Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melaniehut

Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 22:37

Ik ben al een tijd op zoek naar een nieuw paard, ik vind hengsten zo super mooi, maar ik ben benieuwd of ik dit wel echt moet doen of niet.

Ik hoor namelijk vaak als ik zeg dat ik een hengst wil 'eerst castreren!' . Zijn hengsten echt zo anders als merrie's en ruinen?

Met mijn paard rij ik nu M1 dressuur en ga ongetrijfelt verder komen. Hij is heel braaf, maar ook heel flegmatiek!
Als ik weer een paard aanschaf wil ik graag een paard met pit! Dit was bij de aankoop van mijn huidige paard ook het plan, maar ook dit paard bleek liever lui dan moe.

Heeft iemand advies voor mij of een hengst wel geschikt is of niet? en waar ik rekening mee moeten houden.

(PS: we hebben ook een merrie op stal, kan ik eventueel problemen veroorzaken als ze (apart) in het weiland staan en als de in hetzelfde stallen complex staan?)

Anoniem

Re: Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:40

Ik zou het niet doen, pas als je ouder bent. Het brengt zoveel extra zorg met zich mee, zoals het stallen, vervoer, je moet altijd opletten want hengsten, hoe braaf ook, kunnen ineens gevaarlijk worden. In het rijden zijn ze vaak ook moeilijker, soms ook link in het begin. Vooral als je een merrie op stal hebt staan, het kan samen gaan, maar het risico zou ik te groot vinden.

Niet doen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:41

Hengsten kunnen inderdaad behoorlijk link worden, en dan moet je echt wel sterk in je schoenen staan. (500 kilo paard dat niet meewerkt...)

Ik zou het niet doen, of vantevoren castreren.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:42

RT-P -> PP

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:44

Bizzybijtje schreef:
Hengsten kunnen inderdaad behoorlijk link worden, en dan moet je echt wel sterk in je schoenen staan. (500 kilo paard dat niet meewerkt...)

Hengsten zijn over het algemeen niet eens erg moeilijk, als ze een goede opvoeding hebben gehad, ze zijn inderdaad erg sterk.
Je moet er ook rekening mee houden
- geen buitenritjes zonder gebrul en gesjans
- niet rustig op stappen op wedstrijd terrein zonder 'iam the man 'walk.
- je kunt hem niet bij andere paarden zetten
( uitzonderingen daargelaten natuurlijk! )

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:45

Een hengst heeft toegevoegde waarde wanneer hij in de dekdienst staat.

Anders vind ik het namelijk tamelijk egoïstisch... het dier heeft immer geen sociaal leven en wordt altijd los van de kudde/ groep gehouden.
Met sommige rassen kun je ze nog wel eens samen zetten met ruinen, maar veelal wordt dit toch knokken.

Dus mijn antwoord: voor het mooi, voor het temperament? Nee... niet doen.
Er zijn genoeg pittige paarden te vinden zonder ballen...

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:46

Als je er over twijfelt gewoon niet doen, je twijfelt niet voor niks of je het aan kan. ;)
Zelf kennis heet dat. ;)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:47

Ik zou het ook niet doen als ik jou was en ga mee met bovenstaande reacties.
Nog een ander probleem is dat veel stallen/maneges geen hengsten toelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:47

AustriaTrick schreef:
Bizzybijtje schreef:

Hengsten zijn over het algemeen niet eens erg moeilijk, als ze een goede opvoeding hebben gehad, ze zijn inderdaad erg sterk.
( uitzonderingen daargelaten natuurlijk! )

Over het algemeen zijn ze wel braaf hoor :j maar als de hormonen op gaan spelen kunnen er vervelende situaties ontstaan :) hoe braaf ze ook zijn.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:48

Goed dat je het je vantevoren afvraagt. Vergis je niet, een hengst houden heeft wel andere eisen aan stalling dan een merrie. Wat je schrijft over naast elkaar in een weiland is eigenlijk niet mogelijk, tenzij je een hele brave hengst hebt. Op stal zal het waarschijnlijk minder problemen geven.
Wat rijden betreft: er zijn ook merries en ruinen met genoeg pit, ik heb een merrie van 7 jaar waar ik mijn handen vol aan heb, een brok energie. Gewoon een kwestie van zoeken. Verder zijn hengsten meestal flink dominant, en daarmee ook sterk. Als je de keuze hebt, zoek dan niet naar een hengst maar naar een merrie of een ruin.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:48

Bizzybijtje schreef:

( uitzonderingen daargelaten natuurlijk! )[/quote]

Over het algemeen zijn ze wel braaf hoor :j maar als de hormonen op gaan spelen kunnen er vervelende situaties ontstaan :) hoe braaf ze ook zijn.[/quote]

Dat probeer ik te zeggen, :D Op die van ons kon je een kind zetten kwa rijden, maarja... de dames he <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:51

Haha inderdaad :D
Ik heb een 'macho'-shetlanderhengst staan, ontzettend braaf tot er dames in de buurt komen. :=

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:56

Ninx schreef:
Een hengst heeft toegevoegde waarde wanneer hij in de dekdienst staat.

