Het sportpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Het sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 22:33

Een sportpaard hoort niet op de wei...
Een sportpaard is namelijk geen paard, maar een volstrekt ander dier met volstrekt andere behoeften.
Er zijn heel erg veel sportpaarden in Nederland, want er zijn heel veel heel erg goede sportruiters die allemaal hun boterham verdienen met paardensport.... en dan is het natuurlijk relevant een 'sportpaard' te kopen, en niet zo'n ander ding... zo'n een euh.... tja, 'paard'.

Voor een sportpaard heb je gelukkig minder ruimte nodig, want die willen en kunnen niet op een weiland staan. Vaak heb je aan 1 stal en een uurtje rijden per dag al genoeg. En dat is mooi meegenomen, want dan hoef je niet te reizen naar een of ander achtergebleven gebied waar je paard 'zo nodig' buiten zou moeten staan. Bovendien kun je de gewoon in je eigen stad een stal regelen, zodat je waar je woont kunt sporten, en shoppen, en werken... en dat alles op een paar vierkante kilometers!
Wat natuurlijk ook wel lekker is, is dat je geen blubberlaarzen krijgt, je paard niet ergens achter uit een weiland hoeft te vissen, en eigenlijk alles overdekt kan doen.
Natuurlijk is dat bijzaak, want dat jouw sportpaard alleen op stal mag is natuurlijk in zijn belang...
Hij is dan wel een 'sportpaard', maar weet absoluut niet hoe hij functioneel moet bewegen... en daarom heeft hij natuurlijk vrijwel direct een blessure te pakken zodra hij in een weiland zou staan. Los daarvan is het 'sportpaard' veel verder in de evolutie, en is daarom een solitair levend dier geworden dat meer op zijn baas gericht is dan op andere paarden. Kuddedier is iets van 'paarden'... niet van 'sportpaarden'... vanzelfsprekend. Een sportpaard zal snel bang worden, of vechten met andere paarden... wederom een evolutionair bepaald fenomeen.
Een sportpaard wordt ook erg snel lelijk van veel weidegang, hij kan verkleuren door de zon, en ook nog eens teveel gras eten waardoor hij een grasbuik krijgt... en dat oogt erg lelijk.
Dat een paard een grazer is, is ook al zo'n fabel.... door al dat fermenterende gras en hooi krijgen ze zo'n dikke pens... daar kan zo'n dier toch niet gelukkig van worden?
Het is absoluut te prefereren driekwart van het rantsoen te vervangen door biks of muesli.... dat vind een sportpaard lekkerder, heeft hij nodig voor al die prestaties op bloedstollend hoog niveau, en geeft een mooi slank buikje... een beetje zoals bij een hazewindhond... dat zien we graag.

Ook is het erg zielig een sportpaard buiten te zetten, omdat veel mensen blijkbaar onderschatten hoe moe zo'n paard daar wel niet van wordt. En waar moet hij dan de energie vandaan halen om een uur gereden te worden?
Je moet keuzes maken, en dan is dat ene uur rijden vele malen belangrijker.... ook voor het paard! Onderschat het belang van dat ene uur trainen niet, weegt zeker op tegen 8 uur buiten staan of meer.

Tot slot voelt een paard zich veel veiliger in een stal... daar kan hij lekker wegkruipen, er zijn daar immers geen roofdieren. Het liefste doet hij dat zo'n 22 tot 23 uur.... dan kan hij vervolgens heerlijk uitgerust aan het werk. Een stapmolen is als additionele bewegingsvorm nog aan te bevelen.... daar zitten ook tralies omheen en is dus ook een heerlijk veilig gevoel voor het paard. Daarna wel snel weer op stal... voordat paniek ontstaat bij het zien van teveel blauwe lucht, zonlucht op de huid of zuurstof in de longen.

Ter aanvulling moet gezegd worden, en dit is slechts bijzaak, dat nu eenmaal niet iedereen een eigen weiland heeft en dus als enige uitweg een stal heeft. Niet iedereen woont namelijk in Drenthe, en daarbij hebben sommige mensen nu eenmaal een paard voor zichzelf en dat kost geld en het sportpaard moet zich dan maar een beetje voegen he? Wel zo fair van het paard.
Het beste kan het sportpaard gewoon aangeschaft worden, en pas daarna zou men over stalling moeten nadenken... dan kom je automatisch vaak wel uit bij pensionstallingen om de hoek, zonder weide (gelukkig) en een stal waar ze heerlijk veilig en droog altijd binnen mogen staan! En wanneer van die gekke 'natuurtypes' dan gaan zeuren kun je altijd nog de knuppel in het hoenderhok gooien door te vragen of je je paard dan maar moet verkopen of laten slachten.
Met die types valt toch niet te praten.
Ten eerste wonen die allemaal in achtergebleven gebieden, en ten tweede doen zij echt nooit iets indrukwekkends met hun paard.
Gelukkig ben jij een paardenmens en geen mens met paard, en onderken jij de werkelijke behoeften van het sportpaard...

