Verzorgers te veel eisend?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ThornForest

Verzorgers te veel eisend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 16:46

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede verzorger voor mijn paard.
Ik ben ook al een aantal topics tegen gekomen dat verzorgers moeilijk een verzorgpaard kunnen vinden maar zijn ze ook niet een beetje te veel eisend?
* Ik kom regelmatig tegen (op marktplaats ed). dat ze een vergoeding willen omdat ze op jouw paard rijden. (volgens mij moet je tegenwoordig al blij zijn dat je gratis mag rijden).
* Laatst benaderde ik een meisje waarvan ik wist dat ze een verzorgpaard zocht en kreeg ik te horen, 'nee ik wil niet op een Fries het moet perse een KWPN-er zijn'. *&##*@. Ik was vroeger blij dat ik een shet kon verzorgen waar ik niet eens op kon rijden, zolang ik maar bij paarden in de buurt kon zijn.
Iedere week kijk ik even op mp om te zien of er nieuwe verzorgers bij zijn gekomen maar sta iedere keer weer met open mond te kijken hoe 'ondankbaar' en veeleisend ze zijn.
Is dit jullie ook opgevallen en wat is jullie mening hier over?

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:48

Zulke ondankbare mensen zou ik sowieso niet eens willen voor mijn paard :) zo weet je meteen hoe ze in elkaar steken..

En hier geen last.. Bij mijn schoonmoeder betalen ze zelfs om 2x per week een IJslander te mogen rijden en verzorgen..

Fem_daf

Re: Verzorgers te veel eisend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:53

Wij pakten ook alles aan wat we aan konden pakken. fjorden, mini shetjes, veel te grote paarden, veel te oud etc haha

Ik denk dat veel meiden het idee hebben dat als ze 5 verzorgpaarden hebben ze er later wel hun beroep van kunnen maken....

Toen wij een verzorgster hadden voor onze pony hebben we zelfs afgesproken dat zij €50 per maand betaalde en haar dan als eigen kon beschouwen. Geen problemen mee gehad!

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 16:54

Bij mij op stal heeft ook iedereen die een verzorger zoekt hun paard voor lease aangeboden maar zit nog te twijfelen of ik dat wil...aan de ene kant denk ik dat ik een vergoeding moet vragen omdat ik dan meer zekerheid heb dat ze komen en dat ze echt willen maar aan de andere kant heb ik zoiets van wanneer ze mee betalen hebben ze naar mijn idee ook meer zeggenschap over mijn paard en dat wil ik dus niet...

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:54

Waar woon je? Ik zoek nog een verzorgpaard, haha :o

Ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik vind het belachelijk, wees een beetje blij met wat je krijgt! De eigenaren vertrouwen jou wel hun paard toe, inclusief toebehoren, en dan moeten ze er ook nog voor gaan betalen? :n

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:55

Pff wat belachelijk zeg! Wat je zegt, toen ik een verzorgpaard wilde was ik al blij met een shetje.
Vind t nogal verwend overkomen eerlijk gezegd :P

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:57

Om eerlijk te zijn vind ik juist de meeste eigenaren te veeleisend. Vaak verwachten ze dat je met alle paarden een klik kan hebben, en zijn diep beledigd als je komt proefrijden en niet meteen de sterren van de hemel rijdt. Dat terwijl elke eigenaar weet hoe lastig het kan zijn een klikpaard te vinden, en al helemaal als je een compleet ander type paard gewend bent. Daarnaast worden de prijzen steeds gekker, 100 euro voor 2 dagen per week wordt eerder de norm dan de uitzondering, ook voor paarden die nog helemaal niets kunnen. Ook wordt er weer veel gezocht naar bijrijdmeisjes die het paard even komen inrijden omdat de eigenaar te schijterig is er zelf op te klimmen. Dan neem jij als bijrijdster het risico om op een onbeleerd paard te klimmen, en je moet nog geld toe leggen ook! Om vervolgens het paard onder je kont weg te laten verkopen, uiteraard voor de hogere waarde :n Als je over die intentie ook eerlijk bent ligt het anders, maar iemand geld laten betalen zodat jij je paard duurder kan verkopen vind ik onfatsoenlijk. Ik doe het niet meer hoor! Ik heb gelukkig hele goede vriendinnen waar we in fatsoenlijk overleg het een en ander regelen, ik mag er vrijwel alles, maar dat is tegenwoordig erg uitzonderlijk. Jammer genoeg zitten ze 2,5 uur bij me vandaan.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:58

ThornForest schreef:
maar aan de andere kant heb ik zoiets van wanneer ze mee betalen hebben ze naar mijn idee ook meer zeggenschap over mijn paard en dat wil ik dus niet...