Anders vind ik het namelijk tamelijk egoïstisch... het dier heeft immer geen sociaal leven en wordt altijd los van de kudde/ groep gehouden.
Met sommige rassen kun je ze nog wel eens samen zetten met ruinen, maar veelal wordt dit toch knokken.

Dus mijn antwoord: voor het mooi, voor het temperament? Nee... niet doen.
Er zijn genoeg pittige paarden te vinden zonder ballen...

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Kan het niet beter verwoorden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:16

Ik ga met de rest mee, je moet het niet onderschatten. Alleen al de plaats vinden waar een hengst een paardwaardig leven kan hebben is een heel gedoe. Hengst of niet ze zouden gewoon sociaal moeten kunnen zijn met andere paarden, ook buiten kunnen. Dat is al best moeilijk. Verder heb je natuurlijk nog de "stress". Paard die wil dekken maar niet mag/kan ook dit kan erg veel frustraties met zich meebrengen zeker als het paard gestald staat bij een deel merries. Die stress kan zich dan weer gaan uiten in stal gebreken, of gestrest in de omgang of tijdens het rijden. Als je dat niet in de juiste banen kunt leiden kan het grote gevolgen hebben die je niet zomaar even verhelpt met castreren. Opvoeding is zeer belangrijk maar ook hoe je het paard huisvest en omgaat met het dier.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:21

Een hengst lijkt ontzettend leuk en stoer en gaaf, totdat je een keer een paar hoeven om je oren krijgt, je een aantal keer goed recht overeind gaat en je de hele dag klappen aan het uit delen bent. Zal je zeggen, dan ben je er gauw van genezen en waardeer je het ongecompliceerde leven met een ruin of merrie.
En dan hebben we het nog niet eens over alledaagse dingen als weidegang, voorjaar, met meerdere paarden in de baan rijden en naar ander terrein gaan (les, wedstrijd etc).

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:23

Daarbij zijn de meeste hengsten juist van nature wat trager dan een ruin. Ze vinden het allemaal wel best,w ant wie gaat ze wat doen? Zij zijn toch sterker :D

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:39

Ik ga helemaal mee met de rest! Bovendien is het bijna 'zielig' voor de hengst als hij niet mag dekken. Hij kan zijn hormonen niet kwijt en krijgt hierdoor frustraties. Die frustraties kunnen echt heel nadelig zijn tijdens o.a. het rijden (de hengst Ufo is niet voor niets gecastreerd). Dit heeft niets met pittig zijn te maken.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar er zijn ook genoeg pittige ruinen en merries! Ik neem aan dat jij met pittig bedoeld dat het paard een flinke werklust heeft en lekker voorwaarts is en power heeft? Genoeg ruimen en merrie die dit ook hebben!:)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:41

Mindfields schreef:
Daarbij zijn de meeste hengsten juist van nature wat trager dan een ruin. Ze vinden het allemaal wel best,w ant wie gaat ze wat doen? Zij zijn toch sterker :D

Precies wat ik wilde zeggen. Als je een hengst wilt voor de pit en zodat je een minder flegmatiek paard hebt dan heb je echt iets verkeerd begrepen.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:48

smeetjoew schreef:
Een hengst lijkt ontzettend leuk en stoer en gaaf, totdat je een keer een paar hoeven om je oren krijgt, je een aantal keer goed recht overeind gaat en je de hele dag klappen aan het uit delen bent. Zal je zeggen, dan ben je er gauw van genezen en waardeer je het ongecompliceerde leven met een ruin of merrie.
En dan hebben we het nog niet eens over alledaagse dingen als weidegang, voorjaar, met meerdere paarden in de baan rijden en naar ander terrein gaan (les, wedstrijd etc).

Hier kan ik in mee praten.. Luca was een schat van een hengst, stond op weiland (apart stuk) maar het voorjaar was gewoon een hel in begin, totaal niet opgevoed en heeft me bloed zweet en tranen gekost naar wat voor topper het nu is.. Ik heb met wanhoop gezeten, handen in het haar, punt gestaan om kliniek op te bellen om afspraak te maken..

Een hengst is niet zomaar wat, mensen op wedstrijden vooral bij pony's, zien ze je liever gaan dan komen.. Buitenritten inderdaad zodra hij iets zag moest hij even laten hoor hij was luca..

Echt heeft hij NOOIT gebeten, geschopt of geslagen en was hij een uitzondering op heeeeeel veel mensen.. Hij brulde 1 keer en het was klaar.. Maar dit was in begin niet zomaar.. En ik ben geen makkelijke tante... Met rijden natuurlijk snel afgeleid door alle paardjes die nieuw de bak in kwamen enzovoort.. maar ik kan oprecht spreken hij is gewoon de liefste hengst die ik ooit heb meegemaakt..

