerk, en door zijn karakter te eigenwijs om een bosrit mee te kunnen maken. Kortom dat is nu gewoon een wandelpeerd geworden :D Maar wel een wandelpaard dat veel centjes eet, ten koste van de andere twee... *zucht* Hij is zo vrolijk, al hebben we hem nog 15 jaar op deze manier op stal staan... ik teken daarvoor. Hij was mijn leermeester in de grote paardenwereld, en dit is wel het minste wat ik voor hem terug kan doen na al die jaren. Zolang Lagune gelukkig is, ben ik dat ook.

@Apochewinta: Als de merrie eenmaal gaat lopen onder het zadel wordt ze zonder twijfel onbetaalbaar voor mij. Als ik een geldboompje in de tuin had gehad had ik het zeker gedaan, maar in dit geval zou ik misgrijpen... Tenzij ze haar ook aan gort rijden, dan heb ik twee gepensioeneerde paarden voor wie ik veel kijkgeld betaal :D :')

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:12

Als ik het verhaal als buitenstaander lees, heb ik het vermoeden dat je de 6-jarige merrie heel graag wilt houden, maar de andere 2 net iets meer.

Maar misschien is het verstandiger de pony weg te doen; het is een type pony die niet heel moeilijk verkoopt (zoals je zelf al aangeeft), waar iemand een hele hoop lol mee kan beleven en goede recreatieruiters met hart voor paarden bestaan; ook meer kans dat deze lekker op een wei terecht komt ipv hele dagen in een stal. Ook is dit type pony budgetwise makkelijker weer te vinden als je weer plaats en tijd zou hebben voor 3 paarden. (betrouwbaar, kindvriendelijk; ze zijn er heus wel. Niet altijd de jongsten maar dat hoeft geen probleem te zijn)
Zoals je zelf al aangeeft, een sportmerrie vindt je niet zomaar meer, zeker niet betaalbaar.

Maar wees ook eerlijk voor jezelf: je hebt ambities in de wedstrijdsport, maar lichamelijk gaat het niet altijd goed? Weet je zeker dat je dat hoge niveau nog aan kan na een bevalling en de lange gebroken nachten met een kind? Zo niet, dan is het misschien verstandiger om voor de pony te gaan; dan hoef je minder vaak erheen (je geeft aan dat deze wat makkelijker een paar dagen / weken zonder training kan) en het vraagt lichamelijk minder van jou.

Heel moeilijk eigenlijk. Succes met de keuze. En zoals al eerder aangegeven; verleasen is ook een optie.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:14

Heb je geen mogelijkheid om een bijrijder te krijgen voor het sportpaard? Of inderdaad door iemand anders uit laten brengen. Misschien kun je je sportpaard en de pony allebei op marktplaats (o.i.d) zetten en dan kijken waar de meeste interesse voor is. Kijk, een leuke brave recreatiepony is ook gewild. Maar aande andere kant, als jij angst hebt voor je sportpaard, hoe wil je dat oplossen?

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:15

Tja.... de grootste vraag is denk ik of je echt wilt blijven starten in de toekomst. Als de merrie echt zoveel mogelijkheden heeft, zou ik (hoe moeilijk ook) de pony verkopen en proberen om voor de ruin een weide met gezelschap te zoeken. De merrie heeft dan - gezien je wedstrijdambities / niveau - toch de meeste aansluiting bij jouw toekomst.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:21

Ik heb even in je profiel gespiekt en ga met de rest mee.
De zwarte heb je zelf het minste mee, geen klik, geen combi, angst.
Maar die is wel reuze intressant voor de sport en fok en door haar voorkomen en kleur ligt ze goed in de markt.

Je kunt haar natuurlijk zelf houden maar dan staat de opleiding een tijd stil, stel dat je haar daarna alsnog moet verkopen is ze voor wedstrijdruiters een stuk minder intressant.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:25

Ik zou gaan voor de zwarte merrie, je hebt wedstrijd ambities, en zoals je zei een sportpaard met zulke kwaliteiten kan je straks niet meer 1,2,3 kopen.
Een lief gezinspaard wel.

En je "angsten" daar kom je ook wel overheen.
Als ze echt zo'n topper is, zou ik haar toch aanhouden en lekker mee gaan trainen.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:28

Maar..... als je tijdens je zwangerschap(sverlof) een goede bijrijder hebt, die haar kan uitbrengen op de wedstrijden, staat haar ontwikkeling niet stil en kun je ze daarna oppakken zoals je wilt. Misschien weet je instructeur/instructrice iemand die dat wil doen? Dan kan hij/zij direct een oogje in het zeil houden. Wellicht dat je er in de toekomst bijv. vijf dagen wilt rijden - dan kan je bijrijder haar nog twee dagen blijven rijden. Dat geeft jou wat armslag (zowel financieel als qua tijd :) )

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:34

ik zou de zesjarige weg doen, je zegt zelf dat je bekken/rug problemen hebt en blokkeerd in je lichaam daarbij angst, en dat je zz ambitie hebt nu is mijn vraag aan jou is het realistich om met een lichaam dat niet 100% mee werkt tot dat niveau te komen? denk aan scheefheid van jezelf dat je overbrengt op het paard (ik weet het niet geen ervaring mee vandaar ook dat ik het vraag, niet aanvalend bedoeld) en je wilt gezinsuitbreiding, heb je dan het geld/tijd ervoor om het paard dusdanig te trainen/goed les te krijgen om daar te komen? tevens is het mischien een optie om het oude paard ergens als gezelschap maatje aan te bieden? dat hij in jouwn bezit blijft en met duidelijke afspraken? hoef je alleen nog voor de DA kosten op te draaien en scheelt je stal geld, ik zou eerst verder gaan met de recreatie pony om lekker van te genieten en je hobby te blijven beoefenen en wellicht later nog eens weer gaat kijken naar een (sport) paard, blijven moeilijke keuze's suc6 er mee!