Daar moet je gewoon goede afspraken over maken denk ik.. Ik vind leasen inderdaad fijn vanwege de zekerheid en als jij gewoon van te voren aangeeft wat wel wat niet, weet de verzorgster ook waar ze aan toe is..

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:59

Merell123 schreef:
ThornForest schreef:
maar aan de andere kant heb ik zoiets van wanneer ze mee betalen hebben ze naar mijn idee ook meer zeggenschap over mijn paard en dat wil ik dus niet...

Daar moet je gewoon goede afspraken over maken denk ik.. Ik vind leasen inderdaad fijn vanwege de zekerheid en als jij gewoon van te voren aangeeft wat wel wat niet, weet de verzorgster ook waar ze aan toe is..

Ja, dat lijkt mij ook. Dan is de kans ook kleiner dat de verzorgers opeens niet meer komen opdagen. Maarja, dan moet je nog wel een goede leaser vinden. :')

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:02

Merell123 schreef:
ThornForest schreef:

Ja, dat lijkt mij ook. Dan is de kans ook kleiner dat de verzorgers opeens niet meer komen opdagen. Maarja, dan moet je nog wel een goede leaser vinden. :')

Haha ja dat is waar ! :p ik zou zelf sowieso geen verzorger/leaser voor mijn paard kunnen hebben want dan vind ik vast niks goed en ik wil altijd alles zelf doen =D

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:08

Ja en nee denk ik...

'Vroeger' pakte ik ook alles aan wat ik kon, heb echt van alles gereden en de meest gekke ook. Zadelmak gemaakt, aangereden op cc uitgebracht. Betaalde lessen en cc altijd zelf, soms kozen eigenaren ervoor om mee te gaan, sommige niet. Daarna ben ik op verschillende handelsstallen gaan rijden, op mijn laatste adres mocht ik de 'jonge' paarden voornamelijk trainen (terwijl ik als groom aangenomen was) en dat wilde zeggen: eentje van 3/4 en de rest 5 a 6 jaar en Z niveau. Toen heb ik pas echt leren rijden op hele goede paarden. Sindsdien rijd ik ook in principe niet meer voor anderen (gratis), tenzij het voor vrienden is zoals op het moment. We hebben de afspraak gemaakt dat ik rijd zolang het nog kan en ik het nog leuk vind, beide geen verplichtingen. Ik mag alles met de merrie doen, maar ze moet bij haar op stal blijven staan. Ze kan haar namelijk niet missen en is TE gehecht. (zal wss ook nooit verkocht worden)

Verder heb ik een vriendin van me een jaar of 5 mijn merrie laten rijden en verzorgen. Ik betaalde alles, behalve lessen en cc. Nu heeft ze haar van mij gekregen eind mei dit jaar. Maar zij mocht ook alles doen met die merrie, zolang ze het maar op een verantwoordelijke manier deed. (zij heeft ook enorm veel geleerd over de jaren en nog steeds, net als ik dat vroeger heb gedaan) Nog steeds doen we de paarden 'samen' :D

Maar ik zou echt nooit te nimmer gaan betalen voor een paard dat ik voor iemand anders rijd.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 17:09

Ja een goede verzorger is moeilijk te vinden plus dat wanneer je een goede verzorger gevonden hebt de klik met het paard er inderdaad ook moet zijn wat ik het aller belangrijkste vind. S680....Ik snap wat je bedoeld, wij hadden op stal ook een meisje die een bijrijder zocht om haar paard door te laten rijden, dit heeft die verzorger gratis gedaan en nu is het paard verkocht... Dit was ik niet van plan met mijn paard. Mijn paard is goed bereden, kent alles en blijft hopelijk haar hele leven bij mij ;).

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:15

Ik zie juist alleen maar dat er geld gevraagd wordt door de eigenaar van het paard. Ik heb zelf vorig jaar ene verzorgpony gehad waar ik niks voor hoefde te betalen, maar daarvoor mocht ik iig niet rijden en kon niet erg veel doen...

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:18

Ik heb als verzorgster/bijrijdster nog nooit wat geëist.. >;)
Apart dat er mensen zijn die dat soort rare eisen hebben. Per se op een KWPNer?
Kan mij het ras nou schelen. := Als ik er maar niet te groot/zwaar voor ben.
Persoonlijk zou ik het juist fantastisch vinden op een Fries te mogen. <3
Heb overigens nog nooit een advertentie gezien of überhaupt gehoord van een verzorger/bijrijder die geld vroeg.
Alleen van eigenaren die een bijdrage vragen. Die kan in niet betalen dus rijd ik niet meer. :n Maar geld vragen? Zou niet durven.
Laatst bijgewerkt door Yaemyn op 13-06-12 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:18

Maar wat maakt het uit of ze veeleisend zijn of niet?
Het werkt blijkbaar voor hun anders zouden ze het niet doen.
Dan is er blijkbaar keuze genoeg aan verzorgpaarden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:21

Alles hangt af van je omstandigheden en de afspraken.

