Wat moet ik doen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

schotjes

Wat moet ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 22:08

Hallo! ik wil graag een shetlander. Maar anderen zeggen dat ik beter een rijpony kan nemen. Ik weet het niet. Want ik vind rijden leuk, maar dat kan op de manege. (op les) Ik ben helemaal gek op shetters maar waarom wil ik er nou een? (staat dit goed?? haha ik ben daar ook zoo slecht in.. :+

-Ze zijn leuk!
- Ik kan er kleine kinderen (dus ook als de shet het aankan enz. :+ mijn broertjes en zusje erop laten rijden van 0 :P 3 -5 -7 -10 jaar, maar goed lekker belangrijk...:P
- Ze kunnen goedkoper zijn. ok een shet die een heleboel DA problemen heeft hoeft niet goedkoper te zijn maar ik vind ze gewoon goedkoper(sorry hoeft niet zo te zijn eigenlijk) (ervaring??)
-Goed, ik heb nog niet echt veel geld ofzo (ong. 800 (heey eeehm er zitten hier toch geen criminelen op bokt?!?!)
Mijn vragen:
hoeveel geld moet ik ong hebben als ik een shet wil kopen (ervaring??)
2... eehm wat doen jullie allemaal met je shet... (goed stomme vraag ik weet eigenlijk zelf ook wel 100 !leuke! dingen te bedenken
3. tsja, hoeveel die ongeveer per maand kost.... stalling liefst niet meegerekend want we moeten nog een plaatsje vinden (pas over een jaar ong. hoor, wees gerust) maar ik ga iig niet meer dan 100 eur per maand betalen, dat vind ik te veel voor een shet, tenzij er natuurlijk iets ergs gebeurd...

Nou ik hoop dat jullie ondanks mijn eeh, geblaat een antwoord kunnen geven en wat jullie er van vinden... Ik ga de shet trouwens pas over een jaar kopen i think so...

alvast bedankt!

edit(zo heet dat toch naja iig): ik zie dat ik geheel perongeluk al antwoord op alle vragen heb gegeven..... :( :o

CoronaLime

Re: Wat moet ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:50

Waar zijn je ouders in dit verhaal? Denk dat die nog wel een belangrijke rol spelen, je kan wel een shet nemen omdat ze zo goedkoop zijn, maar met die 800 euro ga jij het niet redden als hij ziek wordt.

Wat is je maandelijkse inkomen? Wie zorgt ervoor als je ziek bent? Wat als je over een jaar erop uitgekeken bent en een shet toch niet zo leuk vind? Of als je wel lekker op je eigen paardje wil gaan rijden?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:28

TAO-->YRT

Lukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:44

Ik ben bang dat je het niet gaat redden als je niet meer dan 100 euro per maand wil uitgeven. Je Shetlander moet op een stal komen te staan (of je moet een stal aan huis hebben), hij heeft voer nodig, hij moet eens in de zoveel weken naar de hoefsmid, hij heeft spullen zoals dekens, halsters en eventueel tuig nodig, enzovoorts... En wat nou als je pony ziek wordt? Dat kan ook een hele hoop geld gaan kosten.
Ik zou er nog een tijdje mee wachten tot je meer geld tot je beschikking hebt.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 12:42

oke, bedankt voor jullie reacties! Van mijn ouders mag het, ik moet het zelf betalen maar ze staan wel achter me. Mijn maandelijkse inkomsten zijn (schaam) niet veel, 40... We hadden een weilandje waar al 2 shetters stonden, en daar kregen we hooi van hun eigen land, we moesten maar een klein bedrag betalen. en dan mocht in maart de shet komen. Maar uiteindelijk zeiden ze dat het niet kon, dus maar weer verder zoeken. Maar zoals ik al zei (geloof ik) ga ik het pas over een jaar doen, misschien nog later, maar ik krijg er nog een krantenwijkje bij (ok daar verdien je natuurlijk niet alles mee, maar toch..) haha verkeerd gezet... sorry...

