Manegepony 'helpen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fidolein

Manegepony 'helpen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 01:29

Ik zal me eerst maar eens even voorstellen :)

Mijn naam is Barbara en ben op dit moment 16 lentes jong, ik rijd al vanaf mijn 6e bij een manege en sinds mijn 12e fanatiek bezig met verzorgpaarden en pony's die ik altijd veder wil helpen met rijden en grondwerk.
Ik heb een jaar lang een oud verzorgpaard gehad van 24 jaar die mij zo op weg heeft geholpen, tegenwoordig staat ze van haar oude dag te genieten bij een paardenbejaardenhuis. Vandaag de dag verzorg ik een Appaloosa en een ondeugende Shetlander.
Ieder jaar ga ik ook op ponykampen zoals ponyhof, manege van loon, Annemarie van der Toorn, Les chevaux en noem maar op. Mijn vriendin (even oud als mij) gaat ieder jaar naar Annemarie en helpt mij erg veel met het grondwerk waar ik helemaal fan ben van geworden (doe mij maar het liefst een dubbele longe in mijn handen, dan ben ik helemaal in mijn element! :P )

Maar nu even op het onderwerp terugkomend.. In al die tijd ben ik nog blijven lessen bij onze manege die dramatische toestanden heeft doorgemaakt, wat niet altijd even goed effect had op de paarden. Onlangs zijn er nog twee paarden afgemaakt omdat ze helemaal naar de filistijnen waren gereden met als smoes; 'ze waren al wel erg oud..' De meeste bokkers weten denk ik nu wel over wat voor maneges ik het heb.
Ondanks alles ben ik altijd bij mijn lieve manege vriendinnetjes gebleven en in mijn fijne Maandagavond les omdat ik altijd nog het idee heb dat ik toch nog meer leer door ook op verschillende paarden te blijven rijden.

Nu komen we bij een manege pony waar ik écht voor zijn karakter ben gevallen.. Ik gok dat de pony rond 7-10 jaar oud is (ik zal het nog even navragen) en nu al 2 jaar bij ons op de manege staat. Het is echt een pony met karakter die bont van kleur is met wit en grijs. Vroeger mocht hij nooit bij ons in de les meerijden omdat het een 'beginnerspony' was, later kwamen ze daar toch op terug maar naar mijn idee veel te laat.
Nu tegenwoordig zijn de elastieken verwijderd (Hij had een te sterke nek voor die beginners) en rijdt de pony zo veel mogelijk mee met de gevorderden lessen waaronder dus ook in mijn les. Ik greep meteen mijn kans en ben een paar weken achter elkaar erop geweest, lekker zijn achterhand geactiveerd zodat die achterbenen er eens onder kwamen en geprobeerd hem los te krijgen door middel van veel figuren rijden met iet wat overdreven stelling want hij houdt constant het bit vast.

Nu zijn we ongeveer 2 maandjes veder en de manege ziet nog steeds geen 'vooruitgang' bij de pony en zijn van plan om hem weg te doen.. Hij bokt iedereen eraf en loopt alleen maar te klooien in de les.
Ik kan begrijpen dat ze klaar zijn met deze pony maar ik kan het maar niet met rust laten.. Afgelopen Maandag kon ik het niet laten om de pony weer over te pakken van de gene die voor mij in de les op hem had gereden. Volgens haar was hij erg onrustig en liep hij weer alleen maar te klooien, ik kreeg dit elke week weer te horen maar had nog nooit een bok van hem gekregen terwijl hij daar om 'bekend' stond.
Ik stapte op en na 5 minuutjes lange teugel begon de les.. We hadden niet onze vaste instructeur en die mevrouw zette ons meteen aan het werk met wijken wat meteen mis ging.. Ik gaf een klein tikje bij om z'n achterhand mee te laten komen en meteen kwam er een grote bok, en daar lag ik .. Het hoofdstel in mijn handen en met mijn kont in het zand. De pony raakte in paniek en begon als een dwaas door de bak te rennen, nadat we hem hadden gevangen deed mijn instructrice het hoofdstel weer in en klom ik er weer op. Na 10 minuten was het weer raak toen we moesten aangalloperen, een gigantische bok en daar lag ik weer in het zand. Deze keer was mijn schouder dubbel geklapt, gelukkig niks aan over gehouden behalve erge spierpijn de dag daarna. Wat meer indruk op mij maakte was de pony zelf, het beestje leek totaal in paniek maar toch moest ik weer opstappen van mijn instructrice. Heb de rest van het uur niet meegedaan en de pony met lange teugel een beetje laten draven en stappen, ik was veelte bang eerlijk gezegd dat ik er straks naast lag en ik of de pony écht iets had.
Na de les stapte ik af en was ik toch wel nieuwsgierig wat er nou met de pony aan de hand was.. Ik tuigde de pony af en kwam toen tot de nare ontdekking dat heel zijn mond vol zat met wondjes van zijn bit, ook zijn mondhoeken waren er niet al te best aan toe maar dit had ik tijdens het rijden niet opgemerkt door de bit ringen die hij sinds een weekje droeg.