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:47

Ook ik heb even in je profiel gespiekt, en ik krijg het idee dat je niet zo zeer tussen twee paarden moet kiezen, maar tussen je hart en je hoofd.
Je hoofd zegt dat je nooit meer een soortgelijk paard terug kunt kopen als je de merrie verkoopt, en dat je eventueel wel een soortgelijke pony terug zou kunnen kopen als je dat ooit zou willen. Dan heb ik twee vragen voor je: 1: de pony is als gezinspony gekocht, maar je kunt er niet 3 houden. Komt er, zolang Lagune leeft, dan ooit nog weer een gezinspaard/pony terug? 2: Zijn je wedstrijddromen op een dusdanig hoog niveau nog realistisch met twee kinderen? Je bent zwanger/wilt weer zwanger worden, wat ik ervan begrijp, en ook al weet ik niet waar je rug- en bekkenklachten vandaan komen, ik kan me voorstellen dat die door een 2e zwangerschap nog verergeren.
Je hart daarentegen zegt dat je een grotere klik met de pony hebt. Dus dan is de vraag: welke klik is groter, de klik met de pony of de klik met je wedstrijddromen?

Succes met kiezen

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 13:50

Dat ik wil blijven starten in de toekomst is een onomstotelijk feit, het is meer de vraag of het in de toekomst werkelijk haalbaar blijft (lichamelijk dan vooral). Ik vind het heerlijk om recreatief met de paarden bezig te zijn, de wedstrijdsport is de laatste jaren gewoon op een lager pitje komen te staan door allerlei omstandigheden. Maar tegelijkertijd merk ik ook aan mezelf dat ik dat ik aan de recreatiepony steeds meer begin te rijden, ervaar ik steeds weer dat geluksgevoel als ik mijn gepensioeneerde ruin in een gekke bui een paar keer laat changeren zoals vroeger. Dan concludeer ik voor mezelf steeds weer; Zie je wel ik kan het nog steeds! Zonde eigenlijk dat ik daar niets mee doe?

Ik voel een soort schuldgevoel als ik een keuze lijk te maken. De dieren zijn me ieder op hun eigen manier, evenveel waard emotioneel gezien. Misschien is het juist wel een leuke uitdaging om zo knuddig paard als die recreatiepony naar het Z te rijden met zijn X-benen en mannequin-loopje. Uit goedheid jegens mij zou die pony het kunstje nog voor mij flikken ook, maar in de eerste plaats ben ik paardenvriend en weet ik zeker dat de recreatiepony in al zijn goedheid echt geen witte hekjes ambieert en liever door de bossen crosst. ;) Als ik voor hem kies zal ik hem daarin ook respecteren.
De merrie verdient een kans in de sport, ik merk dat het haar goed doet om chapeaus in ontvangst te nemen, je voelt haar groter groeien onder het zadel en genieten van de 'Ohs' en 'Ahs'. Uitbesteden is een optie, als ik iemand tref die net zo in haar gelooft als ik zelf doe.

Ik neig er nu het meest naar mezelf 2 maanden de tijd te geven tot uiterlijk 1 september. Dan zitten we nog precies in het verkoopsseizoen, en heb ik nog wat weken de tijd om uit te vogelen hoe gemakkelijk ik me over de angsten heen kan zetten en hoe ik reageer op het weer dagelijks trainen en beleren van een paard. Zelfs als ik besluit de merrie te verkopen is zij tegen die tijd weer in optimale verkoopsconditie en hoeft ze niet meer voor de prijs van een recreatiepaard verkocht te worden. Daar trek ik gewoon niet de juiste doelgroep kopers mee aan; 1. Handelaren die er een slaatje uit hopen te slaan (wat ik dus niet wil... tevens reden dat ze alleen verkocht word met contract) of 2. Mensen die het voor dat geld niet zo erg vinden haar tijdens bijv. een zwangerschap lekker te laten grasmaaieren :') Terwijl ik juist een ambitieuze amazone zoek die net zo in haar kwaliteiten gelooft als ik zelf doe; En bij een momenteel ongetraind paard voor een recreatie-paardenprijs verwacht je die niet zo snel leert de ervaring. :)

Toch handig dat bokt, en al die mee-denkers :D

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:52

klinkt misschien raar, maar je kan ook allebei verkopen en een middenweg terug kopen, een kleiner paard waar je zowel de sport mee in kan als recreatief rijden.

maar dat het en lastige keuze is begrijpo ik maar al te goed

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:54

ik zou de zwarte merrie ook verkopen aan iemand die graag wedstrijden zou willen rijden, maar niet dat het zover komt als bij je 1e paard. Ik zou het verder een erg lastige keuze vinden. Met welk paard heb jij de grootste band, en is misschien meer geschikt om te houden?