Want, zo als je dus ook gelezen hebt, het ontbreekt gewoon vaak aan duidelijke communicatie.
Staat het betreffende paard op een pensionstal (niet bij je aan huis dus), dan moet je ook iedereen daar en zeker de eigenaar/manager er van in kennis stellen dat er iemand anders op je paard gaat rijden/ en in geval van NIET rijden, dat die dan verzorgd wordt. En door WIE.
ALLEEN verzorgd. Of mischien toch ook gelongeerd?

Hier moet van te voren onomstotelijke helderheid over zijn.
Anders krijg je inderdaad zoals wat in meerder to[pics in deze trant al is aangevoerd: oorlog.

Zelf zou ik mijn paard ABSOLUUT NIET aan een verzorgster overlaten.
Als ik zelf (rijden even daargelaten) mijn eigen paard niet eens meer kan verzorgen, het minste: er heen gaan, poetsen, borstelen, deken op en af, de draden/paaltjes verzetten voor een nieuw stukje gras OP DAGELIJKSE BASIS, kan ik hem beter verkopen.

In mijn ogen is een verzorgster (wat ik overigens een vreselijke uitdrukking/benaming vind) geen bijrijder.

En... als ik mijn eigen paard kan rijden, kan ik hem ook verzorgen, toch?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:26

Een verzorger bijrijder vinden die bij je past, is niet makkelijk. Als eigenaar heb je bepaalde ideeen en als verzorgen en bijrijder ook. Dat kan goed gaan, maar ook botsen. Bij mij is al menige bijrijder voorbij gekomen. Eerst lijkt het allemaal zo leuk, maar dan raakt de klat erin.
Ik vraag geen geld voor het bijrijden, maar vind het wel fijn als er een handje geholpen wordt. Echter dat is voor sommige nog teveel. Een bezem pakken en de boel even aanvegen ho maar. Erger nog, het paard poept op de gang en ze stappen er gewoon overheen.
Bijrijders mogen veel bij mij. Dressuur. springen, wedstrijden, bosritten. Ze mogen mijn auto en trailer gebruiken en hoeven geen brandstofkosten te betalen. Ik betaalde de ijzers voor wedstrijden en de startkaart. Zij de les en startgeld. Ik ga mee op wedstrijd als groom. Ze hebben goede paarden onder kont en ik wil dat rijden dan ook iets oplevert. Helaas heb ik anders ervaren. Ze trainen te weinig of raffelen het af. Ookal zijn er duidelijk afspraken gemaakt, ze kwamen ze gewoon niet na.
Momenteel heb ik twee bijrijdsters waar het leuk mee gaat. Ik betaal niet meer voor dingen die ze willen, daar heb ik mijn neus te vaak aangestoten. Ik hoop dat het zo blijft, want zeg nou zelf, samen rijden is toch ook wel heel leuk.
Laatst bijgewerkt door tjady op 13-06-12 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:27

Ik zie ok alleen maar eisenlijstjes van eigenaren :+ Niet van verzorgster. Nouja, ik zou wel als "eis" willen hebben dat buitenritten mogelijk moeten zijn en dat het een betrouwbaar paard is :P En niet verder dan 10 KM van mijn huis ivm fietsen. Maar ik zal geen paard afwijzen vanwege het ras :') Ik wil wel garantie hebben dat zowel ik als de eigenaar tevreden zijn over het resultaat. Ik ben geen wedstrijdruiter, zal ik ook nooit worden, en buitenrijden vind ik het leukste, maar ontspanning moet er absoluut zijn :j voor beide partijen

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 17:38

Terpentijn; Als je een verzorger/bijrijder zoekt wil dat niet gelijk zeggen dat je je paard zelf niet kan verzorgen en hem gelijk moet verkopen. Ik wil dat er sowieso iedere dag iemand bij mijn paard is, lukt niet altijd. Moet ik dan gelijk mijn paard verkopen? 1 a 2 dagen alleen laten staan? of een verzorger zoeken? Ik denk dat de keuze dan snel is gemaakt als je ook naar je paard kijkt. Heb jij wel eens een paard verkocht? Ik zou mijn paard niet zo snel kunnen verkopen om zo'n reden als jij nou zegt terwijl er ook andere oplossingen zoals een bijrijder zijn.
Vind je reactie een beetje bot overkomen naar de mensen die een verzorger/bijrijder hebben.

