Verzorgpaard, en hoe zit dat met bepaalde dingen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kirrypaard

Verzorgpaard, en hoe zit dat met bepaalde dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 17:47

Hallo, ben nieuw hier en weet nog niet echt hoe alles werkt, maar heb wel een vraagje.

Ik krijg misschien een verzorgpony en vroeg me af wat dat eigenlijk inhoud.
Mag je op straat rijden zonder begeleiding, mag je in de buitenbak rijden, borstelen zal wel mogen, maar zo van die dingen.

groetjes en hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:49

Dat hangt helemaal van de eigenaars af. Ik mag mijn paard volledig als de mijne beschouwen, mag hem ook ergens anders stallen als ik dat wil. Terwijl ik daarvoor een paardje had waar ik maar 2 keer in de week naar toe mocht gaan. Daar mocht ik ook alleen maar daar rijden terwijl ik nu overal naar toe mag gaan, wandelen, naar manege, op wedstrijd,...

Edit: Maak met de eigenaars goede afspraken zodat er geen meningsverschillen van komen.

kirrypaard

Re: Verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 18:01

Dus het ligt aan de eigenaars? Nou, ik krijg een verzorgpony op een zorgboederij en de mensen zijn heel aardig, maar of ze mij alleen toelaten met het beestje op straat is een andere vraag. Het is er wel heel groot, dus ik kan wel tussen de weide's doorrijden en in de buitenbak rijden tijdens goed weer en binnen bij slecht weer. Maar wat mogen de anderen doen bij hun verzorgpony/paard

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:04

umm, bij mij ging het een beetje met de tijd, dat ik steeds meer mocht, en nu kan ik eigenlijk alles doen wat ik wil.. ook alleen naar buiten enz. maar dit ligt echt helemaal aan de eigenaar ja, dus ik denk dat je gewoon even af moet wachten.. maar een binnen én buitenbak ik al héel luxe hoor ;)

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:05

Wij mogen vanalles,
Met de shetlanders mogen we eigenlijk wel alles wat we willen. denk aan: VD, mennen, longeren, poetsen, fietsen, wassen, knuffelen, en ga zo maar door :P
En met de fjorden gewoon rijden in de bak, VD, springen (alleen als de volwassen verzorgster erbij is, net zoals met buitenritten)
Zonder zadel rijden, wassen, poetsen, longeren.
:D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:05

Alleen de straat op gaan zou ik ook niet doen hoor, of toelaten :) Je weet nooit wat er kan gebeuren.
Dat is toch wel al heel leuk, een groot terrein, binnen en buitenbak. Je vraagt hen best ook even hoe het zit als er iets met de pony gebeurd. Wie er dan voor verantwoordelijk is.

kirrypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 18:11

oké, bedankt voor jullie reacties. Ben er al heel wat meer bij. Ben wel heel benieuwd wat ze me eigenlijk allemaal toelaten. Bij springen heb ik geen ervaring, dus ga dat ook niet echt proberen, maar bij dressuur al een beetje. Vooral de basis. Maar jullie hebben wel gelijk, het is er heel luxe omdat ik een binnen en buitenbak kan gebruiken. Maar als jullie nog tips of zo hebben, laat maar weten!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:14

Alleen de straat op moet je zelf niet eens willen, zeker niet als je 13 bent.
Er kan zoveel gebeuren, ook buiten jouw schuld om waar je je op jouw leeftijd geen raad mee weet.
Dus leer eerst je pony maar eens goed kennen in de bak en in de omgang en dan kun je altijd nog de mogelijkheden voor buiten rijden bespreken met de eigenaar.

sarahmango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:20

dat hangt van de eigenaar af !
als die zegt dat t mag dan mag het wel
maar het ligt ook aan de pony
want als het een hele schrikachtige pony is dan tja...
maar meestal mag je : poesten , rijden , longeren , vrijspringen , kunstjes leren !

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:22

kirrypaard schreef:
Dus het ligt aan de eigenaars? Nou, ik krijg een verzorgpony op een zorgboederij en de mensen zijn heel aardig, maar of ze mij alleen toelaten met het beestje op straat is een andere vraag. Het is er wel heel groot, dus ik kan wel tussen de weide's doorrijden en in de buitenbak rijden tijdens goed weer en binnen bij slecht weer. Maar wat mogen de anderen doen bij hun verzorgpony/paard

effe offtopic: mijn vp staat ook op een zorgboerderij :D

weer ontopic:
dat verschilt idd met de eigenaars. maar ik zal goede afspraken maken en geen rare capriolen uithalen :+

kirrypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 19:43

nou, nu ik erover nadenk, een verzorgpony is heel leuk en je kan aan het beestje gehecht raken, maar als er iets met gebeurt, dan ja, krijg je het niet over je hart en al zeker niet als het je eigen fout is.
Dus bedankt allemaal voor jullie info en raad.

xNadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:51

Ik heb ook een verzorg pony en ik mag er alles meedoen,
Maar dat verschilt per eigenaresse dus dat moet je dan maar vragen!