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:34

hoe oud ben je als ik vragen mag?Shetten zijn leuk maar stel dat je over een paar jaar toch zegt ik wil graag een pony waar ik ook op kan rijden? Shets kosten niet bepaald minder, ze hebben ook voer nodig,een stalletje,een weide, hooi,water en aandacht.Wat ook best belangrijk is,is een weidemaatje...Je pony gaat zich dood vervelen als ie alleen staat...Ik zou aan je ouders vragen of ze niet een beetje kunnen bij leggen.
suc6

sammy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 02:18

mijn shet kost nog geen honderd euro per maand... hij staat gewoon bij ons thuis en aan voer zijn we per maand rond de 30-40 euro kwijt... als hij ziek wordt wordt het natuurlijk al heel anders, maar het KAN dus wel.. ligt aan de omstandigheden.

chloeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:09

Een shetlander heeft net zo veel nodig als een normaal paard, ze moeten ook eten en da de hoefsmit moet komen en je hebt er ook spul voor nodig. Uit ervaring met een vriendin van mij die ook een shet had zou ik lekker doorsparen todat je een goedenstal en een rijpaard kan betalen een shetlander is leuk en lief maar mijn vriendin wilden naar een jaar toch ook wel op haar paard rijden maar daarvoor was hij teklein. Ik zou dr gewoon nog eens goed over na denken ;)

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 13:41

oke, bedankt! ik wil het wss ook pas over een jaartje dus dat lukt denk ik wel!!
;)

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:17

ik snap dat je shetters heel leuk vindt, maar ik zou toch voor een rijpony gaan.
En ik denk dat je het wel redt met €100,- maar denk goed na over de spullen die er eerst ook nog bij komen kijken, zoals poetsspullen, zadel, hoofdstel, enz.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:22

Een vriendin van mij had 3 paarden, 2 haflingers en een shetje.. Drie werd uiteindelijk te duur, eerste die ze weg deed was de Shet. Dat scheelde toch wel zo erg in de kosten dat ze nu de 2 gemakkelijk kan houden.

Dus Shets hoeven niet goedkoper te zijn... En rijden met je eigen paard is echt heel erg leuk. Dat mis je dus waarschijnlijk wel. Aan de andere kant, met Shetjes kun je heel erg veel. Karretjes, vrijheidsdressuur zijn ze erg goed in.

En: aankoopbedrag is meer dan genoeg, goed zoeken misschien maar vind je sowieso een Shet voor. Alleen denk aan je vervoer, brandstof (als je dat moet betalen), eten, maandelijkse kosten (voer, stalling, eventuele medicatie?). Er is heel veel om over na te denken en dat geldt voor iedere pony weer apart.

Zou je ouders er toch zeker bij betrekken, zij kijken er op een veel verstandiger manier naar.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 15:41

Mijn ouders zijn betrokken, en ik snap dat een shet ook erg duur kan zijn. :j Ik zit op paardrijden waar we op grote pony's rijden. dus het rijden blijft wel. alleen niet op de shet. Ik vind shetlanders gewoon superleuk!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:42

shetlanders mogen wel leuk zijn, maar vaak het zo. je kan het echt niet laten voor een keertje te rijden, en vaak eindigt het er toch mee dat je er 3 x per week op rijd

(opgepast, dit is echt niet bij iedereen zo, maar ik zie het wel vaak gebeuren)

als ik jou was zou ik gewn een leuke rijpony pakken, kan je nog veel meer dingen mee doen dan met een shetje

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 19:59

Ik snap wat je bedoelt, ik heb ook posts geschreven met of ik nog op een shetlander van 1.15 pas.. Maar daar twijfelen ze over, zegmaar de een vind van wel en de ander niet.. , ik ga er dan niet meer op. Maar dat gaat wel goedkomen ik bedoel dat ik nog 5 broertjes en zusjes heb en die kunnen er nog wel op ( de oudste onder mij, mijn zusje, is 28 kg en ong. 1.40 lang) en dan nog jongere kinderen die ik er dan iets van 2 x in de week op laat rijden, als ik er niet op kan ga ik er niet meer op, punt. ;)
er zijn nog zoooo veel andere leuke dingen te doen met een shet!!!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:03

Het plan klinkt op zich goed, maar ik mis één ding:
Stel, je hebt je shet een paar maanden, hij is lief & leuk en alles gaat goed. Dan krijgt hij opeens koliek, wat doe je dan? Een operatie is al snel 3000 euro, gaan je ouders dit betalen of laat je hem inslapen? Ik zou duidelijke afspraken maken met je ouders over dit soort 'worst case scenarios'.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 20:51