Heb je geen ervaring begin er niet aan.. Ik zit er al jaren tussen en weet niks anders.. Maar inderdaad het gedoe met wedstrijden, nooit met zn 2en op stal (nouja merrie dan) stalling, weiland, beweging zoveel.. voorjaar worden ze snel mager omdat ze zich zo druk maakten..

Er zijn zat ruinen en merries met temperament en wilskracht om te werken.. Niet elke hengst is een wilde hengst die niet te temmen is maar ze blijven altijd die hormonen houden..

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 09:28

Dankjewel voor jullie advies ;)

btw over weide gang enzo, we hebben de paarden bij huis staan en we hebben 3 weilanden achter elkaar liggen. Ik hoef sowieso geen paard als het geen paardenleven kan lijden.

Ik ben niet erg bang op gestelt....maar het moet natuurlijk wel allemaal 'te doen zijn' , want ik zit te wachten op gebroken ledematen iedere maand. (dan zou dat ook wel meevallen denk ik)

Ik heb deze vraag trouwens niet stelt, omdat ik zelf zo twijfel, want ik ken genoeg mensen die een hengst rijden wat allemaal hardstikke goed gaat. Alleen als ik zeg dat het mij zo geweldig lijkt om een hengst te rijden, dan zeggen veel mensen NIET DOEN!! Ik was benieuwd of het dan echt zo moeilijk was.

PS: waarom is het zielig als een hengst niet mag dekken? Ook niet alle merrie worden drachtig.. wat is precies het verschil?

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:30

Bizzybijtje schreef:

heelmaal mee eens die van mij is zelfs als ruin al een ettertje sorry maar het is helaas wel zo

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:34

Alleen al dat je het jezelf afvraagt is voor mij reden om te zeggen dat je het beter niet kan doen. Als je wel graag wilt weten hoe het is om met een hengst te werken, ga dan in de buurt op zoek naar een hengstenhouder oid en vraag of je daar mee mag draaien om te ervaren hoe het is.

Veel mensen onderschatten het hebben van een hengst en zijn niet consequent genoeg. Als dit bij jou ook zo is, dan kan ik je op een briefje geven dat het mis gaat :) Het houden van een hengst vraagt om ervaring!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:38

melaniehut schreef:
Dankjewel voor jullie advies ;)

btw over weide gang enzo, we hebben de paarden bij huis staan en we hebben 3 weilanden achter elkaar liggen. Ik hoef sowieso geen paard als het geen paardenleven kan lijden.

Ik ben niet erg bang op gestelt....maar het moet natuurlijk wel allemaal 'te doen zijn' , want ik zit te wachten op gebroken ledematen iedere maand. (dan zou dat ook wel meevallen denk ik)

Ik heb deze vraag trouwens niet stelt, omdat ik zelf zo twijfel, want ik ken genoeg mensen die een hengst rijden wat allemaal hardstikke goed gaat. Alleen als ik zeg dat het mij zo geweldig lijkt om een hengst te rijden, dan zeggen veel mensen NIET DOEN!! Ik was benieuwd of het dan echt zo moeilijk was.

PS: waarom is het zielig als een hengst niet mag dekken? Ook niet alle merrie worden drachtig.. wat is precies het verschil?

Een hengst heeft wel de drang om te dekken, maar een merrie heeft niet de drang om drachtig te worden.

Vergelijk het met mensen:
mannen die lange tijd geen sex hebben kunnen daar helemaal gefrustreerd van worden. Maar vrouwen die lange tijd niet zwanger worden.... boeien. (tenminste, als je geen alarm slaande bioklok hebt en zelfs dan gaat het om het krijgen van kinderen en niet direct om het zwanger worden)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:43

Ik zou, als ik jou was, eens een dagje meelopen op een hengstenstation. Misschien dat je dan een beter oordeel kan vergen :) Ik verzorg zelf een hengst, gelukkig is hij heel goed opgevoed en staat overdag gewoon lekker buiten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:29

lifaya schreef:
Ik zou, als ik jou was, eens een dagje meelopen op een hengstenstation. Misschien dat je dan een beter oordeel kan vergen :) Ik verzorg zelf een hengst, gelukkig is hij heel goed opgevoed en staat overdag gewoon lekker buiten.

Het gaat natuurlijk niet alleen om het feit of een dier wel of niet buiten staat.
Een hengst heeft vrijwel nooit sociale interactie met andere paarden omdat het ofwel tot knokken, ofwel tot dekken leidt...

Wanneer iemand een hengst heeft die niet in de dekdienst staat, dus alleen maar 'hengst is om het hengst zijn'.... dan vind ik dat niet fair...