Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

dan ben je nog niet eind verantwoordelijk.
vuurneon schreef:Ik denk dat je er nog niet klaar voor bent om een eigen paard te hebben; ik lees alleen maar over je rijkunsten... Maar een paard is zoveel meer dan dat; wat weet je van ziektes herkennen, EHBO, voeding, normaal waardes paard, huisvesting, gedrag, kosten etc? Rijden is echt maar een heel klein deel
Leasen is een mooie tussenoplossingdan ben je nog niet eind verantwoordelijk.
)
wendyenbram schreef:ik reed al veel langer paard, en heb ook al eigen paarden gehad. maar ook ik wist NIKS van ziektes enzo.
en toen ik mijn lieve hafje kreeg vorig jaar meost ik samen met haar alles opbouwen.
in de buurt genoeg mensen aan wie ik dingen kon vragen als ik iets niet wist.
verder heb je bokt.
en al doende leert men. dus dat geneuzel over je weet niks is in mijn ogen onzin. want ik denk dat de meeste paardenbezitters er niet alles over wisten/weten
Verder een goed boek aanschaffen over paardenverzorging, en dingen aan willen nemen van anderen.
Als je maar graag wilt en geld genoeg hebt voor GOED onderhoud, dan komt het wel goed.
_brunette schreef:Als ik jou was zou ik niet op bokt opzoek gaan naar een antwoord, maar bij mensen die jou persoonlijk kennen! Het is in mijn optiek onmogelijk om dit via bokt te beoordelen.
Daarbij denk ik dat het soort paard, zoals leeftijd, karakter etc. erg belangrijk is. Daarnaast kan iemand al 10 jaar rijden maar nog niet echt kunnen rijden en iemand die 1 jaar rijd wel! Zolang je begeleiding krijgt en een paard koopt die bij je past, zou ik me er niet druk over maken.
s6801881 schreef:Op zich zou je een eigen paard kunnen overwegen, maar ook dan moet je die "intensieve" begeleiding aanhouden, en het is maar de vraag of dat financieel mogelijk is. Na 9 maanden 2x per week een uur rijden heb je dus pakweg 72 uur ervaring. Dat is dus eigenlijk helemaal niet zoveel. Daar moet je zeker rekening mee houden als je een paard koopt. Je zou dus niet moeten denken aan het zelf inrijden van een paard, want echt, in dat tijdsbestek heb je de ervaring NIET om een paard op te leiden. Want in dat tijdsbestek heb je echt niet alle oplossingen in pacht die je nodig hebt om een paard correct op te leiden en te trainen. Dus wat je dan moet willen kopen is een leermeester, en daarnaast moet je bereid zijn met dat paard in ieder geval wekelijks te lessen bij een goede instructrice. Hoe dan ook, je zult namelijk op een paard dat ook door anderen wordt gereden, nooit zo direct met je fouten worden geconfronteerd als een paard dat alleen jij rijdt. Dat paard gaat namelijk wel scheef lopen als jij scheef zit, dat paard komt wel tegen de hand als jij te hard inwerkt, ga zo maar door. Een manegepaard is daar een stuk toleranter voor omdat hij na jou door iemand wordt gereden die dat niet doet. Hij zou dus de gevolgen van die fouten niet zo nadrukkelijk gaan uiten omdat je fouten door een ander worden gecorrigeerd.
Danielf schreef:wat een meningen en tips?!?
Even nog over mijn situatie. Ik weet wel degelijk dat er veel bij komt kijken. Hier heb ik mij ook in verdiept en ben ik nog steeds mee bezig. Geld is niet echt het probleem. Weet wat het kost en kan kosten.
Paard komt in volpensionstal waar ik ook les en waar veel mensen rond lopen met veel ervaring. Ook een sportpaarden stal.
Als je goede begeleiding hebt kun je er enkel van leren.
Ik zou zeggen gewoon doen als het mogelijk is.