Klaar voor eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danielf

Klaar voor eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 14:34

Sinds 9 maanden rijd ik nu intensief paard. Met intensief bedoel ik minimaal 1x in de week een uur privé les en 1x groepsles.
Ik rijd nu op jonge (5 jaar) paarden, geen makke manage paarden maar paarden die gevoelig zijn in de mond en scherp aan de hulpen zijn.
Ook al behoorlijk wat ritten buiten gedaan.

Alles gaat steeds beter en ik denk dat ik best aardig in het zadel kan zitten voor iemand die nog maar relatief kort paard rijdt.

Ik ben serieus aan het denken om een eigenpaard te kopen of een paard voor een paar dagen in de week te leasen. Dit omdat ik dan simpelweg meer/ vaker kan rijden en dat ik denk dat door samen met mijn paard veel te trainen en lessen te volgen meer en sneller kan groeien. Maar het eerste, meer en vaker rijden is wel de belangrijkste motivatie.

Ik wil zeker niet over een nacht ijs gaan en ik ga dan nu ook zeker nog niet een beslissing nemen. Graag zou ik input van jullie willen hebben of iemand na zeg maar een jaar intensief rij lessen volgen klaar is voor een eigen paard. Je kan natuurlijk niet iedereen met elkaar vergelijken maar misschien heeft iemand een soortgelijke ervaring of tips die ze willen delen.

Ook tips wat voor paard geschikt zou kunnen zijn hoor ik graag. Volgens mijn instructeur is een ideaal paard voor mij een paard dat samen met mij kan groeien/ leren.

Alvast bedankt voor jullie input.

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:43

vraag jezelf af of je ten eerste geld hebt om een paard te kopen en om te onderhouden. Als je dat rond hebt kan je verder gaan kijken of je er klaar voor bent. Is een verzorgpaard / pony niks?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:44

Ik denk dat je eerst eens kan beginnen met het leasen van een paard. Dan zie je wat er allemaal bij hoort en kun je kijken of je er werkelijk elke dag tijd voor hebt. 9 maanden is in mijn ogen wel erg kort maar goed.
Daarnaast moet je ook kijken of je het haalt qua het geld. Je moet zn stalling, voer, zadel+hoofdstel etc. DA, hoefsmid en andere eventuele bijkomende kosten kunnen betalen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:47

Ik denk dat je er nog niet klaar voor bent om een eigen paard te hebben; ik lees alleen maar over je rijkunsten... Maar een paard is zoveel meer dan dat; wat weet je van ziektes herkennen, EHBO, voeding, normaal waardes paard, huisvesting, gedrag, kosten etc? Rijden is echt maar een heel klein deel :=

Leasen is een mooie tussenoplossing :) dan ben je nog niet eind verantwoordelijk.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:48

Ik vraag me beetje af of je er klaar voor bent..
Je zegt dat je al een jaar rijd maar een eigen paard hebben is niet alleen rijden..
Het is ook heel belangrijk dat je genoeg weet over voeding, ziektes, blessures enz.
Ik denk dat je beter kan beginnen met een paard leasen voor een paar dagen. Wij hebben zelf een paard een jaar in bruikleen gehad en daar veel van geleerd en uiteindelijk zelf een paard gekocht.

shilady

Re: Klaar voor eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:49

Ik zou dan eerst is kijken voor leasen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:50

Intensief is maar hoe je het ziet, je rijdt 2 x per week, eigen paard moet je vaker rijden is dus vele malen
intensiever. .
(oke, jonkies niet meteen maar zou geen jonkie kopen als je nog maar 9 maanden rijdt,
maar een leuke die al heel wat heeft gezien waar je heel veel van kan leren.).
Buiten dat het niet alleen rijden is een eigen paard, komt nog een hele berg andere dingen bij kijken.
Wie doet het paard als je weekeindje weg gaat? Of op vakantie?
Past het in je dagbesteding om elke dag naar je paard te gaan, wat zegt je partner ervan (mits je die hebt).
Kosten al doorgerekend?

