2-3 x per week rijden genoeg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hannah41

2-3 x per week rijden genoeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 15:38

Is twee tot drie keer rijden per week genoeg voor een paard dat hele dag in paddock met schuilstal, vrijblijvend hooi, en zijn vrienden staat?

hannah41
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 08-05-12 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:40

Ligt eraan.

Beweeg je paard veel als zij/hij los staat?

Er zijn paarden zat die ook gewoon de gehele dag stil blijven staan als ze buiten zijn en dat is in principe niet zo goed.

Daarnaast ligt er ook aan hoe intensief je hem/haar traint.
Als het weinig is dan zou het opzich wel kunnen.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:41

omdat ik heel druk ben met stage kan ik nu ook maar 2 keer per week rijden. het gaat wel, je kunt alleen niet zo veel van je paard vragen omdat je zijn conditie niet super op pijl houd.

mijn verzorgpaard staat overdag in de wei en gaat 's nachts op stal.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:50

Zolang je paard niet te dik wordt, kan het helemaal geen kwaad.

hannah41

Re: 2-3 x per wee rijden genoeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 15:53

ik train niet heel intensief, maar zou dan wel af en toe gaan springen. in de paddock staan ze wel stil maar niet de hele dag

TurdusMerula

Re: 2-3 x per wee rijden genoeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:55

Wat goed dat je paard zo veel buiten komt! Complimenten!

En wat is genoeg... Dat hangt van veel factoren af...
Wat wil je met je paard, hoe ziet ie eruit, hoe voelt ie zich, enz.

Gemiddeld genomen klinkt het alsof je paard er zo prima afkomt. :)

Sterker: als ik fanatiek aan het rijden ben dan doe ik ook drie keer per week wat intensiever en zijn de andere dagen rust(ige)dagen. :)

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 15:58

hij is NOG niet van mij :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:03

NOG niet? Klinkt spannend!

Waar je wel rekening mee kunt houden; vind je het zelf genoeg?
Mocht je nu een paard op het oog hebben waar je straks maar twee keer per week mee iets kunt doen (maar misschien nog wel vaker voor meot zorgen?) dan is het wel verstandig je af te vragen of dat genoeg is voor jezelf, of je er dan genoeg lol uit haalt of liever voor een andere oplossing kiest. (Leasepaard oid)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:04

Mijn paard wordt nu rond drukke schooldagen gemiddeld 2 tot 3 keer per week gereden. Hij staat 24/7 in de weide met kuddegenoten en doet t daar prima mee voor uur- tot anderhalf uurritjes. Voor langere ritten moet ik toch echt meer conditie bij hem opbouwen.
En idd, NOG niet klinkt veelbelovend!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 16:09

jaa NOG niet.
Het gaat om ene manegepaard dat niet geschikt is om uren per dag te lopen en hier helemaal zat van is, Waar ik een hele goeie band mee heb. Mijn ouders zijn nog aan het discuseren of we hem gaan kopen aangezien het wel heel duur is. Im ben zo bang dat hij word verkocht aan een ander |( , ik hou van hem! Daarom kan ik ook maar 2x per week rijden aangezien hij als hij wel van mij word daar blijft staan en het te ver is om op de fiets heen te gaan. (mijn ouders willen niet vaker als 3x pw heen rijden)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:15

hannah41 schreef:
jaa NOG niet.
Het gaat om ene manegepaard dat niet geschikt is om uren per dag te lopen en hier helemaal zat van is, Waar ik een hele goeie band mee heb. Mijn ouders zijn nog aan het discuseren of we hem gaan kopen aangezien het wel heel duur is. Im ben zo bang dat hij word verkocht aan een ander |( , ik hou van hem! Daarom kan ik ook maar 2x per week rijden aangezien hij als hij wel van mij word daar blijft staan en het te ver is om op de fiets heen te gaan. (mijn ouders willen niet vaker als 3x pw heen rijden)

Ik klink vast als een ouwe taart als ik dit zeg, maar denk er wel goed over na. :)
Een paard kopen en er daarna voor moeten zorgen is niet niks...
Het zou rot zijn als ie aan een ander wordt verkocht, maar dat krijgt uiteindelijk zijn plekje wel bij jou. :)

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:18

Waar je wel rekening mee moet houden is dat een paard op de manege vaak veel vaker bereden wordt.
Is dat van 6 dagen in de week 2 uur per dag naar 2 tot 3 keer per week een half uur tot een uur,
kan het zijn dat een paard heel anders wordt.
Vaak krijgt een paard dan veel meer energie.

Ik heb zelf ook vaker meegemaakt dat een paard die 6 dagen op de manege liep 1 tot 2 uur per dag,
naar 3 tot 4 keer per week een uurtje rijden het paard véél drukker/lastiger werd door nu ineens wel veel energie te hebben.

Ik zeg niet dat het bij dit paard gebeurd, maar het is wel iets om rekening mee te houden :).

Wel spannend allemaal hoor! Succes ermee!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:21

hannah41 schreef:
jaa NOG niet.

Als het jou paardje word, en je moet er veel voor betalen, dan is aan jou de keus om hem daar op stal te laten staan natuurlijk!
Zoek een stal dichter in de buurt zodat je er meer naar toe kan.
En dat zal vast even wennen zijn, maar lekker wat vaker naar je eigen paardje is ook wat waard natuurlijk!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:26

Ligt aan het paardje. De een heeft genoeg aan 2x per week en de ander niet.
Mijn paard wordt 2 keer in de week les mee gereden en meestal nog 2 keer buiten. En voor hem is dat meer als genoeg :)

hannah41

Re: 2-3 x per week rijden genoeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 16:45

over het plaatsen in een andere stal, ik blijf daar nog wel lessen volgen en een echt goede stal waar hij de hele dag buiten kan staan/ik hem binnen en buiten kan rijden/en lessen kan volgen is hier in de buurt niet.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 16:46

ktink schreef:
Waar je wel rekening mee moet houden is dat een paard op de manege vaak veel vaker bereden wordt.
Is dat van 6 dagen in de week 2 uur per dag naar 2 tot 3 keer per week een half uur tot een uur,
kan het zijn dat een paard heel anders wordt.
Vaak krijgt een paard dan veel meer energie.

Ik heb zelf ook vaker meegemaakt dat een paard die 6 dagen op de manege liep 1 tot 2 uur per dag,
naar 3 tot 4 keer per week een uurtje rijden het paard véél drukker/lastiger werd door nu ineens wel veel energie te hebben.

Ik zeg niet dat het bij dit paard gebeurd, maar het is wel iets om rekening mee te houden :).

Wel spannend allemaal hoor! Succes ermee!

daar had ik nog niet eens rekening mee gehouden thanx. misschien is het een opsie als ik hem krijg om er dan nog een goeie verzorger bij te zoeken??

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:29

Dat ligt er aan wat je verwacht van je paard, wil je lekker (recreatief) rijden en rij je hem niet steeds met spierpijn dan is het toch prima op deze manier, ik denk dat veel paarden jaloers zijn op het vele buiten zijn en contact met anderen!!
Verwacht je dat ie een wedstrijd loopt met 2-3 keer rijden, dan vindt ik dat niet eerlijk tov je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 06:57

Waarom niet? Je kunt met 3-4 keer in de week rijden een paard heel fijn wedstrijdklaar hebben. Daarvoor hoef je er heus niet elke dag op te zitten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:05

Hangt van het paard af of dit wel of niet kan.
Mijn merrie is nog jong ( 4 jaar) en doet nog niet heel veel. Af en toe wat rondjes stap en draf in de bak erop, grondwerk, longeren. Ze vind het heerlijk en zou gerust veel meer willen maar omdat ze nog jong is en volop in de groei doen we het nog niet.
Maar nu is ze el een merrie die overdag buiten lekker in de weer is. Er wordt heel wat afgespeeld in de paddock of wei.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 15:54

Het paard waar het over gaat is nu 9 jaar, ik ben niet van plan om serieuze wedstrijden mee te doen. maar wel soms een keer een bixiewedstrijdje.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:00

@Yamcha, 2-3 keer, is voor mij iets anders dan 3-4 keer... En dan ligt het ook nog aan de oefeningen die je vraagt, mijn antwoordt is dan ook bedoelt als een afweging voor de TS zelf.
TS, een bixie-wedstrijd moet prima kunnen, geniet ervan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:08

Ook waar. Ik rijd 3 - 4 keer in de week, de dagen dat ik niet rijd, werk ik aan de dubbele longe.
Na zwaar werk de vorige dag, rijd ik paard los, is ze op beide kanten fijn, ben ik klaar. En na een dag licht werk, komt zwaar werk. En paard is gespierd en in fantastische conditie. Ik hoef niet dagelijks te rijden om dat te bereiken, soms zijn de trainingen zonder mij erop waardevoller.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:54

BEH -> YRT

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:57

Dat kan prima, mits je er ook rekening mee houdt in je training/rijden. Als je in het weekend bijvoorbeeld graag lange buitenritten wilt maken zul je die ritten vooral in stap moeten rijden. Ook zal je paard niet top in de bespiering komen met een dergelijk trainingsschema, dus je zal de hogere dressuuroefeningen ook beter kunnen laten. Daarnaast moet je er tevreden mee zijn dat je minstens één keer per week echt dressuurmatig moet rijden om het paard fit en gezond onder het zadel te houden. Maar als je al die compromissen aan wil en kan, waarom niet?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:01

s6801881, ik ben benieuwd waar jij dat op baseert, hoe jij dat ervaart? (Ik heb het over de buitenritten)
Natuurlijk is het niet ideaal, maar mijn ervaring is namelijk dat je met drie keer per week toch best een flinke buitenrit kunt maken? :)