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:04

Een verzorgpony op je 13e is superleuk. Begin rustig en ga eerst aan haar wennen op het terrein. Als je altijd alles netjes overlegd met de eigenaren en de spullen ook goed verzorgd heb je kans dat als je eenmaal helemaal aan haar gewend bent en de eigenaar heeft vertrouwen in je, je ook een buitenrit kan gaan maken. Je kan ook eerst gaan wandelen. En misschien later een ritje. Niet teveel ineens willen. Geniet ervan!!!

Revanches

Re: Verzorgpaard, en hoe zit dat met bepaalde dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:39

VSW-->YRT

jasmijnz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:45

Hangt inderdaad van de eigenaar af!
Als je wat meer ervaring hebt zal je misschien ook wat meer mogen.
Als je ergens niet zeker van bent vraag het altijd even bij de eigenaar na.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:47

Zoals iedereen al zegt, het is net welke afspraken je maakt. En als je je daar aan houdt dan mag je misschien stukje bij beetje steeds meer. Ik was btw ook 13 toen ik mijn verzorgpaard kreeg en ben daar beetje mee in het diepe gegooid, er is namelijk geen bak. Dus ja ik "moest" wel naar buiten. Heb wel een keer gehad dat ik echt niet meer wilde, maar ja ik heb er ook heel veel van geleerd.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:55

Dat hangt indd echt van de eigenaar af, bij de een mag je alles en bij de ander zit je aan veel meer regels gebonden. Veel eigenaren willen dat je eerst een beetje een goede band met de verzorgpony krijgt voor ze je echt naar buiten sturen, zonder begeleiding. Als ik jou was zou ik gewoon eerst een goede band krijgen, lekker poesten/tutten en goed je afspraken nakomen. Dan vertrouwen de eigenaren je goed, en zal je ook meer mogen!
Veel plezier!

kirrypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 19:58

bedankt. Jullie hebben wel gelijk. Ik wil inderdaad teveel in het begin. Het is beter dat ik eerst nog een betere band krijg met het paardje. Ik heb een goede band met alle paarden daar, maar ja, het zijn er zoveel, je kunt niet bij ieder paard een goede band hebben...

Echt bedankt voor jullie tips.

kirrypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 14:00

Met spijt moet ik dit zeggen, maar jullie hulp was voor niets.
Dit zijn de punten waarom ik er geen kreeg.
-De paarden waarvoor het ging, hadden het te druk in de week en staan in het weekend bijna altijd op rust.
-De toekomstige eigenaar had geen tijd om er de hele tijd te zijn als ik er was (omdat ik minderjarig ben)
-Te veel papierwerk
-...

Maar toch bedankt voor jullie hulp. Alleen spijtig dat het niet doorgaat.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:17

Dit moet je allemaal bespreken met de eigenaar, en vooral niks doen zonder te vragen. :D

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:18

kirrypaard schreef:
Met spijt moet ik dit zeggen, maar jullie hulp was voor niets.
Dit zijn de punten waarom ik er geen kreeg.
-De paarden waarvoor het ging, hadden het te druk in de week en staan in het weekend bijna altijd op rust.
-De toekomstige eigenaar had geen tijd om er de hele tijd te zijn als ik er was (omdat ik minderjarig ben)
-Te veel papierwerk
-...

Maar toch bedankt voor jullie hulp. Alleen spijtig dat het niet doorgaat.

Oh jammer, misschien dat je iets anders kan zoeken?

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:21

hangt af van eigenaar ik heb sinds kort ook verzorgpony's en we mogen alles we rijden ze nu in en we mogen naar buiten en naar de bak van buren als we alles maar netjes houden en dure spullen meebetalen en natuurlijk uitmesten hoefde neit maar doen we wel (zijn ze blij mee) bied aan van ik wil ook wel uitmesten of eten geven en hou dingen netjes koop wat spulletjes desnoods laat goeie indruk achter des te meer je mag doen is het meestal

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:22

dat verschilt heel erg per eigenaar,
daarvoor moet je dus goede afspraken maken!
en ook als je bijv. niet zeker weet of iets mag zal ik het gewoon even vragen.

Rianne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:26

Het ligt er echt volledig aan wat voor eigenaar je treft.
Ik mag echt alles doen met mijn verzorgpony.
Eigenlijk noem ik haar altijd gewoon mijn eigen pony.
Ik doe alles met haar, alleen de eigenaar betaald alles.
Zo besparen m'n ouders ook nog een hoop geld, haha. :')

regenworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:01

Wat wel een tip van mij is, leg alles vast op papier!
Want, mijn vriendin& ik hadden een keer (ja mensen toen waren we 9 hoor ;)) een zadel kapot gemaakt :j
Dus, dat is mijn tip, en alles wat hierboven staat is ook erg handig. :j