Denk dat leasen wel een hele leuke tussenstap is, om te kijken of meer dagen in de week je ook goed past.
Dan zit je niet met zoveel uitgaven als een eigen paard meteen met zich meebrengt.

Heb niet in je profiel gekeken naar je leeftijd, maar in geval van thuiswonend lijkt het me dat ouders hier
het laatste woord in hebben.
Zo niet, dan niemand die je tegen houdt als je echt graag een paard wilt leasen dan wel kopen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:52

ik reed al veel langer paard, en heb ook al eigen paarden gehad. maar ook ik wist NIKS van ziektes enzo.
en toen ik mijn lieve hafje kreeg vorig jaar meost ik samen met haar alles opbouwen.
in de buurt genoeg mensen aan wie ik dingen kon vragen als ik iets niet wist.
verder heb je bokt.

en al doende leert men. dus dat geneuzel over je weet niks is in mijn ogen onzin. want ik denk dat de meeste paardenbezitters er niet alles over wisten/weten
Verder een goed boek aanschaffen over paardenverzorging, en dingen aan willen nemen van anderen.
Als je maar graag wilt en geld genoeg hebt voor GOED onderhoud, dan komt het wel goed.

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:53

Het ligt er ook een beetje aan waar je paard gaat stallen en hoeveel hulp je van buiten af kunt krijgen. Als je je (toekomstige) paard op een pensionstal zet zijn er veel mensen die met je mee kunnen kijken en je kunnen helpen als je vragen hebt (ook over voeding, dekens, stalling, gedrag etc etc). Dit kost natuurlijk vrij veel geld.
Als je er over een tijd voor kiest om een paard aan te schaffen neem dan wel een verstandig besluit en neem geen groen/onbeleerd paard, maar een paard met ervaring en wat te vertrouwen is. Ook al rijdt je een jaar en op jonge/gevoelige paarden. Die paarden worden waarschijnlijk ook nog door andere mensen gereden.. Mij lijkt het verstandig om een ouder, ervaren paardje te nemen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:55

vuurneon schreef:
Ik denk dat je er nog niet klaar voor bent om een eigen paard te hebben; ik lees alleen maar over je rijkunsten... Maar een paard is zoveel meer dan dat; wat weet je van ziektes herkennen, EHBO, voeding, normaal waardes paard, huisvesting, gedrag, kosten etc? Rijden is echt maar een heel klein deel :=

Leasen is een mooie tussenoplossing :) dan ben je nog niet eind verantwoordelijk.

Ik ben begonnen met leasen toen ik pas 2 maanden reedt, ik heb 7 jaar geleased en toen heb ik haar over gekocht van de eigenaar.
Voor ik haar had wist ik helemaal niets...en dacht dat om in galop te komen je met een zweepje maar net zolang moest slaan totdat het paard in galop ging...
(inmiddels weet ik dat dit niet zo werkt :P :D )

En nu 7 jaar later is mijn pennydroom uitgekomen. En heb ik haar gekocht.

Leasen is een goede tussenoptie, maar ik zou wel afspreken voordat je gaat leasen of de mogelijkheid is tot kopen en op voorhand ongeveer afspreekt wat je dit gaat kosten ongeveer.
Met leasen neem je een gedeelte van de kosten over...stallin, hoefsmid etc... dan kan jij wennen maar ook je portemonee :P

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:57

Bedenk dat een eigen paard heel wat meer tijd (en geld) kost. Ik ga 7 dagen per week naar mijn paard en ik vind niet dat ik zomaar een dag over kan slaan (sommige mensen denken daar uiteraard anders over). Je kan niet zomaar op vakantie gaan zonder iets te regelen voor je paard..

Ik heb altijd voor anderen gereden, 10 jaar lang, deze paarden reed ik 7 dagen in de week en op een gegeven moment was ik er klaar mee, heb 5 jaar geen paard aangeraakt! Toen toch weer begonnen en daarna heel bewust de keuze gemaakt voor een eigen paard. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het weleens zwaar vind naast een fulltime baan maar ik zou hem voor geen goud meer willen missen!

