beetje in een dipje met paard.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

beetje in een dipje met paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 20:22

hoihoi,

ik wil graag iets van me af schrijven.

Ik weet namelijk niet zo goed meer wat ik wil met mijn paard,en met de paarden in het algemeen..wat mijn doel is. Of eigenlijk..weet ik het wel maar weet ik niet hoe ik dat doel kan bereiken.

Ik wil namelijk heel erg graag de overstap maken van halsring naar niets,maar kan hier geen hulp in vinden. De instructrice die ik heb gehad,is verhuist naar de andere kant van het land. En voor de rest heb ik gewoonweg het geld er niet voor. Ik ben dus zelf wat aan het oefenen.maar merk dat dit totaal niet wil. Ik voel me alleen op zo'n moment dat het niet wil,en niemand me kan helpen (bijvoorbeeld in een situatie als sturen met mijn zit). En het is gewoon niet goed voor mijn zelfvertrouwen als het niet wil.

Ik heb heel erg lang na zitten denken wat mijn doel was met de paarden,wat ik het liefste zou willen en waar ik me op zou willen richten. En dit lijkt mij echt een droom die haalbaar is (rijden zonder iets). Het neckrope rijden gaat heel erg goed,maar ik heb het idee dat mijn paard gewoon heel braaf is omdat ze goed begrijpt wat er van haar verwacht wordt,maar ik wil zo graag een paard dat op mijn zit reageert omdat het een natuurlijke reactie van hem is,en niet omdat hij zo braaf is. Ik hoop dat ik hiermee het een beetje goed heb uitgelegd.

Een specifieke vraag heb ik niet,maar ik wilde het wel graag kwijt omdat ik er een beetje mee zit.
Tips en reacties zijn altijd welkom uiteraard!

bedankt voor het lezen.

Liefs Femke

Snoevie

Re: beetje in een dipje met paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:38

een natuurlijke reactie is het/krijg je natuurlijk nooit,want het rijden met een paard is niet natuurlijk.
Ik denk dat je blij en trots moet zijn dat jouw paardje zo braaf is en je zo goed vertrouwd,zonder iets rijden is best een prestatie vind ik,dat kost ook tijd.

Op het moment dat je vastloopt,heb je toch iemand nodig die je kan sturen in hetgene wat je wil,niet alles is voor elke combi haalbaar,maar dat zal alleen een ervaren iemand je kunnen vertellen.

wellicht een lieve bokker in de regio die je kan helpen?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 20:41

bedankt voor je reactie!
Blij en trots op mijn paard ben ik zeker,maar dat wil ik ook graag op mezelf kunnen zijn. En ik heb gewoon het gevoel dat mijn paard braaf is met de halsring,en dat ik zelf amper iets doe. Ik wil graag dat het door mijn houding en zit komt dat ze een bepaalde kant op gaat.

Ik hoop het..dat iemand uit de buurt mij zou willen helpen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:43

je paard heeft ongetwijfeld een fijn karakter,maar dat ie dat zo braaf doet,is ook voor jou. Jij hebt een goede band met je paard,dat wil toch zeggen dat je er genoeg aan doet.

ik hoop voor je dat er iemand is die je kan helpen! zelf heb ik er helaas niet genoeg verstand van

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 20:44

bedankt,dat vind ik heel fijn om te horen!!
Zal er eens goed over na denken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:47

Waar woon je ergens?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:51

En als je de hulpen met de halsring steeds verder af laat nemen, dus steeds lichter en minder zodat
je paard zich meer moet concentreren op je andere signalen?

Want hoe dan ook, bit, halsring, niets, het is een kwestie van een paard trainen om naar signalen te luisteren,
waar hij bepaald gewenst gedrag aan moet koppelen.
Vind het allang knap dat je blijkbaar met halsring kan rijden.