Mijn grote vraag is nu: kan ik deze pony helpen?!
Zijn vaste verzorgster (11) is ermee gestopt omdat haar moeder de pony te gevaarlijk vond worden las ik op facebook. Ook vond ik daar foto's dat de pony ongegeneerd aan de teugel werd getrokken door de verzorgster.. ik wil geen oordeel trekken en ik weet niet zo goed wat ik daar nou van moet zeggen :+
Nu heb ik de eventuele kosten opgezocht hoeveel het zou kosten als ik de pony zóu gaan verzorgen:
50%: 142,50 (per kwartaal)
100%: 285,- (per kwartaal)
Bijdrage aan de manege (inclusief één les per week): 220,- (per jaar)

Dit is voor mij al veelt de duur en ik zou dan moeten gaan kiezen of ik mijn privélessen met mijn verzorgpaard stop zet en over ga op de manege waar ik normaal maar 1 keer per twee weken kom. Mijn idee is nu om aan mijn lesgever te vragen of ik wat vaker mag komen om met de pony aan de gang te gaan en dan niet rijden maar alléen grondwerk. Ik wilde kijken of ik een bit loos hoofdstel kan regelen, maarja.. dat kost mij weer geld en de enige die er dan mee zou rijden ben ik en mijn doel is juist om die pony een beetje rust te gunnen. (eventueel een ander bitje erin?, die bitringen die hij nu heeft hebben trouwens ook weinig zin omdat het eerst juist moet genezen ..)
Een Join-up leek mij ook een erg fijn idee voor die pony om te laten zien dat wij mensen hem begrijpen als pony en niet als een mens .. Mijn doel is hem weer lekker in de les mee te laten lopen op een 'fijne' manier. (ik hoop dat jullie dit allemaal snappen.. anders moet je maar even googlen op join-up)
Ook wil ik aan de gang met longeren en dubbele lijnen zodat de pony als waren 'leert' om te ontspannen aan het bit en juist niet vast te gaan houden en daardoor op zijn voorhand gaan denderen. Wat ik ook nog een fijn idee vond is dat ik een uurtje eerder voor mijn les ben zodat ik zijn mondhoeken kan invetten met Vaseline voordat hij gaat rijden maar dit heeft dan alleen maar effect op één dag wat dus ook maar weinig zin heeft.

Dit is allemaal mooi en aardig bedacht maar is het ook in de praktijk toe te passen?
Ik ga het verhaal dus niet veel langer maken dan dat het is en de rest kom wel in de comments te staan. Brand los en geef al je commentaar dat je te binnen schiet, we kunnen er alleen maar allemaal van leren. (maar wees wel een beetje lief tegen elkaar! :D )

Veel succes!

Een beeld van de pony:
Afbeelding

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 02:28

Oké, dat is erg apart gedrag inderdaad. Goed van je dat je er iets mee wilt doen!

Een join-up is alleen in alleruiterste gevallen nodig. Grondwerk zou het normaal wel moeten doen. Een touwhalster voldoet voor rijden én grondwerk net zo goed als de meeste bitloze hoofdstellen, vaak zelfs beter. Als je een touwhalster te scherp vindt, kun je een bontje om de neus doen. Je kunt ze zelf knopen of voor 5 euro kopen.

Je kunt natuurlijk aan de manege-eigenaar vragen of je met hem mag grondwerken, niet geschoten is altijd mis. Mag ik vragen wat diegene ervan vindt dat de pony een kennelijk kapotgetrokken mond heeft? Als hij/zij daar niet héél snel iets mee doet (bit eruit, pony op rust of iets anders, maar in ieder geval níet zo door laten lopen) zou ik als ik jou was héél snel op zoek gaan naar een andere manege.