Maar ik denk dat ieder hierin zijn eigen mening heeft en dat die nogal verschillen. :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:54

Ik zeg het dus nogmaals: het hangt van je omstandigheden af.
Als het betreffende paard op een pensionstal staat, waar je vrienden/vriendinnen/kenissen hebt rondlopen, die als je zwanger wordt/een hernia krijgt of wat dan ook, ik hoop dat ik nu niet weer "te bot" ben, wat iedereen wel kan gebeuren, dan heb je DAAR vaak wel genoeg mensen die naar je paard omkijken, of daar mee tijdelijk aan de slag kunnen/ willen gaan. Die ken je, die vertrouw je. Die kennen jouw paard ook.

Natuurlijk is het zo, dat eigenaars de neiging hebben alles op hun eigen manier te willen doen
Maar als dat "doen" niet meer gaat, om welke reden dan ook, is het te loven en te prijzen als eigenaar iemand zoekt die het WEL met hun paard wil en kan doen.

Maar daar moeten dan wel hele stricte afspraken over gemaakt worden, over wat wel en niet verlangd wordt?
Bovendien vind ik, dat als er op een goed paard van enig niveau bijgereden gaat worden, de "verzorg/bijrijder" daar wel een centje voor mag neerleggen.

.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:11

Ik vind het niet meer dan natuurlijk dat veel eigenaren (op den duur) een verzorger/bijrijder zoeken voor hun paard. Niet omdat ze niet meer van hun paard houden of er niet genoeg tijd in willen stoppen, maar omdat 7 dagen per week erg veel kan zijn. Daarnaast kun je, mits je een goede verzorger vindt, van elkaar leren en het kan ook voor het paard een goede ervaring zijn.

Dat daargelaten, ik heb zelf nooit eigen paarden gehad maar ben wel jarenlang bijrijder geweest van veel, en vooral heel verschillende, paarden. Ik heb nooit een tegemoetkoming verwacht; sterker, ik heb vaak zelf een bijdrage betaald. En dan verwacht ik niet dat ik daarmee 'zeggenschap' over het paard zou krijgen; het is toch logisch dat als je wekelijks soms meerdere keren plezier mag beleven met iemands oogappel je daarvoor een bijdrage levert? Zeker als je bijv. als bijrijder de kans krijgt om nieuwe dingen te leren/ervaren. Zelfs het voorbeeld waarbij een bijrijder het paard 'doorgereden' heeft; tja, pech als 'ie verkocht wordt, dat is nu eenmaal je 'lot' als bijrijder :+

Overigens, 'nee ik wil alleen een KWPN'er'? Mijn hemel, zo iemand zou wat mij betreft meteen afgeschreven zijn, ook al zou ik een KWPN'er op stal hebben staan :')

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:17

Ik persoonlijk vind alles leuk vooral shetlanders! Beetje jammer dat er in mijn buurt helemaal niks te vinden is :(

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:51

Als je een bijrijder (trainer-type) zoekt vind ik wel dat deze een vergoeding kan vragen, maar ook niet te hoog.

Ik zou ook een aanbod afwijzen om het ras, uiteraard, ik hoef geen tank te rijden (lees alles wat lomp is) als ik dravers en kwpn paarden gewend ben, ik hou er nu eenmaal niet van. Oke als t echt in de buurt zou staan heb ik van mijpard een ezel, een shet, een 30jarige en een fjord om wat te verzorgen, uiteraard.

raketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:38

Ik vind ook dat bijrijders te kies keurig zijn.. Wat voor soort paardje, geen geld willen betalen etc. maar aan de andere kant zou ik denken.. ik zou ook geen geld willen betalen als ik een paardje bij zou rijden.
Zelf ben ik ook opzoek naar een bijrijder en vraag er niks voor! Ik zie het zo: De eigenaar heeft een paar daagjes rust en de bijrijder heeft plezier met het paard. Simpel toch? :9

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:40

Mja, het ligt er natuurlijk aan wat de verwachtingen van beiden zijn.
Ik ben goed met jonge paarden al zeg ik het zelf. Ik kan in alle rust de jonkies wegwijs maken. Daar zou ik best een eigenaar mee kunnen helpen. Maar nu rijd ik paarden bij van mijn oud-bedrijfsleidster. Ja, uhh... Die rijdt nog een pak beter dan ik. Daar hoef ik niet voor betaald te worden.