En vergeet nooit, niet iedereen kan alles met ieder paard.
Ook niet iedereen kan over 1.50 springen, ook niet iedereen kan 80% rijden in de GP, soms loop je tegen een grens op van jezelf, of die van je paard.
Grenzen kan je verleggen, tot op zekere hoogte, maar het is ook heel waardevol om te weten waar jullie
echte grens ligt.
Het kan dus best zijn dat je uiteindelijk met of zonder hulp prima zonder halsring kan rijden, of ... misschien wel niet.
Snap best dat je nog een stapje verder wilt, geen idee of dat voor jullie reeel is.
Zou zeggen geniet in ieder geval van je paard, want of het nou lukt of niet, zo te horen zijn jullie een goed team samen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:58

Ik denk dat je beste raadgever je paard is..? Heb het er is met 'm over.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:09

HolyPope schreef:

_O-

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 21:12

LindyH schreef:
Waar woon je ergens?

Ik woon in Bergum ( Friesland)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:17

HolyPope schreef:

Ik weet best dat je in elk topic op wilt vallen hoor, maar een beetje serieuzer kan wel ;) TS zit in een dipje en vraagt om hulp. En zo te lezen heeft ze al een goede band met het paard en luistert ze goed genoeg naar hem, als dat de achterliggende reden was van je post.

TS, ik kan je helaas niet helpen. Maar ik wil wel even zeggen dat ik het al knap van je vind dat je met halsring kan rijden! Kunnen velen je niet nadoen. Misschien kun je met je stem iets doen. In combinatie met de halsring stemhulpen aanleren.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 08:13

HolyPope schreef:

Eerlijk gezegd is dit een hele goede reactie :)
Ts je doet toch readings?
Nou heb het dan met je paard erover,want dat kunnen jullie readers toch?
Als zich ziek voelt,of baasje te klein stal heeft enz enz.......

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 10:44

bedankt voor de reacties!

Stemhulpen aanleren lijkt mij wel een goed idee! Bedankt voor de tips :)

Dus als ik zegmaar met mijn halsring de hulpen geef voor rechts dan ook gelijk een stemcommando er aan vastkoppelen? en dan dat een tijdje doen en vervolgens kijken of ze het ook alleen op stemcommando kan,en als ze niet reageert de halsring erbij pakken?

is dat een beetje wat je bedoeld?

liesje,dat ligt een beetje anders qua readen,haha :) Readen bij je eigen paard is altijd lastiger,wil je best een pb sturen daarover om niet offtopic te gaan hoor :)

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:36

Nee dank je,voor mij val je al door de mand want ik hoorde juist vanmiddag dat readen gewoon readen is.
Of het nou je eigen paard is of dat van een ander.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:07

Soms is Readen zonder e.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 08:56

HolyPope schreef:
Soms is Readen zonder e.

bij sommige mensen wel ja,daarom zijn zo veel mensen ook zo argwanend en hebbem snel hun oordeel klaar over mensen die wel eerlijk te werk gaan..erg jammer maar dat is een andere discussie

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:55

Ik zou niet eens stemhulpen aanleren, met je zit rijden zou voldoende moeten zijn.
Als je de halsring nodig hebt om te sturen oid rijd je dus te weinig op zit.
Hang de halsing aan het paard en gebruik 'm alleen in noodgevallen.
Draai je bovenlichaam om te sturen, je (ontspannen) zit om overgangen terug te maken.
En wellicht train je paard onder het zadel met hoofdstel om echt goed aan je hulpen te komen zodat die makkelijker 'doorkomen' als je zonder harnachement er op zit.
En stel realistische doelen wat je wil bereiken tijdens een sessie.
Ik was de eerste keer blij dat ik een volte in draf kon maken.

Ik tem even, je topic staat denk ik niet goed.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:58

MW => PP

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 12:23

Esther schreef:
Ik zou niet eens stemhulpen aanleren, met je zit rijden zou voldoende moeten zijn.
Als je de halsring nodig hebt om te sturen oid rijd je dus te weinig op zit.
Hang de halsing aan het paard en gebruik 'm alleen in noodgevallen.
Draai je bovenlichaam om te sturen, je (ontspannen) zit om overgangen terug te maken.
En wellicht train je paard onder het zadel met hoofdstel om echt goed aan je hulpen te komen zodat die makkelijker 'doorkomen' als je zonder harnachement er op zit.
En stel realistische doelen wat je wil bereiken tijdens een sessie.
Ik was de eerste keer blij dat ik een volte in draf kon maken.