Op financiëel gebied, zou jij met een bijbaantje genoeg kunnen verdienen én genoeg tijd overhouden voor school, de pony en andere verplichtingen? Willen je ouders misschien bijdragen of het zelfs helemaal betalen? Zonder geld kom je er helaas niet.

Of je alles echt voor de pony over hebt, die beslissing ligt toch echt bij jou. Je hebt geen verplichting, maar ik kan me voorstellen dat het rot is om je lieveling er zo bij te zien staan. Hoe dan ook, die keuze moet je zelf maken.

Er schiet me verder even niks te binnen, haha :D Veel succes en laat je weten hoe het afgelopen is?

Leuke pony trouwens! :j

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 07:45

Hoi Fidolein, een heel nobel idee van je om deze pony te willen helpen. Ik denk dat eerst die wondjes in en rond de mond genezen moeten zijn, voordat je met een herscholing kunt beginnen. Het is te begrijpen dat de manege eigenaar deze pony, zolang hij nog bij de manege staat, geen rust wil geven. Misschien is het een optie om bitloos te gaan rijden. Een kleine hackamore geeft iets meer zekerheid dan een kaak- of kingekruist hoofdstel, bij deze pony tenminste. Ik geef ook les in bitloosrijden.
Een 2e optie is om het zadel te laten controleren. Het kan aan de voorkant iets te krap zitten of te lang zijn aan de achterkant. In combinatie met de pijnlijke mond is dat niet prettig en krijg je vanzelf dit soort gedrag. Waar de pony mijns inziens helemaal gelijk in heeft. Hij probeert duidelijk te maken dat er iets niet goed zit.

Ik ben zadelpasser, laat me maar weten waar je zit. Is het in de buurt van Noord-Brabant dan probeer ik iets te doen voor je.
Succes, Marjolijn

http://www.zadelpasservicelibertad.nl

lailapri

Re: Manegepony 'helpen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:36

Als de pony heropgevoed zou worden, zou die het dan fijn krijgen op de manege? Kun je niet beter opzoek naar een koper waar hij een plekje krijgt waar hij zichzelf kan zijn?

Fidolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 20:39

@Appelmoes_11 De situatie van onze manege ligt net even wat anders.. Pas geleden is de eigenaar eruit gezet omdat hij geldfraude had gepleegd, ieder jaar was meer dan de helft uit de kas verdwenen zonder dat iemand het maar ook door had totdat dit jaar de aap uit de mouw kwam. Tegenwoordig staat de manege onder toezicht van een comissie. Ik ken eventueel wel mensen van de comissie en mijn lesgever speelt ook een grote rol in de manege dus gelukkig zijn er nog genoeg mensen aan wie ik het kan vragen. Maar omdat het dus zo slecht met de manege is gegaan zijn ze bijna faiet gegaan en moesten ze weer helemaal onderaan beginnen. Twee paarden zijn dus ingeslapen omdat ze helemaal verreden waren bij de oude eigenaar (hij aasde alleenmaar op het geld) en de andere paarden moeten nu dubbele uren draaien.
Ik heb even geinformeerd over de pony en de bedoeling is dat de wondjes gewoon gaan genezen.. toen vroeg ik me af; ja, de wondjes moeten gaan genezen.. tuurlijk! maar de vraag is; hoe? Die kleine kindjes gaan alleen maar harder trekken als de pony gaat bokken ..

@Marjolijnvdh Zoals ik hierboven dus al beschreven had, het bestuur wilt de pony gewoon door laten lopen in de lessen. Ik kan een voorstel doen voor een bitloos hoofdstel maar mijn instructeurs zijn (zover ik weet) niet bekend daarmee. Het zou geweldig zijn als deze 'nobele daad' van mij echt tot uiting zou komen maar ik zie het nu nog een beetje sober in..
Ook de zadels zijn bij de pony's nog niet optimaal, er ligt nu een kunststof zadeltje op. Bij de paarden is pas de zadelmaker langs geweest maar ben benieuwd of de pony's ook nog aan de beurt komen ;)

@lailapri Ik heb het geheel met je eens. Het risico wat ik dus neem is dat ik er heel veel tijd in ga steken door lekker met hem te grondwerken (2-3 dagen per week het liefst..) als dit mag. Maar als ik eenmaal hiermee stop en hij gaat weer optimaal de lessen in begint het weer vanaf vooraf aan. De enige motivatie voor mij zou dan zijn dat de nieuwe commissie gelukkig heel anders is dan de oude eigenaar.
Een koper voor hem vinden zou ideaal zijn maar geldt dat eigenlijk niet voor heel veel manege pony's en paarden?