Want neem maar eens de proef op de som: als jij de staldeur open laat staan blijft jouw sportpaard mooi waar het is.... binnen, warm, droog en veilig... en geef hem eens ongelijk!

Cassidy

Re: Het sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:35

And your point is?

Er zijn hier al zoveel discussies over geweest, wat voegt in jouw ogen een nieuwe discussie toe?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:37

Ik dacht altijd dat zulke uitspraken overdreven waren, maar laatst zei iemand dat het paard van haar zus geen hooi meer krijgt "want ja het is een dressuurpaard"...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:39

ja en wat wil je hier mee bereiken?

Ik denk dat iedereen het nu wel weet maar ieder doet wat hij/zij prettig vind

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:39

Er zijn verschillende vormen van ruwvoer te krijgen. Misschien krijgt hij wel alfalfa, luzerne, voordroog?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 22:40

Cassidy schreef:
And your point is?

Er zijn hier al zoveel discussies over geweest, wat voegt in jouw ogen een nieuwe discussie toe?

Het is geen opening tot een discussie... Ik heb in het geheel de behoefte niet om hierover in discussie te gaan.
Het is een bloemlezing van de veelal vermakelijke zaken die ik in de afgelopen jaren heb gelezen op Bokt... ik heb me er uitstekend mee vermaakt, wellicht mensen die zich ermee identificeren iets minder ;)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:43

ja oke maar dit is topic 999999999999 over dit onderwerp en je kan er toch niks an veranderen door een topic erover te openen

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:43

Leuk stuk! Ik heb het al eens van je gepikt en eerlijk vermeld ;)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:45

_/-o_

Nou, ik moet wel zeggen..bokt lijkt steeds meer 'natural' te worden...ik zie de topics echt veranderen, de vragen veranderen..

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:46

_/-\o_ dat is het enige wat ik er van vind

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:46

Super geschreven! _/-\o_

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:47

Ninx schreef:
Het is geen opening tot een discussie... Ik heb in het geheel de behoefte niet om hierover in discussie te gaan.
Het is een bloemlezing van de veelal vermakelijke zaken die ik in de afgelopen jaren heb gelezen op Bokt... ik heb me er uitstekend mee vermaakt, wellicht mensen die zich ermee identificeren iets minder ;)

Aha, de drang tot het schrijven van vermakelijke verhalen, met een lichte cynische ondertoon. Kom ik wel vaker tegen. Ok, dus geen discussie. Het ventileren van een drang tot schrijven van vermakelijke stukjes. Was daar geen ander forum voor hier op bokt?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 22:49

Amy77 schreef:
_/-o_

Nou, ik moet wel zeggen..bokt lijkt steeds meer 'natural' te worden...ik zie de topics echt veranderen, de vragen veranderen..

Goed he?! Hihihi! Nou... dit stuk moet men met een knipoog lezen...
Ik ben vooral 'normal'... (hoop ik, whehehe!)... met een 'natuurlijk' vleugje ;-)

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:49

Ik ben het helemaal met je eens. Wat je tegenwoordig op bokt leest. Niet dat ik meteen een NH-goeroe ben, maar naar mijn mening hoort een paard toch echt gewoon buiten in de wei te lopen met vriendjes. Of het nu een sportpaard is of niet. Een paard is een paard. ;) En er wordt door sommigen ook gewoon vanalles op het paard gegooid, loopt ie niet mooi aan de teugel? Hoppa slofteugeltje erbij. Longeren om het vertrouwen te winnen ? Nee hoor, enkel om het paard 'nageeflijk' te laten lopen. En dat leuke bontje van laatst, ja het paard heeft het eigenlijk niet nodig maar het staat zoooo leuk! Dat het een beetje gaat knellen maakt niet uit. En is het paard een beetje voorwaarts, dan moet er meteen een strenger bit in. Verder is inderdaad iedereen vrij in zijn doen en laten maar aangezien Bokt een forum is mag je je mening geven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 22:49

Cassidy schreef:
Ninx schreef:

Aha, de drang tot het schrijven van vermakelijke verhalen, met een lichte cynische ondertoon. Kom ik wel vaker tegen. Ok, dus geen discussie. Het ventileren van een drang tot schrijven van vermakelijke stukjes. Was daar geen ander forum voor hier op bokt?

