Mijn naam is Barbara en ben op dit moment 16 lentes jong, ik rijd al vanaf mijn 6e bij een manege en sinds mijn 12e fanatiek bezig met verzorgpaarden en pony's die ik altijd veder wil helpen met rijden en grondwerk.
Ik heb een jaar lang een oud verzorgpaard gehad van 24 jaar die mij zo op weg heeft geholpen, tegenwoordig staat ze van haar oude dag te genieten bij een paardenbejaardenhuis. Vandaag de dag verzorg ik een Appaloosa en een ondeugende Shetlander.
Ieder jaar ga ik ook op ponykampen zoals ponyhof, manege van loon, Annemarie van der Toorn, Les chevaux en noem maar op. Mijn vriendin (even oud als mij) gaat ieder jaar naar Annemarie en helpt mij erg veel met het grondwerk waar ik helemaal fan ben van geworden (doe mij maar het liefst een dubbele longe in mijn handen, dan ben ik helemaal in mijn element!
)Maar nu even op het onderwerp terugkomend.. In al die tijd ben ik nog blijven lessen bij onze manege die dramatische toestanden heeft doorgemaakt, wat niet altijd even goed effect had op de paarden. Onlangs zijn er nog twee paarden afgemaakt omdat ze helemaal naar de filistijnen waren gereden met als smoes; 'ze waren al wel erg oud..' De meeste bokkers weten denk ik nu wel over wat voor maneges ik het heb.
Ondanks alles ben ik altijd bij mijn lieve manege vriendinnetjes gebleven en in mijn fijne Maandagavond les omdat ik altijd nog het idee heb dat ik toch nog meer leer door ook op verschillende paarden te blijven rijden.
Nu komen we bij een manege pony waar ik écht voor zijn karakter ben gevallen.. Ik gok dat de pony rond 7-10 jaar oud is (ik zal het nog even navragen) en nu al 2 jaar bij ons op de manege staat. Het is echt een pony met karakter die bont van kleur is met wit en grijs. Vroeger mocht hij nooit bij ons in de les meerijden omdat het een 'beginnerspony' was, later kwamen ze daar toch op terug maar naar mijn idee veel te laat.
Nu tegenwoordig zijn de elastieken verwijderd (Hij had een te sterke nek voor die beginners) en rijdt de pony zo veel mogelijk mee met de gevorderden lessen waaronder dus ook in mijn les. Ik greep meteen mijn kans en ben een paar weken achter elkaar erop geweest, lekker zijn achterhand geactiveerd zodat die achterbenen er eens onder kwamen en geprobeerd hem los te krijgen door middel van veel figuren rijden met iet wat overdreven stelling want hij houdt constant het bit vast.
Nu zijn we ongeveer 2 maandjes veder en de manege ziet nog steeds geen 'vooruitgang' bij de pony en zijn van plan om hem weg te doen.. Hij bokt iedereen eraf en loopt alleen maar te klooien in de les.
Ik kan begrijpen dat ze klaar zijn met deze pony maar ik kan het maar niet met rust laten.. Afgelopen Maandag kon ik het niet laten om de pony weer over te pakken van de gene die voor mij in de les op hem had gereden. Volgens haar was hij erg onrustig en liep hij weer alleen maar te klooien, ik kreeg dit elke week weer te horen maar had nog nooit een bok van hem gekregen terwijl hij daar om 'bekend' stond.
Ik stapte op en na 5 minuutjes lange teugel begon de les.. We hadden niet onze vaste instructeur en die mevrouw zette ons meteen aan het werk met wijken wat meteen mis ging.. Ik gaf een klein tikje bij om z'n achterhand mee te laten komen en meteen kwam er een grote bok, en daar lag ik .. Het hoofdstel in mijn handen en met mijn kont in het zand. De pony raakte in paniek en begon als een dwaas door de bak te rennen, nadat we hem hadden gevangen deed mijn instructrice het hoofdstel weer in en klom ik er weer op. Na 10 minuten was het weer raak toen we moesten aangalloperen, een gigantische bok en daar lag ik weer in het zand. Deze keer was mijn schouder dubbel geklapt, gelukkig niks aan over gehouden behalve erge spierpijn de dag daarna. Wat meer indruk op mij maakte was de pony zelf, het beestje leek totaal in paniek maar toch moest ik weer opstappen van mijn instructrice. Heb de rest van het uur niet meegedaan en de pony met lange teugel een beetje laten draven en stappen, ik was veelte bang eerlijk gezegd dat ik er straks naast lag en ik of de pony écht iets had.
Na de les stapte ik af en was ik toch wel nieuwsgierig wat er nou met de pony aan de hand was.. Ik tuigde de pony af en kwam toen tot de nare ontdekking dat heel zijn mond vol zat met wondjes van zijn bit, ook zijn mondhoeken waren er niet al te best aan toe maar dit had ik tijdens het rijden niet opgemerkt door de bit ringen die hij sinds een weekje droeg.
Mijn grote vraag is nu: kan ik deze pony helpen?!
Zijn vaste verzorgster (11) is ermee gestopt omdat haar moeder de pony te gevaarlijk vond worden las ik op facebook. Ook vond ik daar foto's dat de pony ongegeneerd aan de teugel werd getrokken door de verzorgster.. ik wil geen oordeel trekken en ik weet niet zo goed wat ik daar nou van moet zeggen
Nu heb ik de eventuele kosten opgezocht hoeveel het zou kosten als ik de pony zóu gaan verzorgen:
50%: 142,50 (per kwartaal)
100%: 285,- (per kwartaal)
Bijdrage aan de manege (inclusief één les per week): 220,- (per jaar)
Dit is voor mij al veelt de duur en ik zou dan moeten gaan kiezen of ik mijn privélessen met mijn verzorgpaard stop zet en over ga op de manege waar ik normaal maar 1 keer per twee weken kom. Mijn idee is nu om aan mijn lesgever te vragen of ik wat vaker mag komen om met de pony aan de gang te gaan en dan niet rijden maar alléen grondwerk. Ik wilde kijken of ik een bit loos hoofdstel kan regelen, maarja.. dat kost mij weer geld en de enige die er dan mee zou rijden ben ik en mijn doel is juist om die pony een beetje rust te gunnen. (eventueel een ander bitje erin?, die bitringen die hij nu heeft hebben trouwens ook weinig zin omdat het eerst juist moet genezen ..)
Een Join-up leek mij ook een erg fijn idee voor die pony om te laten zien dat wij mensen hem begrijpen als pony en niet als een mens .. Mijn doel is hem weer lekker in de les mee te laten lopen op een 'fijne' manier. (ik hoop dat jullie dit allemaal snappen.. anders moet je maar even googlen op join-up)
Ook wil ik aan de gang met longeren en dubbele lijnen zodat de pony als waren 'leert' om te ontspannen aan het bit en juist niet vast te gaan houden en daardoor op zijn voorhand gaan denderen. Wat ik ook nog een fijn idee vond is dat ik een uurtje eerder voor mijn les ben zodat ik zijn mondhoeken kan invetten met Vaseline voordat hij gaat rijden maar dit heeft dan alleen maar effect op één dag wat dus ook maar weinig zin heeft.
Dit is allemaal mooi en aardig bedacht maar is het ook in de praktijk toe te passen?
Ik ga het verhaal dus niet veel langer maken dan dat het is en de rest kom wel in de comments te staan. Brand los en geef al je commentaar dat je te binnen schiet, we kunnen er alleen maar allemaal van leren. (maar wees wel een beetje lief tegen elkaar!
) Veel succes!
Een beeld van de pony: