Wat zou nu het zwaarst hebben gewogen.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Wat zou nu het zwaarst hebben gewogen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 21:46

xSaarSaar

Re: Wat zou nu het zwaarst hebben gewogen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:47

Ik denk juist de combinatie van factoren die het tot deze uitspraak heeft gebracht. :j

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:58

En toch kan ik in mijn omgeving nog een aantal mensen aanwijzen die er zo over denken. Een paard hoeft niet perse op de wei, hoeft niet bij andere in de buurt te komen, alleen een rondje rijden is beweging zat. De boerenmethode zeg maar. Paard = voor hun, niet andersom. Moet ik die dan ook allemaal aan gaan geven?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:00

Het is hiet heel nrmaal dat paarden in de winter niet buiten komen hoor (zelfs niet in paddock) stallen zijn meestal wel wat groter maar toch.....
Onze staan wel buiten maar in de blub swinters en dat is ook zielig....?

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:00

xSaarSaar schreef:
Ik denk juist de combinatie van factoren die het tot deze uitspraak heeft gebracht. :j

Mee eens.
De factoren samen maken het allemaal gewoon nog een stukje erger.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:01

een paard niet op de wei :')

tis geen robot.. een paard is een kudde dier, een grazer..
Dan kopen ze maar een brommer. Jeutje wat word de wereld triest zeg :=

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 22:09

xSaarSaar schreef:

Daar mag de paardensector die zich momenteel bezig houdt met een campagne voor het paardenwelzijn een voorbeeld aan nemen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:11

Wat voor mij het zwaarste zou wegen is dus geen weidegang en opgesloten in een dichte box voor ruim 22 uur per dag.
Waarom is eigenlijk heel simpel, de training is ook niet fijn maar zal hooguit anderhalf uur duren en zouden m.i. niet zo erg zijn als de paarden daarnaast gewoon lekker paarden kunnen zijn. Neemt niet weg dat de training toelaatbaar is maar eenzame opsluiting vindt ik erger.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:16

Annemeik schreef:
En toch kan ik in mijn omgeving nog een aantal mensen aanwijzen die er zo over denken. Een paard hoeft niet perse op de wei, hoeft niet bij andere in de buurt te komen, alleen een rondje rijden is beweging zat. De boerenmethode zeg maar. Paard = voor hun, niet andersom. Moet ik die dan ook allemaal aan gaan geven?

Vind de boerenmethode nogal een rare verwoording. Het zijn toch vaak de boeren die wel weten hoe je dieren moet houden. En eerder die niet-plattelandsmensen die een paard in een hokje proberen te houden. Maar goed dat terzijde. Ik vind het een prachtige uitspraak. _/-\o_ Het moet maar eens gedaan zijn met al die mensen die denken dat je een paard 24 uur per dag op stal kan hebben, enkel eruit om te trainen. En de manier waarom vele trainen is ook schandalig. Blij toe, hopelijk is dit een begin voor een betere welzijn van onze geliefde viervoeter.

mg911

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:57

Ik vind het in ieder geval een terechte uitspraak.
Ja, die boete is hoog, heel hoog, maar wel een goede waarschuwing voor alle andere mensen die hun paard op die manier houden.
Misschien dat dat ook deels 'het doel' van de rechtbank was? Paardhoudend Duitsland waarschuwen?

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:17

En ik neem aan dat de boete ook wel een deel voorwaardelijk is?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 07:23

Kijk, dit is nu effectiever dan heel die campagne hier in nederland, dit pikken we niet, klaar. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:46

Dat die advocaat het woord vrijetijdsPARTNER nog in de mond durft te nemen.... En als dit soort veroordelingen betekenen dat de meeste ruiters hun paarden kwijt gaan raken vind ik dat niet meer dan terecht, want in meer dan de helft van de gevallen leven paarden in absoluut onacceptabele omstandigheden kijkende naar hun natuurlijke behoeften.

