Ouder paard kijken (22jaar)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

Ouder paard kijken (22jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 10:27

Hoi,

Ik weet niet of het hier goed staat..maar dan hoor ik het wel!

Wij zijn op zoek naar een paard en dan vooral een leerpaard. Nu kunnen we aan een
paard komen van 22 jaar. Hij word verkocht voor een symbolisch bedrag maar ik weet
niet of we er goed aan doen. Als ik mijn 19 jarige ruin zie hoef ik er geen seconde over na
te denken want die gaat nog 100 jaar mee als je hem ziet. Maar elk paard is verschillend natuurlijk.

Moet ik gewoon gaan kijken hoe die in het leven staat of is het gewoon echt een foute keus?

(Ik vind het onzin om hem nog te laten keuren, we willen er recreatief mee rijden en een goeie oude dag geven)

Mi_Amore

Re: Ouder paard kijken (22jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:29

Ik zou gewoon kijken hoe hij in het leven staat :j

Mijn merrie van 23 is 'op' voor haar leeftijd,
onz ruin van 21 en merrie van bijna 20 zijn nog zo kwiek en vrolijk én energiek als een 3-jarige :D

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:29

Waarom niet? Als het paard gezond is kan hij gerust nog een paar jaar mee hoor!
Als je er verder geen problemen mee hebt dat je het iets rustiger aan moet doen is het een leuke
kans voor het paard.

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:30

Als je er een goed gevoel bij hebt zou ik het gewoon doen! Vind het onzin dat mensen paarden niet meer willen als ze wat ouder zijn. Wij hebben hier ook een bejaardenhuis. Een pony van 31 die van haar oude dag geniet, een paard van 26 dat nog gewoon actief onder het zadel en voor de kar is (bijna elke dag!) En een pony van 20 die nog actief marathon's loopt!

Zou het een ideaal leer paard vinden, helemaal voor recratief en dan gun je hem idd een goede oude dag! :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:30

Gewoon gaan kijken, op basis van tekst kan je niet zien hoe een paard is :D
Mijn pony is 18 en is de oudste van stal, ze ziet er echter uit als de jongste ;)

Je moet alleen heel goed bedenken wat je met hem wil als het zover is dat hij niet meer kan functioneren zoals jij wil. Ga jij hem een pensioen geven? Of wat wil je met hem doen?
Je weet niet wanneer dat moment gaat zijn, dat kan over 10 jaar zijn, maar ook over een jaar. Daar moet je wel realistisch in zijn :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:32

Als hij voor een symbolisch gedrag weggaat doet wel een belletje rinkelen. Wat versta jij onder "leerpaard"? Want ik vraag me af of zo'n oudje jou de fijne kneepjes van de hogere dressuur moet gaan leren eigenlijk. Die oefeningen zijn namelijk vrij intensief.

Maar als je niet te veel van hem gaat verwachten is het zeker het kijken waard. Er zijn paarden van 20 die zo fit als een hoentje zijn, en paarden van 16 die allerlei ouderdomskwaaltjes onder de leden hebben. Mocht je hem wel willen kopen: altijd keuren! Niemand kan aan de buitenkant zien of het paard van binnen nog in orde is: hart, longen, lever, noem maar op. Zoveel kost een klinische keuring niet, en dat kan je wel een hoop elende besparen.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 23-04-12 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:33

Zeker gaan kijken. Er zijn echt grote verschillen tussen. En jullie gaan toch ook niet heel veel van hem vragen. Om recreatief te rijden zijn oudere ervaren paarden vaak heel prettig. Die van mij zijn 18 en 21 en gaan volgens mij allebei nog jaren mee. Ze lopen allebei nog op M-niveau in de sport.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:34

Gewoon gaan kijken. Ik heb mijn merrie (ondertussen overleden) gekocht toen ze 28 was, en ook bewust voor een ouder paard gekozen. Ik heb nog 5 jaar van haar mogen genieten, waarvan ik er 4 met haar heb kunnen rijden.

Laat wel goed klinisch keuren, om te zien of het paard vrij van gebreken is. De aanschaf kan laag zijn, maar daarvoor wil je natuurlijk wel een gezond paard. Hou er wel rekening mee dat het houden van een ouder paard wel iets duurder kan zijn als van een jonger paard, bijvoorbeeld omdat op den duur aangepaste voeding noodzakelijk kan zijn (bijvoorbeeld door verlies van tanden).

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:35

Het zal van paard tot paard verschillen en ik zou zeker eens gaan kijken. Maar bedenk wel, ook al is het een fit en gezond dier, dat op hogere leeftijd sneller dierenartskosten *kunnen* gemaakt worden. Anderzijds, als je hem voor een "symbolisch bedrag" kan krijgen kan je er evengoed jarenlang plezier met zeer geringe kosten aan hebben. En aan elke paardenkoop zitten risico's vast. Dus ik zou het echt van het dier laten afhangen; hoe ziet hij er uit, wat kan hij en is de *klik* er tussen jullie.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 10:37

Dankje voor jullie positieve reacties!
Hij schijnt wel een stijf achterbeen te hebben, maar dat is een kwestie van lang stappen of een stapmolen voor je gaat rijden. Maar waar die eventueel komt te staan, komt die zoiezo overdags een paar uur buiten en in de zomer hele dagen dus volgens mij moet dat stijve achterbeen wel mee vallen..