Kortom: ga eens kijken of je het nog steeds steeds zo leuk vind als je 7 dagen per week bij een paard bent..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:57

Op zich zou je een eigen paard kunnen overwegen, maar ook dan moet je die "intensieve" begeleiding aanhouden, en het is maar de vraag of dat financieel mogelijk is. Na 9 maanden 2x per week een uur rijden heb je dus pakweg 72 uur ervaring. Dat is dus eigenlijk helemaal niet zoveel. Daar moet je zeker rekening mee houden als je een paard koopt. Je zou dus niet moeten denken aan het zelf inrijden van een paard, want echt, in dat tijdsbestek heb je de ervaring NIET om een paard op te leiden. Want in dat tijdsbestek heb je echt niet alle oplossingen in pacht die je nodig hebt om een paard correct op te leiden en te trainen. Dus wat je dan moet willen kopen is een leermeester, en daarnaast moet je bereid zijn met dat paard in ieder geval wekelijks te lessen bij een goede instructrice. Hoe dan ook, je zult namelijk op een paard dat ook door anderen wordt gereden, nooit zo direct met je fouten worden geconfronteerd als een paard dat alleen jij rijdt. Dat paard gaat namelijk wel scheef lopen als jij scheef zit, dat paard komt wel tegen de hand als jij te hard inwerkt, ga zo maar door. Een manegepaard is daar een stuk toleranter voor omdat hij na jou door iemand wordt gereden die dat niet doet. Hij zou dus de gevolgen van die fouten niet zo nadrukkelijk gaan uiten omdat je fouten door een ander worden gecorrigeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:58

Nee, ik denk het niet.
Probeer eerst maar te leasen, of een paard bijrijden.... Ook vaker dan 2x per week, want niet iedereen blijft het dan leuk vinden!
Kijk of je het dan nog steeds leuk vindt na een tijdje, en of je genoeg kennis van zaken hebt.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:59

Als ik jou was zou ik niet op bokt opzoek gaan naar een antwoord, maar bij mensen die jou persoonlijk kennen! Het is in mijn optiek onmogelijk om dit via bokt te beoordelen.

Daarbij denk ik dat het soort paard, zoals leeftijd, karakter etc. erg belangrijk is. Daarnaast kan iemand al 10 jaar rijden maar nog niet echt kunnen rijden en iemand die 1 jaar rijd wel! Zolang je begeleiding krijgt en een paard koopt die bij je past, zou ik me er niet druk over maken. :)

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:59

wendyenbram schreef:
ik reed al veel langer paard, en heb ook al eigen paarden gehad. maar ook ik wist NIKS van ziektes enzo.
en toen ik mijn lieve hafje kreeg vorig jaar meost ik samen met haar alles opbouwen.
in de buurt genoeg mensen aan wie ik dingen kon vragen als ik iets niet wist.
verder heb je bokt.

en al doende leert men. dus dat geneuzel over je weet niks is in mijn ogen onzin. want ik denk dat de meeste paardenbezitters er niet alles over wisten/weten
Verder een goed boek aanschaffen over paardenverzorging, en dingen aan willen nemen van anderen.
Als je maar graag wilt en geld genoeg hebt voor GOED onderhoud, dan komt het wel goed.

Ben het hier niet helemaal mee eens..
Wij hebben toe de tijd heel veel hulp gehad van andere. En iedereen zei telkens iets anders. We wisten toen dus niet meer wie nou eigenlijk gelijk had. Ondertussen hebben we onze eigen idee over paard verzorgen en alles wat er bij komt kijken, dat we weten aan wie we iets moeten vragen als er problemen zijn.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 15:02

_brunette schreef:
Als ik jou was zou ik niet op bokt opzoek gaan naar een antwoord, maar bij mensen die jou persoonlijk kennen! Het is in mijn optiek onmogelijk om dit via bokt te beoordelen.