Fijn dat er eindelijk wat wordt gedaan _/-\o_ Go rechter.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:29

Als je niets af weet van de oorsprong en benodigdheden van een paard vind ik ook niet dat je de eer mag hebben er één te houden. Alleen maar in een box, de hele dag lang, en er dan één keer uit om vervolgens weer afgeranseld te worden met die sporen en een rollkur, wat een verschrikkelijk leven moet dat beestje gehad hebben.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:40

ELpatcho schreef:
Annemeik schreef:

Vind de boerenmethode nogal een rare verwoording. Het zijn toch vaak de boeren die wel weten hoe je dieren moet houden. En eerder die niet-plattelandsmensen die een paard in een hokje proberen te houden. Maar goed dat terzijde. Ik vind het een prachtige uitspraak. _/-\o_ Het moet maar eens gedaan zijn met al die mensen die denken dat je een paard 24 uur per dag op stal kan hebben, enkel eruit om te trainen. En de manier waarom vele trainen is ook schandalig. Blij toe, hopelijk is dit een begin voor een betere welzijn van onze geliefde viervoeter.

Precies, de meeste paarden staan toch echt in de randstad op stal opgesloten, niet in de landelijke gebieden. Het idee alleen al dat je denkt dat het ok is, is iets dat je toch voornamelijk onder randstedelingen tegenkomt. Waarschijnlijk om voor zichzelf recht te praten dat ze niet willen/kunnen verhuizen naar betere/meer grond en tóch een paard willen houden op een postzegel.

Heel blij met de uitspraak!! De zaak doet me trouwens denken aan de zaak van Christine W. hoewel dat meer ging over trainingsmethoden en niet zozeer huisvesting.

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:54

ik denk dat het voornamelijk komt door de slechte verzorging.

als je zo hard met sporen rijdt dat er wondjes ontstaan dan doe je iets niet goed.
als hier vervolgens niets aan gedaan wordt dan is dat nog slechter.
daarbij komend dat het paard niet op de wei komt en met rollkuur gereden worden maakt het erg genoeg voor een straf.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 20:05

mg911 schreef:
Ik vind het in ieder geval een terechte uitspraak.
Ja, die boete is hoog, heel hoog, maar wel een goede waarschuwing voor alle andere mensen die hun paard op die manier houden.
Misschien dat dat ook deels 'het doel' van de rechtbank was? Paardhoudend Duitsland waarschuwen?

Hier de gehele uitspraak.
Weliswaar in het duits

http://media.repro-mayr.de/17/544017.pdf

Beide partijen zijn in hoger beroep gegaan.

http://www.dressur-studien.de/index.php/alles-was-recht-ist-urteil-gegen-rollkur-und-co-erst-einmal-ohne-folgen.html

Ik ben wel heel benieuwd wat er in hoger beroep voor uitspraak gedaan gaat worden.

Dan te bedenken dat de paardensector die een campagne gestart is tbv paardenwelzijn als boegbeeld Anky van Grunsven gevraagd hebben.

Costadelsol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 07:58

Goedzo! Ik hoop dat ze er nog veel meer aan zullen pakken.
Je kunt het je toch niet voorstellen dat mensen het maar normaal vinden dat een paard de gehele dag en nacht in een hokje van 3x3 doorbrengt.
Ik denk dat als je steekproefsgewijs een aantal paardenhouders bezoekt, in nederland, duitsland of elders, dat je er te veel zuult vinden waarbij er nog heel wat schort aan de huisvesting en verzorging van de paarden.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:18

hele dagen in een donker hokje vind ik ook absoluut niet kunnen, maar ik heb wel een bedenking bij de wondjes van sporen.

Heb vroeger wel eens een kamp gereden op een paardje waar ik sporen voor nodig had. En een lelijke fout maar ik kan mn benen niet echt heel stil houden. Gevolg: na een week had het paardje spijtig genoeg wondjes - ws door mn benen niet genoeg stil te houden of ms zat er een ruw randje aan de sporen geen idee, tis te lang geleden. Wat ik wel weet is dat er genoeg paarden rondlopen met wondjes van sporen en dan niet zozeer van de sporen te hard te gebruiken maar eerder dat hun ruiter zn voeten niet stil genoeg kan houden.