Ik tem even, je topic staat denk ik niet goed.

dat klopt,maar dsat ius het hem nou juist.Ik weet niet goed hoe ik op mijn zit moet rijden. Ik kijk veelop websites en vraag rond,maar als ik het dan probeer reageert mijn paard anders dan de bedoeling is. Daarom zou ik echt graag iemand uit mijn buurt willen die me les kon geven of me zou kunnen helpen.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:53

Hoi, ik wil je graag begeleiden bij het rijden met (en uiteindelijk zonder) de halsriem. Je zult zien dat het eigenlijk best makkelijk is. Helaas woon je wel erg ver weg.
Ik geef binnenkort (24 juni) wel een demonstratie ten bate van het Manegepaardenrusthuis in Beetgumermolen. Misschien vind je het leuk om eens te kijken hoe ik stuur met m’n zit. (en je doet er ook nog een goede daad mee door bij te dragen aan het manegepaardenrusthuis :) )
Zoals eerder genoemd is het belangrijk dat je je zit ook gebruikt bij het rijden met zadel en hoofdstel, gewoon altijd. Eerst de zithulp en bij geen of te weinig reactie komt de teugel/halsriemhulp erbij. Je zult zien dat je paard steeds beter op die eerste hulp gaat reageren en dat je steeds minder teugel/halsriem nodig hebt. Het is belangrijk dat je heel consequent bent en dat uiteindelijk altijd gebeurt wat jij zegt, daarna volgt ontspanning en beloning.

Succes, en nog belangrijker: veel plezier!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:59

Het is juist goed dat yela zo braaf is, dat is een teken van dat ze jou vertrouwt en goed naar je luistert.
Ik snap wat je wil en voelt, datgene wat jij bereiken wil is iets waar je met rust naar toe moet werken.
Hoe je de zithulpen moet geven kun je het beste begeleiding bij hebben. Het hoeft soms maar een hele kleine hulp te zijn denk ik, das ook weer iets om naar toe te bouwen. Misschien helpt het dat je eerst gewoon probeert om als je met neckrope rijd dat je dan op je zit gaat rijden en de neckrope alleen gebruikt ter verduidelijking als ze het niet snapt. Dus dat je een hulp geeft met je zit, b.v naar links gaan en als ze het dan meteen doet moet jezelf gelijk ontspannen, dan weet ze dat het goed is en zo maak je haar gevoeliger dat ze er meer op let, wel moet je duidelijk blijven, zo duidelijk als nodig is en anders gebruik je weer even de neckrope. Maar zo dus een beetje op die manier opbouwen, moet je zelf wel een rustige zit voor hebben.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 14:17

grietje,bedankt voor je reactie. Wat je zegt,begrijp ik zelf ook,maar je zegt ook;

''dus dat je een hulp geeft met je zit,bv naar links gaan,en als ze het dan meteen doet jezelf gelijk ontspannen''

dit is dus het punt,hoe geef ik die hulp? Dat is een beetje het punt. wat je beschrijft begrijp ik en zover was ik ook al :)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:32

Graag gedaan!
Mooizo!
Hoe je die hulpen geeft, ik denk gewoon zoals normaal, een klein drukje met je been en kijken naar de kant waar je heen wil, zoiets. Kan ik zelf ook meer over leren over lichaamstaal op het paard, zelf wil ik dit ook proberen te bereiken doormiddel van intuïtieve energie, tenminste als ik dat doel dan nog belangrijk vind.
Want communiceren of gewoon bij de paarden zijn is al heel fijn.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:44

Mijn tip is: Probeer het te visualiseren. Als je eraan denkt dat je linksaf wilt slaan, ga je onbewust iets draaien met je heup/bekken. Dat hoeft maar een paar millimeter te zijn, maar je paard zal je gewichtsverplaatsing voelen. Dan komt het punt dat hij daarop moet reageren. Als hij dat niet doet, kan je, zo subtiel mogelijk, iets aandringen met je halsring. Zodra het paard de bocht inzet meteen loslaten. Blijf heel bewust eerst de hulp geven dat je naar links wilt, en dan pas de halsring erbij pakken. :)

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:45

Ik zat net te denken hoe die dame op Bokt ook alweer heet die zonder hulpmiddelen rijdt...
Maar ze heeft zelf al in dit topic gereageerd: Marieke dus (Motje11).
Kijk eens in haar profiel en/of op haar website, misschien kan zij je verder helpen?