Daarbij denk ik dat het soort paard, zoals leeftijd, karakter etc. erg belangrijk is. Daarnaast kan iemand al 10 jaar rijden maar nog niet echt kunnen rijden en iemand die 1 jaar rijd wel! Zolang je begeleiding krijgt en een paard koopt die bij je past, zou ik me er niet druk over maken. :)

misschien wel de beste tip!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:02

@ Mariekky, dus ook jij hebt je eigen mening en kennis op gedaan mede door anderen. Je komt niet op de wereld met een hoop kennis. Je zal altijd verschillende meningen, visies etc. horen. Daarvan de kunst om de selecteren wat voor jou belangrijk is en vanuit daar je eigen visie te vormen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:04

s6801881 schreef:
Op zich zou je een eigen paard kunnen overwegen, maar ook dan moet je die "intensieve" begeleiding aanhouden, en het is maar de vraag of dat financieel mogelijk is. Na 9 maanden 2x per week een uur rijden heb je dus pakweg 72 uur ervaring. Dat is dus eigenlijk helemaal niet zoveel. Daar moet je zeker rekening mee houden als je een paard koopt. Je zou dus niet moeten denken aan het zelf inrijden van een paard, want echt, in dat tijdsbestek heb je de ervaring NIET om een paard op te leiden. Want in dat tijdsbestek heb je echt niet alle oplossingen in pacht die je nodig hebt om een paard correct op te leiden en te trainen. Dus wat je dan moet willen kopen is een leermeester, en daarnaast moet je bereid zijn met dat paard in ieder geval wekelijks te lessen bij een goede instructrice. Hoe dan ook, je zult namelijk op een paard dat ook door anderen wordt gereden, nooit zo direct met je fouten worden geconfronteerd als een paard dat alleen jij rijdt. Dat paard gaat namelijk wel scheef lopen als jij scheef zit, dat paard komt wel tegen de hand als jij te hard inwerkt, ga zo maar door. Een manegepaard is daar een stuk toleranter voor omdat hij na jou door iemand wordt gereden die dat niet doet. Hij zou dus de gevolgen van die fouten niet zo nadrukkelijk gaan uiten omdat je fouten door een ander worden gecorrigeerd.

ben het eens met wat je zegt!
Wij hadden een keer een jaar een meisje op onze stal die van de manege afkwam, ze had 10 jaar gereden elke week trouw er naartoe, maar ze zat als een zoutzak op haar paard.
Daarom is leasen een goede oplossing, hiervan kan je zelf een hoop leren. Kan je wennen aan dat veel tijd eraan kwijt bent en je kan wennen aan het geld dat je moet uitgeven.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 15:08

wat een meningen en tips?!?
Even nog over mijn situatie. Ik weet wel degelijk dat er veel bij komt kijken. Hier heb ik mij ook in verdiept en ben ik nog steeds mee bezig. Geld is niet echt het probleem. Weet wat het kost en kan kosten.
Paard komt in volpensionstal waar ik ook les en waar veel mensen rond lopen met veel ervaring. Ook een sportpaarden stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:09

Danielf schreef:
wat een meningen en tips?!?
Even nog over mijn situatie. Ik weet wel degelijk dat er veel bij komt kijken. Hier heb ik mij ook in verdiept en ben ik nog steeds mee bezig. Geld is niet echt het probleem. Weet wat het kost en kan kosten.
Paard komt in volpensionstal waar ik ook les en waar veel mensen rond lopen met veel ervaring. Ook een sportpaarden stal.

Doen dan :j Als je goede begeleiding hebt kun je er enkel van leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:13

Als je goede begeleiding in de arm kunt nemen die je kunt vertrouwen en voor een langere tijd op kunt bouwen kun je het best doen. Maar ik zou wel eerst gaan leasen om te kijken hoe het bevalt! Dan kun je het een beetje opbouwen.