Ja idd, ik snap het. Je hebt wel een punt ja... daar moeten we inderdaad nog over denken (en sparen ;) )

Emmapeso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:43

1. Tja.. dat kan nogal verschillen. Het ligt aan de stamboom, leeftijd, geslacht.. etc. Vanaf ongeveer 25 euro kan je een Shetlander hengst veulentje zonder papieren aanschaffen, maar ik denk dat je liever een oudere hebt.
2. Longeren, vrijheidsdressuur, voor de kar, etc. Je zou ook aan klein kinderen lesjes kunnen geven op je shet.
3. Ik denk ongeveer 120 euro, misschien een klein beetje minder. Zonder de stalling dan he. Die 120 euro is voor wormkuren, hoefsmid, eventueel verzekering, les, etc. Maar heb je ook gedacht aan de dierenartskosten? En vervanging van spullen? Zeker bij beenblessures of een operatie kom je snel aan duizenden euro's aan dierenartskosten.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 12:19

[quote="Emmapeso"]2. Longeren, vrijheidsdressuur, voor de kar, etc. Je zou ook aan klein kinderen lesjes kunnen geven op je shet.
quote]

Ga ik zeker doen! Ja ik weet dat er hoge dierenartskosten kunnen zijn. Ik ga nog keihard sparen! hoeveel geld hebben jullie zegmaar in je "noodgevallen" potje? welke richting ong. op bijv. tot 200 tot 500 tot 1000 tot 5000 eur. (ik zeg maar wat)

Emmapeso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:55

schotjes schreef:
Emmapeso schreef:
2. Longeren, vrijheidsdressuur, voor de kar, etc. Je zou ook aan klein kinderen lesjes kunnen geven op je shet.
quote]

Ga ik zeker doen! Ja ik weet dat er hoge dierenartskosten kunnen zijn. Ik ga nog keihard sparen! hoeveel geld hebben jullie zegmaar in je "noodgevallen" potje? welke richting ong. op bijv. tot 200 tot 500 tot 1000 tot 5000 eur. (ik zeg maar wat)

Ik heb zelf geen eigen paard, maar ik zou rond de 500 euro maandelijks opzij leggen? Is misschien wat veel, ik zou het echt niet weten eigenlijk. Maar zo ben je er wel goed op voorbereid. En dat geld kan je ook altijd gebruiken voor een nieuw zadel, enzo.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 20:59

oew, dat is wel erg veel. maar er kan natuurlijk altijd iets gebeuren!

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 20:00

Oh ja, wat hadden jullie ongeveer bij de aankoop van je shet in totaal? dus met noodgevallenptje enz.
(sorry als ik wat veel vraag, bedankt voor al jullie reacties!)

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:19

niemand?? (srry ben ongeduldig...)

jujuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:23

srry dat ik even over een ander onderwerp begin maar
ik heb een vraagje ... ik krijg binnenkort een klein lipizannerveulentje van mijn papa en de wei en stal hebben we al maar ... voor wie al een veulentje heeft gehad , wetn jullie waar ik mijn krachtvoer , hooi en alle spullen wat ik nodig heb moet gaan halen ? en willen jullie mij ook wat tips geven hoe ik hem moet verzorgen of zo, alles wat ik erover moet weten ? liefst winkels in de buurt van antwerpen ...

grts Julie /3

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:29

hoi!
misschien kan je zelf een topicje plaatsen?
of even zoeken..

groetjes

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:35

Als je ouders meebetalen in DA kosten, hoefsmid enzo. Dat scheelt al.
Je hoeft geen hoofdstel en zadel te kopen, als er een keer iemand op wil zitten kun je ook zonder zadel en aan het halster ;) Al lijkt het me niet dat je erop gaat rijden.
Dus halster + touw = €15
Dag en nacht weiland? Stalling? Of 's nachts op stal wat hooi en stro, dit moet je zelf even kijken wat nodig is en wat het kost.
Hoefsmid per 2 maand: €40
Borstels: zo'n €15/€20 heb je al aardig was
Op zich is dit al genoeg. Dekens e.d. zijn niet nodig voor shetjes. Tenzij je hem gaat scheren.
Eventuele dierenarts kosten komen er nog bij. Entingen kosten in elk geval elk jaar (hier) €50.
En de aanschaf van een shet moet je ook betalen. Maar dat hoeft niet veel te kosten.