Dat weet ik niet, dan moet je me even verwijzen.... beetje lachen mag wel hoor! ;-)

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:51

Ninx schreef:
Cassidy schreef:
And your point is?

Ik heb je stuk ook met bewondering gelezen, erg leuk geschreven, doeltreffend en toch luchtig.

Ik zag laatst een filmpje van Anky v. Grunsven; dat haar Bonfire ook amper in de wei komt... 't Beestje heeft haar naar de top gebracht, maar mag om
bepaalde redenen niet naar buiten.

En nee dit laatste zeg ik ook niet om een discussie te openen, maar meer om mijn verontwaardiging erover te uiten... Hoe ver kun je gaan...

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:52

Ninx schreef:
Amy77 schreef:
_/-o_

Goed he?! Hihihi! Nou... dit stuk moet men met een knipoog lezen...
Ik ben vooral 'normal'... (hoop ik, whehehe!)... met een 'natuurlijk' vleugje ;-)

uuuh..je waant je echt in een andere wereld hoor..niemand is normaal, is jou dat niet geleerd vroegah :P

Nee hoor, daarom zette ik natural ook tussen tekens..als ik het verwchil met een aantal jaar geleden lees en nu, enorm en dat vind ik erg boeiend en leuk. Dat zelfs veel sportpaarden nu ook naar buiten mogen, voortreffelijk..wat dacht je van de opfok waar steeds meer mensen aan doen, of hun paard iig een buitenleven gunnen in hun jonge jaren :)

Oh Verto, dat meen je? Wow, hier sla ik wel stil van hoor...
Laatst bijgewerkt door Amy77 op 26-03-12 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:52

Haha dit is erg leuk geschreven, al vind ik dat dit verhaal meer bij mensen ligt
die denken dat ze een topruiter zijn met een top sportpaard.
Want de echte goede ruiters en de echte paardenmens behandelen hun 'sportpaard' wel anders haha.
Maar evengoed mijn complimenten,
het is leuk geschreven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 22:53

Verto schreef:
Ik zag laatst een filmpje van Anky v. Grunsven; dat haar Bonfire ook amper in de wei komt... 't Beestje heeft haar naar de top gebracht, maar mag om
bepaalde redenen niet naar buiten.

En nee dit laatste zeg ik ook niet om een discussie te openen, maar meer om mijn verontwaardiging erover te uiten... Hoe ver kun je gaan...

Dat is inderdaad wel een curieuze kwestie.
Te meer omdat Anky graag het woord neemt wanneer het onderwerp 'dierenwelzijn' aangesneden wordt...

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:55

Anky Van Grunsven zal echt wel goed voor haar paarden zorgen.
Dat dat paard niet of weinig in de wei mag staan wilt niet zeggen
dat die onvoldoende beweging krijgt.

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:56

volgens mij is dit verhaal al vaak genoeg aangesneden? En dat verhaal van bonfire is ook niet helemaal waar, als je dat filmpje goed bekeken hebt, hoor je haar zeggen dat hij wel naar de wei mag maar er zonder zijn maatjes niet veel aan vindt, en ook met regen met enige regelmaat bij het hek staat om naar binnen gehaald te worden.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:57

Lovefi, inderdaad, lijkt me niet dat Anky haar paarden maar ook iets tekort doet!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:01

Ik denk dat jij nog nooit op een sportstal bent geweest. Paarden komen over het algemeen meer buiten dan gedacht wordt.

En daarnaast, wij lopen toch ook niet allemaal meer in berenvellen door de bossen te jagen op elanden...

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:07

Ik vraag me af hoeveel van de mensen die dit vinden/beweren, wel eens hebben meegelopen bij een topstal. Natuurlijk zullen er stallen zijn waar paarden niet in de wei komen, maar die komen echt wel 3 tot 4 keer per dag uit hun box. Daarnaast zijn er echt genoeg topstallen die hun topsportpaarden gewoon in de wei doen.

En bij Anky lopen o.a. Bonfire en Nelson ook gewoon in de wei.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 23:09

Henkjan schreef:
Ik denk dat jij nog nooit op een sportstal bent geweest. Paarden komen over het algemeen meer buiten dan gedacht wordt.

En daarnaast, wij lopen toch ook niet allemaal meer in berenvellen door de bossen te jagen op elanden...

Laten we voorop stellen dat ik hier met name de recreant met grootheidswaanzin een beetje op de hak neem... de recreant die zich graag voorstelt als zijne sportruiter met dito paard, de recreant die op Bokt post, en mij dus wat inspiratie heeft verschaft...