Wat ik wel wil aanraden, als je gaat zoeken, ga dan niet over 1 nacht ijs, neem mensen mee die er verstand van hebben, laat het paard altijd keuren door een dierenarts (niet door 'mensen die er verstand van hebben') en ga op zoek naar een volwassen, betrouwbaar leerpaard. Daar heb je de meeste plezier van!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-04-12 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:14

Ik denk dat de beste tip blijft: weet wat je kan en ook wat je niet kan. Manegemensen hebben meestal sterk de neiging om hun eigen kunnen te overschatten, maar wat "erg goed" is op een manege is in de meeste gevallen slechts basis als je eenmaal echt een paard wil trainen: rechtop kunnen zitten en hulpen geven. Daar komt het in de manegewereld bot gezegd op neer. Maar het aanleren van goed gedrag onder het zadel, daar wordt geen aandacht besteed. Het echte opleiden, het echte trainen, dat leer je niet op een manege. De paarden kunnen als wat je vraagt, het enige is dat je moet leren het goed te vragen. Maar iets goed vragen aan een paard dat nog niet weet wat jij wilt bereiken is zelden voldoende om een paard correct te leren lopen.

Kortom: maak een eerlijke inschatting van je kunnen, en hulp van buitenstaanders is daarbij vaak onmisbaar. Eventueel kan je je huidige instructrice ook vragen of ze de aankoopbegeleiding wil verzorgen. Dan is het naar mijn inziens aan te raden een wat ouder paard te zoeken dat de slagen van de zweep goed kent: die bij de vorige eigenaar correct is gereden op redelijk niveau. Daar leer je over het algemeen meer van dan van een jong paard incorrect beleren. En ook met een leermeester is een goede instructeur echt een must. Zelfs de toptoptop ruiters krijgen regelmatig les, en dat is niet zonder reden ;)

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:16

Als je mensen in je omgeving hebt die je kunnen helpen en je kan het financieel en qua tijd aan zou ik niet weten waarom je niet naar een eigen paard zou kunnen kijken. Een goede achter ban zou wel handig zijn omdat je nog veel zal (moeten) leren van hen. Ik zou dan wel naar een wat ervaren paard kijken en niet gelijk een jong paard. Maar das misschien wel persoonlijk ;) Ik zou zeggen gewoon doen als het mogelijk is.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:17

Ik denk dat de tussenstap van een verzorg/ lease paard beter is dan meteen een eigen paard aanschaffen. Je hebt het voornamelijk over je rijkunst in de les, maar een eigen paard rijd je niet dagelijks onder begeleiding van een instructeur. je moet dus ook problemen kunnen oplossen zonder begeleiding, en als de ene oplossing niet werkt dan moet je er nog een paar achter de hand hebben. Ook heeft je eigen paard meer verzorging nodig, en zit er een boel tijd aan mesten, buiten en binnenzetten etc. Daarbij komen nog de stalling en onderhoudskosten, hoefsmid, geld opzij zetten voor de DA, misschien een verzekering enzovoort. Met een lease of verzorg paard ga je vaker rijden maar heb je ook extra kosten en verzorging, en je leert zoveel meer dan van alleen manegelessen dus ik denk dat dat een goede tussenoplossing is.
Als je toch een eigen paard wilt overwegen kijk dan naar een netjes opgeleerd paard die al een boel gezien heeft. jouw paard moet jouw leermeester worden, want je hebt nog niet de ervaring om zelf leermeester te zijn. kijk dan naar een paard van een jaar of 10-12 met een evenwichtig karakter, waar je veel van kan leren.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:20

Tuurlijk is het leuker om te horen wat je wilt horen. Dat je er dus klaar voor bent
Ik denk best dat je met goede begeleiding en het juiste paard het goed kan gaan. Maar probeer je niet alleen op het rijden te richten. Probeer veel boeken te lezen, met mensen te praten enzo. om zo ook je kennis over de gezondheid van een paard op peil te brengen. Wanneer is een paard gezond? wat is de juiste verzorging? Hoe herken ik wanneer een paard ziek is? Dit zijn dingen die je niet 1-2-3 leert en weet.