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:55

Fellor schreef:
Dat die advocaat het woord vrijetijdsPARTNER nog in de mond durft te nemen.... En als dit soort veroordelingen betekenen dat de meeste ruiters hun paarden kwijt gaan raken vind ik dat niet meer dan terecht, want in meer dan de helft van de gevallen leven paarden in absoluut onacceptabele omstandigheden kijkende naar hun natuurlijke behoeften.

Fijn dat er eindelijk wat wordt gedaan _/-\o_ Go rechter.

Er wordt tenminste naar gekeken! Laat zo'n vrouw maar eens een fikse boete betalen.
Sommige mensen zijn gewoon absoluut niet geschikt om een paard in hun bezit te hebben.

De combinatie maakt het natuurlijk dat het tot dit punt is gekomen.
Inderdaad zijn er wel meer paarden die constant op stal staan.
Daar zitten ook weer verschillen in naar mijn idee.
Komt je paard toch elke dag lekker buiten? Geen probleem.
Staat hij winter en zomer door in een zo'n muren stal, tsja dat is gewoon geen leven voor een paard.

Mijne staat ook 's winters op stal, overdag's paar uur lekker in de bak los om te kunnen spelen, vaak nog stapmolen en dan nog het rijden. 's Zomers lekker buiten in het weiland.

Ik zie dit in Nederland nog niet zo snel gebeuren.. komt toch vaker voor.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:00

cupcake1986 schreef:
hele dagen in een donker hokje vind ik ook absoluut niet kunnen, maar ik heb wel een bedenking bij de wondjes van sporen.

Heb vroeger wel eens een kamp gereden op een paardje waar ik sporen voor nodig had. En een lelijke fout maar ik kan mn benen niet echt heel stil houden. Gevolg: na een week had het paardje spijtig genoeg wondjes - ws door mn benen niet genoeg stil te houden of ms zat er een ruw randje aan de sporen geen idee, tis te lang geleden. Wat ik wel weet is dat er genoeg paarden rondlopen met wondjes van sporen en dan niet zozeer van de sporen te hard te gebruiken maar eerder dat hun ruiter zn voeten niet stil genoeg kan houden.

Denk dat deze amazone haar benen heus wel stil kan houden... En komen die wondjes niet van steeds perongeluk aantikken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:10

-> PP

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:12

cupcake1986 schreef:

Als je je benen niet stil kunt houden moet je niet met sporen rijden.
Vooral als je er zelfs wondjes mee prikt.. :n

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:26

Domesticatie van dieren heeft tot nut ze als voedsel te kweken, om werk te verrichten en/of als gezelschapsdier.

zo dacht de mevrouw(en vele anderen) in kwestie er ook over denk ik....

nee een gedomesticeerd paard heeft geen natuurlijk behoeftes meer..... }:0

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:32

Sja..het klinkt heel hard (maar t welzijn van de paarden bleek harder) dat ik het goed vind dat hier uberhaupt een procedure is geweest, een rechtzaak met uitspraak en niet in het voordeel van de paardenhoudster.
Het zal alles bij elkaar genomen zijn en vind dat een mooie zaak..en ik hoop dat dit een voorbeel zal zijn voor vele paardenhouders, die zich nog best eens achter de oren mogen krabben en stilstaan bij dit verhaal en of het dan toch echt niet anders kan..zodat het dier ook plezier in zijn leven heeft.
Mag ook Nl een voorbeeld aan nemen..en voor ik heel bokt over me heen krijg, er valt heus wel een middenweg in te vinden ;)

Als er wondjes ontstaan, dan rijd je gewoon verkeerd..we weten niet of deze amazone 1 betreft die in de hoge sport rijd..maar gezien er over trainen gesproken wordt, dan ben je iig wel van plan met het dier te gymnastieken en dan moet je beter weten.

Ben benieuwd wat voor gevolg dit krijgt.