Mijn voorstel zou zijn op dit moment: Mag ik 1-2 weken optimaal grondwerk met hem doen dat hij voorlopig de les uit kan maar tóch beweging krijgt en zijn mond kan genezen. Hiervoor kan ik de longeer ring buiten gebruiken of het afgezette longeer gedeelte achter in de grote bak. Het enige wat ik dan nodig heb is een touw halster en een leadrobe/longeertouw. Misschien een bitloos hoofdstel en een longeersingel van iemand lenen om dan ook nog met de dubbele longe aan de slag te gaan.

Ik ben er nog niet helemaal overuit maar ik moet snel beslissen of ik het voorstel eventueel neerleg om het toch te proberen. Dit alles gaat mij 4-5 dagen per week een uur tot twee uur duren (er wordt uigemest, gevoerd etc op de manege). I.v.m de Rhino vind de eigenaar van mijn verzorgpaard het juist fijner dat ik niet op 2 stallen tegelijk komt en kan het denk ik wel accepteren.
Het enige probleem is dan 4HAVO en een vriendje die mij ook nog wilt zien. Ik hoef al niet zo héel véel aan school te doen maar ik moet toch echt gaan overwegen of ik het kan combineren.

Afbeelding
Hier nog een oude foto van het hoofdstel zonder bitschijven. De manege heeft nu dus de bitringen er weer af gehaald en het riempje wat normaal onder de bitringen heen moet er overheen gedaan zodat het 'niet' schuurt.. hhhhmmmmm.. Graag commetaar hierop of jullie het hier mee eens zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:45

Tja sommige ponys zijn niet zo geschikt als manege pony, misschien is dit daar wel een van en is hij wel veel beter op zij plek bij 1ruiter, dus verkopen. Die bedragen die jij noemt voor lease liggen trouwens hoger dan dat hier stalgeld is bij een gemiddelde pension stal, heb je niet wat spaarcentjes??

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:49

Deze neusriem is normaal een lage/hanoveraanse/africhtings neusriem en hoort niet boven het bit zoals nu maar over het bit te zitten (zoals een sperriem vast gaat).

Kwa training zou ik zowiezo een join up afraden maar het vrijwerken gebruiken om hem weer vrolijk en in balans te krijgen. Bij een join up zie ik mensen vaak teveel jagen (omdat mensen denken dat het zo hoort), met als gevolg dat je niet meer leest. Communiseren kan veel fijner en ook dan kun je een band ontwikkelen en grenzen aangeven. Aftasten en spelen met de hoeveelheid energie zou ik aanraden als begin van de training, maar denk wel veiligheid voor alles.

martho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:49

Wat vervelend voor de pony, maar als ik je goed begrijp was dit de eerste keer dat hij dit bij jou deed?
Kan het zo zijn dat hij steeds bij dezelfde instructie in paniek raakt? Degene in het midden kan met energie en uitstraling heel veel doen.
Het zou fijn zijn voor de pony als hij in ieder geval even niks in zijn mond krijgt, maar of dat uiteindelijk het probleem oplost?

Succes!

Fidolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:00

@troi Ik zou dolgraag een eigen pony willen en mijn ouders hadden er ook in mee gestemt maar uiteindelijk de pony die ik vorig jaar zou kopen afgebelt omdat ze toch te bang waren dat ik het niet zou redden met school.. achteraf zeker geen spijt van omdat 4HAVO best een zwaar jaar is en ik wil het toch graag voldoende afronden :)

@lailapri Als ik het nu zo lees zit hij dus nu niet goed (zoals op de foto). Maar hoe ze hem nu dus 'terug' hebben gedaan zit hij wel goed. Maar zou het meer impact hebben op de mondhoeken?
Ik weet trouwens heel goed wat je bedoeld met het gevaar van een join-up maar geldt dit ook als je les van Annemarie van der Toorn zelf hebt gekregen.....? ehm :) Naja, het maakt mij niet uit ..

@martho Het zou heel goed kunnen dat dat zo is maar bokken deed hij bij andere meiden uit mijn les ook gewoon. Het zou dan in dit geval kunnen dat het erger is bij die instructrice omdat haar motto op dat moment is; 'Geef hem een grote schop en een flinke ruk dan houdt hij er wel mee op' Ehm .......... ik weet nogsteeds niet zo goed wat ik daar nou van moet zeggen! :x
en inderdaad het zou zeker fijn zijn maar ik zit precies met de zelfde vraag, heeft het nut?

Fidolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:01

Eventueel ook nog een foto opzoeken van het zadel?
ja/nee

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:07

Heel leuk diertje, vind persoonlijk 220 op jaarbasis niet veel, icm de rijlessen.. Ben benieuwd waar je voor gaat kiezen..

Fidolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:17

Het is 220 euro per jaar en ook nog de kosten om het dier zelf alleen al te verzorgen komen per kwartaal er nog bij.
het is dus zegmaar een optelsom.
50%: 142,50 (per kwartaal) of
100%: 285,- (per kwartaal) +
Bijdrage aan de manege (inclusief één les per week): 220,- (per jaar)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:19

113 euro per maand voor 100% lease dus, dat valt reuze mee.

Fidolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:37

Voor de een een klein bedrag.. voor de ander gigantisch. Het is maar net hoe je dat ziet ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:59

Tja de prijzen zullen alleen maar stijgen, maar hiermee prijzen ze zichzelf niet uit de markt. Ik vraag 100 euro per maand incl 2 uur priveles.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:21

-> PP

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:30

Ik zou eigenlijk niet weten wat je hiermee zou moeten, al raad ik je die join up af, google maar een vérder over de join up.

Ik schrik wel enorm van die bedragen hoor, voor 200,- in de maand kan ik mn eigen pony stallen, en jij zou +/- 400,- moeten uitgeven voor een pony die niet van jou is? ik vind t een beetje zot, mijn mening.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:30

Fidolein schreef:
@troi Ik zou dolgraag een eigen pony willen en mijn ouders hadden er ook in mee gestemt maar uiteindelijk de pony die ik vorig jaar zou kopen afgebelt omdat ze toch te bang waren dat ik het niet zou redden met school.. achteraf zeker geen spijt van omdat 4HAVO best een zwaar jaar is en ik wil het toch graag voldoende afronden :)

Je zou eigenlijk vorig jaar dus een eigen pony krijgen. Wie zou dat betalen?
Heb je een baantje?

Het zou een goede opstap zijn om met een leasepony te beginnen. Als je het niet zou redden met school kun je daar gewoon mee stoppen.

Misschien kun je je ouders dit voorleggen?

Ik denk namelijk dat je weinig kans hebt als je hoopt dat de eigenaar de pony tijdelijk uit de lessen wil halen. Zo'n paard levert geld op.

@shyboy: beter lezen, niks 400 euro. ;)

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:39

Zoiets hadden wij op onze stal na ongeveer een maand wouden ze hem wegdoen heb veel met hem gereden en gedaan en hij gat het steeds beter doen hopelijk lukt dat bij jou ook !!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:52

beter lezen? Ik zie kosten staan voor t leasen zelf, en bijdrage aan manege, kom je ong toch uit op 400,-

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:53

oh toch verkeerd gezien, ik dacht per maand ipv jaar/kwartaal

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:17

ach jee arm beest, maar je kan je niet het lot van alle zielige dieren en mensen aantrekken. Het beste help je manegepaarden door geen maneges meer te sponsoren door middel van leasen / lessen. Dat scheelt misschien weer een paard op jaarbasis, vooral als er meer zijn die zo denken.
Je kunt dit beestje wel gaan trainen, en dan nog op je eigen kosten maar je helpt vooral de eigenaar van de manege ermee en niet echt de pony want zodra deze weer braaf is gaat hij zo hup de beginnerslessen weer in. Je zou mooi gek zijn om zoveel geld uit te geven en daar je nek voor te wagen. Dan kun je hem beter kopen en hem voor altijd houden.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:46

Jeetje ! Wat een geld. Ik lease een pony 100 % voor 35,- per maand. !

Wat sneu voor de pony. Een grondwerktraining zou idd goed zijn voor de pony denkik.
succes

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:48

Ik vind het juist niet veel, heb op Bokt eerder hogere dan lagere bedragen gezien voor lease.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:56

Nynke_Mandy schreef:
Jeetje ! Wat een geld. Ik lease een pony 100 % voor 35,- per maand. !

Wat sneu voor de pony. Een grondwerktraining zou idd goed zijn voor de pony denkik.
succes

Beetje offtopic, maar 35 euro, 7 dagen per week inclusief voer, stro etc? Lijkt me liefdadigheid...

Ts, ik vind het ook niet duur, misschien kun je inderdaad een baantje nemen, of je andere privelessen laten vallen. Of hem in ieder geval een maandleasen om m een beetje bij te laten komen?