Nee ben er niet van plan hoge dressuur oefeningen mee te doen. Paard is meer bedoeld voor mijn vriend om er op te leren rijden en dan als hoofddoel bosritten ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:38

Als hij stijf is kan dat ook daar atrose komen, en dan is het maar de vraag of je hem ook nog in een stapmolen moet zetten. Zorg dat je eerst weet wat er aan de hand is voordat je hem in een stapmolen pleurt ;)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 10:43

Mocht die kwiek zijn dan is het misschien toch wel handig om even een dierenarts te laten komen.

Ik hou natuurlijk wel in me achterhoofd dat het een paard van de dag is en dat we er of jaren plezier van hebben of naar een jaar al einde oefening is. Maar dat is een risico die je moet nemen, van de week is er een paardje van 11 bij ons op stal ingeslapen wegens koliek dus ja een leeftijd zeg niet altijd alles.

We gaan gewoon kijken en we zien het wel. Veel vragen ook betreft het achterbaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:55

De leeftijd is imo geen probleem, het stijve achterbeen wel. Hoe lang kun je daar nog mee rijden en wat is het precies? Ik zou dan toch verder kijken naar een paard waar je iets meer voor betaald maar weet dat ie niks mankeert.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:59

Wij hebben op stal een 24 jarige KWPN merrie die ook nog goed fit is.
Kan mee naar het bos en loopt nog prima.

Maar een stijf achterbeen, kun je misschien beter later nakijken of het paard nog wel recreatief te rijden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:06

mika11 schreef:
Wij hebben op stal een 24 jarige KWPN merrie die ook nog goed fit is.
Kan mee naar het bos en loopt nog prima.

Maar een stijf achterbeen, kun je misschien beter later nakijken of het paard nog wel recreatief te rijden is.

Een paard laten kijken wat je voor een appel en een ei kan kopen, lijkt me zonde van het geld als je daar een da bij laat komen. Maar goed, dat is mijn idee.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:08

Lijkt me ook zonde als ie zometeen na een half jaar alweer stil moet staan omdat het niet meer kan, is duurder dan hem van te voren een keer laten nakijken..
Ook 'gratis' paarden kunnen héle dure paarden worden natuurlijk. Dat wil je wel ingedekt hebben voor zover je mogelijkheden reiken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:12

Gewoon gaan kijken!
Ik heb ooit een draver gekocht die meer dood dan levend was.Graatmager,ziek,slechte vacht en lusteloos.
Na 2 mnd. een super gaaf dier geworden waar je alles mee kon doen,zowel springen,crossen,voor de kar en recreatief rijden.
De laatste die ik kocht was 23 jaar,mager maar niet ziek.Als je haar nu ziet [ze is nu 25 jaar] zou je denken dat ze 15 jaar is.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:16

Mijn paard is 18, maar lijkt soms wel een 3-jarige ;) Gewoon gaan kijken! Dat merk je het vanzelf :)

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:18

Zoals iedereen zegt: gewoon kijken.
Maar als het een twijfel is, zou ik afhaken. Je weet niet hoe snel kleine kwaaltjes vorderen tot echte ouderdomsproblemen.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 11:21

Ik ga gewoon kijken...mijn paard is ook snel stijf en die mankeerd verder niks, moet gewoon wat lange instappen...ik zelf ben ook een plank en mankeer niks ;) dus ja...

We zien het wel toch? Kijken kost niks en misschien is het wel een heel gaaf dier en is die gewoon wat stijf is omdat het een groot dier is en de leeftijd...we gaan het zien vanavond ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:23

-> geen rijtechnische discussie dus ik verplaats het naar PP :-)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:30

Joolien schreef:
Een paard laten kijken wat je voor een appel en een ei kan kopen, lijkt me zonde van het geld als je daar een da bij laat komen. Maar goed, dat is mijn idee.

ik snap niet wat de aankoopsprijs te maken heeft met een keuring bij de D.A?
De kosten van een paard zitten in het onderhoud, dus belangrijk om een indicatie te krijgen van de gezondheid.

Bij een oudje kun je geen geweldig rapport verwachten, maar het is beter dan achteraf niet weten of de probleempjes er al waren voor de koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:30

Ben benieuwd!!
Succes met het kijken, ik hoop dat het wat is!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:33

Gewoon kijken toch, sommigen zijn met 15 jaar al oud en anderen niet, net als met de mensen.

Zelf zou ik er niet aan beginnen want de kans dat je m maar 5 jaar hebt is gewoon te groot en dan heb ik een hoop verdriet. Dan ga ik meer voor een jongere paard (rond de 15 jaar oud) zodat ik m langer heb en lekker oud zien worden en lekker mee tutten.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:36

Gewoon lekker gaan kijken. Heb hier eentje van 36 die nog fit zat is. Leeftijd zegt niks.
Maar... ik zou hem toch altijd wel klinisch laten keuren. Voorkomt een hoop narigheid.